oerfarenhet av unghäst?????+

Sv: oerfarenhet av unghäst?????+

SVAR TILL ER BÅDA:
Nej, h*n tänker absolut inte överhuvudtaget ta någon som helst hjälp av någon!
Jag förklarade det i mitt förra inlägg....
Ingen annan än vederbörande ska utbilda hästen från scratch.
Rent ridmässigt, så pratar vi om en person som red i ca 7 år på ridskola för ca
13 år sedan och som aldrig haft egen häst alls.
Men däremot lånat kompisars hästar ibland.

Jag undrar om vi känner samma person :p En gammal bekant till mig ska nu köpa sig en unghäst, och hon låter som personen i dina beskrivningar. Jag förstår absolut hur du känner och tänker! Hade inte förväntat mig de svar du fick av folk här..

Men men, det KAN ju gå bra.

Tack för att någon förstår att det inte var av ont uppsåt jag skrev.

Mamma.....:)

Kan faktiskt vara samma person, med tanke på var du bor ;)

Vi får hoppas det går bra iaf.

Haha, världen är liten så det är inte alls omöjligt! Jag ska iaf hålla tummarna, mest för hästens skull.

SVAR TILL ER BÅDA:
Nej, h*n tänker absolut inte överhuvudtaget ta någon som helst hjälp av någon!
Jag förklarade det i mitt förra inlägg....
Ingen annan än vederbörande ska utbilda hästen från scratch.
Rent ridmässigt, så pratar vi om en person som red i ca 7 år på ridskola för ca
13 år sedan och som aldrig haft egen häst alls.
Men däremot lånat kompisars hästar ibland.

Låter som mej för många år sen ,, det gick jätte bra för mej iaf.
jag har själv ridit in min häst och gjort allt själv.-

Vad roligt för dig att allt gick bra:)

Eftersom det låter som dig för några år sedan,
kanske du kan svara på varför man inte vill ta hjälp från sakkunniga personer,
när man själv inte besitter den kunskapen?

Vad roligt för dig att allt gick bra:)

Eftersom det låter som dig för några år sedan,
kanske du kan svara på varför man inte vill ta hjälp från sakkunniga personer,
när man själv inte besitter den kunskapen?

Man kanske inte har "kunskapen" som andra ser det min mor var rädd när jag köpte min oinridna unghäst.
Jag hade däremot känslan av att just mitt sto och jag klickade och kommunicerade .
jag gick på magkänsla helt enkelt .
Visst tog det tid men det gjorde ju ingenting för mej då jag njöt av varje sekund jag spenderade men min häst :) hon gjorde mej lycklig .
Jag var nog mera noggran men det mesta då jag inte "visste" exakt hur man "skulle" göra .

Man blir sammansvettsad med sin häst nåt så otroligt .
Sen så är jag inte en sån person som vill ha andra att pilla med mina djur men visst ber jag om hjälp om jag känner att jag inte klarar ut nåt .
Jag skulle tex aldrig få för mej att leka veterinär eller hovslagare .

Idag bär jag med mej en otroligt stor kunskap jag använder i min vardag med djur och även hjälper andra .

Hästar är underbart kloka djur man lär sej mkt av om man bara spenderar tid med dom , jag satt typ 6 timmar om dagen i sommarhagen första månaderna och betraktade mitt vilda sto ,
Hon var knappt hanterad då hon kom men var snäll i själen :p

Hoppas din vän hittar en häst som hon bara känner är den rätta för henne då blir det bra oxå , då är allt slit värt det .

Jag har nu tagit ett föl efter mitt sto så jag verkligen får börja från början , unghästar kan ha så många olater från annat folk när man köper dom , det fick jag upptäcka den hårda vägen .

Det där låter ju ljuvligt.
Men då letade du inte efter en unghäst, utan det var så att du föll för just den hästen?
Jag har fortfarande lite svårt att förstå varför man ska leta efter en unghäst totalt ohanterad och dessutom vägra ta hjälp innan man ens vet om den aktuella hästen kommer att behöva det eller inte.
Men nu har jag ju sagt att jag inte ska bry mig mer, så ........

Usch, jag framstår som en elak människa när jag läser alla era goda och fina tankar. .....
Någon gång ska väl vara den första......
Synd bara att h*n är så envis!
Men det är väl inte min sak att bry mig om kanske.....
Kan ju hända att förmågan att inse när man behöver hjälp kommer.....

Jag tycker det låter korkat att skaffa en unghäst när man är så outbildad sj, enligt mig :/

Tja, hur skaffar man sig erfarenhet - om inte genom att göra??

När jag skaffade min första unghäst hade jag inte heller någon erfarenhet. Men jag hade stöttande vänner och bekanta med erfarenhet. Vänner som trodde på mig. Och om jag inte hade haft det så går det ju att köpa hjälp.

Enda anledningen till att bromsa dem skulle vara att du anser dem fullständigt omdömeslösa och vårdslösa, men du verkar bara ha hängt upp dig på oerfarenhet. Oerfarenhet är ett hinder enbart om de inte tänkt lära sig på vägen.

Klart att man måste skaffa sig erfarenhet genom att föröka själv och att någon gång måste vara den första osv.
Men tycker du inte att man först borde skaffa sig erfarenhet genom att faktiskt ha en egen häst som kanske inte är helt färsk?
Att skaffa sig en unghäst utan att ha minsta aning om vad det innebär att ha egen häst överhuvudtaget är kanske att ta sig lite vatten över huvudet?
Man kanske dessutom borde ta reda på ett och annat om unghästhantering också?
Det här handlar om en människa som tror att alla hästar äter åtta kilo hö och två kilo havre om dagen och gräs på sommaren.
Och att alla hästar ska ridas en timme om dagen.
Och om man bara borstar och mockar så är allt frid och fröjd.
Skulle ett problem uppstå skulle det troligtvis inte ens uppmärksammas.
Visst lär man sig genom att försöka, men om man inte vet hur man tar hand om en vuxen häst som den individ den är, hur ska man då kunna ta hand om en unghäst?
Är det bara att ge åtta kilo hö och två kilo havre då eller?
Och tanken att en unghäst behöver ridas på ett speciellt sätt pga att den inte är färdigvuxen finns inte.
Hästar rids som de gör på ridskolan.

Jag förstår inte hur man ens kan jämföra unghäst med barn!
Förhoppningsvis har du människor runt dig som kan hjälpa dig att "lära" dig att ta hand om ditt barn, bvc, öppna förskolor etc.

I detta fallet som jag skrivit flera gånger nu om du läst tråden (??????)så handlar det om en person som gått från ridskola till att köpa unghäst, dvs en person som gått från att rykta och harva runt på en ridskolehäst till att köpa en unghäst, en person som dessutom inte överhuvudtaget tänker ta hjälp utifrån, dvs av tränare, beridare osv.
Utan en person som lever så mycket för att "minnsann visa alla andra"
så vederbörande missar hela tanken kring om det verkligen är en unghäst som är "rätt" eller inte.
Du kan ställa vilken fråga som helst kring unghästhantering och inte lyckas få ur ett enda svar, för personen i fråga kan INGENTING!!!!!!

Och det är väl klart att det alltid är första gången för alla, men jag hoppas innerligt att de som uttrycker detta har någon som helst erfarenhet innan.

Det är klart att du kan tycka att det är fel, men personen ifråga gör ju ändå som hon vill, eller hur? Och du vet ju inte om denna person kanske tar hjälp den dag det behövs, oavsett vad hon säger till dig nu. Många människor går in i försvarsposition när de känner sig kritiserade och det är kanske det som händer här? Skulle hanteringen av hästen urarta till vanvård och djurmisshandel så har du ju då rätten att anmäla för vidare utredning. Låt henne ta ansvaret för sig och sin kommande unghäst. Vem vet, det kanske går jättebra... Det är som någon skrev här: att vissa människor som har många års erfarenhet kan ändå inte handskas med unghäst för de saknar ödmjukheten och flexibilitetet som behövs, andra som kanske inte är världens bästa ryttare (har en bekant jag tänker på) har en känsla för situationen och djuret som vida överstiger andras. Och de kan ge unghästen den lugna och trygga starten som behövs. Nu påstår ju du att inget av detta finns hos din bekant, men vem är du att döma?? Nä, jag tycker att du ska låta henne göra sina egna upptäckter, utan din kritik.

KL

Klart att det är klokare att utgå från sina kunskaper och sen välja häst. :)
Solskenshistorier finns i denna tråd o annars med, dessa ÄR verkligen härliga att höra talas om.

Men man pratar lika mkt om de som inte lyckas,,,och nog är de fler till antalet som köpt sig fel häst, oinriden, ohanterad, unghäst o dyl. Oddsen är ju inte bra men har man sen inte kunskap, pluss att man inte tänker låta ngn annan hjälpa en heller .

Som din "vän" resonerar...klart man tror att det ska gå åt skogen. Kan säga att jag har trott i ett par fall att det inte ska gå alls, men det har gått bra för dem o sen vissa gånger...går det åt pipan. De har skadat sig på hästen o s v och det är inget man kan hejda. Mao, låt henne / han göra sina egna val och misstag. Så slipper du bli gråhårig på kuppen. :)

ps köpte själv en 3 åring som var uppsutten o inte mer, o det har gått bra..hade väl tur och hade hjälp. Min ridvana fanns 20 år tillbaka i tiden. :o

Det kommer definitivt inte att ske någon form av vanvård.
Bara en ev överkonsumtion av kraftfoder, för lite grovfoder,
mineralbrist, algblommning i vattnet (för finns det vatten så räcker väl det?)
Hältor som inte uppmärksammas, ridning i fel form som orsakar hästen problem i framtiden osv.

Det låter på er som att jag inte känner den här personen?????
Jag är faktiskt förvånad över hur de flesta svar i denna tråd går ut på att jag inte ska lägga mig i, och det kanske ni har rätt i, men som sakfråga förstår jag inte hur ni kan tycka att det är ok att en människa med så lite kunskap ska fixa detta på egen hand.
Jag kan faktiskt inte låta bli att bli lite förbannad på det.
Och kan inget annat än att utgå från att jag troligtvis skulle tycka att ni inte själva lämpar er för den här uppgiften, när ni tar så lätt på det.
Men jag kanske överdriver, jag kanske inte är normal i min egen hästhantering utan totalt hysterisk i att ska gå rätt till och aldrig tycka att det får väl bli som det blir......

Jo, jag säger inget till personen i fråga längre,
har fattat att det ändå inte är välkommet.
Blir bara så irriterad över att de flesta här verkar tycka att det är något att rekomendera en oerfaren person att skaffa unghäst!!!!!

Men det är just så, h*n får köpa precis vilken häst som helst. Det du kan göra är att prata o försöka vägleda, det har du gjort och resultatet uteblev. Då KAN du inte göra mer. Eller hur?

Jag vet.
Gör ju inte det längre heller.
Blir bara förundrad över varför folk tycker det är ok i sak.

Ska ha detta som en skvallertråd, he,he......:devil:

Bla det här inlägget vittnar för mig att du inte alls är välvilligt inställd och bara vill hjälpa den som ska köpa häst. Du verkar lite kontrollerat aggressiv och besserwisser-aktig. Kan aldrig tänka mig att personen vill ta hjälp av någon som har din inställning.

Det ÄR inte din sak alls vilken häst denne köper. OM h*n ber dig om råd kan du säga vad du tycker, annars ska du inte lägga dig i. Det är så vanligt i hästvärlden att alla ska tycka saker om alla andra... Så mycket konflikter och skitsnack i stallar, jag blir allergisk mot det!

Om personen köper en unghäst med inställningen att inte ta hjälp, håller det nog bara tills problemen kommer. Då inser nog h*n att det kommer att behövas. Däremot är det inte säkert att h*n tar din hjälp eller dina råd.

Löjligt av dig att skapa en tråd om det här...

Norrland

Jag har aldrig erbjudit min hjälp heller.
Anser inte att jag besitter de kunskaper som krävs för det.
Angående det specifika inlägget, så var det inte allvarligt menat.
Löjligt att skapa en tråd?
Det finns ganska många trådar här där folk ställer frågor som påminner om min.
Allt började med en likadan frågeställning, men utvecklades sedan till något som jag blir irreterad över när jag läser.
Som hur folk kan tycka att det är ok, att en person som med den erfarenhet som jag beskrivit nu ex antal ggr, skaffar unghäst.
Det är det enda som tråden handlar om idag.
Och att jag eller någon annan inte kan bestämma vad en tredje person ska göra vet vi nog alla om, så den sorts svar är inte intressanta.
Däremot skulle jag vilja ha ett svar på varför det är ok.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Det förekommer ju i så gott som alla stall. Jag har bara stått i något enstaka där det inte förekommit och anledningen till det var att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 796
Senast: mackan
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 948
Senast: ameo
·
S
Hästhantering Ska börja hantera mina två unghästar som är födda sommaren -07. Dock är dom inte hanterade så mycket pga av personliga skäl, dom är...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: sneekkja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama