Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kommer för övrigt antagligen ta hus i helvetet idag. Familjerättssekreteraren är tillbaka från sin semester så mailade henne angående min oro för bilstolen och rådfrågade vad hon tycker jag ska göra. Hon ska ringa exet idag och prata med honom tydligen. Slår det tillbaka på mig som att jag försöker kontrollera honom får det väl göra det (jag har ju aldrig förbjudit honom att köra Mini i stolen). Jag känner att jag inte kan kompromissa på hennes säkerhet. Speciellt inte när det är så enkelt åtgärdat (han har ju stödbenet och ordentligt monteringsband kostar inte många kronor).
 
Anledningen till att man sparar sms och liknande är inte för att jäklas eller för att visa hur dålig den andra föräldern är (det finns givetvis undantag tex om det framförs hot och liknande).
Tyvärr finns det alltid en risk att det blir "Han sa...." och "Hon gjorde....". I dom fallen är det bra att ha det skrivna ordet att luta sig mot.
Därför är det alltid bäst att vid infekterade tvister ha kontakt tex via mail. Man skall även ha hur umgänget är tänkt att fungera nedskrivet.

Är man osäker så är det alltid bättre att spara för mycket än för lite. Det går alltid att låta bli att använda något men att försöka skapa något i efterhand är svårt.

Att bevisa att den ena föräldern har satt i system att jäklas med den andra föräldern är många gånger en svår balansgång. Risken är att man själv ser ut som en kontrollerande galning. Men det är också därför det är så viktigt att ha en bra advokat.
 
Jag tänker så här. Han har sagt till mig att han ska ljuga i rättegången. Få det till att jag umgängessaboterar. Han vrider och vänder dessutom på allt jag gör och säger till sin fördel och min nackdel (så klart). Han ljuger och påstår saker helt tagna ur luften. Jag sparar bevis ifall jag behöver dom som försvar mot hans anklagelser. Det betyder inte att allt kommer användas.

Jag och advokaten kommer gå igenom allt sånt innan en huvudförhandling (en del har vi pratat om redan och kommit överens om att vi ska använda om vi absolut måste men inte annars osv).

Jag kan ju inte hålla på att ringa honom om minsta lilla grej (blir ju svindyrt) utan stämmer av med jämna mellanrum. Däremellan litar jag på min egen magkänsla. Allt kan ju försöka vändas mot mig i slutänden men jag ser till att ha mina argument klara för mina beslut.

Så länge jag håller mig till rena fakta och argumenterar för Minis bästa så hoppas jag iallafall att det inte kommer slå tillbaka på mig själv.
Låter väldigt förnuftigt :)

En fråga. Dit ni skall flytta, har du sökt förskoleplats där? (Givetvis behöver du inte svara på det om du inte vill).
 
Anledningen till att man sparar sms och liknande är inte för att jäklas eller för att visa hur dålig den andra föräldern är (det finns givetvis undantag tex om det framförs hot och liknande).
Tyvärr finns det alltid en risk att det blir "Han sa...." och "Hon gjorde....". I dom fallen är det bra att ha det skrivna ordet att luta sig mot.
Därför är det alltid bäst att vid infekterade tvister ha kontakt tex via mail. Man skall även ha hur umgänget är tänkt att fungera nedskrivet.

Är man osäker så är det alltid bättre att spara för mycket än för lite. Det går alltid att låta bli att använda något men att försöka skapa något i efterhand är svårt.

Att bevisa att den ena föräldern har satt i system att jäklas med den andra föräldern är många gånger en svår balansgång. Risken är att man själv ser ut som en kontrollerande galning. Men det är också därför det är så viktigt att ha en bra advokat.
Vilken sorts erfarenheter bygger du det där på?
 
Min egen. Vilket jag skrivit flera gånger. Beroende på mitt kontaktnät så har jag (tyvärr) blivit indragen i några vårdnadstvister.
Ja. Anledningen till att jag frågade var dina generaliserande formuleringar. "Anledningen till att man sparar..." och liknande. Det betyder alltså att anledningen till att någon sparar "bevis" kan vara ungefär vilken som helst.

Det är ju inte heller så att de där sparade "bevisen" på något som helst vis utesluter att en massa annat kan ha sagts muntligen. Jag skulle helt enkelt vara försiktig med att råda till något alls i den frågan, och föreslå TS att ta det med sin advokat (vilket hon ju också gör).

Att det hela delvis har med kontroll att göra är ju uppenbart, det krävs inte en kontrollerande galning för att vilja kontrollera saker och ting - sina barn allra minst. Tex vill ju TS kontrollera hur pappan kör med barnet, det är inte galet utan fullt begripligt, men kontroll är det likafullt. Eller försök till kontroll, då. Det mesta av sådan kontroll hamnar ju inom området "havererade relationer", och är inte särskilt åtkomligt för rättsvårdande myndigheter.
 
Ja. Anledningen till att jag frågade var dina generaliserande formuleringar. "Anledningen till att man sparar..." och liknande. Det betyder alltså att anledningen till att någon sparar "bevis" kan vara ungefär vilken som helst.

Det är ju inte heller så att de där sparade "bevisen" på något som helst vis utesluter att en massa annat kan ha sagts muntligen. Jag skulle helt enkelt vara försiktig med att råda till något alls i den frågan, och föreslå TS att ta det med sin advokat (vilket hon ju också gör).

Att det hela delvis har med kontroll att göra är ju uppenbart, det krävs inte en kontrollerande galning för att vilja kontrollera saker och ting - sina barn allra minst. Tex vill ju TS kontrollera hur pappan kör med barnet, det är inte galet utan fullt begripligt, men kontroll är det likafullt. Eller försök till kontroll, då. Det mesta av sådan kontroll hamnar ju inom området "havererade relationer", och är inte särskilt åtkomligt för rättsvårdande myndigheter.
Jag är en av dom (eller tom den första) som påpekat att Ts skall skaffa advokat redan från allra första början.

Allt det andra fattar jag inte varför du skriver till mig. Det är ju totalt irrelevant för det jag skrev. Så jag vet faktiskt inte hur jag skall besvara det så jag låter helt enkelt bli.
 
Jag hade sparat om jag vill kunna understödja ett påstående jag gjort. T ex att det är HAN som bökar med umgänget. Det är ju inte helt osannolikt att han försöker beskylla TS för umgängessabotage. Då meddelar hon lugnt att "nej, däremot har det funnits flera tillfällen då han med väldigt kort eller inget varsel, d v s inte dykt upp, ställt in och krävt ny tid istället". Det påståendet hade jag själv velat ha material att backa upp på ett sakligt sätt.

Jag hade inte sett det som offensivt, utan defensivt. Att kunna bemöta beskyllningar med understödda fakta hur det egentligen gått till.

Med det sagt hade jag inte jagat, utan lugnt väntat på att han ska ta tag i spaden och börja gräva sin grop. Inte lagt tid och energi på att försöka få till något, utan bara bemött det som kommit.
 
Låter väldigt förnuftigt :)

En fråga. Dit ni skall flytta, har du sökt förskoleplats där? (Givetvis behöver du inte svara på det om du inte vill).

Inte än men ska nu i dagarna.

Förhoppningsvis hinner hon börja lite smått innan huvudförhandlingen också. Innan var tanken att hon skulle vara med mormor och inte ha dagis alls på ett år. Tror dock det kan vara taktiskt bra att rota henne där uppe med förskoleplats. Sen behöver hon ju inte gå så många timmar. Men så får mormor lite avlastning också ifall jag måste jobba heltid.
 
Inte än men ska nu i dagarna.

Förhoppningsvis hinner hon börja lite smått innan huvudförhandlingen också. Innan var tanken att hon skulle vara med mormor och inte ha dagis alls på ett år. Tror dock det kan vara taktiskt bra att rota henne där uppe med förskoleplats. Sen behöver hon ju inte gå så många timmar. Men så får mormor lite avlastning också ifall jag måste jobba heltid.
Du tror det jag tänkte skriva.

Mitt råd är att det är mycket bra att ha henne gående på förskola på den nya bostadsorten :)
 
Jag hade sparat om jag vill kunna understödja ett påstående jag gjort. T ex att det är HAN som bökar med umgänget. Det är ju inte helt osannolikt att han försöker beskylla TS för umgängessabotage. Då meddelar hon lugnt att "nej, däremot har det funnits flera tillfällen då han med väldigt kort eller inget varsel, d v s inte dykt upp, ställt in och krävt ny tid istället". Det påståendet hade jag själv velat ha material att backa upp på ett sakligt sätt.

Jag hade inte sett det som offensivt, utan defensivt. Att kunna bemöta beskyllningar med understödda fakta hur det egentligen gått till.

...
Exakt.
Det blir ju rätt uppenbart vem det är som snackar goja om exet står där i tingssalen och påstår att Krambanan minsann saboterat umgänge och hennes advokat då står där med fakta: "Du har haft x antal tillfällen till umgänge under denna period. Vid y tillfällen av dem (här kan ju advokaten då speca de faktiska datumen) har DU - enligt sms skickade från din telefon - ställt in eller helt enkelt inte dykt upp."
 
Ni som inte vill läsa om vad exet gjort kan hoppa över detta inlägget. :p

Tror ni Mini fick vara hemma och ta det lugnt trots att han själv tyckte att hon inte var riktigt pigg? Nä han tog med henne bort till några kompisar som har två barn. Mini hade bara på sig en tunn tröja trots 18 grader och rejält kyliga vindar (hennes jacka låg på skötväskan, skötväskan tog han med men jackan låg kvar). Dessutom hade dom enligt honom själv varit ute hela tiden. Mini var väldigt kall och snorig när hon kom tillbaka. :mad:

Familjerätten fick inte något vettigt ur honom om bilstolen heller så nu kunde inte hon göra mer tydligen.
 
Ni som inte vill läsa om vad exet gjort kan hoppa över detta inlägget. :p

Tror ni Mini fick vara hemma och ta det lugnt trots att han själv tyckte att hon inte var riktigt pigg? Nä han tog med henne bort till några kompisar som har två barn. Mini hade bara på sig en tunn tröja trots 18 grader och rejält kyliga vindar (hennes jacka låg på skötväskan, skötväskan tog han med men jackan låg kvar). Dessutom hade dom enligt honom själv varit ute hela tiden. Mini var väldigt kall och snorig när hon kom tillbaka. :mad:

Familjerätten fick inte något vettigt ur honom om bilstolen heller så nu kunde inte hon göra mer tydligen.
:meh::meh::wtf:
 
Min advokat och jag ska höras mer på måndag. Men han anser som jag att säkerheten går först. Han anser också att jag har rätt att stoppa honom från att köra henne. Men sen beror det på hur jag gör det så klart.

Min tanke är ett sms där jag börjar med att påminna om att jag ju försökt prata med honom (nu även via familjerätten) men att jag nu inte har något annat val än att "förbjuda" honom att köra henne innan stolen är fixad. Måste bara fundera på en annan bättre formulering. :cautious:
 
Min advokat och jag ska höras mer på måndag. Men han anser som jag att säkerheten går först. Han anser också att jag har rätt att stoppa honom från att köra henne. Men sen beror det på hur jag gör det så klart.

Min tanke är ett sms där jag börjar med att påminna om att jag ju försökt prata med honom (nu även via familjerätten) men att jag nu inte har något annat val än att "förbjuda" honom att köra henne innan stolen är fixad. Måste bara fundera på en annan bättre formulering. :cautious:
Det där hade jag varit väldigt försiktig med så länge du inte är beredd att komma med en lösning där han kan få umgänget på en plats han vill. T.ex genom att låna ut stol eller själv köra.
 
Det där hade jag varit väldigt försiktig med så länge du inte är beredd att komma med en lösning där han kan få umgänget på en plats han vill. T.ex genom att låna ut stol eller själv köra.

Nu blir det ju mycket tyckande och tankar, men jag ser det som väldigt dumt att lösa hans problem. Det blir ju en belöning ju mer han skiter i. Lite som att slå sönder tallrikar för att slippa diska.

Han är en vuxen människa. Han ska sköta sina ansvarsområde som förälder, hålla sitt barn i säkerhet är en av de grundläggande sakerna. Lagen ställer de kraven, varför skulle inte en av föräldrarna ställa.

"Nu behöver vi reda upp detta med bilbarnstolen. Innan du har ordnat ett säkert sätt att transportera Mini får du inte ta henne i bilen. Det är mitt ansvar som förälder att säkerställa. Jag hoppas att du känner samma sak: Minis bästa och hennes säkerhet är det enda viktiga."
 
Det där hade jag varit väldigt försiktig med så länge du inte är beredd att komma med en lösning där han kan få umgänget på en plats han vill. T.ex genom att låna ut stol eller själv köra.

Bra synpunkt. Har ju tidigare blivit avrådd från att köra henne så det är kanske inget jag ska göra. Men får kanske överväga att erbjuda honom att låna min stol trots att jag kommer ha ett helvete att montera den igen när jag själv behöver den. Men hellre det än att han fortsätter köra runt med henne som han gör nu. Tänkte isåfall köpa ett par extra förankringsband så slipper man krångla med det iallafall. Kostar 250 kr.

Tycker bara det är så löjligt. Stödbenet har han ju. Det ligger jämte. Bara att montera dit och nya förankringsband till hans stol kostar ett par hundra. Men nu har det blivit en principsak för honom.
 
Nu blir det ju mycket tyckande och tankar, men jag ser det som väldigt dumt att lösa hans problem. Det blir ju en belöning ju mer han skiter i. Lite som att slå sönder tallrikar för att slippa diska.

Han är en vuxen människa. Han ska sköta sina ansvarsområde som förälder, hålla sitt barn i säkerhet är en av de grundläggande sakerna. Lagen ställer de kraven, varför skulle inte en av föräldrarna ställa.

"Nu behöver vi reda upp detta med bilbarnstolen. Innan du har ordnat ett säkert sätt att transportera Mini får du inte ta henne i bilen. Det är mitt ansvar som förälder att säkerställa. Jag hoppas att du känner samma sak: Minis bästa och hennes säkerhet är det enda viktiga."

Tack! :bow:
 
Nu blir det ju mycket tyckande och tankar, men jag ser det som väldigt dumt att lösa hans problem. Det blir ju en belöning ju mer han skiter i. Lite som att slå sönder tallrikar för att slippa diska.

Han är en vuxen människa. Han ska sköta sina ansvarsområde som förälder, hålla sitt barn i säkerhet är en av de grundläggande sakerna. Lagen ställer de kraven, varför skulle inte en av föräldrarna ställa.

"Nu behöver vi reda upp detta med bilbarnstolen. Innan du har ordnat ett säkert sätt att transportera Mini får du inte ta henne i bilen. Det är mitt ansvar som förälder att säkerställa. Jag hoppas att du känner samma sak: Minis bästa och hennes säkerhet är det enda viktiga."
Jag håller med men samtidigt tror jag att man måste vara lite smidig och göra det man kan för att underlätta just för att det ska se fint ut i papperna när man väl är framme i rätten.
 
Jag håller med men samtidigt tror jag att man måste vara lite smidig och göra det man kan för att underlätta just för att det ska se fint ut i papperna när man väl är framme i rätten.
Nu börjar du också anse att smidigheten ligger på TS. Smidighet handlar inte om att lösa hans skapade problem. Det handlar om att MINI får ett bra umgänge.

Att erbjuda sig att skjutsa runt Mini för att han ska slippa ordna en bilbarnstol eller för att hans tår ska skonas ser jag faktiskt ingen som helst mening i. Det är ju inte smidighet, mer än smidigt för honom.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 735
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp