Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är begripligt o förmodligen väldigt naturligt att demonisera sitt ex under en separationsprocess.
Du kan kopiera/spara tråden o låta Mini läsa om ca 20 år, hur tror du hen kommer att reagera på din beskrivning av henoms far? Självklart krigar du, det har du gjort på ca 90 sidors inlägg hittills i tråden.

Självklart är du värd allt pepp o support du fått i tråden, men det gör dig inte till en ofelbar modersfigur.
Jag tror inte att jag förstår vad du är ute efter?
 
3. Att han inte utsätter henne för fara.

Fast han tycker väl inte att han gör det? Kommer att tänka på en familj i min närhet, den ena föräldern tycker att den andra är hur slapp som helst med "säkerhet", och den andra tycker att den förstnämnda är helt sanslös och brukar skämta om att svenska ungar tycks vara gjorda av porslin (uppvuxen i annat land). Nu kommer de bra överens (och är ett par) så det blir inget problem, men jag tänker att alla har väl olika "nivåer" av vad som är acceptabel säkerhetsnivå. Och även om det inte är optimalt med den där barnstolen så kommer det väl antagligen komma fler saker där ni har olika syn, och jag tror att du bara får acceptera att det är så nu när ni har ett barn tillsammans.
 
Det är begripligt o förmodligen väldigt naturligt att demonisera sitt ex under en separationsprocess.
Du kan kopiera/spara tråden o låta Mini läsa om ca 20 år, hur tror du hen kommer att reagera på din beskrivning av henoms far? Självklart krigar du, det har du gjort på ca 90 sidors inlägg hittills i tråden.

Självklart är du värd allt pepp o support du fått i tråden, men det gör dig inte till en ofelbar modersfigur.
Den kommentaren hade varit rimlig om det gällt en "vanlig" separation med tillhörande "vanliga" problem.

Jag tycker inte alls att TS ägnar sig åt demonisering utan beskriver den krassa verkligheten.
Om vi nu inte ska tro att hon hittat på allt.
Om tjugo år, eller tio för den delen kommer det garanterat inte vara någon nyhet för Mini vilken rävjakt han är om hon då fortfarande har kontakt med pappan.
Vilket jag har svårt att tro att hon har.
 
Fast han tycker väl inte att han gör det? Kommer att tänka på en familj i min närhet, den ena föräldern tycker att den andra är hur slapp som helst med "säkerhet", och den andra tycker att den förstnämnda är helt sanslös och brukar skämta om att svenska ungar tycks vara gjorda av porslin (uppvuxen i annat land). Nu kommer de bra överens (och är ett par) så det blir inget problem, men jag tänker att alla har väl olika "nivåer" av vad som är acceptabel säkerhetsnivå. Och även om det inte är optimalt med den där barnstolen så kommer det väl antagligen komma fler saker där ni har olika syn, och jag tror att du bara får acceptera att det är så nu när ni har ett barn tillsammans.
Menar du att det är ok eftersom han själv inte tycker att det är nåt problem? Det argumentet skulle jag förstå om det handlade om småsaker. Att ens barn åker i en livsfarlig bilstol är väl ändå sånt som den andre föräldern måste få "lägga sig i"?
 
Menar du att det är ok eftersom han själv inte tycker att det är nåt problem? Det argumentet skulle jag förstå om det handlade om småsaker. Att ens barn åker i en livsfarlig bilstol är väl ändå sånt som den andre föräldern måste få "lägga sig i"?

Jag menar att det kommande år antagligen kommer komma många saker som TS inte är nöjd med säkerhetsmässigt. Och "livsfarlig bilstol" är ju en aning överdrivet, förmodligen händer ingenting och då är det lugnt. Jag förstår verkligen att TS inte är nöjd över valet av stol, men jag tror inte det kommer funka i längden att detaljstyra hur exet gör saker.
 
Det är begripligt o förmodligen väldigt naturligt att demonisera sitt ex under en separationsprocess.
Du kan kopiera/spara tråden o låta Mini läsa om ca 20 år, hur tror du hen kommer att reagera på din beskrivning av henoms far? Självklart krigar du, det har du gjort på ca 90 sidors inlägg hittills i tråden.

Självklart är du värd allt pepp o support du fått i tråden, men det gör dig inte till en ofelbar modersfigur.

Vad skulle Mini eller något barn alls vinna på att få läsa om vilken usel förälder pappan var/är genom att läsa sådant här? Du har aldrig sagt något, beklagat dig om någon för någon som inte är lämpligt för dess barn att höra? Jag tror snarare att kan man få ur sig allt elände den person man måste ha ett samarbete med ställer till med så är det lättare att inte bli bitter, att inte berätta för sina barn vad den andre föräldern har gjort mot en själv och vilken rövhatt han faktiskt är. Jag tror att det är sunt att få skriva/prata av sig istället för att hålla allt inom sig.

Vi har nog inte ens läst samma tråd. Jag ser inget krigande och ingen demonisering alls. Jag ser en förälder som kämpar sig blå för att hennes barn ska få lära känna sin pappa på barnets premisser. Som med förtvivlan och en enorm styrka kämpar för det som är bäst för hennes barn.

Ingen är ofelbar. Självklart gör alla misstag. Det hör till den mänskliga naturen att inte alltid veta vad som är bäst beslut. Vi har inga facit utan får göra det vi tror är bäst i varje enskild situation utifrån den information vi har just nu. Det är verkligen inte enkelt att koppla bort sitt eget mående, koppla bort sin önskan att aldrig mer behöva se den människan som gjort en så fruktansvärt illa men @krambanan och en hel massa andra föräldrar gör det ändå för sina barns skull.
 
Fast han tycker väl inte att han gör det? Kommer att tänka på en familj i min närhet, den ena föräldern tycker att den andra är hur slapp som helst med "säkerhet", och den andra tycker att den förstnämnda är helt sanslös och brukar skämta om att svenska ungar tycks vara gjorda av porslin (uppvuxen i annat land). Nu kommer de bra överens (och är ett par) så det blir inget problem, men jag tänker att alla har väl olika "nivåer" av vad som är acceptabel säkerhetsnivå. Och även om det inte är optimalt med den där barnstolen så kommer det väl antagligen komma fler saker där ni har olika syn, och jag tror att du bara får acceptera att det är så nu när ni har ett barn tillsammans.
Att ha olika syn på vilken stol som är bäst är inget konstigt. Men att sätta fast sin stol på ett felaktigt sätt så att den vid en eventuell krock utgör en stor fara för barnet är nog de flesta föräldrar rätt så överens om inte är okej.
 
Att ha olika syn på vilken stol som är bäst är inget konstigt. Men att sätta fast sin stol på ett felaktigt sätt så att den vid en eventuell krock utgör en stor fara för barnet är nog de flesta föräldrar rätt så överens om inte är okej.

Nej, alla föräldrar ser inte ens bilbarnstol som en självklarhet.
 
Jag menar att det kommande år antagligen kommer komma många saker som TS inte är nöjd med säkerhetsmässigt. Och "livsfarlig bilstol" är ju en aning överdrivet, förmodligen händer ingenting och då är det lugnt. Jag förstår verkligen att TS inte är nöjd över valet av stol, men jag tror inte det kommer funka i längden att detaljstyra hur exet gör saker.
Nej det är inte stolen i sig som är det stora problemet utan den felaktiga fastsättningen. Det är inte frågan om detaljstyrning.

Mycket av ens arbete som förälder är av typen "om det händer".
 
Nej det är inte stolen i sig som är det stora problemet utan den felaktiga fastsättningen. Det är inte frågan om detaljstyrning.

Mycket av ens arbete som förälder är av typen "om det händer".

Som sagt: jag förstår verkligen att TS inte är nöjd med stolen. Men jag tror det kommer komma fler saker som inte uppfyller de säkerhetskrav som är önskvärda och jag tror inte det är värt att strida om allt.
 
Ja och nu bor ju samtliga inblandade i Sverige där den rådande uppfattningen är att barn ska sitta i en godkänd, rätt monterad barnstol.

Fast exet verkar ju inte dela uppfattningen i alla fall. Och det verkar faktiskt inte alltför ovanligt ens i Sverige att inte vara så petnoga med stolar och bälten, oavsett vad man tycker om det.
 
Fast exet verkar ju inte dela uppfattningen i alla fall. Och det verkar faktiskt inte alltför ovanligt ens i Sverige att inte vara så petnoga med stolar och bälten, oavsett vad man tycker om det.
Tvärtom i Sverige ligger i täten över barnstolar/bilbälten för barn i bilen.

Dödligheten/skaderisken för barn i trafiken i Sverige är väldigt låg.
 
Tvärtom i Sverige ligger i täten över barnstolar/bilbälten för barn i bilen.

Dödligheten/skaderisken för barn i trafiken i Sverige är väldigt låg.

Har jag påstått nåt annat? Det är väl precis det jag påstår? Att Sverige är väldigt långt framme i sådana säkerhetsfrågor, men det innebär inte att det känns självklart för varje individ som bor här.

I övrigt släpper jag diskussionen för jag vill inte att den ska ta över tråden.
 
Som sagt: jag förstår verkligen att TS inte är nöjd med stolen. Men jag tror det kommer komma fler saker som inte uppfyller de säkerhetskrav som är önskvärda och jag tror inte det är värt att strida om allt.

Just när det gäller säkerhet så är det värt att strida. Hur skulle man ens kunna överleva som förälder om något hände ens barn för att man tänkte "jaja, det händer nog inget" när man vet att risken är stor att det faktiskt gör det. Ingen vid sunda vätskor utsätter sina barn för onödiga risker. Ingen! Det naturliga är att skydda sin avkomma. Även om man har gjort vad man har kunnat så är det tufft om något händer men skulle man strunta i riskerna och något händer så hade det varit förödande. Jag hade inte kunnat leva med att jag utsatte mina barn för onödiga risker iallafall.
 
Har jag påstått nåt annat? Det är väl precis det jag påstår? Att Sverige är väldigt långt framme i sådana säkerhetsfrågor, men det innebär inte att det känns självklart för varje individ som bor här.

I övrigt släpper jag diskussionen för jag vill inte att den ska ta över tråden.
Kan ju länka till den här artikeln tex:
http://www.nyteknik.se/fordon/allt-farre-barn-dor-i-trafikolyckor-6342825

En bra bilbarnstol vid en krock gör en enorm skillnad. Speciellt om den är korrekt monterad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 735
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp