Ögonens placering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mattsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 629

Mattsson

Trådstartare
Har precis fått höra att man ska titta på ögonens placering vid hästköp så att de inte sitter på olika höjd. Hästen kan då få en sned synbild som påverkar gången. Någon mer som hört talas om detta? Tänkte att ni som är duktiga på avel har kolla på detta ;)

Sv: Ögonens placering

Jag har aldrig hört talas om detta:angel: Men det skulle inte förvåna mig om det stämmer!:D

Har aldrig hört talas om det!

Mitt sto har olika höga ögon och har aldrig haft problem med vare sig gång eller balans utan är en liten skogsmaskin som tar sig fram överallt och alltid håller god balans!

E´väl bra om ögonen sitter lite olika, då måste hästen lyfta lite extra på benen..:angel:. Borde påverka rörelsemönstret positivt då?

Tack för ett verkligt exempel o kul att höra att hon inte har några problem med detta.

Som jag förstod det har det inte så mycket med balansen att göra, men mer att hästen gärna vrider sig på rakt spår för att helt enkelt se bättre. Det vill säga att som ryttare måste man vara ännu mer uppmärksam på att rakställa hästen.

Någon mer som har teorier eller exempel i ämnet?

Vi har haft en travhäst i träning, som hade ögonen olika högt upp. Hon hade en bra trav, så att det skulle ha påverkat gången tror jag inte.

Vi har haft en travhäst i träning, som hade ögonen olika högt upp. Hon hade en bra trav, så att det skulle ha påverkat gången tror jag inte.

Har träffat flera travare som inte påverkats liksom jag ridit enögda hästar som det inte varit några problem med...Nej, tror att det är nåt som kommit från någon som inte fixat att rakställa hästen;)...bra att skylla på...

En kompis tävlingssto hade ögonen på olika höjd, men det var pga en rejäl skallfraktur som ung. Hon funkade som hon skulle.

Mitt sto har inte så ojämna ögon, men de sitter helt klart på olika höjd!

Här är en bild där jag tycker att man ser det bra. Fölets gon sitter också lite ojämnt, och mitt stos uppfödare hade för sig att hennes mamma såg likadan ut. Mamman var placerad i 1.40.

P1010084.jpg

Men ååååje! Jag blir helt sjuk av den där bilden. Den är ju så himla fiiiin!

Trevligt att träffas förrästen! :idea: (-lampa)

Tack!:)

Synd att vi bara hann träffas som hastigast! Men det blir förhoppningsvis fler tillfällen!

Det har du absolut rätt i. Klarar inte ryttaren att rakställa hästen så blir den ju sned till slut. Det jag funderade på var om hästen i sitt naturliga tillstånd påverkas av ögonens placering, men det går ju givetvis att träna hästen rätt för att undvika en snedvridning. Summan borde således bli att man inte ska vara orolig för att köpa en häst med olika höjd på ögonen, eftersom det kanske inte har någon betydelse och ifall det har det så går det att träna bort. :bow:

Görel, vilket underbart kort! :)

Visst är det, lillen var bara en 15 timmar gammal där!:love:

Men jag valde det för att man så tydligt ser att mitt stos ögon sitter på olika höjd.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 734
Senast: ildiko
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 272
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 218
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 994
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka