Ditt resonemang tycker jag är hyfsat löjligt!!
Ok, det här med btt, jag kan hålla med om att många har "konstiga" bett och inte vanliga... tar vi vid lok o reg. ponny tävlingar kan jag säga att majoriteten har vanliga träns bett. Kanske 10-15% som har nått slags annat, vid nationella typ SM o sånt så har fler andra bett, pelham eller pessoa eller hackamore etc. men enligt mej så tycker jag att har man kommit till SM så har man säkert bra tränare och man känner sin häst. Så de kan nog avgöra om dom klarar att rida hästen på det. Jag var på ponny SM i höst och jag tycker alla red sina hästar kanon bra, inget ryck o slit i munnen!!!!
Tittar man på hästtävlingar kanske på lok. så har majoriteten oxå vanliga tränsbett. På reg och uppåt så har många andra bett. Men som sagt, jag tror att vuxna människor kan själva avgöra om deras hästar funkar på det bettet. Elit ryttarna likaså, hoppar man en VC behöver man 100% koll på hästen, och minsta lilla mn tar ska hästen lyssna. Elit hästarna har en enorm vilja att hoppa, de vet vad de ska göra när de kommer in på banan, tänder till extra o man behöver energi när man ska hoppa 160 hinder... Då kanske man behöver ett lite starkar bett, för att få uppmärksamheten.
Du skriver oxå att man drar ihop hästarna o visar bilden på pessoa... Titta på en VC , jag tycker inte att folk sitter mellan hindrena o drar ihop hästarna, o jag tror att om dom gör det, har dom en anledning. Tex att visa hästen "sammla dej, nu kommer ett svårt hinder, lyssna o se upp". Jag gör själv det, när det tex kommer ett högt svårt, kanske glest räcke... sätter mej ner, sammlar upp, för att få uppmärksamhet o samling. är man hoppryttare förstår man varför de gör så!!!
jag tycker inte det är något konstgt alls!!!
Du klagar på att hästarna ska göra 3 års test... Du som rider western borde väl inte säga nått.... Quartrarna rids in vid 2-2½ års ålder, tävlas ordentligt när dom är 3 år...
Och att hästarna ska tävlas när dom är uppemot 20-25 år. Tänk på tänder tex. Hästar tappar sina tänder, då är det mer plågeri att slita på en äldre häst, som kanske har ont i leder och andra problem. En elit idrotts man håller inte längre för att han har superbra kondis o muskler. När man kommer upp till 70-80 år så orkar man inte, även hur bra man vart innan!!!
Och grejjen med tårna, titta tex på bilden, så ser du att det är ett räcke han hoppar. Kan inte vara så att han säger med benen "lyssna o skärp dej"... Så gör jag ibland, trycker till lite, för att få hästen att lyfta lite mer.
och alla possyryttare... Ok, endel sätter på hästarna hur mycket grejs som helst... men so what??? Martingal, det har jag alltid när jag hoppar. visst min häst kanske inte kör upp huvet alls för mycket, men när man väl tävlar vill man ha extra koll... Och jag tycker det är tråkigt när du säger så... "alla possyryttare"... visst kunde vi ta av allt, ha på de schabraket vi har hemma, ta stallskorna o chapsen, skita i o ta fintränset, ta av allt ludd.... visst de kan vi, men tycker inte du att det är trevligt när man kommer ut på tävling, ser alla ryttare som matchat sina saker, det höjer sporten, det tycker jag!!! Självklart har man benskydd, har man en tävlings häst värd ex antal kronor så försöker man göra ALLT för att eliminera skaderisken!!! så gott det går!!!
ibland när man kommit på allsvenskan på en ridklubb, man ser alla små ridskole barn o deras föräldrar som kommit dir för att titta, skulle man inte kunna föregå med gott exempel?? det tycker jag!!!!
Sluta vara så negativ, åk ut på en hopptävling o titta!! de flesta har både gott "horsemanship" o "sportmanship"!!!
//Fia