Och vart är hoppsporten på väg?

Jag förstår hur du menar och min uppfattning är att man ska kunna vara såpass samspelt med sin häst att man ska kunna rida utan diverse hjälpgrejor på tävling eller träning.

hm, nu fick jag hjärnsläpp, glömde å sätta in ditt citat först gunvor å sedan satte jag in det utan att skriva varför, nä nu snurrar jag till det, får skylla på att jag jobbat fm :crazy:

Jag tänker inte lägga mig i övriga diskussionen för jag orkar inte läsa igenom allt igen.

Men okej, sätt på hoppning på tv'n och titta efter just hästar som har huvudet vid bringan. Måhända att de inte har det alltid, men titt som tätt så åker huvudet in ditt.

Men då ska väl inte du klaga om du accepterar, och rider in hästarna vid, vad du tydligen anser för tidig ålder???

Gunvor kanske inte brukar roa sej med att rida på alldeles för unga hästar. vad vet jag?

Men ja tyckte faktsikt att detta var ett extremt korkat inlägg av dej :crazy:

Och det är många hästar som har huvudet i bringan, men det är det så många som inte ser...
Dom flesta går så hela tiden innan dem börjar hoppa...

Och det är så sånna hästar rids..
det är ju tragiskt...
Men ändå, dom ryttarna vet nog o känner när deras hästar går i "rätt form" och då är inte huvudet största probelmet eftersom dom ska hoppa, och släpepr då efter när dom väl ska hoppa...
jaja

Om ni inte andnvänder mexikansk nosgrimma för att stänga igen munnen på hästen, vad andvänder ni den till då?

för det första så går det inte att stänga igen munnen med den sortens nosgrimma, det är bara för hästen att lägga käken på sned så kan den lägga ut tungan eller gapa eller vad den vill. Denna nosgrimma sitter för högt upp för att kunna stänga igen munnen, då är Aachen lämpligare eller Remontgrimman, den har jag sett mer än en dressyrryttare använda på sista hålet så näsborrarna står ut.

Dom flesta använder den mexikanska för att den är snygg, jag använder den i terrängen för att få andningen helt fri.

Håller med dig i mkt av det du säger. Hästarna tvingas prestera för mkt innan dom är utväxta och mogna för det.
Och många har för hårda bett, och knäcker hästen i nacken. Nosgrimmor som spänds för hårt, gramantyglar vid varje ridpass, även gymnastikhoppning.

Har själv nosgrimma, av estetiska skäl. Den sitter dock löst, och jag kan plocka bort den, det märks ingen skillnad om jag gör det.

Men mina benskydd får du aldri!!!! :devil:
Anser att det är en billig försäkring. :smirk:
Ludd finns i dom i bland, ena hästen får lätt skavsår.

Jag såg på hoppningenpå ettan igår kväll..
tänkte på just det som vi tagit upp här.

Ja dom flesta rider på skarpa bett, men ändå så var dom faktiskt inte såsdär extremt skarpa..
Vissa red sina hästar på bogarna men detta var mest i skritten elelr några språng i galoppen...

Det där med benen stämmer dock.
Alla! skänklar åker bak o upp o åt alla håll när dom hoppar, vissa mer, andra mindre.
Så det är väl helt enkelt så att det itne går att undåg på så pass höga höjder...
Sen fanns det ju självklart extremfall oxå :crazy: men det finns det ju i allt...

Men så kan man egetnglien itne klaga så mycket på ryttare från andra länder eftersom demlär ut och rider på ett annat sätt än vi i sverige..

Läste du mitt inlägg, eller bara vissa meningar? Ingen tror att tävlingsryttare är perfekta. Men det är väl knappast den gruppen ryttare som har minst kunskap om ridning och användning av utrustning?

Du har ingen TV va?

Jag har också varit i kontakt med ett antal tränare, ingen rider in sina hästar som tvååringar. :smirk:

Visst att en del stressar upp sig, men stressar dom upp sig såpass mycket att man inte kan hålla dom, ska man nog stanna hemma.

Det är en billig försäkring, men att konstant ha hästen
skydd och boots runt om, blir inte bra i längden.

Det går aldrig att ta kritik på allvar från någon som inte är insatt själv. Många gamla stofiler som red på ridskola på 70-talet kommenterar ridkonsten, utan att haja att den utvecklas. Och så har vi vissa western ryttare med sina new age idéer..men värst av allt är nog hästpratarna och förståsigpåarna som kritiserar eliten utan att ens ha tävlat själva.
Vad gäller ponnysporten måste jag dock hålla med dig. Nu ska man väl göra något åt katastrofen genom att låta ekipagen bli godkända i ett caprilliprogram innan de far ut och tävlar. Detta för att många inte hanterar sina ponnyer, så där är man på rätt väg. I övrigt tycker jag inte om ponnysporten alls eftersom ridsportsförbundet skiter i att den är totalt snedfördelad mellan könen. Vad gör man för att få in mer ponnykillar? Inget! Sexistiskt!

Men vad gäller din kritik mot elitryttarna så är du ute och cyklar. Idag är banorna så avancerade rent tekniskt, att en annan typ av betsling faktiskt krävs. När hästen landat tenderar galoppen att bli lång, ett starkare bett ger mindre snabbare signaler, så att hästen snabbt kortar upp sig inför nästa hinder. Många tävlingsryttare rider inte på dessa bett när de tränar, just för att behålla hästens känslighet och göra den extra lyhörd på tävling. Betten verkar på olika sätt på olika hästar, ALLA är olika i munnen. En god hästmänniska hittar rätt bett till rätt häst, vissa kräver skarpare, och därmed blir ekipagets samarbete bättre. Sedan handlar det inte om att de alltid är skarpare, de verkar olika helt enkelt. Alla elitryttare hajar ju det här, för rids hästen på för skarpt bett funkar den inte som den ska. Den kan t.o.m bli ännu starkare!

I dressyren är ju kandaret ändå extremt mycket skarpare, tycker du att svårklassryttarna ska börja rida på vanligt tränsbett? Nej, de har kandar för att minimera hjälperna. Ibland borde även ridskoleryttare få rida på kandar, eftersom det blir en finare och känsligare ridning. Starka hästar på för milda bett ger upphov till många ryttares hårda händer!

(Sedan behöver man ju inte göra som på vissa ridskolor i Stockholm, där vissa ridskolehästar går på kandar jämt med oerfarna ryttare, samt hoppar på kandar, och hästen blir ännu starkare för att den vill undkomma).

Nej överlåt uttalanden om hoppkonsten åt proffsen och lär av dem istället! Det är ett tips till dig från mig, som är otroligt trött på alla hästmänniskor som kritiserar för att boosta sitt ego, utan att ha ett uns ödmjukhet.

Jag vill be om ursäkt och tillägga att jag menar absolut inte att kritisera western ryttare på något sätt. Jag respekterar det som en lika seriös och jätteintressant sportgren som de andra ridsportsgrenarna. Men den kommer ifrån en helt annan ridtradition ärn vår europeiska, och sedan western blev populärt i sverige har jag hört nybörjar western ryttare kritisera betsling inom den europeiska traditionen förut. Men all ära av till de duktiga westernryttarna, de har mycket bra att säga.

De sporthästar som går höga klasser idag kräver andra hjälpmedel, alla raser och ridtraditioner kräver sina egna hjälpmedel för bäst resultat, det finns inget universalbett för alla hästar. Jag tycker att ridsporten går framåt; man utvecklar fler och bättre bett för hästar och ryttares bästa, och man har ett stort intresse i att hästen ska hålla och må bra för att prestera dagens hårda konkurrens.

det var ju ett fint resonemang.. så du anser inte att ju mer man åker ut å tränar/tävlar ju mer lugnar hästen ner sig?

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 210
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 515
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka