Ögon som trillar ur

E

Egonson

Läste en tråd här på buke på annat forum, handlade om en häst vars öga trillat ur (jag vet inte om det är sant eller ej). Där nämndes det att det finns vissa hundraser där detta kan hända (ancan! :D ) och nyfiken som jag är så.. Läskigt men ändå intressant liksom :crazy: Är det så? Hur kommer det sig? Någon som vet mer?

Sv: Ögon som trillar ur

Ja det kan förekomma på raser med väldigt utåtstående ögon om de står ut överdrivet. Det är inget hunden kan leva med såklart så man gör väl bäst i att avliva såna stackars individer...Vanligt tror jag däremot inte att det är.

Ja det är sant. Vissa kortnosiga raser med utstående ögon , tex pekines, har så grund ögonhåla att det kan räcka att ta tag i nackskinnet för att ögat skall ploppa ut.
All raser kan råka ut för detta men då krävs grövre våld som tex påkörning eller hundslagsmål.
PL

Som peter_lundin sa så kan det räcka med att man tar dem i nackskinnet för att ögonen ska ploppa ut :crazy:

MEN jag såg på tv, typ David Letterman eller liknande och då var det en känd skådespelerska (kommer inte ihåg vem) som sa att det hade hänt hennes hund och då han hon bara tryckt tillbaka ögat :eek: Men det låter ju helt galet så jag hoppas inte det är sant.

Om man gör det direkt kan det räcka med att trycka tillbaka ögat, ofta behövs det en operation för att få tillbaks det eller avlägsna det om det blivit för skadat. Tiden är viktig så det är inte fel att försöka försiktigt själv först.
PL

Spelar ingen roll för utploppade ögon. Förenklar till peke nästa gång istället det är ändå kortare.
PL

Usch då, det har jag aldrig hört talas om faktiskt! Stackars hund :(

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 364
Senast: Tantan
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 806
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka