Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spara det smset om bilbarnstolen.

Jag hade aldrig lagt mig i min brors vårdnadstvist på det viset. Visst hade gett honom en massa stöd men inte på det viset. Att lägga upp bilden så är ju bara så.......ja barnsligt :mad:

Försök att hålla allt sådant ifrån dig. Se till att avverka en sak i taget när det kommer till flytten. Samla bevis på hans samarbetsproblem tex på hur han ignorerar Minis säkerhet bara för att han tycker att du har idéer.

Det är inte säkert att du kommer att använda dig av allt men dokumentera allt så noggrant det bara går.

Försök att hålla dig ifrån honom så mycket det bara går. Inget sms, inga telefonsamtal osv så långt det bara går.

Jag är ju ingen expert och har bara min egen erfarenhet att gå på. Men jag har upplevt att det finns en typ av människor som hämtar sin energi från konflikter. Dom vet precis vad som får en att reagera och ur din respons så suger dom energi och lever upp. Enda sättet att få slut på det är att sluta reagera och agera. Det kan ju dock vara svårt för dig med tanke på Mini men tex sådana saker som att hon fått glass, säg inget om det. Nicka bara och se nöjd ut.

Tror det kommer bli bra det här även om det ser svart ut nu. Du och Mini, du och Mini :heart

Tack. :heart

Ja han lever på konflikter. Försöker verkligen ge honom så lite som möjligt men bröt ihop lite på samarbetssamtalet idag. Det värsta är att han vet ju hur han ska göra om han vill "tvinga" fram en konflikt. Men jag hoppas verkligen det slår tillbaka på honom sen.
 
Samarbetssamtalet avklarat. Blir inte fler. Fy fan säger jag bara. Nu får tingsrätten bestämma. Han kommer stämma mig på boendet också.
Ska man vara krass så är det väl tur att vårat samhälle inte är jämställt. Det är sällan de ger pappan boendet och vårdnaden.
Oavsett så finns det inget du kan göra åt saken nu. Dokumentera allt och visa för tingsrätten bara.
 
Ska man vara krass så är det väl tur att vårat samhälle inte är jämställt. Det är sällan de ger pappan boendet och vårdnaden.
Oavsett så finns det inget du kan göra åt saken nu. Dokumentera allt och visa för tingsrätten bara.

Ja men även om det inte varit så tycker jag det hade varit vansinne om han fått boendet. Men man vet ju aldrig. Konstigare saker har hänt.


Nästa MUF är i slutet av september.

Jag undrar om han ens förstår vad det är han ber om. Klarar han att ha Mini boendes hos sig. Vill han egentligen ha det, eller har det blivit en fix idé som han ska vinna. Kanske påhejad av vänner som inte heller fattar vad det är han slåss om.

Det tror jag inte han förstår med tanke på att han sagt till folk att det är pga att han inte orkar hålla på och köra för umgänge som han vill ha boendet (men ska han jaga går det åka tre helger i rad). Idag sa han att det var för han inte skulle kunna ha en bra relation till Mini om hon bor i Småland. Han tänkte nämligen aldrig flytta efter.

Jag är helt övertygad om att han aldrig skulle klara av det och det vore katastrof för Mini om han fick boendet.

Hoppas det går vägen till din fördel!

Tack!
 
...
Nästa MUF är i slutet av september.
...

Flera MUF?
Blev det ingen förhandling efter den förra?
(Hur gick den förresten?)

Vad sa samtalsledarna i samarbetssamtalet?
(Inbillar mig att de ska ingripa och medla för att förhindra utbrott och elakheter, men jag kanske är naiv...)
 
Flera MUF?
Blev det ingen förhandling efter den förra?
(Hur gick den förresten?)

Ja vi hade första i slutet av Juni. Då enades vi om ett umgänge tre ggr i veckan à två timmar med umgängesstöd. Sen blev vi skickade på samarbetssamtal. Sen ny MUF i slutet av september för att se var vi står då.
 
Ja vi hade första i slutet av Juni. Då enades vi om ett umgänge tre ggr i veckan à två timmar med umgängesstöd. Sen blev vi skickade på samarbetssamtal. Sen ny MUF i slutet av september för att se var vi står då.
OK, men med tanke på hur det (inte) funkat känns det ju som om en huvudförhandling är oundviklig.
(Fyllde på mitt inlägg ovan medan du svarade tror jag...)
 
Vad sa samtalsledarna i samarbetssamtalet?
(Inbillar mig att de ska ingripa och medla för att förhindra utbrott och elakheter, men jag kanske är naiv...)

Dom var faktiskt väldigt duktiga på att hålla det lugnt och sansat. Exet brusade upp rejält en gång då såg dom att jag tyckte det hela var obehagligt och bröt. Dom pratade mest om vad en flytt innebär på lång sikt för Mini men jag kände att det handlade om hon haft två fungerande föräldrar. Sen pratade dom lite om respektfull kommunikation och att man bara kan kontrollera vad man själv säger och gör. Och så pratade dom lite om att för gemensam vårdnad innebär att man måste kunna samarbeta. Exet skyllde alla bråk på att jag inte skrev på om gemensam vårdnad (han förnekar att det var bråk redan innan det).

OK, men med tanke på hur det (inte) funkat känns det ju som om en huvudförhandling är oundviklig.
(Fyllde på mitt inlägg ovan medan du svarade tror jag...)

Ja jag har varit inställd på huvudförhandling från början. Han backar aldrig när han fått för sig något.

Men det är väl i slutet av augusti som du flyttar?
Utmärkt om du hunnit skriva dig på den nya adressen/orten innan nästa MUF.

Ja jag kommer flytta 1a september.
 
Dom var faktiskt väldigt duktiga på att hålla det lugnt och sansat. Exet brusade upp rejält en gång då såg dom att jag tyckte det hela var obehagligt och bröt. Dom pratade mest om vad en flytt innebär på lång sikt för Mini men jag kände att det handlade om hon haft två fungerande föräldrar. Sen pratade dom lite om respektfull kommunikation och att man bara kan kontrollera vad man själv säger och gör. Och så pratade dom lite om att för gemensam vårdnad innebär att man måste kunna samarbeta. Exet skyllde alla bråk på att jag inte skrev på om gemensam vårdnad (han förnekar att det var bråk redan innan det).



Ja jag har varit inställd på huvudförhandling från början. Han backar aldrig när han fått för sig något.



Ja jag kommer flytta 1a september.

Tja, det fanns ju en anledning till att förhållandet tog slut innan Mini föddes, eller hur? O_o
(Visst hade du en tråd om förhållandet och uppbrottet innan denna?)
Eftersom samarbetssamtalen är "ordinerade" av tingsrätten borde ju de redovisas till den och finnas med som bilaga till nästa MUF? Det är knappast till exets fördel att han brusat upp och blivit avbruten av samtalsledarna kan jag tänka mig.
Har du haft kontakt med din advokat och berättat hur samtalet gick?
(Vad säger hen isåfall? Denne borde ju veta hur samtalen redovisas)
 
I just det här fallet är det möjligt att det kan ses som positivt men i det stora hela tycker jag att det mest är sorgligt.
Fast det har inte med jämställdhet att göra. Man utgår från var barnet bedöms ha det bäst och det är inte konstigt om det då blir hos den som mest haft omsorgen om barnet. Vilket i en bedövande majoritet av fallen verkar vara kvinnan.

(Att det skulle gå annorlunda i det här fallet tvivlar jag starkt på, han verkar inte ha gjort något alls för att räknas som stabil och engagerad förälder).
 
Senast ändrad:
Fast det har inte med jämställdhet att göra. Man utgår från var barnet bedöms ha det bäst och det är inte konstigt om det då blir hos den som mest haft omsorgen om barnet. Vilket i en bedövande majoritet av fallen verkar vara kvinnan.

(Att det skulle gå annorlunda i det här fallet tvivlar jag starkt, han verkar inte ha gjort något alls för att räknas som stabil och engagerad förälder).

Problemet är, som jag ser det, att kvinnor per automatik anses vara lämpliga föräldrar medan män ständigt måste bevisa det. (Med tanke på att ogifta mammor per automatik får enskild vårdnad vid födseln.)
Kanske är det i jämställdhetens namn ungefär som tankesättet att män per automatik ses som bra chefer medan kvinnor måste vara fem gånger bättre än en man för att anses vara en bra chef.

I det här specifika fallet kan jag utefter informationen vi har inte se att det kan bli något annat utfall än att TS får behålla såväl vårdnad som boende.
 
Problemet är, som jag ser det, att kvinnor per automatik anses vara lämpliga föräldrar medan män ständigt måste bevisa det. (Med tanke på att ogifta mammor per automatik får enskild vårdnad vid födseln.)
Kanske är det i jämställdhetens namn ungefär som tankesättet att män per automatik ses som bra chefer medan kvinnor måste vara fem gånger bättre än en man för att anses vara en bra chef.

I det här specifika fallet kan jag utefter informationen vi har inte se att det kan bli något annat utfall än att TS får behålla såväl vårdnad som boende.
Om män blev lika närvarande för sina barn som kvinnor är/tvingas vara skulle utfallet vid vårdnadstvister antagligen se annorlunda ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp