Och vart är hoppsporten på väg?

Tycker överhuvudtaget inte det är befogat att betsla upp alls.
Ett pelham är mycket skarpt, ja. Och ja, jag har provat göra
snäva svängar på ett hackamore. Det fungerade utmärkt.

Nej, visst. De vi ser på teve har inte 50 hästar att rida, men de har garanterat minst ett tjugotal hästar i träning. Hur mycket de sedan rider hästarna beror på hur seriösa de är. Vet en del tränare som låter beridarna göra hela jobbet medans andra rider uppemot 10 av hästarna själva dagligen!

Sanningen är att senast igår sändes en etapp från nederländerna ur Samsung Cup Super League... det var oerhört lätt att sitta och räkna hur många som hade ett vanligt bett överhuvudtaget... 2 eller 3 kom jag upp i. Vad fick ni fram för siffror? Det är inget fel att rida med skarpare betsling om man klarar av det, men att sen sitta och säga att det vanliga bettet är det allra bästa, det yrkar jag på är dubbelmoral!
Toppryttarna tar ofta genvägar med betslingen just för att de inte har TID att träna en häst till punkt och pricka som skulle gå med ett vanligt bett även på tävling.

Sluta tänka på toppryttarna som fritidsryttare, de är mycket erfarna, de är elit och de lever enbart av vinsterna de kan få fram ur denna sport - och det är blodigt allvar och mycket stor konkurrens om de bästa hästarna och sponsorerna. För dessa är det enbart resultaten som räknas, de struntar fullständigt i om hästen ser såååå fin och snäll ut, de skulle gå med på att hästen betslas med taggtråd i munnen, bara de hoppar och vinner!
Att barrering jämt är förekommande i tyska/internationella tävlingsstall är ni väl redan välinformerade om? Kan man dressera en häst med järnplankor och elchockar så att den hoppar högre, ja tror ni att betslingen spelar någon roll för dessa?

Vem har sagt att dessa hästar alltid rids med enbart tränsbett på träning? Tränsbett i kombination med gramantyglar och praktiserandet av rollkur kanske, det är klart troligare. Synd att man inte får se framridningen och träningarna dagen innan tävlingen, där brukar en del bra skumma saker ploppa fram.

Jag har sett elitens framridningar och ridning på morgonen inför en klass på em/kvällen, främst på skandinavium och när det är Equalityline cupen, dvs ryttare som rider 1.50 / 1.60 de som syns mest på TV :smirk:.
Tror du verkligen på allt det du skrivit? Hur mycket vet du är sant? hur mycket är baserat på fakta som du vet? och hur mycket av det du skrivit är baserat på dina tankar som du får när du ser dessa ryttare hoppa på Tv-skärmen hemma?
Klart är att hästarna blir piggare och mer laddade när de kommer in på en stor arena med en massa hinder, där avsprångspunketen måste stämma sånär som på ett par cm och där precis allt annat också ska stämma bara för att gå nolla. Det krävs än mer för att vinna i de klasserna. Långt ifrån alla har inte samma bett när de dresserar hästarna på marken som när de hoppar 1.60 :smirk:
Det som jag stör mig medt på är att 95% utav ryttarna inte har hjälm när de rider fram och gymnastiserar hästarna en tidigt morgon.
Jag kan också upplysa om att det ska fungera för häst och ryttare så måste de känna varandra för att det ska bli riktigt bra. Dvs att de rider sina topphästar själva men har hjälp utav beridare med unghästar och andra, de har även hjälp av beridare som rider de hästar som är kvar hemma när de åker och tävlar hur skulle det annars funka?
många tävlingar är ju på flera dagar och långt borta det kan ta flera dagar att bara ta hästarna till tävlingsplatsen samt att de i det flesta (alla som kommer lååångt ifrån) brukar komma med hästarna nästan en vecka innan första tävlingsdagen om det är WC. :smirk:

ja om du då ridit en HET häst som går lite högre klasser så vist går det men ett missförstånd och häyten landar i ett hinder på 130- 140 tror du att den kommer hoppa igen eller?
jag tycker inte heller att man ska betsala upp men ditt exempel är löjligt. Samtidigt är det ett val varje hästägare och ryttare måste göra, och ingen kan väl bestämma åt dig vad du ska rida på för bett på din häst.

De andra åsikterna du har håller jag faktist med om det är inte alltid den som rider stilmässigt bäst som vinner. Men ryttaren måste ju vara hyffsad iallafall annars skulle ju alla kunna sitta och rida de kalsserna?

Jag tycker att kritiken mot ponnyryttare är lite befängd, visst finns det ponnyryttare som lämpar över hästarna till föräldrarna tills klassen är avslutad, det är väl deras val?
Jag tycker personligen att det känns säkrare om det äre en förälder som leder hästen än de där små, hästar är faktist starka djur.
/johanna

Tänkte lägga mig i lite nu ;) Har läst alla inlägg, men kommer inte ihåg exakt vad som sagts, så jag ber om ursäkt om jag upprepar.

Om en häst vägrar (inte för att den tittar) så har den oftast öppnat upp bäckenet. Ska försöka förklara. Vi vill att hästen ska vara samlad, eller hur? Oavsett om vi rider hoppning eller dressyr. Vi vill även att hästen ska vara loss i munnen (mjuk och inte spjärna emot bettets verkan). Är hästen samlad och loss i munnen är bäckenet slutet = hästen kan hoppa i en bra form. Inom hoppningen kan vi inte bara samla, vi måste även stå upp och galoppera friare på transportsträckor, men även då ska hästen vara loss i munnen och mjuk. Hästen öppnar dock upp bäckenet lite. När man sedan vänder upp mot hindret ska hästen åter vara samlad och bäckenet slutet. Hästen kan hoppa ett bra språng. Hänger ni med? Samling sker genom skänkel, sits och hand. Har hästen inte ett slutet bäcken kan resultatet bli en vägran. Petar jag då med spöet på rumpan (ovanpå rumpan, på "ryggen") trampar hästen lite med bakbenen och jag kan få hjälp att åter samla hästen.

Stannar hästen även fast den är samlad och loss kan det bero på en mängd andra saker. Tex hästen tittar på hindret, hindret är för svårt för hästen (för högt) mm.

Angående bett: Jag har hästtandläkare som tittat och raspat min häst, jag har haft hjälp av många duktiga tränare både inom dressyr och hoppning och jag har lagt ner x-antal timmar på träning, träning och åter träning, både i hoppning, markarbete och dressyr. Resultatet blev en helt annan häst, mkt lydigare än tidigare med bättre hoppteknik och gång. MEN hon är fortfarande väldigt hoppsugen. Jippi, en bom!! När jag tränar markarbete med små hinder har jag ett myler-bett med fasta bettringar och tyglarna sitter i öglor i bettringarna. Det är mildare än ett vanligt tränsbett. Jag rider också mkt volter och halter före/mellan hindren, tills hon är lugn. När jag hoppar använder jag däremot ett pelham-bett. Det fungerar bäst. Jag får snabbt loss henne i munnen (obs! ej genom att slita och dra, utan genom att lirka) och samlad, oavsett var jag befinner mig, framför/efter/mellan hinder. Nu kan jag rida normalt, istället för att lägga in extra galoppsprång på alla linjer. Som nosgrimma har jag en pullargrimma. Jag har kommit fram till denna kombination efter många års provande av bett. Jag har provat pessoa, tredelat, myler, kombinationsbett mm men pelham fungerar bäst. Min häst slappnar av och lyssnar på mig utan att vi kommer i konflikt.

Naturligtvis använder jag martingal också :devil: Detta eftersom hon slår så in i h-vete med huvudet efter hindren och jag vill helst slippa bli knockad i huvudet/få en viplash(hur stavas det :confused:)skada. Har dock blivit bätte efter år av träning och pelhambett. Ja, jag har haft hästtandläkare, massör och veterinär på henne. Inget fel, bara en dålig ovana. Köpte henne från en ridskola där hon gått i många år, tyckte väl att det var en bra grej, då kom hon ju undan det som var jobbigt.

Kan ju tillägga att jag rider med sporrar när jag hoppar. Ju lydigare pållan blivit, ju "segare". Lyssnar mkt bättre på ett pet med sporren än ett dunk med skänkeln. Förfinar hjälperna kan man väl säga.

Så kontentan: Att klaga på olika bett och hjälpmedel är lite orättvist. Det är ju omöjligt för mig att veta hur era hästar är. Jag har ju aldrig sett dem ridas.

Sen är det ju olika från dag till dag. Ena tävlingen/träningen kan hästen gå som en klocka och nästa fungerar ingenting. Min häst tex är 18 år och är alltid lite stel och spänd första dagen på en tävling. Så att kritisera en ryttare på tävling är inte alltid befogat. Det är så mkt som spelar in.

Blev lite långt det här, hoppas ni orkade läsa och hängde med.

MVH Tingeling :banana:

Ja, eliten, jag säger bara "Money, money, money..." Man kan komma långt med pengar... Inte hela vägen, men långt... :banana:

Missförstånd kan lika gärna inträffa med ett skarpt bett. :crazy:
Tror det dessutom är vanligare, att man råkar ta lite för mycket i ett skarpt bett, och hästen slår ifrån.

Det förklarar viss spöandvändning. Men oftast så ser man hästar som får en klatch på bogen.

Vad skulle hända om du tog bort pullargrimman? :confused:

Tja ,hon skulle bli utesluten! Man måste ha nosgrimma.
Förövrigt är det ingen skillnad på pullar och aachen mer än att tänderna och luftvägarna får vara ifred med pullargrimman.

Det var inte riktigt så jag menade. :smirk:
Vad jag menade var varför hon har pullargrimma, har hon
en häst som går och gapar, har hon en häst som lägger tungan över bettet osv.
Vad är det för fel på en vanlig engelsk nosgrimma, som dessutom
inte hamnar i kindkedjegropen tillsammans med pelhamkedjan.

Sporrar och spön behövs INTE! Det här förvandlades fort tillen "förr eller nu-tråd"! Benskydd, självklart! Martingal, helt okej för hästar som kastar upp huvudet, om detta inte sker för att ryttaren sliter i munnen, då skulle iaf JAG försöka komma undan!! :crazy:

Sporrar och spön är jag strängt emot, min D-ponny är både het och har lätt för att bli både flack, lång, att "fastna" i sidorna och att bli stark och hänga sig på bettet. Henne rider jag på ett rakt, oledat äppelbett och har aldrig sporrar och sällan spö. Att lära hästen att lyssna på sporrar och inte på skänklar tycker jag är bedrövligt, om hästen VILL lyssna, lyssnar den på ditt säte och minsta lilla rörelse från din sida och då behövs inte sporrar!!! :mad:

Jag har provat att rida utan nosgrimma och det är egentligen det optimala, en häst ska kunna gapa för att inte bli låst i käken och spänna nacke, hals osv. Jag har även provat att rida med en engelsk nosgrimma och båda alternativen passar bra på träning då jag kan göra halt och lägga volter om hästen blir för stark (öppnar bäckenet för mycket) och på så sätt samla igen. Men på tävling kan jag inte lägga in halter och volter och jag vet att jag inte rider perfekt hela banan, jag vet att en eftergift vid fel tillfälle "skickar iväg" pållan. Så på tävling är pullargrimman ett måste för att jag snabbt ska kunna få igenom en halvhalt och lugnt kunna rida vidare. Hellre pelham + pullargrimma än att jag ska "slåss" med hästen och rida i undertempo med vägringar och nedslag som följd.

Jag hoppas att du förstår hur jag menar.

Angående kindkedjan har jag den ganska löst spänd och har ett ludd eftersom hon får skavsår. Hon tuggar så mycket på bettet och skummet gör att kedjan skaver. Har även kedjan spänd genom bettringarna just för att bettets verkan inte ska bli FÖR stor.

Detta är vad jag prövat mig fram till efter många år och jag har hela tiden stämt av med min tränare och hört vad h*n tycker.

Nu vet inte jag vad du sett för ryttare som klatchat till hästen på bogen, men det finns många varianter. En del gör det före varje hinder, gärna kombinerat med skrik och andra gör det någon gång. Det har väl hänt att jag gjort det, men det har mest varit i situationer då jag ridit fel och upptäckt det i sista sekund. Det har blivit "förlåt pållan, men nu har matte klantat till det så nu får du ta i lite extra" eller då man känt att hästen stått emot i en kombination. Alltså, situationer då man inte hunnit lägga spöet bakom sadeln. Men det är inget jag gör ofta.

MVH Tingeling :banana:

Vad är det för fel på pullarnosgrimma??? :confused: Jag varierar nosgrimma till min häst, likaså bett. För om hästen alltid går på samma bett och har samma nosgrimma går det inte att undvika skador i munnen. Då spelar det ingen roll vad du har för slags bett, även om det anses vara snällt. Du är i alla fall inte snäll mot hästen! :mad:

Enligt en hästtandläkare (mkt kunnig och rekommenderad) i Östergötland är t ex den engelska nosgrimman inte att föredra framför remont och pullar.

Dessutom är inte nosgrimman till för att få hästen att stänga munnen, det kan den göra självmant. ;)

Det är väl ingen som drar åt så att hästen inte kan andas, eller???

Att spänna åt nosgrimman för hårt är det nog många som gör.
O nosremmen speciellt...
Min ridlärare har lärt mej att den ska va ganska hårt åtspänd men nu vet jag ju att den itne ska vara det.
Men det beror ju oxå ltie på från häst till häst hur hårt en nosgrimma ska sitta. Vissa hästar trivs inte med att den är lös, andra vill inte ha den hårt.
Men självklart ska man ju aldrig ha den för hårt eller för löst, om man måste det så är det ju bättre att försöka hitta nån annan lösning...

JAg tror itne att "alla" dessa proffryttare inte kan någonting om hästar och utrustning.
Jag tror att de är mkt duktiga och kan VÄLDIGT mkt om hästarna och vad för bett som passar de.

Du tror itne att ryttarna vet bäst och itne du?

Om hästen går och gapar är väl remontgrimman att föredra om man vill spänna åt! På en pullargrimma kan dom gapa hur mkt som helst och även lägga hela käkarna på sne om dom så vill.

Och en engelsk grimma är INTE att föredra då den ligger och skaver på tänderna.
Som någon annan sa ,man skall byta både nosgrimma och bett emellanåt så hästen inte får skador i munnen.

Om det finns ryttare som rider bättre varför är dom inte med och slåss i toppen?

Efter Silver i JuniorSM, 3:e plats i 130 hoppning i Bastioni Horse Show och diverse andra grejer så tycker jag att jag kan säga att jag är en bra ryttare.

Att skylla ifrån sig gör man inte, men blir man lurad i ett hästköp så blir man.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 210
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 515
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka