Och vart är hoppsporten på väg?

Varför har hon hästen om hon "flyger runt som en vante" på den??? Även om hästen är het så ska det inte vara så, då ska man nog börja fundera på att skaffa sej en mindre häst...

:confused:

Så om man inte rider perfekt, får man inte ifrågasätta? :rofl:
Då ska alla knipa käft och inte ifrågasätta NÅGOT längre.
Vad bra, för hästar som blir barrerade, rids i rollkur osv.
de ska få fortsätta ridas så. För vi har ingen rätt att
ifrågasätta! Hör du själv hur korkat ditt resonemang låter? :smirk:

då tycker jag inte att det är fel å betsla upp för hon har försökt tävla på tränsbett å det e full fart runt banan å ser rent utsagt livsfarligt ut

Men då kanske det är en del arbete kvar innan hästen ska ut och tävla?

sedan har jag oxå en fårskinnspadd till henne, sadeln passar, appalosa golden star.. har padden för att det ska bli ännu mjukare för henne,

Jag har fått min sadel (Appaloosa Golden Star)utprovad av en diplomerad sadelmakare och utprovare (som typ "alla" inom Östergötland använder), och hon hon menar att om sadeln passar ska man INTE ha extragrajer som tjockare vojlockar, fårskinnspaddar och liknande.
JAG vet inte, jag kan inget om sådant, men det låter väl logiskt? Sedan kan man ibland undra om det stämmer, eftersom elitryttarna ofta har sådana, och de om några borde väl ha anpassade sadlar? :confused:

Bara en parantes! :bump:

, och hon hon menar att om sadeln passar ska man INTE ha extragrajer som tjockare vojlockar, fårskinnspaddar och liknande.
JAG vet inte, jag kan inget om sådant, men det låter väl logiskt? Sedan kan man ibland undra om det stämmer, eftersom elitryttarna ofta har sådana, och de om några borde väl ha anpassade sadlar?

Måste tillläga, att när jag var i England och tittade på en stor tävling med banhoppning, visning, kreatur visning m.m
Så red de flesta utan någonting under sadlen. Alltså sadlen låg direkt på hästen.

Här i Sverige har jag inte sätt en enda rida med bara sedlen på ryggen.
Hur kan de skilja så mkt från land till land??

England/Irland skiljer sig från Sverige på fler punkter än
de inte skiljer sig.

det här med storlek på hästar kan man ju disskutera.. håller med varför ska man ha en stor häst när man inte är mer än 170 själv? men nu är ju det som det är .. själv har jag en häst på ca 162 vilket jag trivs väldigt bra med men ja å min kompis är inte samma person å hon föredrar stora hästar.

på träning och när hon rider hemma ser det mycket bra ut men det är på tävling han tänder till.

ja trodde att jag skrev att hon hade tränsbett hemma å på träning men ja kanske missade det, ursäkta.

så vad har du för tips å ge någon som inga problem har på träning å hemma ridning men får en superladdad häst på tävling? hon är nog tacksam för alla ideer då hon helst av allt vill rida på tränsbett jämnt.

och, små problem har väl alla på träning, menar inte att det går prickfritt men att hästen håller sig på mattan om alla förstår vad jag menar..

iövrigt är hästen från tyskland å gått en hel del stora klasser.

Egentligen ska vojlock/schabrak vara till enbart för att skydda sadeln, enligt utprovaren. När jag provar sadeln för henne, rider jag alltid utan något under, för att man ska kunna se ordentligt var alla linjer etc går (stöv).
Känns jättekonstigt, för det känns som om det borde vara obekvämt för hästen....
Men man får ju lita på de kunniga! :banana:

Men jag förstår inte var felet var att lämna över ponnyn till mamma eller pappa?

KÄnns lite som om man bara haft hästen som redskap då. "Här, nu har jag använt honom, ta honom du så gör jag det jag vill göra".
Om jag skulle tävlat med min pålla, skulle jag vilja pyssla om henne efteråt och spendera tid med henne själv, oavsett hur det gick. Gosa och pussa och ge godis....
Men sådan är jag. :bump:

Se över sin sits. En ryttare som ofta rör sig alldeles för
mcyket, överför det till hästen.
Träna mycket tempoväxlingar och övergångar.

Jag vet inte, men en häst som vägrar kanske inte tycker det är så roligt att hoppa, eller? :confused:

jo det låter logiskt som hon sagt till dig, men jag tror heller inte att det skadar.. sedan så tror jag inte att proffsen har sadlar som passar alla sina hästar. kan inte tänka mig att de köper nya sadlar efter nya hästar utan de har ett gäng sadlar de haft i flera år som de använder till alla hästar. men säkerligen finns det de som köper till deras allra bästa hästar..

Jag blir mycket mer beklämd av de ungar som sitter kvar på hästen som om den var en jäkla soffa.

När mina ungar ridit klart så sitter de av direkt efter målgång, sen skrittar de av hästen ett bra tag innan de får lov att gå iväg och titta på resten av klassen. Jag tillhör skaran som inte vill vara stalledräng åt mina barn !

:bow: :bow: :bow:
Här har du en till som avskyr när hästen/ponnyn används som soffa! :mad:
Och det avskyr jag vare sig det är barn eller vuxna som gör det!

Likaså tycker jag det är en bra inställning att du inte vill vara "stalldräng åt dina barn"!
Personligen tror jag att det är större chans att hästintresset håller i sig hos barnen, om de från början får klart för sig att det är DE som ska ta hand om SIN häst!

Om det nu är den hästen som jag pratar om...
NEj hon tycker att det är jättekul o hoppa, men på ävling så blir hon fruktansvärt upphetsad o jättestark, kan delvis kenske bero på att hon är helt felriden från början, lixom bara frammåt-frammåt...
Men så var hon en häst med ganska dåligt självförtroende, måste lita helt på sin ryttare, och om ryttaren gör något tveksamt innan hindret så vägrade hon..
Men då rörde man vid henne med spöet som för att visa, det här är inte farligt.

Som sagt- hon gillade att hopap men med dem flesta ryttare så blev det för mycket på tävling, så då vägrade hon. Även om de slog till henne med spöt.
MEn inte med mej :p :d :banana:
För jag är lite känsligare än dem andra som red henne ibland...
För dom blir såna att om hästen springer, så drar dem i tyglarna, om hästen gör fel så slår de ibland :(
Så är inte jag, den hästen litade på mej när det gällde hoppningen..
Hur det sen gick när vi red ut är en annan sak :p :crazy:

Jag har sett många hästar på TV som har öronen platt bakåtstrukna efter varje hinder då ryttaren kittlar el gör den illa med sporrarna. En del hästar reagerar mer än andra. Hästar är dessutom otroligt snälla och medgörliga djur, de gör mer än gärna vad ryttaren kräver. De gånger de inte gör det är det antagligen för att de inte förstår vad vi menar. Så ett uppmaning till alla "hårda" ryttare, kräv inte mer av er häst än ni klara själva! :(

En mycket omtyckt och av många rekommenderad hästtandläkare (och han borde ju veta) anser att ett vanligt tränsbett INTE är det snällaste bettet, särskilt inte om det är för långt. Tredelat samt rakt tränsbett är i så fall bättre, då de ligger mer rätt i hästens mun, vilken egentligen inte är byggd för något bett alls. Dessutom är inte det viktigaste vilket bett man använder utan att man varierar användningen. Om hästen har samma bett jämt, så får den skador i munnen :( , hur snällt det än är. Med andra ord: omväxling förnöjer! :)

Visst kan en häst stryka bak öronen pga att ryttaren stör den.

Men en häst ska INTE hela tiden gå med öronen spetsade framåt! Hästens öron SKA pendla ömsom framåt (vad ska komma?) och ömsom bakåt mot ryttaren (vad vill du jag ska göra?).

Hästöron som hela tiden är riktade framåt, är ett tecken på att hästen inte alls är uppmärksam på sin ryttare!
Bla så när en häst skenar, så är öronen stelt framåtriktade.

Underlägg till sadeln behövs INTE, om sadeln är rätt tillpassad för hästen. Att elitryttare använder sig av sådana förstår jag, de kan ju inte ha en sadel till varje häst.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 210
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 515
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka