oerfarenhet av unghäst?????+

Sv: oerfarenhet av unghäst?????+

om vederbörande tänker köpa rå unghäst så gör troligen h*n det oavsett vad omgivningen säger. antingen går det bra (får man väl hoppas) eller oxå tar unghästen över och då är det ju ägaren själv som får stå med långnäsa...har ingen annan rört hästen så får ju ägaren själv bita i det sura äpplet och ta hjälp... dom blir ju som vi gör dom, dom kära pållarna ;)

Oerfarenhet,,, vad är det??? :eek:

Jag är fascinerad över att det är svårare att köpa häst/hund whatever än att skaffa barn. Aldrig hör jag någon liknande debatt i barnfrågan som ju borde vara ännu mer allvarlig. Tycker TS att man måste praktisera på dagis för att skaffa barn. Jag vet att frågan är helt ot men fullt jämförbar. Ibland tror jag det helt enkelt handlar om den svenska avundsjukan.
Jag menar också att någon gång måste ju vara första i allting man företar sig. Det finns precis hur mkt litteratur/filmer/kurser som helst att läsa kring tex unghästubildning osv. Ge folk en chans.

Det kan ju vara så att TS:s bekant tycker att TS är en jäkla besserwisser och vill tänka själv. Det finns många olika sätt att lyckas med sin häst, inte nödvändigtvis så som TS tänkt sig. Obs, säger inte att det är något fel på TS sätt att tänka men man kan inte gå på folk och tala om för dom hur dom ska göra. Varför förstöra glädjen för din bekant?

Skillnaden i att skaffa barn och köpa häst/hund att barnet inte kan skada dig fysiskt. Du behöver kunna lite för att det inte ska gå riktigt illa med stora djur.
Den normala människan har väl lite instinkter och lär sig med tiden när det gäller barn?

Fast vissa borde varken skaffa barn eller nåt annat heller för den delen... Känner sådana.

tja hasten hade inte tavlat i lop, och ja han var sutten pa men det ar en stoor skillnad att ha haft jockey pa ryggenett fatal ganger och att vara inriden, han kom fran ett gallopp stall och forstod inte riktigt forhallande tygeltag, skanklarna var det lite si och sa med, och styrning lamnade en hel del att onska men han hade haft galoppsadel och jockey pa ryggen nagra ganger, men det ar inte riktigt samma sak som att ha en inriden hast i min mening..forlat om jag inte var riktigt klar i min forklaring...

men min punkt star kvar, det var inte vad jag skulle kalla en bra forsta hast men det funkade anda..

Jag förstår hur du känder dig (tror ja). Och jag måste säga att det låter oroväckande att någon med så lite erfarenhet som du beskriver och med den attityden kommer att skaffa sig en oinriden unghäst. Har denna person ens varit i kontakt med unga hästar? Vet hon vad det innebär? Om saker och ting går fel, hur hade denna person då tänkt att lösa problemen?

Sen kan det (som många redan påpekat) oxå gå bra, utan konstigheter, men jag förutsätter nästan att hon nångång, förr eller senare kommer att hamna i svåra situationer och frågan är igentligen inte om eller när utan hur denna person sedan löser problemet.

Och vist. Alla skaffar väl sin första unghäst nångång och då kanske inte livet är en dans på rosor alla gånger. Men det är ju som ni vet inte hur man har det -utan hur man tar det ;).

Jag ÄR verkligen inte avundsjuk,
även om jag kan förstå att jag uppfattas så i denna fråga.
Jag är verkligen djupt oroad över hur personen i fråga ska klara av situationen!
Men det kanske är så att jag inte ska bry mig helt enkelt.

som någon sagt/jämnfört innan. . skulle du gå säga till någon som ska få sitt första barn, som kanske inte har småsyskon, eller aldrig varit i "kontakt" med andra barn att nu får du väl ge dig?!ska du skaffa barn? vad vet du om barn?
tror inte det. och ändå ska barnen formas till att fungera socialt och normalt i ett samhälle. summa är att man vet inte HUR det kommer att gå. Det är inget som sger att en som har tävlat grand prix heller har bra förmåga att kommunicera med unghästar, man kan vara fruktasvärt opedagogisk ändå, medans en helt grön har en bra förmåga även om "man eg inte "vet" vad man pysslar med" .
Så ja, det är upp till den personen själv att avgöra om det är rätt eller fel, och att upptäcka det senare om så är fallet. Det är så många HÄSTMÄNNISKOR som inte skulle borda få ha djur övertaget, så det går inte att säga på "förhand"
Alla är vi gröna på unghästar när vi tar på oss den första, oavsett om vi föder upp våran första eller köper en färdig tillverkad.
Tack för ordet.
/H

Håller helt med föregående!

Har själv unghästar, och oftast är de som uttalar sig negativt de som inte alls skulle kunna tänka sig att rida unghäst själv..
Jag hoppar ju inte på de som väljer att köpa en välutbildad häst med argumentet att vad ska de ha den till, de är ju inte så pass duktig att de kan nyttja dennes kunskaper ändå och att någon borde köpa hästen som kan rida den på den nivå den är på.

Det är klart att det hade gått långt mkt snabbare för någon som är utbildad unghästutbildare att utbilda hästarna än vad det gör för mig- men jag är långt ifrån säker på att varken jag eller hästen lider för det...!:angel:

"Jag hoppar ju inte på de som väljer att köpa en välutbildad häst med argumentet att vad ska de ha den till, de är ju inte så pass duktig att de kan nyttja dennes kunskaper ändå och att någon borde köpa hästen som kan rida den på den nivå den är på."

Jag tycker det är synd att man inte kan utnyttja hästens resurser i ett sådant fall, och tycker defenitivt att hästen borde säljas till någon som besitter den kunskapen.......

Jag förstår inte hur man ens kan jämföra unghäst med barn!
Förhoppningsvis har du människor runt dig som kan hjälpa dig att "lära" dig att ta hand om ditt barn, bvc, öppna förskolor etc.

I detta fallet som jag skrivit flera gånger nu om du läst tråden (??????)så handlar det om en person som gått från ridskola till att köpa unghäst, dvs en person som gått från att rykta och harva runt på en ridskolehäst till att köpa en unghäst, en person som dessutom inte överhuvudtaget tänker ta hjälp utifrån, dvs av tränare, beridare osv.
Utan en person som lever så mycket för att "minnsann visa alla andra"
så vederbörande missar hela tanken kring om det verkligen är en unghäst som är "rätt" eller inte.
Du kan ställa vilken fråga som helst kring unghästhantering och inte lyckas få ur ett enda svar, för personen i fråga kan INGENTING!!!!!!

Och det är väl klart att det alltid är första gången för alla, men jag hoppas innerligt att de som uttrycker detta har någon som helst erfarenhet innan.

Nä du har rätt man kan inte jämnföra detta med barn. För det är hundra gånger värre med barn. Visst finns det resurser att tillgå men vad som händer i hemmet kan ju inte alltid vara lätt att kolla/lära ut i...
Nåväl. Visst kan man väl önska att personer som inte "anses lämpliga" att hålla unghäst, eller häst över huvudtaget kan ta sitt förnuft tillfånga , kan de inte det så kan man inte göra så mkt åt det. Så länge hästen får mat vatten utevistelse allmän kontinuerlig skötsel och helst kanske inte allt för mkt stryk?? så måste man ju anse att de är ok. oavsett ålder på djuret. Kan personen inte sköta DET ja då får man väl ta en funderare om något måste åtgärdas.
Återigen så har jag sett ryttare på mkt högre nivå som jag inte skulle släppa upp på min häst.
Sen är de väl upp till personen som skaffar häst att fundera om de behöver ta hjälp om hästen blir helt åt skogen och oridbar!?

Vet inte vad du räknar med erfarenhet men har ridit i 29 år, fött upp några egna hästar, ridit in ca ett tjugotal , utbildat till msv....Men Jag håller 95% av tiden på med unghästar för de är det roligaste som finns..Så viss erfarenhet har jag i läget även om jag är långt ifrån proffs (hobbyutbildare med sunt förnuft:grin:)

jag förstår fortfarande inte varför man inte SKULLE kunna jämnföra med barn, eller i och för sig förstår jag :bara att du tycker det är mer lägligt att skaffa barn även om man inte har läget under kontroll...och JA jag har även egna barn....
/H

Nu tycker jag att du dra en mycket förhastad slutssats att det kommer sluta illa för din bekanta vän. När jag köpte Pokkadis (för ca ett halvår sedan) så hade jag ridit konstant i ca 3år (kunde grunderna innan dess). Hade även haft en paus på ett halvår. Dock var det inte på en ridskola, utan fick otroligt mycket privat undervisning och red 2-4 gånger i veckan. Så snabbt lärde jag mig. Men efter pausen på det halvåret, hade jag tänkt att lägga ridandet på hyllan. Men så fick jag en fix ide att skaffa en häst, som först var tänkt att vara 10år, men slutade på 5år. Riden i ca 2-3 månader. Ingen som helst kunskap inom unghästar, hade ridit 4-5 st enstaka gånger kanske. Men det var mitt bästa köp någonsin! Jag lär mig mer och mer, och hon lär sig mer och mer. Vi har faktist haft en svacka vi stått och stampat på och sakta åkt bakåt för min okunskap, men den löste sig mycket snabbt och enkelt. Nu bara rusar det frammåt för oss. Om jag köper en till häst, blir det helt klart en unghäst till.

Och ärligt talat så bara för att hon neka dig från att skaffa tränare så betyder inte det att hon faktist blåvägra med tränare. Vem vet vad hon har för hemliga planer =)? Önskar dem bara lycka till och var glad för deras skull.

Låt dem prova. De kanske hittar en jättesnäll och stabil unghäst som låter sig hunsas lite :) Om hästen får ont pga fel ridning eller missanpassad utrustning så lär ju veterinären bli kontaktad och ägarna får "veta hut".

Jag har erfarenhet av äldre hästar å vidareutbildning men hade noll erfarenhet av inridning och treåringar och noll erfarenhet av hingsthållning. Jag köpte en 3 årig hingst ;) Men jag var iofs noga med att ta hjälp och jag tror att när din "kompis" inser att hästen inte gör som de vill så kommer de endera krypa till korset å be om hjälp eller sälja den för att hästen var "dum".

Jag tycker faktiskt inte att vem som helst borde få skaffa barn heller.
Om det nu är vad vi ska disskutera i den här tråden?
Och eftersom du har så mycket erfarenhet, har jag inga problem med dina yttranden heller ;)

Det är inte mig h*n blånekar att skaffa tränare....?
Det är h*n själv som inte vill att någon annan ska "röra hans häst".......

För övrigt skiter jag i vilket nu.
En liten tanke blev en hel tråd....onödigt kanske.
Så ni kan vara lugna, jag ska inte lägga mig i denne persons val av häst.

tja hasten hade inte tavlat i lop, och ja han var sutten pa men det ar en stoor skillnad att ha haft jockey pa ryggenett fatal ganger och att vara inriden, han kom fran ett gallopp stall och forstod inte riktigt forhallande tygeltag, skanklarna var det lite si och sa med, och styrning lamnade en hel del att onska men han hade haft galoppsadel och jockey pa ryggen nagra ganger, men det ar inte riktigt samma sak som att ha en inriden hast i min mening..forlat om jag inte var riktigt klar i min forklaring...

men min punkt star kvar, det var inte vad jag skulle kalla en bra forsta hast men det funkade anda..

Dom som själva har hästar som "bara" har gått och/ el tränat löp förstår vad du menar.;)

pompa- ja kanske det...det ar ju lite annorunda ridning om man sager sa:D

För övrigt skiter jag i vilket nu.
En liten tanke blev en hel tråd....onödigt kanske.
Så ni kan vara lugna, jag ska inte lägga mig i denne persons val av häst.

Jag måste bara säga det att jag tycker att det är lite gulligt av dig att du bryr dig om personen, av nån anledning påminner du lite om min mamma...

Sen så kan jag förså att du är orolig, man kan ju bli orolig när någon person som man bryr sig om skaffar en häst eller hund eller vadsomhelst. Men sen är det upp till den personen att bevisa att den klarar av ansvaret. Är personen bessutom rik (vilket jag inte vet om den är) så kan ju den alltid skicka iväg pållen på inridning. Nä nu kom jag vist på att det var just det denna person ifråga INTE ville. Ja, ja...
Hursomhelst så går det nog inte att stoppa någon som har bestämt sig, man kan förmedla sin åsikt och tala om riskerna. Mer än så kan man faktiskt inte göra. Även om man vill, men vill inte människa ha hjälp, ja.. då är det svårt att hjälp till.

Jag tror att du menar väl och vill det bästa för både hästen och din kompis och jag skulle säkert oxå undra om framtiden för dem. Det enda råd som jag kan ge till dig är att behålla vänskapen och stötta vid motgångar, det kan din kompis säkerliggen behöva i framtiden.

Ha det bra sålänge!

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Det förekommer ju i så gott som alla stall. Jag har bara stått i något enstaka där det inte förekommit och anledningen till det var att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 796
Senast: mackan
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 948
Senast: ameo
·
S
Hästhantering Ska börja hantera mina två unghästar som är födda sommaren -07. Dock är dom inte hanterade så mycket pga av personliga skäl, dom är...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: sneekkja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur