Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om stolen liknar den du visade på bild var de förgamla redan när min dotter föddes 2006. Dessutom endast godkända på sin tid i en Volvo och om jag inte minns fel var det dessutom montering i mitten om det var bak (osäker på det) men jag minns 100% endast Volvo.

För gammal stol är tyvärr inte olagligt. 10 år är bara en rekommendation. Har pratat med NTF om att dom bara är godkända för Volvo och det betyder tydligen inte att man inte får ha den i andra bilar (så länge den kan monteras korrekt).
 
Hur sjukt ska ett barn vara för att ställa in umgänge? Mini är jättesnorig och har haft lite feber idag. Gradvis sämre under dagen.

Smsade och talade om läget för exet men att hon varit hyfsat pigg iallafall och skrev också att jag hoppades att hon inte var sämre imorgon (när vi ska ha umgänge).

Fick till svar "Hon blir inte sämre av att träffa mig".

Jag skrev inget om att det inte skulle vara umgänge (ens om hon var sämre) men tyckte det var viktigt att han visste så han inte planerar in något hon inte orkar (utan dom kanske bör hålla sig hos mig och inomhus).
 
Jag skrev inget om att det inte skulle vara umgänge (ens om hon var sämre) men tyckte det var viktigt att han visste så han inte planerar in något hon inte orkar (utan dom kanske bör hålla sig hos mig och inomhus).
Jag tycker inte att det är en märklig reaktion i och med att ni uppenbart har en infekterad relation. Om jag vore som du skulle jag försöka att inte bry mig så mycket om vad exakt han skriver. Låt det rinna av bara.
 
Jag tycker inte att det är en märklig reaktion i och med att ni uppenbart har en infekterad relation. Om jag vore som du skulle jag försöka att inte bry mig så mycket om vad exakt han skriver. Låt det rinna av bara.

Nä jag är inte heller förvånad. Undrade bara vad som gäller vid sjukdom och svävade sen ut lite. ;)

I min värld ställer man inte in umgängen. Man umgås med sina barn både friska och sjuka, precis som med boendeföräldern.

Okej men då får man kanske anpassa umgänget efter vad barnet orkar?
 
Hur sjukt ska ett barn vara för att ställa in umgänge? Mini är jättesnorig och har haft lite feber idag. Gradvis sämre under dagen.

Smsade och talade om läget för exet men att hon varit hyfsat pigg iallafall och skrev också att jag hoppades att hon inte var sämre imorgon (när vi ska ha umgänge).

Fick till svar "Hon blir inte sämre av att träffa mig".

Jag skrev inget om att det inte skulle vara umgänge (ens om hon var sämre) men tyckte det var viktigt att han visste så han inte planerar in något hon inte orkar (utan dom kanske bör hålla sig hos mig och inomhus).
Jag hade nog inte haft några direkta problem med att barnet flyttades men som förälder hade jag nog inte velat ta med mig barnet utan siktat på mys och att få pyssla om även om suget att ta barnet med sig vore trevligare för mig.
 
Hur sjukt ska ett barn vara för att ställa in umgänge? Mini är jättesnorig och har haft lite feber idag. Gradvis sämre under dagen.

Smsade och talade om läget för exet men att hon varit hyfsat pigg iallafall och skrev också att jag hoppades att hon inte var sämre imorgon (när vi ska ha umgänge).

Fick till svar "Hon blir inte sämre av att träffa mig".

Jag skrev inget om att det inte skulle vara umgänge (ens om hon var sämre) men tyckte det var viktigt att han visste så han inte planerar in något hon inte orkar (utan dom kanske bör hålla sig hos mig och inomhus).
Hög feber/påverkad = kort umgänge hemma och hellre ett extra umgänge tycker jag.
 
Vad menar du med att dom inte tar upp det? Menar du att i en vårdnadstvist skiter dom i räkna med att en förälder utsätter barnet för fara genom att ha en farlig bilbarnstol?
Nej det är inget det läggs relevans på verkar det som, flera föräldrar hade försökt ta upp att barnet åkte i knäet på folk mm, men det togs aldrig med under rättegångarna
 
Absolut!
Nästa förberedande sms om mini är sjuk, kan kanske lyda ungefär:
"Mini är lite förkyld, hen vill gärna träffa dig ändå men ni kanske inte ska planera in något avancerat för hen blir snabbt trött, om då blir det jobbigt för er båda."

Jag kan inte skriva något om vad han ska eller inte ska göra. Då slår han bakut direkt eller gör det bara för att. Så hållet det till ren information. Då får han själv ta ställning och ett beslut. Han anklagar mig ju redan för att styra och ställa för mycket dessutom (för att jag velat att avtal hålls).
 
Nej det är inget det läggs relevans på verkar det som, flera föräldrar hade försökt ta upp att barnet åkte i knäet på folk mm, men det togs aldrig med under rättegångarna

Okej. Undrar vad dom anser är relevant då om inte att utsätta barnet för fara är...kanske inte ska vara förvånad egentligen med tanke på att till och med pappor som slår och kränker sina barn får umgänge.
 
Okej. Undrar vad dom anser är relevant då om inte att utsätta barnet för fara är...kanske inte ska vara förvånad egentligen med tanke på att till och med pappor som slår och kränker sina barn får umgänge.
Har din advokat kunnat reda ut för dig vad som kommer att vara relevant? Jag brukar fundera över det varje gång jag läser "du sparar väl sms-en?" "du spelade väl in det?". Jag brukar undra "vad ska hon ha det till?". För jag har svårt att tro att förhandlingar går ut på att parterna kastar så mycket skit som möjligt på varann, läser upp sms osv.
 
Med inspelat material och sparade sms kan ts visa på mängden tillfällen som saker sker. Då blir det lättare för advokaten att kunna bedöma om det är relevant att ta upp. Och kan då även visa för domaren mängden och innehållet.
Utan dessa bevis tas ts *gnäll* på x-et som bara gnäll och irrelevant. Och då blir det ord mot ord. Med bevis kan han inte slingra sig med *har jag aldrig sagt/gjort* *ts inbillar sig bara* etc.
 
Med inspelat material och sparade sms kan ts visa på mängden tillfällen som saker sker. Då blir det lättare för advokaten att kunna bedöma om det är relevant att ta upp. Och kan då även visa för domaren mängden och innehållet.
Utan dessa bevis tas ts *gnäll* på x-et som bara gnäll och irrelevant. Och då blir det ord mot ord. Med bevis kan han inte slingra sig med *har jag aldrig sagt/gjort* *ts inbillar sig bara* etc.
Det är just sådant som jag hoppas att advokaten reder ut. De här sms-en om hur han hoppar fram och tillbaka om umgänge, t ex, tror jag dessvärre inte skulle ses som annat än just "vårdnadstvistgnäll", hur bökigt det än blir för ts. Domstolen kommer ju i första hand att se till barnets bästa, inte hur föräldrarna jävlas med varann.
 
@BobberiBoo Ja det ska ju TS ta med sin advokat i såna fall. Men då ska man ju också verkligen ha på fötterna gällande stolen. Dvs var 1000% säker att stolen faktiskt är farlig.
Och vad det överhuvudtaget betyder att en stol är farlig.

Det är ju helt klart farligare att åka bil - om än med all säkerhetsutrustning i världen - än att inte göra det, så i förekommande fall borde ju då vårdnaden gå till den förälder som inte har körkort och bil.

Min sons pappa gjorde allt han kunde för att just elda på om allehanda säkerhetsfrågor, som jag enligt hans mening inte skötte på det enda rätta sättet. Det var inte så att han fick någon direkt uppmärksamhet för det, det var tvärtom uppenbart att alla utom han själv förstod att det var sin vilja att kontrollera mig han gav uttryck för, inget annat. (Och då är alltså jag den första att erkänna att han fäster MYCKET större vikt vid säkerhet i alla möjliga frågor än vad jag gör. Att välja en cykelhjälm till ett barn tar veckor av jämförande studier för honom, tex, medan jag bara köper en som verkar okej.)

Det där tjatet om säkerhet såg och ser jag i första hand som att den ena förälderna vill kontrollera den andra. Och så tänker man sig att just SÄKERHET är en grej som kommer att funka även hos soc-folk och myndigheter. (Men de är ju vanliga människor och slarvar ibland, de med.)
 
Med inspelat material och sparade sms kan ts visa på mängden tillfällen som saker sker. Då blir det lättare för advokaten att kunna bedöma om det är relevant att ta upp. Och kan då även visa för domaren mängden och innehållet.
Utan dessa bevis tas ts *gnäll* på x-et som bara gnäll och irrelevant. Och då blir det ord mot ord. Med bevis kan han inte slingra sig med *har jag aldrig sagt/gjort* *ts inbillar sig bara* etc.
Det där tror jag är en farlig väg att gå. I det läget lägger TS återigen sin energi på att leta upp fel hos exet istället för att lägga sin energi på possitivitet för Minis skull.
Jag tror SMS och telefonsamtal kan vara viktiga men då för att kunna bevisa att det inte är TS som krånglat med umgänget om spermadonatorn börjar tjafsa om det vid en förhandling.
 
Jag tror SMS och telefonsamtal kan vara viktiga men då för att kunna bevisa att det inte är TS som krånglat med umgänget om spermadonatorn börjar tjafsa om det vid en förhandling.

Sant, det skulle kunna vara en poäng (även om jag inte gillar uttrycket spermadonatorn). Jag läste just om några domar där pappan tilldömts vårdnaden pga umgängessabotage från mammans sida. Men då handlade det inte om att mamman envisats med att hålla på uppgjorda tider för umgänge, utan att hon helt stoppat barnets umgänge med pappan.
 
Sant, det skulle kunna vara en poäng (även om jag inte gillar uttrycket spermadonatorn). Jag läste just om några domar där pappan tilldömts vårdnaden pga umgängessabotage från mammans sida. Men då handlade det inte om att mamman envisats med att hålla på uppgjorda tider för umgänge, utan att hon helt stoppat barnets umgänge med pappan.

Ja, det syftet, och sms som visar just det, skulle ju möjligen kunna fungera att använda.

Annars tänker jag mig att det blotta faktum att man har samlat sms och andra "bevis" på den andra partens allmänna uselhet, allvarligt riskerar att slå tillbaka på en själv. I allt väsentligt tror jag att samlandet av sms och andra "bevis" i första hand tolkas just som tecken på att relationen och samarbetet har gått åt skogen och att det finns en massa jobbiga känslor här. Och det visste man ju redan när man satte sig ner vid rättegången.
 
Jag tänker så här. Han har sagt till mig att han ska ljuga i rättegången. Få det till att jag umgängessaboterar. Han vrider och vänder dessutom på allt jag gör och säger till sin fördel och min nackdel (så klart). Han ljuger och påstår saker helt tagna ur luften. Jag sparar bevis ifall jag behöver dom som försvar mot hans anklagelser. Det betyder inte att allt kommer användas.

Jag och advokaten kommer gå igenom allt sånt innan en huvudförhandling (en del har vi pratat om redan och kommit överens om att vi ska använda om vi absolut måste men inte annars osv).

Jag kan ju inte hålla på att ringa honom om minsta lilla grej (blir ju svindyrt) utan stämmer av med jämna mellanrum. Däremellan litar jag på min egen magkänsla. Allt kan ju försöka vändas mot mig i slutänden men jag ser till att ha mina argument klara för mina beslut.

Så länge jag håller mig till rena fakta och argumenterar för Minis bästa så hoppas jag iallafall att det inte kommer slå tillbaka på mig själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 735
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp