Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men fy! Du kan ju verkligen inte behöva träffa honom själv med dottern igen, och borde inte heller. Utan att veta precis hur det fungerar, men han måste ju ha förstört sina chanser till allt annat utom möjligtvis väldigt övervakat umgänge.

Heja dig!
 
Gulle er! :heart

Hade ni frågat mig för en vecka sen om han hade kunnat skada minibananen (med flit) så hade jag sagt aldrig i livet. Nu är jag tyvärr inte så säker längre. Den enda tanken jag hade i huvudet förutom att ta oss därifrån på nyår var just att jag var rädd att han skulle skada henne fysiskt. :( Han verkade ju inte direkt bekymrad över att hon fick glas på sig när han slog in rutan heller.

Dessutom vill jag att någon från socialen eller familjerätten är med när han ska träffa henne nästa gång så dom kan se hur hon reagerar när han tar henne. För på sista tiden (redan innan dom här sista två händelserna) har jag märkt att minibananen inte riktigt litar på honom. Hon har blivit jätteledsen när han tagit henne. Och sån är hon aldrig ens med helt nya människor. Och det lär ju inte ha blivit bättre nu. :crazy:

Angående larm så är det bara väktare som kommer ja men polisen har 30 min hit (om dom inte av en slump har en bil i närheten). Så tänker att det är bättre än inget kanske? Och om väktaren inte själv ingriper så borde hen ju kunna ringa polisen iallafall?
 
Jag är inte säker på att jag uppfattat allt rätt, men skriver utifrån det jag tror är.

Det är helt rätt att han inte ska träffa sin dotter alls. När ena föräldern brister får den andra gå in och täcka upp och skydda. Han har visat sig totalt sakna omdöme och förståelse för vad hans barn behöver. Hans barn har inget behov av honom. Lagen är skriven utifrån barns behov av kontakt med sina föräldrar och inte tvärtom, så kan han inte sköta och skydda sitt barn ska hon inte vara med honom.
Nu har han dessutom utsatt sitt barns mamma för våld i sitt barns närvaro, då har han gått över ytterligare en gräns. Lagen säger att om ett barn kan ha blivit utsatt för eller bevittnat våld ska socialtjänsten inleda utredning.

Att han säger att du gör fel när du hindrar honom från att träffa sin dotter är fel. Du gör rätt när du skyddar henne från en man som hon inte är trygg tillsammans med, oavsett om han är hennes pappa eller inte. Han har fått sina chanser att visa intresse för henne, bygga upp en relation med henne och skapa en föräldrarelation ihop med dig. Du gör helt rätt nu också!
 
Fy f-n, vilken människa!

Jag har hejat på dig i tysthet, @krambanan. Men nu måste jag skriva, jag också. Jag blev alldeles skakig av din redogörelse av nyårsaftonens händelseutveckling...

Vilket bra inlägg @Görel. Det är super med all kompetens här på buke. Nej, den människan behöver inte få fler chanser...

Du är fantastisk @krambanan! Ta hand om dig och minibananen (:love:). Många varma kramar till er båda.
 
Gulle er! :heart

Hade ni frågat mig för en vecka sen om han hade kunnat skada minibananen (med flit) så hade jag sagt aldrig i livet. Nu är jag tyvärr inte så säker längre. Den enda tanken jag hade i huvudet förutom att ta oss därifrån på nyår var just att jag var rädd att han skulle skada henne fysiskt. :( Han verkade ju inte direkt bekymrad över att hon fick glas på sig när han slog in rutan heller.

Dessutom vill jag att någon från socialen eller familjerätten är med när han ska träffa henne nästa gång så dom kan se hur hon reagerar när han tar henne. För på sista tiden (redan innan dom här sista två händelserna) har jag märkt att minibananen inte riktigt litar på honom. Hon har blivit jätteledsen när han tagit henne. Och sån är hon aldrig ens med helt nya människor. Och det lär ju inte ha blivit bättre nu. :crazy:

Angående larm så är det bara väktare som kommer ja men polisen har 30 min hit (om dom inte av en slump har en bil i närheten). Så tänker att det är bättre än inget kanske? Och om väktaren inte själv ingriper så borde hen ju kunna ringa polisen iallafall?
Ja, väktare bör väl ringa polisen i ett sådant läge och du får ett vittne på köpet om denne ser något.
 
Usch har ont i magen. Just nu vet jag inte hur jag ska orka ta mig igenom allt detta. :cry::banghead:

Man får ta det timme för timme, bit för bit och inte se allt som en enda stod kaka.

Jag har lärt mig att det är enklare att orka om jag kan vara glad för varje liten bit jag klarat av istället för att sucka och se att jag bara kommit 1 cm på min milslånga sträcka. Jag brukar stolpa upp vad jag ska börja och sedan bocka av det jag är klar med och se att det går frammåt.

Du orkar! Men det är inte konstigt att du börjar fundera på hur du ska klara av det med tanke på allt den idioten utsatt er för! Är det något vi kan göra för att hjälpa dig på nåt sätt? Behöver du någon hos dig så du känner dig trygg? Jag är fullt övertygad om att medlemmarna här på Buke gärna hjälper er på alla sätt vi kan!
 
Usch har ont i magen. Just nu vet jag inte hur jag ska orka ta mig igenom allt detta. :cry::banghead:
Förstår det!! Har följt denna tråden "på avstånd" ett bra tag, och finner inte ord för vilken jubelidiot barnets far beter sig som!

Du har så här långt gjort precis allt rätt, tycker jag det verkar som. Och du måste ju fortsätta orka för din dotters skull... Det enda råd jag kan ge är att "stycka elefanten" och inte försöka göra allt på en gång. Ett litet steg åt rätt håll för varje dag, så kommer du att röra dig i rätt riktning med tiden. Det är inte lätt, men du KAN och du ORKAR!!!! Stor styrkekram!
 
Usch har ont i magen. Just nu vet jag inte hur jag ska orka ta mig igenom allt detta. :cry::banghead:
Ta en dag i sänder. När man ska bestiga ett berg, gör man det inte i ett svep, man gör det i etapper.
Jag ch många andra tror på dig. Du har fått ett fantastiskt stöd här på buke och jag hoppas och tror att du har ett lika fint stöd bland dina nära och kära. Du är inte ensam, du kommer fixa det här och när du bestigit berget kommer du tacka dig själv att du orkade. Du är värd det. :heart
 
Usch har ont i magen. Just nu vet jag inte hur jag ska orka ta mig igenom allt detta. :cry::banghead:

Andas.

Ta en minut i taget. På något sätt tar du dig igenom det här. Winston Churchill lär ha sagt "If you're going through hell, keep going."

Ta hjälp av andra. Jag har följt din tråd i tystnad och beundrar ditt mod och din handlingskraft. Men det är helt okej att bryta ihop också. När man gjort det reser man sig och tar nya tag. Är det något vi på Buke kan göra, be om det.

Ytterligare en sak som kan hjälpa dig och minibananen att ta er igenom det här kanske kan vara mamma-bebis-yoga. Det ger er lite andrum och styrka mitt i alltihop, vilket kan vara ett bra komplement till annan hjälp.
 
Usch har ont i magen. Just nu vet jag inte hur jag ska orka ta mig igenom allt detta. :cry::banghead:
Precis som alla andra skriver så kommer du att fixa det här, det kan kännas helt oöverstigligt och omöjligt men på något sätt kommer man ut på andra sidan. Vi finns här bakom dig! :heart Jag säger som flera andra, finns det något vi kan hjälpa dig med helt handgripligt?
 
Usch har ont i magen. Just nu vet jag inte hur jag ska orka ta mig igenom allt detta. :cry::banghead:

Det är verkligen inte konstigt :( Du får bryta ihop. Det är helt okej. Gråt om du behöver det. Var förbannad, besviken, arg, ledsen eller vad du nu känner och försök få ut dina känslor. Håll dem inte inom dig. Ta en snabb promenad, gråt till en sorglig film, prata med någon, skriv av dig eller vad som känns bra för dig. Sen kommer du igen och kämpar lite till. "Det stora är inte att aldrig falla utan att resa sig efter varje fall." Man får vara som ett grässtrå som böjer sig i vinden men som alltid alltid ställer sig upp igen. Det finns ingen människa som går igenom något sådant här utan att rasa då och då.

Skicka ett pm om jag kan göra något.

Kramar :heart
 
Usch har ont i magen. Just nu vet jag inte hur jag ska orka ta mig igenom allt detta. :cry::banghead:
Rent konkret, vad behöver du för att kunna åka bort ett tag, t.ex hem till dina föräldrar?
Hästvakt? Hur många hästar rör det sig om? Kanske finns det nån bukefalist i din närhet (som är var?) som faktiskt har möjlighet att förvara dem åt dig ett tag...
Nån som åker till ditt hus och kollar så det står kvar? Något annat?
 
Rent konkret, vad behöver du för att kunna åka bort ett tag, t.ex hem till dina föräldrar?
Hästvakt? Hur många hästar rör det sig om? Kanske finns det nån bukefalist i din närhet (som är var?) som faktiskt har möjlighet att förvara dem åt dig ett tag...
Nån som åker till ditt hus och kollar så det står kvar? Något annat?
Ja självklart kan Buke hjälpa till!! "Vi" är ju experter på det :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 735
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp