Jag tycker det är märkligt att ens förutsätta att alla installade har mer eller mindre daglig tillgång till internet! Måste vara fler än jag som tidvis bor i sommarstugor och hur gör den som inte har tillgång till internet på jobbet och bor ihop med en elallergiker och alltså inte har dator hemma?
Men jag är förstås en gammal relik som anser det fullt möjligt att vara utan dator veckovis i sträck. Men jag får väl erkänna att jag trots envis vägran i det längsta till slut nyligen tvingats skaffa ett facebookkonto för att få info om hundträning...
Jag håller med Shetlandskusk i dennes inlägg med motivering om en sån grupp, med untantag för "diskussion". Jag använder FB gruppen för stallet för ren information och det blir långt mkt tydligare och klarare och enklare både för mig och för övriga, än att ringa runt, skicka sms osv som man gjorde tidigare, herregud vad tungjobbat det var ibland för att försäkra sig om att alla fick informationen samtidigt, hörde samma sak, osv. När jag postar info så inbjuder jag alltid den som vill ha ytterligare info eller att ha frågor, att kontakta mig personligen, det är standard och självklart, men på det sättet lägger jag det ansvaret på den personen snarare än att vrida ut och in på mig själv tidsmässigt.
Whiteboarden är trevligt att hålla ren från en massa sånt också tycker jag, där kör vi bara vardagsinfo om ngt täcke eller vad det nu må vara i samma sparsamma stil.
Dock om man ska ha en sån grupp gäller det att det finns tydliga direktiv för hur gruppen är tänkt, och att man håller sig till det. I vårt fall har vi förankrat att det som sagt är REN information, inget annat. Inga debatter, inga frågeställningar folk ska skriva fram och åter och resonera om osv - sånt tar man på stallmöten eller med personer sinsemellan. Likaså, för att koppla till det du skriver ovan, så är regeln att ingen information ska postas i gruppen som är av naturen att folk behöver sitta och vakta eller bevaka internet (läs gruppen) dagligen dags. Dvs man postar ingen akut-info där öht.
Däremot används den som sagt för ren info, och det är betydligt smidigare än tidigare med telefon, sms osv i min erfarenhet. Alla inackarna håller med och är nöjda de också. Sen har det som sagt hänt att ngn hoppat över skacklarna och börjat svamla därinne om sånt som inte hör hemma där eller inte passat sig öht, men då får man ju markera direkt, och det har funkat jättebra, de fåtal gånger jag måstat markera och moderera så har det aldrig upprepats för alla tycker gentligen samma sak, att det inte är ett forum där diskussioner ska ske för det blir bara fel och rörigt och skapar irritation osv
.
Vi använder utöver detta gruppen som fritt fram för alla att tex posta en bild från dagen när de var i stallet, eller ngns häst var lite söt, eller ngn har varit duktig på tävling osv. Utöver det användse den flitigt när ngn vill byta ngt pass med framförhållning.
Funkar fint och sköts det på rätt sätt upplever jag att alla tycker det är en smidig väg för tydlig allmäninfo, och att den dessutom kan vara ganska trevlig för stallgemenskapen utöver face to face interaktioner.
Matmissbrukaren: Jag har full respekt för att du inte vill ha FB i sig, men jag förstår nog inte riktigt motståndet att skapa ett nick bara för att kunna delta i gruppen. Du kan ju lätt skapa ett sånt som är stängt från allt annat på fb dvs du kommer aldrig kännas igen eller hittas av andra eller få vänförfrågningar eller ngt alls. Blir bara en annan kanal för info från stallet som sagt, ingen skillnad mot tavla, sms osv, bara ett annat medie.