Alltså jag ringde till Ögonmottagningen och förklarade att min läkare har skickat remiss dit. Då säger sköterskan att "jo vi har fått den och du kommer få komma hit om ca 2 månader". Jag förklarar att jag inte kommer kunna vänta så länge då min syn är påverkad och jag har svårt att fungera på jobbet och skulle behöva komma pronto. Då säger han att "vi kan inte göra något mer härifrån utan vi har gjort bedömningen att du får vänta 2 månader. Det är din vårdgivare som har ansvar för dig tills dess att du har fått komma hit, du får prata med dom att ändra remissen"
jag lägger på och ringer min vårdcentral och sköterskan där säger "jaha det var märkligt.. vi kan ju inte göra något mer här då detta ligger utanför våran kunskap och måste tas om hand av ögonläkare, vi kan inte ändra någon remiss, det var märkligt sagt"
Helt underbart inte sant?
Ögon kan inte göra något, det har ju inte sett dig. Läkaren som skickade remissen från VC kan skicka en ny (mer akut) remiss efter att hen har träffat dig igen. Så ett nytt VC-besök skulle jag satsa på.