Så mina barn ska alltså inte få vara kvinnliga om dom vill det för att det är ett sämre kön utan måste vara könsneutrala för att ha en chans i livet?
Vi försöker att inte styra barnen men vi förbjuder dom heller inte att inte leka med de leksaker dom vill, ha de kläder dom vill eller utöva de intressen dom vill. Jag skulle bli orolig om mina barn accepterade att jag inte lät dom leka med de leksaker dom vill leka med, förutsatt att det inte är farliga leksaker eller direkt olämpliga för respektive ålder. Att ha en vilja ser jag som något positivt och oavsett om viljan till något kommer av att barnen har blivit inspirerade eller påverkade av något så anser jag att det är deras rätt att få följa sin vilja. Hur ska jag som förälder kunna veta om min dotter vill leka med Barbie enbart för att hennes kompisar gör det eller för att hon verkligen vill och är genuint intresserad? I vilket fall så anser jag att det är fel av mig som förälder att då förbjuda henne att leka med Barbie för att det inte är en könsneutral leksak. Antingen så tröttnar hon på leksaken om det är så att hon enbart ville ha för att kompisarna har, eller så tycker hon att det är jätte roligt och fortsätter ha intresse för den leksaken.
Ang barn och kläder så vet jag att barn i förskoleåldern inte alltid vill klä på sig. Som sagt så har jag barn själv i just den åldern. Av just den anledningen så låter jag barnen ha på sig de kläder de tycker om, för att det underlättar. Och då spelar det ingen roll vilken färg det är. Favoritfärger kommer och går. Men att förbjuda en färg som barnet vill ha pga att den är en tjejfärg, vad sänder det ut för signaler? Jo, att det är fel att vara tjej.
Gällande mina hormoner så menar jag precis som jag skrev. Att om min kropp råkar producera hormoner som gör att jag vill vara väldigt nära mitt nyfödda barn dygnet runt så ska jag väl inte behöva straffas för det? Jag säger inte att det är något fel på mammor som inte känner som jag, vilket jag trodde att jag fick fram genom att säga att alla är olika och så måste det få vara. Alla måste få vara olika, men på lika villkor. Dock så är det till stor del hormoner och olika signalsubstanser i hjärnan som styr hur vi känner. En mamma kan ha samma starka känslor som jag för sitt nyfödda barn men får även starka positiva känslor när hon tänker på sitt jobb och då kanske väljer att gå tillbaka och jobba tidigare än vad jag valt att göra. Och båda mår vi bra i våra beslut och ingen av oss är en sämre mamma för det.
Jag gjorde en grov generalisering när jag skrev om att kvinnor är skapta för att bära och föda barn och männen för att skydda familjen och skaffa mat på bordet. Men det går inte att komma ifrån evolutionen. När människan blev upprättgående så förändrades anatomin genom att kvinnans bäcken blev smalare så att avkomman behövde vara mindre när den föds och därmed mindre utvecklad än tex andra däggdjurungar. Det medförde att avkomman behövde skötas om dygnet runt under lång tid. Efterom att kvinnan då blev begränsad av barnet till stor del så blev det mannens uppgift att samla föda och jaga. Det var ingenting någon bara kom på en dag för 2 miljoner år sedan att det skulle vara så. Det är evolutionen som har format oss till den art vi är i dag. I vår hjärna finns fortfarande det signalsystem kvar som våra förfäder för flera miljoner år sedan utvecklade. Likadant med våra hormoner och vårt endokrina system. Men precis som i djurvärlden så känner och uppfattat vi saker olika på grund av hur vår kropps olika system samt vår omgivning beter sig. Så bara för att jag känner ett väldigt starkt behov av att få vara nära mina nyfödda barn precis som naturen har ”ordnat det” så anser jag inte att det är fel att inte känna på samma sätt som jag. Det är ju bara jag som kan känna som jag och veta vad jag mår bäst av. Jag vet ju att du också håller på med hästar och där finns det ju ston som är mer vaktiga av sig när det gäller fölen tex. Men inte är det någon som ifrågasätter stona och tycker att dom är dåliga mammor för att dom vill vara nära sitt föl? Snarare tvärt om så länge det inte går över styr och det inte går att sköta om sto eller föl.