Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att du ska skydda ditt barn kommer först. Barn har rätt till båda sina föräldrar, men inte om den ena föräldern är farlig!
Hon på familjecentrum måste ju ha missat något. Kan du inte ta med vännen som han hotade med hagelgevär dit?

och där verkar den här människan ha fattat fel.
Det heter "barn har rätt till sina föräldrar, men föräldrarna har inte automatiskt rätt till sina barn"
Hon på familjerätten verkar tycka att pappan har rätt att träffa sin dotter oavsett hur han beter sig. Så är inte fallet.
Om de ändå tänker pressa på om umgänge så får DE ordna det. De ska medla om tider mellan er, de fixar en plats att ses på, de fixar personal som är med vid umgänge. Du ska inte behöva ha kontakt alls. Hur har de tänkt att det ska funka om du får igenom ett besöksförbud? Tycker du ska berätta att du har sökt/kommer söka sånt.
 
Krambanan, kan du be personen på familjerätten maila det till dig? Och sedan i svarande mail ifrågasätta om hon tycker att det är lämpligt att träffa pappan efter vad han har utsatt både dig och henne för. Svarar hon fortfarande "goddag yxskaft" så kanske du kan gå vidare till hennes chef och om det inte räcker gå vidare därifrån.

Stor kram! Du är en imponerande mamma!
 
Förhöret gick bra.

Mötet med socialen gick bra. Hon förstod direkt vad det handlade om. Fick se mailet. Var från exets mailadress men någon annan har hjälpt honom skriva (han är dyslektiker och det syntes på lång väg att han inte skrivit det själv). Det var inte underskrivet med något namn så tror exet tror han gjort anmälan anonymt! Dessutom gjordes anmälan några dagar efter han krossat rutan...

Mötet på kriscentrum gick också bra. Hon tyckte jag skulle be advokaten hjälpa mig med ett skadeståndskrav åt dottern. För hon har ju också blivit utsatt. Och hon tyckte inte exet skulle ha umgänge.

Familjerätten har dock ringt idag igen och pushar för umgänge. Känner mig lite överkörd av dom om jag ska vara ärlig. Hon tyckte i princip att han kunde få hämta dottern hos mig och ha henne själv! Och så tyckte hon vi kunde träffas alla tre och skriva ett avtal. "Bara ni får ett avtal så lugnar det sig nog". Nä...blev så paff så jag blev mest tyst. Kontaktperson för överlämningar vid umgänge var tydligen jättesvårt att få om vi inte kunde ordna någon själva då. Gärna en granne. Hon skulle ringa exet också och fråga vad han tyckte (så det är inte han som bett henne ringa ens utan det gör hon på eget bevåg). Hennes svar när jag sa att han anmält mig till soc på falska grunder var "Ja så är det i konflikter". Och att "ni vill ju inte hamna i en vårdnadstvist ". Ju mer jag tänker på det ju argare blir jag! Ska ringa henne på måndag igen och be att få ett enskilt samtal med henne snarast (lättare att prata när man träffas än i telefon tycker jag). För hon verkar ju inte alls förstå vad som hänt!

Idag var jag och dottern iallafall på babysim för första gången. Jättemysigt! :love:

Familjerätten i ett nötskal! Jag ogillar dem otroligt mycket och de har ställt till massor för oss eftersom de vägrar lyssna eller agera!
De verkar lixom inte fatta att man vänder sig till dem för samarbetet inte fungerar och att skriva avtal om saker och ting inte håller!

Familjerätten här tyckte tex inte inte gjorde nått om barnet missade några dagar i skolan för att få en längre helg med den andra föräldern!
 
Familjerätten i ett nötskal! Jag ogillar dem otroligt mycket och de har ställt till massor för oss eftersom de vägrar lyssna eller agera!
De verkar lixom inte fatta att man vänder sig till dem för samarbetet inte fungerar och att skriva avtal om saker och ting inte håller!

Familjerätten här tyckte tex inte inte gjorde nått om barnet missade några dagar i skolan för att få en längre helg med den andra föräldern!

En kompis bekants barn får varannan vecka inte gå i skola eftersom mamman o pappan har delad vårdnad. Pappan flyttade 20 mil bort. Mamman har stridit massor, barnen gråter i bilen när dom ska till pappa. Men tydligen är föräldrarnas rätt till barnen viktigare än barnens skolgång eller välmående... Dessutom får mamman köra halvvägs för att lämna barnen, nåt som hon egentligen inte har råd med! Trots att det är pappan som flyttat! Ibland undrar man...
 
En kompis bekants barn får varannan vecka inte gå i skola eftersom mamman o pappan har delad vårdnad. Pappan flyttade 20 mil bort. Mamman har stridit massor, barnen gråter i bilen när dom ska till pappa. Men tydligen är föräldrarnas rätt till barnen viktigare än barnens skolgång eller välmående... Dessutom får mamman köra halvvägs för att lämna barnen, nåt som hon egentligen inte har råd med! Trots att det är pappan som flyttat! Ibland undrar man...

Det är så man ramlar baklänges!! Hur f-n är det ens möjligt? Barnens skolgång blir ju helt sabbad bara för att nämna ett av flera fel.


Familjerätten i ett nötskal! Jag ogillar dem otroligt mycket och de har ställt till massor för oss eftersom de vägrar lyssna eller agera!
De verkar lixom inte fatta att man vänder sig till dem för samarbetet inte fungerar och att skriva avtal om saker och ting inte håller!

Familjerätten här tyckte tex inte inte gjorde nått om barnet missade några dagar i skolan för att få en längre helg med den andra föräldern!

Det känns ju som om något är fundamentalt fel med hur det fungerar när 3 personer i en tråd på Buke vittnar om missförhållanden. Finns det någon som har andra erfarenheter?

Vem är det som granskar familjerättens förehavanden? Borde det inte granskar av någon? Grävande journalist kanske?
 
Det är så man ramlar baklänges!! Hur f-n är det ens möjligt? Barnens skolgång blir ju helt sabbad bara för att nämna ett av flera fel.




Det känns ju som om något är fundamentalt fel med hur det fungerar när 3 personer i en tråd på Buke vittnar om missförhållanden. Finns det någon som har andra erfarenheter?

Vem är det som granskar familjerättens förehavanden? Borde det inte granskar av någon? Grävande journalist kanske?

Hmm ja det är väldigt märkligt! Dessa barn går i typ f-3:an nånstans och då är tydligen inte skolgången lika viktig va det någon som hade sagt till mamman! Men vad händer sen? När barnen hamnat efter och börjar 4:an?
 
En kompis bekants barn får varannan vecka inte gå i skola eftersom mamman o pappan har delad vårdnad. Pappan flyttade 20 mil bort. Mamman har stridit massor, barnen gråter i bilen när dom ska till pappa. Men tydligen är föräldrarnas rätt till barnen viktigare än barnens skolgång eller välmående... Dessutom får mamman köra halvvägs för att lämna barnen, nåt som hon egentligen inte har råd med! Trots att det är pappan som flyttat! Ibland undrar man...

Från att barnen har börjat första klass har de skolplikt. Det betyder att varken familjerätten eller tingsrätten hade fått gå med på ett sådant upplägg ens om föräldrarna var överens om det. Så detta påstående kommer jag inte tro på förens jag får se det av familjerätten godkända avtalet eller den av tingsrätten meddelade domen.

Att ta fasta på att ett barnet är ledset vid överlämningar, som en indikation på barnets vilja, är problematiskt att av många skäl. För att nämna två av dem.
a) Många barn har svårt med övergångar. Vår son hade länge bekymmer när de skulle gå in eller ut på förskolan. Han älskade att vara ute och han älskade att vara inne men bytet var problematiskt.
b) Många barn är lojala med den förälder som för tillfället är närmast - rent fysiskt.
 
Krambanan, kan du be personen på familjerätten maila det till dig? Och sedan i svarande mail ifrågasätta om hon tycker att det är lämpligt att träffa pappan efter vad han har utsatt både dig och henne för. Svarar hon fortfarande "goddag yxskaft" så kanske du kan gå vidare till hennes chef och om det inte räcker gå vidare därifrån.

Stor kram! Du är en imponerande mamma!

Tack! :heart

Ja jag tror det blir mail. Så allt finns svart på vitt. Det är ett råd min pappa alltid gav mig som jag glömt bort. Han såg till att få allt svart på vitt från myndigheter. Och att alltid spara namn på den han pratat med.
 
Jag som arbetar inom socialtjänsten hade inte i detta skeendet gett dig rådet om att umgänge med barnets pappa är prio ett. Risk och skydd ska komma först. Så finns det en risk att barnet far illa ska du skydda ditt barn.

Har din handläggare på socialtjänsten gett dig några råd hur du ska agera utifrån en skyddsbedömning?

Vi pratade inte så jättemycket om det. Jag var ju där i första hand för orosanmälan han gjort. Men hon tyckte iallafall att jag kunde ligga lågt och att ev umgänge får komma från honom och då via familjerätten (detta var innan hon från familjerätten ringde mig och återigen pushade för umgänge). Jag pratade med en annan på socialtjänsten precis när allt hänt och hon tyckte väl också att jag kunde ligga lågt och att umgänge inte är prio ett nu.

Jag har en syster som också jobbar inom socialtjänsten (och dessutom jobbat på en kvinnojour) och även hon säger att så länge jag kan motivera varför han inte får träffa henne så är risken väldigt liten att det hålls emot mig vid en ev vårdnadstvist.
 
Skriftligt är alltid bra. Då kan dom inte slingra sig med att de inte fått rätt information om situationen
Om du har möjlighet mejla med leverans- och läskvitto (men jag vet att inte alla mejl har det tyvärr)

Isåfall tycker jag att du ska göra både och. Det skadar aldrig att PRATA med en människa. Du kan ställa följdfrågor, reda ut missförstånd och försäkra dig om att de förstått dig.

Japp tror jag mailar och sen ringer och ber om ett möte. Och sen ber jag även om ett skriftligt svar på vad hon tycker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 735
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp