oerfarenhet av unghäst?????+

Sv: oerfarenhet av unghäst?????+

Jag tror att det kan bli bra, men det kan lika bra gå åt skogen. Så är livet och jag tror ändå att om man känner att något går åt skogen så frågar man någon om hjälp. Men h*n kanske inte kommer fråga dig utan någon annan. Kanske h*n känner sig påhoppad.
Jag står i fundering nu att köpa en unghäst, har haft en del egna hästar (har 2 fn) och har ridit i 30 år, men saken med hästar är att man aldrig blir färdiglärd. Jag lär mig lika mycket av hästen som hästen av mig, varje häst jag haft. Blir det ny pålla så kommer vi gå igenom mycket tillsammans och även om jag ridit in hästar innan så har jag inte ridit in DENNA häst tidigare. :)

Men om människan nu vill ha en häst så tycker du inte den ska skaffa unghäst, men sen i tråden skriver du ju även så här:

"Jag hoppar ju inte på de som väljer att köpa en välutbildad häst med argumentet att vad ska de ha den till, de är ju inte så pass duktig att de kan nyttja dennes kunskaper ändå och att någon borde köpa hästen som kan rida den på den nivå den är på."

Jag tycker det är synd att man inte kan utnyttja hästens resurser i ett sådant fall, och tycker defenitivt att hästen borde säljas till någon som besitter den kunskapen.......

Vad ska människan ha för häst då tycker du? En outbildad gammal travare? För den är ju hanterad och riden och den kan inte så mycket så att det är slöseri om en som inte har så mycket kunskap rider den?
Jag bara undrar alltså, menar inte att vara spydig. (såg att det kan se så ut när man skriver)

Nej det tycker jag inte, för det skulle inte hjälpa personen att komma framåt i sin ridning.
Jag vet faktiskt inte vilken häst som är rätt.
Det är ju något man känner när man möter hästen.
Och framför allt när man lärt känna hästen.
Men jag kan tycka att en häst som kan lite mer än ryttaren vore exemplariskt.
Antingen är man en så god ryttare, så man hanterar "svåra" hästar,
"duktiga" hästar, och "färska" hästar.
Eller så är man kanske en nybörjare och bör rida läromästare för att utvecklas på ett effektivt sätt.
Eller så är man kanske duktigare än en nybörjare, men inte i närheten av den första ryttaren, och då kanske man ska ha en häst som hjälper en lite på traven, men inte är totalt självgående.

Jag vet faktiskt inte riktigt........ men det var ju inte bara ridning som detta handlade om, utan all hantering av häst.

Och jag uppfattade dig inte som spydig;)

Ge personen i fråga en chans. Man köper nog inte en unghäst bara för att det är kul med utmaning, utan för att man kanske faktist är intresserad av att lära sig.
Hur som helst, det kan ju bara gå på två sätt - antingen blir det bra, eller så går det åt skogen. Ja, då får vell personen lära sig av sina misstag.
Erbjud hjälp istället för tvärtom.

En bekant till mig köpte unghäst, och jag tänkte verkligen herregud hur ska det gå. Tror hon att det är som en kattunge eller.. Men ja det verkar gå bra för dem, men jag orkar inte riktigt lägga mig i. . Hästen mår bra, vilket är huvudsaken.

Du skriver att det antingen blir bra eller att det drar åt skogen, hur tänker du då?:confused: Om det drar åt skogen kan ju hästen bli förstörd, ohanterlig m.m JAG tycker inte att hon borde köpa en unghäst som första häst när hon inte ens har erfarenhet att sköta om en läromästare helt själv på egen hand! Ni som skriver att hon borde köpa en totalt ohanterad häst borde tänka om!

Låt henne ta smällen om det går åt h*lvete.:devil: och var glad för hennes skull om det funkar :D Mina föräldrar köpte en PROBLEM häst till mig den första hästen jag fick.

Med denna lilla pålle knäckte jag näsa & arm (näsan fortfarande sne trotts operation :angel:) Visade sig dock vara alvarliga fel på hästen då förra ägare ljugigt om ålder osv.. :mad: Nästa häst var även det en problemhäst (såklart). Med denna lilla stjärna knäckte jag 3 revben, men efter blod, svett & tårar blev han en superhäst. Så jag lärde mig väldigt mycket på att utbilda honom. Han blev även utnämnd till "sveriges lydigaste ponny" av hippson.se (han heter kvick).

Vem vet det kanske går super med hennes unghäst? :D Men det får tiden avgöra.

OK. Allt för låg nivå av grundkunskap är kanske också en anledning :D.
M a o tror du inte de vet alls vad de ger sig in på?

Inte läst tråden*

Hur gammal är den och hur pass mycket har den gjort?

Jag köpte en 4åring trotts att jag både var ridrädd och inte så jätte kunnig inom ridningen(skogsmulle) och ingen speciell erfarenhet av unghästar och nu 1½år senare är jag överlycklig att jag köpte honom, kunde inte gått bättre!
Desstå jobbigare har det varit med min förra häst som var äldre och som jag köpte som "läromästare" han hade alla möjliga olater som var nästintill omöjliga att få ur honom eftersom dom satt så långt inne. Då har det gått mycketmycket lättare med den som jag köpte som 4åring.

Tråden är ju rätt gammal nu och jag orkar inte läsa igenom hela. Men eftersom vi inte får någon bakgrundsfakta om ålder eller kunnande så är det svårt att ge råd eller avråda. För mig är en unghäst inte svårare än en äldre. För vissa kanske det dock är rent olämpligt att skaffa en häst som är yngre än 10. beror ju helt på förutsättningarna.

Men jag blir lite störd av dessa inlägg där det slutar med att denna person får skylla sig själv?
Det är ju hästen som råkar illa ut, min häst hade 5 "hem" (ägare och fodervärdar) innan mig, jag köpte honom precis när han fyllde 5. Och jag tycker att det har påverkat honom.
Så om denna person ska ha unghäst tiden och försöka, men det kanske inte funkar, vad händer då?
Sälja hästen.
Jag vet en person i min närhet som nyligen köpte en två åring, h*n köpte den hästen eftersom att den var billig, och det känns också som att fel anledning, precis som personen ifråga. Och det var samma sak där, ingen ordentlig kunskap, h*n hade inte nån aning om vad hon gav sig in på. En metaforisk cm från att gå in i väggen när det väl gick in. Nu har hon fått tag i en bra tränare och hon lusläser böcker, så det är väl på väg att bli bra.
Det går ju inte att göra nått, de är fria människor att göra som de vill, men jag skulle inte hålla mig från att påpeka saker och ting.
Det tycker jag att du är skyldig hästen, men sen om det händer nått är ju upp till ägaren, men då har du iaf gjort din del.

Den bakrundsinfon finns faktiskt i tråden.

Men jag blir lite störd av dessa inlägg där det slutar med att denna person får skylla sig själv?
Det är ju hästen som råkar illa ut, min häst hade 5 "hem" (ägare och fodervärdar) innan mig, jag köpte honom precis när han fyllde 5. Och jag tycker att det har påverkat honom.
Så om denna person ska ha unghäst tiden och försöka, men det kanske inte funkar, vad händer då?
Sälja hästen.
Jag vet en person i min närhet som nyligen köpte en två åring, h*n köpte den hästen eftersom att den var billig, och det känns också som att fel anledning, precis som personen ifråga. Och det var samma sak där, ingen ordentlig kunskap, h*n hade inte nån aning om vad hon gav sig in på. En metaforisk cm från att gå in i väggen när det väl gick in. Nu har hon fått tag i en bra tränare och hon lusläser böcker, så det är väl på väg att bli bra.
Det går ju inte att göra nått, de är fria människor att göra som de vill, men jag skulle inte hålla mig från att påpeka saker och ting.
Det tycker jag att du är skyldig hästen, men sen om det händer nått är ju upp till ägaren, men då har du iaf gjort din del.

:bow::bow::bow:
Äntligen någon som förstår var problemet ligger i denna frågan!

Nääääää.........som sagt så tror h*n att alla hästar är stöpta i samma form.
Du vet det där med 8 kilo hö och allt;)

Handlar inte så mycket om ålder utan mer om att ingen annan ska ha "uppfostrat" den, så ju mer otämjd desto bättre.......

kl

Jag tänkte slänga in en fråga här.
I stallet där jag har min häst står det en 2-åring som jag sett sen han föddes och som ägaren (min moster) har sagt från början att hon gärna ser att jag köper och hon får ha kvar min läromästare hos sig på foder.
Denna unghästen är helt underbart söt, social och cool :love:, han ser ut att bli stor och är inte kastrerad än (planerat i mars).

Jag (enligt mig) har ingen stor unghästvana: har varit med att lära att lyfta hovar, bli ledd i grimskaft, borsta. Jag har hållit honom när hovslagaren varit där samt tagit honom till och från hagen ibland...det är ungefär allt.
Min häst har jag haft i 6 år, han var 19 år när jag köpte honom och är alltid kolugn, men han kommer ju inte att finnas för alltid (därav de här tankarna).

Tror ni att jag kan vara redo för en unghäst om jag ställer honom i ett stall med fler människor och tar hjälp av kunniga?
Hade han varit några år äldre hade jag inte funderat en sekund, men jag är rädd att jag ska göra något fel och förstöra hästen efter att ha hört (och läst här) om allt som kan gå fel...

kl

Jag tänkte slänga in en fråga här.
I stallet där jag har min häst står det en 2-åring som jag sett sen han föddes och som ägaren (min moster) har sagt från början att hon gärna ser att jag köper och hon får ha kvar min läromästare hos sig på foder.
Denna unghästen är helt underbart söt, social och cool :love:, han ser ut att bli stor och är inte kastrerad än (planerat i mars).

Jag (enligt mig) har ingen stor unghästvana: har varit med att lära att lyfta hovar, bli ledd i grimskaft, borsta. Jag har hållit honom när hovslagaren varit där samt tagit honom till och från hagen ibland...det är ungefär allt.
Min häst har jag haft i 6 år, han var 19 år när jag köpte honom och är alltid kolugn, men han kommer ju inte att finnas för alltid (därav de här tankarna).

Tror ni att jag kan vara redo för en unghäst om jag ställer honom i ett stall med fler människor och tar hjälp av kunniga?
Hade han varit några år äldre hade jag inte funderat en sekund, men jag är rädd att jag ska göra något fel och förstöra hästen efter att ha hört (och läst här) om allt som kan gå fel...

Énligt mej tycker jag att du har en viss unghästvana. Kanske inte jätte stor men större än vissa andra som köper unghästar. Om du ställer unghästen i ett stall med kunniga vet jag att det kommer att gå bra, sedan är ju det ett plus att du känner unghästen sedan tidigare och då kan hästen bli tryggare med dig och inridningen går bättre. Om jag vore dig skulle jag satsa på hästen:bump:

hej!

jag förstår din oro, har själv varit där, eller den person som blivit frågasatt inför mitt första hästköp som var ett vbl 160-165cm 7år som enligt ägaren var helt underbar på alla vis, redan vid provridning föll jag av och hästen visade väldigt mkt dåliga tendenser, men jag köpte henne endå, var helt blind, de var ju en häst med svans och 4 ben ;).. de visade sig att hästen i sig inte blivit ordentligt riden utan alla som ridit henne har blivit avkastade eller av stegrade eller så stack hon.. och jag var helt i ovetande om detta, jag red som om att hästen var den dom sa,(gick La dressyr och hoppade 1m) dock märkte jag ju massor, hon kunde ju ingenting, och när hon såg ett hinder så blev hon livrädd. men jag trodde de var mitt fel, att jag inte kunde rida.. grinade varje kväll.... men efter 5 månaders slitande så var hästen en pärla. gick rent i alla gångarter, hoppade & red på uteritter utan problem. fick då ett telefon samtal, utav en fd. "medryttare" och de första hon sa: går hon att rida? då berättade jag vad vi var då, tjejen blev knäppt tyst och berättade sedan att dom aldrig ens ridit henne då alla farit illa.. efter denna häst som nu är såld(tränade LA, 120cm), har jag bara haft unghästar som jag ridit in själv. och idag står jag med den grönaste av dem alla som jag ägt i ett års tid och är idag 3år.. när jag köpte första hästen var jag 14år och idag är jag 22år..

Låt dem försöka, de kan ju bara gå på två vis, antingen åt skogen eller så går det jätte bra, som de gjorde för mig ? :) dock var jag ju ovetande iofs..

Köper dom en unghäst så kommer som säkert att i framtiden ta hjälp. de har jag aldrig tidigare gjort med mina, men kommer nu att ta hjälp när hästen är inriden och grundutbildad.

Oj, blev lite långt.. men en lite historia OM hur de kan gå :)

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Det förekommer ju i så gott som alla stall. Jag har bara stått i något enstaka där det inte förekommit och anledningen till det var att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 796
Senast: mackan
·
Relationer Anonymt nick, för nu vet jag inte vad jag ska göra längre och behöver er hjälp att se klart på tillvaron. Jag är den lyckliga singeln...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 948
Senast: ameo
·
S
Hästhantering Ska börja hantera mina två unghästar som är födda sommaren -07. Dock är dom inte hanterade så mycket pga av personliga skäl, dom är...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: sneekkja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama