Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att du ska skydda ditt barn kommer först. Barn har rätt till båda sina föräldrar, men inte om den ena föräldern är farlig!
Hon på familjecentrum måste ju ha missat något. Kan du inte ta med vännen som han hotade med hagelgevär dit?
Förhöret gick bra.
Mötet med socialen gick bra. Hon förstod direkt vad det handlade om. Fick se mailet. Var från exets mailadress men någon annan har hjälpt honom skriva (han är dyslektiker och det syntes på lång väg att han inte skrivit det själv). Det var inte underskrivet med något namn så tror exet tror han gjort anmälan anonymt! Dessutom gjordes anmälan några dagar efter han krossat rutan...
Mötet på kriscentrum gick också bra. Hon tyckte jag skulle be advokaten hjälpa mig med ett skadeståndskrav åt dottern. För hon har ju också blivit utsatt. Och hon tyckte inte exet skulle ha umgänge.
Familjerätten har dock ringt idag igen och pushar för umgänge. Känner mig lite överkörd av dom om jag ska vara ärlig. Hon tyckte i princip att han kunde få hämta dottern hos mig och ha henne själv! Och så tyckte hon vi kunde träffas alla tre och skriva ett avtal. "Bara ni får ett avtal så lugnar det sig nog". Nä...blev så paff så jag blev mest tyst. Kontaktperson för överlämningar vid umgänge var tydligen jättesvårt att få om vi inte kunde ordna någon själva då. Gärna en granne. Hon skulle ringa exet också och fråga vad han tyckte (så det är inte han som bett henne ringa ens utan det gör hon på eget bevåg). Hennes svar när jag sa att han anmält mig till soc på falska grunder var "Ja så är det i konflikter". Och att "ni vill ju inte hamna i en vårdnadstvist ". Ju mer jag tänker på det ju argare blir jag! Ska ringa henne på måndag igen och be att få ett enskilt samtal med henne snarast (lättare att prata när man träffas än i telefon tycker jag). För hon verkar ju inte alls förstå vad som hänt!
Idag var jag och dottern iallafall på babysim för första gången. Jättemysigt!
Familjerätten i ett nötskal! Jag ogillar dem otroligt mycket och de har ställt till massor för oss eftersom de vägrar lyssna eller agera!
De verkar lixom inte fatta att man vänder sig till dem för samarbetet inte fungerar och att skriva avtal om saker och ting inte håller!
Familjerätten här tyckte tex inte inte gjorde nått om barnet missade några dagar i skolan för att få en längre helg med den andra föräldern!
En kompis bekants barn får varannan vecka inte gå i skola eftersom mamman o pappan har delad vårdnad. Pappan flyttade 20 mil bort. Mamman har stridit massor, barnen gråter i bilen när dom ska till pappa. Men tydligen är föräldrarnas rätt till barnen viktigare än barnens skolgång eller välmående... Dessutom får mamman köra halvvägs för att lämna barnen, nåt som hon egentligen inte har råd med! Trots att det är pappan som flyttat! Ibland undrar man...
Familjerätten i ett nötskal! Jag ogillar dem otroligt mycket och de har ställt till massor för oss eftersom de vägrar lyssna eller agera!
De verkar lixom inte fatta att man vänder sig till dem för samarbetet inte fungerar och att skriva avtal om saker och ting inte håller!
Familjerätten här tyckte tex inte inte gjorde nått om barnet missade några dagar i skolan för att få en längre helg med den andra föräldern!
Det är så man ramlar baklänges!! Hur f-n är det ens möjligt? Barnens skolgång blir ju helt sabbad bara för att nämna ett av flera fel.
Det känns ju som om något är fundamentalt fel med hur det fungerar när 3 personer i en tråd på Buke vittnar om missförhållanden. Finns det någon som har andra erfarenheter?
Vem är det som granskar familjerättens förehavanden? Borde det inte granskar av någon? Grävande journalist kanske?
En kompis bekants barn får varannan vecka inte gå i skola eftersom mamman o pappan har delad vårdnad. Pappan flyttade 20 mil bort.
Och så var det ju det där med skolplikt.Är detta verkligen helt sant?
Det låter väl extremt i mina öron, det måste väl gå att ordna skolgången?
Och så var det ju det där med skolplikt.
Det är nog något som barnens mamma har hittat på för att jäklas
Förstår jag rätt om jag tror att meningen är att misstro och misstänkliggöra mamman?
Ja min kompis bekant kanske ljuger för min kompis, vad vet jag!Är detta verkligen helt sant?
Det låter väl extremt i mina öron, det måste väl gå att ordna skolgången?
En kompis bekants barn får varannan vecka inte gå i skola eftersom mamman o pappan har delad vårdnad. Pappan flyttade 20 mil bort. Mamman har stridit massor, barnen gråter i bilen när dom ska till pappa. Men tydligen är föräldrarnas rätt till barnen viktigare än barnens skolgång eller välmående... Dessutom får mamman köra halvvägs för att lämna barnen, nåt som hon egentligen inte har råd med! Trots att det är pappan som flyttat! Ibland undrar man...
Krambanan, kan du be personen på familjerätten maila det till dig? Och sedan i svarande mail ifrågasätta om hon tycker att det är lämpligt att träffa pappan efter vad han har utsatt både dig och henne för. Svarar hon fortfarande "goddag yxskaft" så kanske du kan gå vidare till hennes chef och om det inte räcker gå vidare därifrån.
Stor kram! Du är en imponerande mamma!
En fundering. Det kanske är bättre att maila familjerätten än att försöka prata igen med dom. För ett mail måste dom väl spara?
Isåfall tycker jag att du ska göra både och. Det skadar aldrig att PRATA med en människa. Du kan ställa följdfrågor, reda ut missförstånd och försäkra dig om att de förstått dig.En fundering. Det kanske är bättre att maila familjerätten än att försöka prata igen med dom. För ett mail måste dom väl spara?
Jag som arbetar inom socialtjänsten hade inte i detta skeendet gett dig rådet om att umgänge med barnets pappa är prio ett. Risk och skydd ska komma först. Så finns det en risk att barnet far illa ska du skydda ditt barn.
Har din handläggare på socialtjänsten gett dig några råd hur du ska agera utifrån en skyddsbedömning?
Skriftligt är alltid bra. Då kan dom inte slingra sig med att de inte fått rätt information om situationen
Om du har möjlighet mejla med leverans- och läskvitto (men jag vet att inte alla mejl har det tyvärr)
Isåfall tycker jag att du ska göra både och. Det skadar aldrig att PRATA med en människa. Du kan ställa följdfrågor, reda ut missförstånd och försäkra dig om att de förstått dig.