Ointresse för stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 451
Sv: Ointresse för stam?

Jag som arbetat aktivt på ridskola som ridlärare under olika perioder i mitt liv kan bara tala för mina egna erfarenheter att folk (elever/styrelser/ägare/föräldrar) inte är intresserade av teorilektioner på ridskolan. 95% av kunderna kommer dit enbart för att rida och 75% av dessa vill dessutom ha en fix och färdig häst att sitta upp på!

Jag gillade inte min ridskolas teorilektioner, det var alltid samma tjat hela tiden. Däremot läste jag jättemycket hästböcker och sånt och lärde mig på det viset.
På ridskolan fick vi alltid se Kyras film om den lodräta sitsen. Inte kul att se den för femte gången när det finns mkt annat att pyssla med.

Tur att jag aldrig visat sådana filmer då hade man väl blitt tjärad och fjädrad :p

På min barndoms ridskola fanns det en några år äldre tjej som var svårartad stamtavlenörd och vi funderade på att anmäla henne till Kvitt eller Dubbelt på temat Svenska Halvblodsstammar men hon var inte så sugen. Hon grundlade nog iallafall mitt intresse för härstamningar och drog fram mina sköthästars stamtavlor i tionde led eller nåt.

PS Tack Görel!

Ha ha ha, Kvitt eller dubbelt för stamtavlenördar - det vore nåt! :) Jag känner igen mig själv i beskrivningen ovan, många är det nog som "drabbats" av mitt stamtavlerabblande under årens lopp, och jag hoppas verkligen att jag har väckt intresset hos en eller annan...

Jag började också med Sv hbl-härstamningar, men gick snart över till welsh och från mitten av 1980-talet har det varit New forest för hela slanten. Försöker dock hålla mig någorlunda uppdaterad på de flesta raser...:smirk:

Jag träffade Kurt Graaf på Flyinge för att par år sedan och han berättade med sorg i rösten att intresset för hästarnas härstamningar var mycket lågt hos de elever han undervisade (hippologer?). Han tyckte att det var "sorgligt" när de inte ens visste vem Gaspari var - och inte verkade ha något intresse av att veta det heller...:o Lite härstamningskunskap hör väl till allmänbildningen om man håller på med hästar - oavsett inriktning? Isåfall skulle flera situationer liknande de exempel som trådskaparen nämner i sitt inledande inlägg kunna undvikas.

För mig är härstamningen oerhört viktig, och säger mycket om vilka förväntningar man kan ha på hästen/den blivande fölungen både när det gäller exteriör, förmåga och ridbarhet mm.

Hlsn Helena

Stammen på en individ kan kanske bidra med en helhet, men tycker inte jag är avgörande om man inte köper ett föl eller ett avelsto. Jag håller med Thora i hennes syn på saken.
Ett exempel som hände nyligen:

En köpare har provridit en häst flera gånger och allt har fungerat utmärkt. Bestämmt att köpa hästen och vad händer? Jo, köparen har rådfrågat en tränare som tydligen sagt att hästar till den hingsten går inte att rida! Inget köp. (Inte någon av våra hästar.) Har man kanske inte stirrat sig lite blind på härstammningen då?

En annan situation:
Vi köpte en tysk häst, dock ej av uppfödern. Erkänt bra stam, efter en hingst som i sin presentationsvideo sägs ge mycket samarbetsvilliga, kapabla och duktiga avkommor. Men inte hjälpte det att hon hade den stammen, individen var usel i alla fall. Som den tyska uppfödaren sa om henne när vi skulle "byta in" henne mot något annat:
"Sätt horn på henne och ställ ut henne i skogen och hoppas att någon tar henne på älgjakten":crazy: (Nu bytte han in henne iaf och jag vill inte veta var hon är idag)
Summa sumarum, stammen kan ge en helhet men man ska inte stirra sig blind på den.

Jag letade tom upp de tunnaste stiften som gick att hitta på en tuschpenna för att få snygga bokstäver och kunna skriva smått i 6e och 7e led. Nåde den som rörde den pennan;) Vilket slit det var:p , men rabbla stamtavlor i sömnen det kunde man. Stamböckerna låg nedanför sängen så att jag snabbt kunde kolla upp något jag kom på.

Mina första sköthästar var väldigt ospännande, imp. Polen och imp. Tyskland.

Det känns lite kul att det funnits andra som skrivit ut stammar i en massa led lite runt om på ridskolorna, man trodde ju att man var ensam. En applåd för alla envisa och uthålliga stamtavlenördar :bow: :bow: Någon måste ju hålla reda på alla kunskaper...

Så sant!!! Själv ser jag i första hand till användning, typ, ben, rygg och mentalitet...stammen kommer sist för mig. :cool:

Jag träffade Kurt Graaf på Flyinge för att par år sedan och han berättade med sorg i rösten att intresset för hästarnas härstamningar var mycket lågt hos de elever han undervisade (hippologer?). Han tyckte att det var "sorgligt" när de inte ens visste vem Gaspari var - och inte verkade ha något intresse av att veta det heller...
Eftersom engelska fullblod är mitt största intresseområde måste jag bara tillägga till detta hur många gånger jag påpekat att många uppfödare/hingsthållare i Sverige fortfarande endast verkar hört talas om Ladykiller xx, Cottage Son xx och eventuellt Nasrullah xx:eek:

Fast de fullblodshingstar som är godkända för halvblodsavel har man väl koll på i a f? *hoppas*

Jag rabblade stammar på löpande band när jag var liten,

Känner igen det där:D

Men på äldre dar föredrar jag själv korsningar,tycker dem jag har/föder upp är så trevliga och hållbara:bow:Har en jag inte vet ngt om, import irland visst skulle det va kul att veta:bow:

Själv föredra jag att korsa halvblod/shagyaarab/welsh men är väldigt noga med att försöka välja rätt hingst till stoet;)

Senast ändrad av en moderator:

Glöm för all del inte Rantzau! ;) Den är väl bekant för de flesta?
Och på dressyrsidan Welsh Pageant, eller åtminstone Lauries Crusador?
Ibrahim kan någon ha kännedom till med? Kanske...
mvh

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
11 908
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 495
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för... 9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 483
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit... 2
Svar
34
· Visningar
7 668
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna