Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra synpunkt. Har ju tidigare blivit avrådd från att köra henne så det är kanske inget jag ska göra. Men får kanske överväga att erbjuda honom att låna min stol trots att jag kommer ha ett helvete att montera den igen när jag själv behöver den. Men hellre det än att han fortsätter köra runt med henne som han gör nu. Tänkte isåfall köpa ett par extra förankringsband så slipper man krångla med det iallafall. Kostar 250 kr.

Tycker bara det är så löjligt. Stödbenet har han ju. Det ligger jämte. Bara att montera dit och nya förankringsband till hans stol kostar ett par hundra. Men nu har det blivit en principsak för honom.
Det är urlöjligt. Skulle du ha någon nytta av en extrastol? Jag tänkte om du kunde hitta en begagnad som du kan låna ut till honom och även om eventuell barnvakt behöver? Vad som helst är väl bättre än den där tänkte jag. Jävligt sura pengar men då slipper du höra "hon låter mig inte ta med mig mitt barn!" och dessutom slipper du montera någon bilstol själv.
 
Nu börjar du också anse att smidigheten ligger på TS. Smidighet handlar inte om att lösa hans skapade problem. Det handlar om att MINI får ett bra umgänge.

Att erbjuda sig att skjutsa runt Mini för att han ska slippa ordna en bilbarnstol eller för att hans tår ska skonas ser jag faktiskt ingen som helst mening i. Det är ju inte smidighet, men än smidigt för honom.
Och du kommer spöa mig för mitt inlägg jag nyss skrev men om rätten enligt tidigare erfarenheter från andra inte berör ämnet hade jag nog faktiskt försökt att lösa problemet med säkerheten själv. Hellre det än hjärtklappning när de åker och hellre det än att eventuellt få en snyting av rätten för att man satt stopp. Jag hade inte vågat riskera det.
 
Och du kommer spöa mig för mitt inlägg jag nyss skrev men om rätten enligt tidigare erfarenheter från andra inte berör ämnet hade jag nog faktiskt försökt att lösa problemet med säkerheten själv. Hellre det än hjärtklappning när de åker och hellre det än att eventuellt få en snyting av rätten för att man satt stopp. Jag hade inte vågat riskera det.

Men ser du inte vad du gör? Du pläderar i HANS försvar. Ordnar han ingen säker lösning, får han väl stanna hos TS för umgänge. Eller på gångavstånd. Inte konstigare än så. Varför ska det ligga på TS att ta ansvar för hans tillkortakommanden?
 
Men ser du inte vad du gör? Du pläderar i HANS försvar. Ordnar han ingen säker lösning, får han väl stanna hos TS för umgänge. Eller på gångavstånd. Inte konstigare än så. Varför ska det ligga på TS att ta ansvar för hans tillkortakommanden?
Absolut. Däremot hade jag slickat röv och dattat som fan på många sätt om det gällde mina ungars säkerhet samt en vårdnadstvist där man ska ha flyt med domare för att inte ligga illa till. Åtminstone tills någon "ovanifrån" säger ifrån eller fått ok från minst en till med "rätt" att tycka och tänka i den här härvan om jag sitter pissigt till om jag säger nej till att han kör runt med en stol som det inte ens är säkert att polisen stoppar i en eventuell kontroll. Man kan tycka och tänka hur mycket man vill om vad jag hade gjort men jag hade varit livrädd för att göra bort sig så det ens finns någon liten tvekan om vem som har svårt att samarbeta. Finns erfarenheter om att rätten inte tar upp trafikfarliga lösningar för att köra barnen är det möjligt att det ser likadant ut här och nu och ts då "också har svårt för samarbete". När det finns en lösning på det här på papper hade jag inte gjort ett smack för att se till att han sköter sig. Då har jag kanske mer att säga till om.
 
Men ser du inte vad du gör? Du pläderar i HANS försvar. Ordnar han ingen säker lösning, får han väl stanna hos TS för umgänge. Eller på gångavstånd. Inte konstigare än så. Varför ska det ligga på TS att ta ansvar för hans tillkortakommanden?
Och jag kan inte se hur han ska ha nytta av att ts tvingas lösa säkerheten för flytt i bilstol när han ska ha umgänge med sin dotter. Vi ser det nog helt olika för det enda jag ser om hon lånar ut en bilstol är att ts står på huvudet för att han är en värdelös förälder och inte ens kan lösa det mest grundläggande men det kanske tolkas helt annorlunda egentligen.
 
Jag tycker att det här med bilbarnstolen inte bara är svart eller vitt. Däremot är ju @krambanan ensam vårdnadshavare och borde ha all rätt att stoppa sådant som hon tycker är farligt för Mini. Kanske tom en skyldighet? Men detta är så pass nere på detaljnivå att det får man ju kolla med advokaten.

Jag personligen hade nog haft väldigt svårt att låta ett barn åka i en felmonterad stol. Att den är gammal är nog svårt att ha åsikt om (så länge den inte är olaglig) men just att den är felmonterad och fastsatt med undermåliga band är inte ok någonstans i min värld.

Sen ja det är exets problem att fixa stolen men här hade jag nog svalt min stolthet och erbjudit honom att låna min stol (alternativ fixat riktiga remmar till hans stol och monterat den rätt).

Och ja det är curling av exet men det är också ett sätt att hålla sin rygg fri. Måste ju bli väldigt svårt att få det till att @krambanan försöker förstöra dotter/pappa umgänget om hon erbjuder en lösning på det hon finner farligt för Mini. Det finns ju alltid en risk att man ser ut som ett kontrollfreak så det gäller att balansera det rätt.

Men @krambanan du vet nog mitt standardsvar: ta det med advokaten. Jag är ju (i bästa fall) bara ett bollplank.
 
Läser och begrundar!

Jag tänker lite så här att jag egentligen skiter i att jag curlar honom om det innebär att Mini får åka säkert. För han kommer ta med henne när/om han vill vad jag än säger. Det enda som skulle kunna stoppa honom vore nog om familjerätten säger stopp. Och det verkar inte som dom tänker lägga sig i mer. Och ingen kan ju egentligen vända det emot mig om jag löser det "åt honom". Men om jag inte gör något kan det vändas mot mig. Samma om jag bara "förbjuder" honom att ta med henne.

Men å andra sidan så tjurskallig som han är tror jag att även om jag fixar extraband till min/extra stol (skulle faktiskt behöva en till mormors bil sen) nu så skulle han vägra använda annat än sin. För det skulle ju vara att erkänna att jag har rätt.

Men ska bolla med advokaten på måndag. Vi ska ha umgänge på söndag fm nästa gång så får fundera på hur jag ska göra för att han inte ska köra med henne då.
 
Finns det verkligen anledning att skrämma upp TS med att hon skulle ligga pissigt till, eller att det krävs av henne att hon slickar röv för att ligga bra till vid den fortsatta tvisten?
Nu har du nog tolkat det tokigt eller jag formulerat mig fel. Hon sitter rätt säkert så länge hon följer det som är överenskommet vilket hon verkar göra. Om hon säger nej till att han tar med sig mini pga stolen och inte erbjuder en lösning åtminstone tills vidare kan man alldeles säkert upplevas osamarbetsvillig trots att man inte är det. Beroende på vem som dömer alltså.

Exet verkar ju vara en manipulativ skitstövel och vad han kan vända detta till vet nog krambanans bäst. Jag hade varit försiktig om det är ens hälften så illa som det beskrivs här. Ska man säga nej sådär bör man nog ha ganska stadigt på fötterna, gärna skriftligt, från de som faktiskt bestämmer. Det hade varit jävligt tragiskt om han på något sätt kan vända att hon av princip inte låter honom låna en bilstol till sin fördel. Handlar det om en hon själv använder kan man ju säga att det är tillfälligt och sedan diskutera med advokaten hur man lägger fram att det inte är hållbart att flytta stolar för att han inte kan prioritera barnets säkerhet. Ska hon ändå köpa en till kan man ju väga om beslutet om man vill.

Att han gör som han vill oavsett motiverar ju ännu mer att man försöker erbjuda en lösning. Jag tycker att hans beteende är så vidrigt att jag mår illa.
 
Jag kan inte skriva något om vad han ska eller inte ska göra. Då slår han bakut direkt eller gör det bara för att. Så hållet det till ren information. Då får han själv ta ställning och ett beslut. Han anklagar mig ju redan för att styra och ställa för mycket dessutom (för att jag velat att avtal hålls).
okej, då är mitt förslag "Vill bara tala om att Mini är förkyld, men hen vill gärna träffa dig i morgon ändå".
Jag tänker att det är viktigt att du visar att upplysningen inte är för att kanske kunna ställa in umgänget utan att du uppmuntrar det även om Mini är sjuk.
 
Det är alltid lika tragiskt eller värre när barn hamnar i korselden av föräldrarnas krig gentemot varandra.

Det håller jag med om.

Här är det dock ingen korseld utan en förälder som bara är intresserad av att kriga och en som försöker se till att umgänget är på barnets villkor samt tryggt, stabilt och säkert. Eller på vilket sätt tycker du jag krigar?
 
okej, då är mitt förslag "Vill bara tala om att Mini är förkyld, men hen vill gärna träffa dig i morgon ändå".
Jag tänker att det är viktigt att du visar att upplysningen inte är för att kanske kunna ställa in umgänget utan att du uppmuntrar det även om Mini är sjuk.

Ska tänka på det nästa gång.
 
Nu har du nog tolkat det tokigt eller jag formulerat mig fel. Hon sitter rätt säkert så länge hon följer det som är överenskommet vilket hon verkar göra. Om hon säger nej till att han tar med sig mini pga stolen och inte erbjuder en lösning åtminstone tills vidare kan man alldeles säkert upplevas osamarbetsvillig trots att man inte är det. Beroende på vem som dömer alltså.

Exet verkar ju vara en manipulativ skitstövel och vad han kan vända detta till vet nog krambanans bäst. Jag hade varit försiktig om det är ens hälften så illa som det beskrivs här. Ska man säga nej sådär bör man nog ha ganska stadigt på fötterna, gärna skriftligt, från de som faktiskt bestämmer. Det hade varit jävligt tragiskt om han på något sätt kan vända att hon av princip inte låter honom låna en bilstol till sin fördel. Handlar det om en hon själv använder kan man ju säga att det är tillfälligt och sedan diskutera med advokaten hur man lägger fram att det inte är hållbart att flytta stolar för att han inte kan prioritera barnets säkerhet. Ska hon ändå köpa en till kan man ju väga om beslutet om man vill.

Att han gör som han vill oavsett motiverar ju ännu mer att man försöker erbjuda en lösning. Jag tycker att hans beteende är så vidrigt att jag mår illa.

Lutar mot att jag köper en extrastol så får han erbjudande om att låna den till jag flyttar. Vill han inte det då får han vara här vid umgänget helt enkelt.
 
Lutar mot att jag köper en extrastol så får han erbjudande om att låna den till jag flyttar. Vill han inte det då får han vara här vid umgänget helt enkelt.
Jaa.. om det ändå är så att du kommer att behöva den är det väl inget fel att köpa den tidigare. Om du ringer familjerätten och säger att du har köpt en stol som är godkänd och säker och fråga dem om de kan göra något för att få honom att använda den. Det kanske räcker med att de talar om för honom att det inte ser bra ut att han kör omkring med en stol som inte kan klassas som säker och dessutom felmonterad när du har köpt en han kan låna tills vidare. Mot förmodan... :grin:
 
Det håller jag med om.

Här är det dock ingen korseld utan en förälder som bara är intresserad av att kriga och en som försöker se till att umgänget är på barnets villkor samt tryggt, stabilt och säkert. Eller på vilket sätt tycker du jag krigar?
Krigar vet jag inte, men jag ser det som fullt begripligt att han inte utgår från dina regler och rutiner för "tryggt, stabilt och säkert". Du vill ju kontrollera honom, men han vill givetvis inte bli kontrollerad.
 
Krigar vet jag inte, men jag ser det som fullt begripligt att han inte utgår från dina regler och rutiner för "tryggt, stabilt och säkert". Du vill ju kontrollera honom, men han vill givetvis inte bli kontrollerad.

Jag tror kanske jag förstår vad du menar.

Mina "regler och rutiner" har jag inte ens försökt få honom att följa. Dom krav jag ställer på honom angående Minis trygghet och säkerhet är minimikrav som borde vara självklara om han hade haft Minis bästa för ögonen.

Jag har hittills "krävt":
1. a. Att Mini inte ska behöva vara hysteriskt ledsen i två timmar varje umgänge.
b. Att han tar "lära-känna-och-bli-trygg" i Minis takt.
2. Att avtal följs.
3. Att han inte utsätter henne för fara.
4. Att det inte bråkas och tjafsas med mig under umgänget (det är därför vi har kontaktperson).

Sen lever han ju i en helt annan verklighet med helt andra referensramar och har aldrig innan brytt sig om vad jag (eller någon annan) tycker, känner eller säger. Och nej ingen får kontrollera honom. Så han tycker alldeles säkert att jag krigar. Han tyckte ju jag var dum och bråkig när jag inte accepterade att han gick på mig fysiskt när vi bråkade. "Skyll dig själv när du retar mig"
 
Senast ändrad:
Det håller jag med om.

Här är det dock ingen korseld utan en förälder som bara är intresserad av att kriga och en som försöker se till att umgänget är på barnets villkor samt tryggt, stabilt och säkert. Eller på vilket sätt tycker du jag krigar?
Det är begripligt o förmodligen väldigt naturligt att demonisera sitt ex under en separationsprocess.
Du kan kopiera/spara tråden o låta Mini läsa om ca 20 år, hur tror du hen kommer att reagera på din beskrivning av henoms far? Självklart krigar du, det har du gjort på ca 90 sidors inlägg hittills i tråden.

Självklart är du värd allt pepp o support du fått i tråden, men det gör dig inte till en ofelbar modersfigur.
 
Det är begripligt o förmodligen väldigt naturligt att demonisera sitt ex under en separationsprocess.
Du kan kopiera/spara tråden o låta Mini läsa om ca 20 år, hur tror du hen kommer att reagera på din beskrivning av henoms far? Självklart krigar du, det har du gjort på ca 90 sidors inlägg hittills i tråden.

Självklart är du värd allt pepp o support du fått i tråden, men det gör dig inte till en ofelbar modersfigur.
Alltså va!???? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 735
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp