Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ren fråga nu, Men om hon nu säger rätt ut att han inte får ta med sig Mini i bilen innan han har en ny stol med godkänd fastspänning (och då menar jag möjlighet att bevisa det med fabrikatets bruksanvisning eller liknande), kan det vändas mot henne sen? Hon ställer sig ju inte emot vare sig umgänge eller att han får åka iväg, bara att det inte ska ske i just den stolen.
Om det är en fråga, så är det en fråga för advokaten.
 
@BobberiBoo Ja det ska ju TS ta med sin advokat i såna fall. Men då ska man ju också verkligen ha på fötterna gällande stolen. Dvs var 1000% säker att stolen faktiskt är farlig.
 
@BobberiBoo Ja det ska ju TS ta med sin advokat i såna fall. Men då ska man ju också verkligen ha på fötterna gällande stolen. Dvs var 1000% säker att stolen faktiskt är farlig.
Absolut men eftersom han är så sjukt samarbetsvillig (NOT) så lär han ju inte visa TS något. Men om man tar det som en fråga via advokaterna, eller i allra värsta fall vid nästa MUF att be dem komma med "bevis" att stolen sitter säkert som han satt den, så kan man ju få detta ur världen rätt så smidigt, för antingen kan han visa attd en får sitta så eller så får han påtryckningar att byta stol.
 
@BobberiBoo Ja det ska ju TS ta med sin advokat i såna fall. Men då ska man ju också verkligen ha på fötterna gällande stolen. Dvs var 1000% säker att stolen faktiskt är farlig.
Stolen är knappast farlig, däremot mindre säker. Hur mycket är svårt att avgöra, men det är extremt ovanligt att små barn dödas eller skadas svårt i trafikolyckor. Och då ska man veta att väldigt många barn/stolar har varit (är) fastsatta på ett felaktigt sätt.
Dock farligt om stolen är monterad på passagerarplatsen fram och krockkudden inte är urkopplad.
 
Absolut men eftersom han är så sjukt samarbetsvillig (NOT) så lär han ju inte visa TS något. Men om man tar det som en fråga via advokaterna, eller i allra värsta fall vid nästa MUF att be dem komma med "bevis" att stolen sitter säkert som han satt den, så kan man ju få detta ur världen rätt så smidigt, för antingen kan han visa attd en får sitta så eller så får han påtryckningar att byta stol.
Fast vad jag menade att hon skulle ta med advokaten var om det kan vändas mot henne om hon vägrar låta Mini åka, enligt ditt scenario.
Ditt resonemang om bevis och påtryckningar tror jag är exakt sånt som krambanan inte behöver. Du VET ju inte om det är en sådan fråga som öht kan tas upp vid en muf så det känns bara onödigt att så en massa osäkra frön i skallen på henne. Tråden är full av sådana.
 
Du VET ju inte om det är en sådan fråga som öht kan tas upp vid en muf

Hmm undrar om det är jag som skriver konstigt och inte ser det själv :confused: Vad jag menade var att OM advokaten nu tycker att det är en sak man kan/ska ta upp så är ju MUFen ett bra tillfälle, om inte så är det ju bara att lägga det åt sidan och hoppas han inser det själv (:cautious:) eller han lägger ner helt.
 
@vallhund Bilen står på min tomt. Knappast stalking då. :p

igt.
HUR allvarlig är egentligen bristen i barnstolen? Har det nämnts i tråden så ber jag om ursäkt för då har jag missat det. Men OM det är en så pass allvarlig brist, att Mini kan mista livet eller bli svårt skadad just på grund av denna detaljen, då är det ju jätteallvarligt och viktigt. (Frågan ställs inte just till dig @niphredil utan är ett inlägg kring frågan om hur mycket energi som är vettig att lägga ner på just barnstol-detaljen).

Jag själv var nog rätt pedantisk kring den detaljen då jag hade småbarn.......

Stolen är farlig! :nailbiting:
 
Stolen är knappast farlig, däremot mindre säker. Hur mycket är svårt att avgöra, men det är extremt ovanligt att små barn dödas eller skadas svårt i trafikolyckor. Och då ska man veta att väldigt många barn/stolar har varit (är) fastsatta på ett felaktigt sätt.
Dock farligt om stolen är monterad på passagerarplatsen fram och krockkudden inte är urkopplad.
Fast är det inte så få som dödas/skadas just för att det är så många i Sverige som använder bilbarnstolar och liknande?
 
Fast är det inte så få som dödas/skadas just för att det är så många i Sverige som använder bilbarnstolar och liknande?
Eller så är det så få för att det inte är så många sådana bilar inblandade i olyckor och dom få gånger som de är de tja, det kanske inte är allvarliga olyckor då eller något... jag har dock ingen statistik på det, men skulle kunna tänka mig att det inte är så vanligt att de är med i olyckor.
 
Ja jag får kolla med advokaten om jag kan hindra att han åker. Idag stannade dom här. Bilen var låst men sitter monteringsanvisningar på baksidan av stolen och enligt den ska stödbenet användas i baksätet. Den visar också hur förankringsbanden ser ut. Spännbandet som sitter där nu är ett sånt vanligt som klarar max 500 kg. Och det kommer man fort upp i.

Hade jag inte uppmärksamhet exet på stolen så hade han dessutom åkt runt fortfarande med den obältad!


Fast är det inte så få som dödas/skadas just för att det är så många i Sverige som använder bilbarnstolar och liknande?

Jag läste någonstans att 95 % av dom barn som faktiskt skadas i trafiken gör det för att dom inte sitter korrekt. Ska se om jag hittar källan.
 
Då ska Mini inte åka i den. Punkt. Bryr han sig inte om sitt barn? Han kanske själv kör utan säkerhetsbälte?

Han anser att det är säkert nu. "Jag skulle aldrig utsätta henne för något farligt" sa han när vi diskuterade stolen. Bara en liten stund innan han sa det hade han sagt "Oups, det har inte jag tänkt på" när kontaktpersonen påtalade att det stod faktiskt belt på sidan av bilstolen (för mig trodde han ju inte på när jag sa att den måste vara fäst med bältet eller isofix). Han tyckte också det var onödigt att jag rättade till bältet så det inte var snurrat efter han dragit fast det.

Han har alltid bälte. Han har själv varit med om flera allvarliga bilolyckor.

Nästa umgänge är kontaktpersonen tillbaka. Så kommer nog helt enkelt säga till henne att Mini lämnar inte gården i hans bil förrän stolen är monterad korrekt. Sen blir det upp till henne att se till att det blir så. Kollar med min advokat innan också så klart så jag "kan" göra så.
 
Jag läste någonstans att 95 % av dom barn som faktiskt skadas i trafiken gör det för att dom inte sitter korrekt. Ska se om jag hittar källan.
Den siffran verkar inte helt obekant. Undra om jag inte läste den i dom papprena vi fick från NTF när vi hyrde babyskydd där.

Men jag är ytterst osäker om siffran stämmer.
 
Om stolen liknar den du visade på bild var de förgamla redan när min dotter föddes 2006. Dessutom endast godkända på sin tid i en Volvo och om jag inte minns fel var det dessutom montering i mitten om det var bak (osäker på det) men jag minns 100% endast Volvo.
 
Vet att detta diskuterats i en grupp för tvister kring barn och de flesta har erfarenheten att rätten inte tar upp sådant alls.

Vad menar du med att dom inte tar upp det? Menar du att i en vårdnadstvist skiter dom i räkna med att en förälder utsätter barnet för fara genom att ha en farlig bilbarnstol?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 735
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bukefalos bokbingo juni-oktober 2024
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp