Vi har en pojke och en flicka. Flickan lekte mycket med bilar och dyl när hon var bäbis och upp till ca 2 års ålder. Då blev hon mer och intresserad av Barbie och prinsessor. Den perioden höll i sig till hon var ca 6 år. Hon ör 8,5 nu och Barbie leker hon fortfarande med men nu är det lego som är den stora favoriten. Och visst, när hon önskar sig lego så önskar hon sig mer tjejigt lego. Men hon leker även men min sambos gamla lego som definitivt inte skulle klassas som tjejigt. Hon gillar att vara snygg och klänning är favoritplagget och hon har blivit intresserad av smink. Tilläggas bör att jag själv inte är jätte tjejig vad gäller kläder och jag sminkar mig i stort sett aldrig.
Vår son däremot har ända sedan han föddes haft tillgång till både bilar och barbies om vi nu ska förenkla det hela. Han har ända sedan han kunde börja välja leksaker själv när han var några månader gammal föredragit fordon av olika slag. När han kunde börja resa sig upp stod han och skrek och grinade av ilska för att han såg att pappa körde traktorn, skotern eller fyrhjulingen på gården. Det är det enda som finns i hans huvud, fordon. Han är sen på att prata men han kan alla olika typer av motorljud och han vet vart delar sitter och bilmärken och allt möjligt. Det enda han önskar sig nu i treårspresent är en barnskoter... Så trotts att vi har uppfostrat våra barn väldigt lika så har de helt av sig själva valt intressen som speglar deras kön. Jag upplever inte heller att någon av de två förskolor vi haft våra barn på har delat upp leksakerna baserat på kön. Utan alla barn leker med allt. Min son springer tex ofta omkring med dockvagnen, men det är inte för att sköta om dockan som ligger i utan det är för att den har hjul och kan ses som ett fordon. Den låter både högt och kör väldigt fort med honom vid handtaget. Förskolan har köpt in nya lite större fordon senaste månaderna och det är både pojkar och flickor som bråkar om att få leka med dom. Så i min värd förekommer inte typisk flock eller pojkupofostran. Dock blir jag besviken på många klädbutiker för barn som så tydligt delar upp pojk och flickkläder. Min son vill ha färgglada kläder, gärna med paljetter och härliga tryck på. Men det är svårt att hitta på killavdelningen. Där är det mest blått, svart, grått och grönt. Har man tur finns det något plagg i oranget eller gult, typ. Så jag köper ofta kläder på flickavdelningen till honom. Problemet är att då är flickkläder så väldigt flickiga med volanger å spets och dyl. Där finns det en del att jobba med.