Oense om bodelning - tingsrätten

Jag ska vara lite sträng mot dig.

Bitterhet är som att dricka gift och sedan hoppas att det kommer att döda dina fienden / Nelson Mandela

Det är en BRA sak att han är nöjd när han går från det som var ert. De spelar dig HELT I HÄNDERNA. Och det är du som är glad att han är så glad att slippa er. Kanske inte glad som i klappa händerna, utan mer tacksam.

Du måste jobba med det tankesättet för annars kommer du att hamna i bitterträsket med offerkoftan. Det är OK att det är kaos, men du har ordnat ALLT för dig och DITT barn.
 
@krambanan det har skrivits så enormt mycket kloka ord här. Så mycke värme och omtanke :heart

Ha i bakhuvudet att han är väldigt duktig på att veta exakt vilka knappar han skall trycka på för att få dig ur balans. Vad är det @Lovisaleonora brukar skriva? Låt honom inte bo gratis i ditt huvud? (Eller är det någon annan som skrivit det?:o)

Jag är så imponerad av din styrka. Jag har skrivit det förut men det tål att upprepas, ditt barn kommer att ha en fantastisk förebild i dig. :up:

Många styrke och tröstekramar
 
Var beredda att putta nu då för dom tog tydligen hans bud. :up: Största delen av mig jublar (:banana::banana::banana:) men en annan liten del är helt jävla förstörd. :( Och jag är livrädd för att den lilla delen ska få övertaget nu när jag är så nära att äntligen bli FRI! :nailbiting:

Jag hoppas och tror att det bara är att nu, när allt äntligen verkar ordna upp sig, så bubblar en massa tillbakahållna känslor upp till ytan och jag kan tillåta mig att sörja det jag trodde vi hade men som aldrig ens fanns . Har gått på ren adrenalin (och ganska mycket ilska) så himla länge nu så kommer väl ta ett tag att ställa om. :cautious:

Nu ska jag gå ut och pussa lite på mina hästar. Finns inget bättre än en varm hästmule när man är deppig. :heart

Förstår att det känns jättetufft just nu med allt som kommer upp till ytan. Men nu när han flyttar får du chansen att bearbeta ifred, hitta dig själv igen och få sörja det du trodde att du hade utan hans inblandning. Även om det på ett sätt känns jättebra så är det inte alls konstigt att du känner sorg också.

En hel massa peppkramar :heart
 
Har gått på ren adrenalin (och ganska mycket ilska) så himla länge nu så kommer väl ta ett tag att ställa om. :cautious:
Var beredd, för det är nu som han verkligen försöker komma åt dig. När adrenalinfasen är över, har du förbrukat mycket kraft. Det är nu det är dags att tänka efter. Skilj på hjärta och hjärna, känslor och logik. Han kommer säkerligen att sikta in sig på dina känslor. För att motverka det, tänk. Vad är rimligt? Är det som han förmedlar rimligt? Om du ser det i tidsperspektiv?
 
Skilj på hjärta och hjärna, känslor och logik. Han kommer säkerligen att sikta in sig på dina känslor. För att motverka det, tänk. Vad är rimligt? Är det som han förmedlar rimligt? Om du ser det i tidsperspektiv?

Det kan vara bra att ha lite standardsvar och inte låta sig luras in i diskussioner.

"Jag hör vad du säger"
"Jag förstår vad du menar"
"Jag delar inte din mening" (utan att fortsätta prata, sätt punkt)

Sikta alltid på att avsluta samtalet, inte fortsätta och bygga på det. Då har du nappat på betet.
 
Det kan vara bra att ha lite standardsvar och inte låta sig luras in i diskussioner.

"Jag hör vad du säger"
"Jag förstår vad du menar"
"Jag delar inte din mening" (utan att fortsätta prata, sätt punkt)

Sikta alltid på att avsluta samtalet, inte fortsätta och bygga på det. Då har du nappat på betet.
Ja, reagera inte direkt. Svara inte direkt, mer än på så sätt som @Lovisaleonora föreslår. Ge dig själv utrymme att resonera med dig själv, att tänka efter.
 
Det vore ju konstigt om man inte känner något efter en separation. Även om det inte är personen som person men så mycket annat. Dessutom är du gravid.
Jag tycker att du är grymt stark!
Lycka till med allt!
 
jag skulle behöva massa hjälp av honom i vinter... flytta in...när jag tröttnat på detta stället och inte hade någon ny "oxe". Dessutom kunde mina hästar få gå på hans lösdrift i vinter...han kunde ta hand om dom åt mig.
Som om han vore den Enda Mannen i Världen. Den Enda du kunde be om hjälp. Den Enda Utvägen. Vilket Ego. Ett ego som kommer få en chock framöver när det visar sig hur galant du klarar dig utan honom. För det gör du, tro mig.

Grattis till befrielsen av den bördan. Du och Bebis kommer ha det finfint i framtiden.
 
Upplys honom om att oxe är den korrekta termen för en kastrerad tjur :devil:

Nä, givetvis är det inte en bra idé att ge sig ner i sandlådan med honom men du kan ju fnissa lite över det iaf ;) :D


Men det är inte helt fel att precis det tillfället stillsamt svara "nja, jag tror jag väntar till jag hittar en tjur. Annars är jag hellre utan, tack för erbjudandet".
 
Som om han vore den Enda Mannen i Världen. Den Enda du kunde be om hjälp. Den Enda Utvägen. Vilket Ego. Ett ego som kommer få en chock framöver när det visar sig hur galant du klarar dig utan honom. För det gör du, tro mig.

Grattis till befrielsen av den bördan. Du och Bebis kommer ha det finfint i framtiden.
Problemet är nog att han knappast bryr sig, utan bara går vidare till nästa offer som då får höra vilken idiot den senaste sambon var....
 
Nu ska jag gå ut och pussa lite på mina hästar. Finns inget bättre än en varm hästmule när man är deppig. :heart
Det gör du alldeles rätt i och jag håller med till 100%. Det finns faktiskt en sak som slår det där med pussa och det är att lägga sig bredvid sin älskade häst och mysa (och att man sen råkar somna där behöver man ju aldrig upplysa nån om, det skulle jag aaaldrig erkänna). :angel:
 
Var beredd, för det är nu som han verkligen försöker komma åt dig. När adrenalinfasen är över, har du förbrukat mycket kraft. Det är nu det är dags att tänka efter. Skilj på hjärta och hjärna, känslor och logik. Han kommer säkerligen att sikta in sig på dina känslor. För att motverka det, tänk. Vad är rimligt? Är det som han förmedlar rimligt? Om du ser det i tidsperspektiv?

Tack! Försöker hålla mig undan honom så mycket som möjligt. Speciellt dom dagar jag känner mig sårbar.

Det kan vara bra att ha lite standardsvar och inte låta sig luras in i diskussioner.

"Jag hör vad du säger"
"Jag förstår vad du menar"
"Jag delar inte din mening" (utan att fortsätta prata, sätt punkt)

Sikta alltid på att avsluta samtalet, inte fortsätta och bygga på det. Då har du nappat på betet.

Ja, reagera inte direkt. Svara inte direkt, mer än på så sätt som @Lovisaleonora föreslår. Ge dig själv utrymme att resonera med dig själv, att tänka efter.

Japp försöker hålla mig så kort och neutral som möjligt. Utom när han börjar anklaga eller kritisera då markerar jag att jag inte behöver lyssna längre på vad han tycker om går och gör något annat. Har äntligen börjat lära mig (den hårda vägen) att det går inte resonera med honom.


Det vore ju konstigt om man inte känner något efter en separation. Även om det inte är personen som person men så mycket annat. Dessutom är du gravid.
Jag tycker att du är grymt stark!
Lycka till med allt!

Tack! :heart

Som om han vore den Enda Mannen i Världen. Den Enda du kunde be om hjälp. Den Enda Utvägen. Vilket Ego. Ett ego som kommer få en chock framöver när det visar sig hur galant du klarar dig utan honom. För det gör du, tro mig.

Grattis till befrielsen av den bördan. Du och Bebis kommer ha det finfint i framtiden.

Eller hur!?! Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när han sa det. Jag hummade mest något om att ja vi får väl se. :wtf:

Upplys honom om att oxe är den korrekta termen för en kastrerad tjur :devil:

Nä, givetvis är det inte en bra idé att ge sig ner i sandlådan med honom men du kan ju fnissa lite över det iaf ;) :D

Men det är inte helt fel att precis det tillfället stillsamt svara "nja, jag tror jag väntar till jag hittar en tjur. Annars är jag hellre utan, tack för erbjudandet".

:rofl::bow:

Problemet är nog att han knappast bryr sig, utan bara går vidare till nästa offer som då får höra vilken idiot den senaste sambon var....

Japp antagligen. Som jag fick höra om hans senaste 2-3 ex när vi började träffas. :meh:

Zero reflektionsförmåga hör ju till. Det finns så många andra att skylla på.

Så är det. Senaste idag fick jag höra att allt var mitt fel (dvs separationen) för jag ville inte ändra på mig. Detta fick jag höra efter att han påbörjade ännu en utläggning om hur fantastisk hans nya gård är. När jag fräste ifrån och sa att jag inte var intresserad av att höra och han borde fatta det om han hade lite empati så blev han sur och började samma gamla tugg jag hört till leda nu. Stackars han hade ju inget annat val än att göra slut. :banghead:

Till omgivningen spelar han också sympatikortet för fullt. Jag ville inte anpassa mig och försöka förstå hans adhd (eller hur). Inte tog jag hänsyn till att han hade ont heller (nä visst). Och till sist lurade jag honom genom att bli gravid (ja för vem vill inte behålla en sån superkille). :rage:

Tydligen får exet tillgång till sin nya gård 1/9 redan. Dom ska skriva papper imorgon. Så med lite tur behöver jag bara stå ut lite drygt en månad till. :up:

Var på banken idag. Skrev på om lån och allt sånt så på fredag löser dom dom gamla lånen och skickar in om ny lagfart!!! :bump::bump::bump:
 
Tack! Försöker hålla mig undan honom så mycket som möjligt. Speciellt dom dagar jag känner mig sårbar.





Japp försöker hålla mig så kort och neutral som möjligt. Utom när han börjar anklaga eller kritisera då markerar jag att jag inte behöver lyssna längre på vad han tycker om går och gör något annat. Har äntligen börjat lära mig (den hårda vägen) att det går inte resonera med honom.




Tack! :heart



Eller hur!?! Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när han sa det. Jag hummade mest något om att ja vi får väl se. :wtf:





:rofl::bow:



Japp antagligen. Som jag fick höra om hans senaste 2-3 ex när vi började träffas. :meh:



Så är det. Senaste idag fick jag höra att allt var mitt fel (dvs separationen) för jag ville inte ändra på mig. Detta fick jag höra efter att han påbörjade ännu en utläggning om hur fantastisk hans nya gård är. När jag fräste ifrån och sa att jag inte var intresserad av att höra och han borde fatta det om han hade lite empati så blev han sur och började samma gamla tugg jag hört till leda nu. Stackars han hade ju inget annat val än att göra slut. :banghead:

Till omgivningen spelar han också sympatikortet för fullt. Jag ville inte anpassa mig och försöka förstå hans adhd (eller hur). Inte tog jag hänsyn till att han hade ont heller (nä visst). Och till sist lurade jag honom genom att bli gravid (ja för vem vill inte behålla en sån superkille). :rage:

Tydligen får exet tillgång till sin nya gård 1/9 redan. Dom ska skriva papper imorgon. Så med lite tur behöver jag bara stå ut lite drygt en månad till. :up:

Var på banken idag. Skrev på om lån och allt sånt så på fredag löser dom dom gamla lånen och skickar in om ny lagfart!!! :bump::bump::bump:

Men så skönt att han är ute redan i september. Heja dig och stor kram!
 
Måste vara skönt att vara så perfekt som han är. Att aldrig ta ansvar för något man gör. Att hur illa man än beter sig är det någon annans fel. Att aldrig bry sig om man gör någon ledsen. Att hur elak man än är så var det för att någon drev en till det. Hade bara inte jag provocerat honom så. Att bara kunna byta flickvän när det blir för jobbigt (det har han själv sagt till mig).En annan gång sa han till mig att han inte "hade någon nytta av att vara tillsammans med mig längre". Och det fegaste av allt är att han inte ens kan stå för att det är som han ville göra slut och separera. Det var jag som inte gav honom något val stackarn.


Det är inte det att han är perfekt.

Det är det att han inte är så smart, rent intelligensmässigt sett. Han har inte förstånd att förstå såna enkla grejer.

Obegåvade människor har inte förmågan att se sig själva i större perspektiv, dom är alldeles för korta i tanken för att kunna göra det och därför är alla andra dumma i huvet och allting är andras fel. För han fattar helt enkelt inte.
 
Det är inte det att han är perfekt.

Det är det att han inte är så smart, rent intelligensmässigt sett. Han har inte förstånd att förstå såna enkla grejer.

Obegåvade människor har inte förmågan att se sig själva i större perspektiv, dom är alldeles för korta i tanken för att kunna göra det och därför är alla andra dumma i huvet och allting är andras fel. För han fattar helt enkelt inte.
Det saknas några drivrutiner i huvud-datorn
 
Trevligt...han pratar med någon i telefon så jag hör. Och han lääääääängtar så till han flyttar. Gården är så fantastiskt bla bla bla.

Och tydligen har jag "krupit tillbaka" och insett något? Ingen aning om vad han syftar på. Och det ska bli såååååå skönt att flytta från detta huset som är så mycket att göra på (tala om att ha ändrat åsikt fort). Det går inte bo här med barn osv Tror han har pratat konstant i telefon i tre dagar nu med alla möjliga om hur fantastiskt det är att han ska flytta.

Fy fan vad det ska bli skönt att slippa detta i framtiden. Hur kan man vara så empatilös och visa så lite hänsyn? Kan man inte hålla lite låg profil när ens höggravida ex är i närheten iallafall? :(
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 753
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 113
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 908
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp