Och vart är hoppsporten på väg?

Ja det har du rätt i men man får se det som ett steg åt rätt riktning iaf. Nästa steg kanske är att få skäll vid fel besraffning. :)
Jag tycker som dig att man ska lägga spöt bakom sadeln.
//Linda

Nej, visst. De vi ser på teve har inte 50 hästar att rida, men de har garanterat minst ett tjugotal hästar i träning. Hur mycket de sedan rider hästarna beror på hur seriösa de är. Vet en del tränare som låter beridarna göra hela jobbet medans andra rider uppemot 10 av hästarna själva dagligen!

Sanningen är att senast igår sändes en etapp från nederländerna ur Samsung Cup Super League... det var oerhört lätt att sitta och räkna hur många som hade ett vanligt bett överhuvudtaget... 2 eller 3 kom jag upp i. Vad fick ni fram för siffror? Det är inget fel att rida med skarpare betsling om man klarar av det, men att sen sitta och säga att det vanliga bettet är det allra bästa, det yrkar jag på är dubbelmoral!
Toppryttarna tar ofta genvägar med betslingen just för att de inte har TID att träna en häst till punkt och pricka som skulle gå med ett vanligt bett även på tävling.

Sluta tänka på toppryttarna som fritidsryttare, de är mycket erfarna, de är elit och de lever enbart av vinsterna de kan få fram ur denna sport - och det är blodigt allvar och mycket stor konkurrens om de bästa hästarna och sponsorerna. För dessa är det enbart resultaten som räknas, de struntar fullständigt i om hästen ser såååå fin och snäll ut, de skulle gå med på att hästen betslas med taggtråd i munnen, bara de hoppar och vinner!
Att barrering jämt är förekommande i tyska/internationella tävlingsstall är ni väl redan välinformerade om? Kan man dressera en häst med järnplankor och elchockar så att den hoppar högre, ja tror ni att betslingen spelar någon roll för dessa?

Vem har sagt att dessa hästar alltid rids med enbart tränsbett på träning? Tränsbett i kombination med gramantyglar och praktiserandet av rollkur kanske, det är klart troligare. Synd att man inte får se framridningen och träningarna dagen innan tävlingen, där brukar en del bra skumma saker ploppa fram.

Kombinationsbettets vara eller icke vara. Vissa säger att det är det snällaste bett du kan trycka in i en hästmun, kanske är det så, men faktum kvarstår att det är varken ett hackamore eller ett vanligt bett med hävstångseffekt utan en kombination som inte kan tillgodogöra sig någon av delarna fullt ut. Det är inte bettet jag vill diskutera, utan trenderna som kommer och går.

Fårskinnspaden är ingen ny uppfinning, givetvis, men för några år sen var det kanske ett fåtal undantagna som använde den för att hästen verkligen behövde den. Nu har ALLA toppryttare fårskinnspad under sadeln - behöver verkligen ALLA dessa paden eller är det enbart en trend?

Som du säger, bettet är lika skarpt som den hand som håller tyglarna. Har du aldrig sett någon toppryttare dra till hästen i munnen efter mållinjen för att den rev, eller?

Skrittmaskinen har många bra fördelar, och används givetvis inte istället för träningar, men det känns som ett rullband med alla dessa träningsprogram. Precis som med travhästarna - kommer ut ur boxen bara för att gå i skrittmaskinen någon timme, in i boxen igen, ut och trava och förbereda sig på att tillfredställa spelarbehovet inom dagens V75 och om det inte funkar - in i avelsboxen eller till slakteriet. Är det ditåt hoppsporten lutar?

Sen det där med beridare - man tar hjälp av en beridare för att man inte har tid att träna alla tiotals hästar man har i träning. Det är assvårt att sitta och rida 10 hästar dagligen, visst, men har man 20 hästar i träning så blir det ett par beridare som få göra mestadelen av jobbet.
Hur många elithästar varje tränare har beror på, men betydligt fler är ett par. Vet ett flertal som alltid åker hemifrån med minst 3 elithästar och ibland också några unghästar på tävlingar. Och garanterat att de har fler elithästar än så hemma i stallet som väntar.

Att sen sitta och diskutera hur många hästar hobbyryttarna förstör jämfört med elitryttarna låter väldigt vilse. Jag har aldrig haft en hobbyryttare som idol hängande på väggen iallafall, så jag tycker att det är upp till våra posteridoler att visa bättre stil på hästhållningen. Just för att de kan bättre!

På dej låter det som att det är jätteelakt att rida med ett skarpare bett/ mer hävstång?! En bra tävlingshäst tänder ju till lite extra inne på banan och så vill man ha full kontroll. Ett skarpare bett/ hävstång, tappar sin effekt om man rider med det för ofta, därför är att rida på tränsbett "hemma" och sen betsla upp lite till tävling en bra lösning som många använder sig av. Dessutom är jag mkt väl medveten om barreringen och den förekommer mkt mer än de flesta kan tro. Men det är ju en annan femma, för där vill du att hästen ska bli försiktigare. Jag kan inte förstå hur du kan sätta likhetstecken mellan barrering och betsling? Dessutom om du har hoppat med offset bom, taggskydd lr liknande ser det på tävling ut som du är skitbra och hästen hoppar fantastiskt och alla "hobbyryttarna" suckar och säger, så bra vill jag rida... Bettet ser ju åtminstone alla vad du stoppat i munnen...

De flesta kombinatonsbetten fungerar endast hävstången som så att det trycker på nosen, alltså remmarna är genomgående till bettet kombinatonsbett

1.The headstall is attached to the purchase. With rein pressure, the purchase tilts forward, applying downward pressure on the poll.

2.The curb strap sits high on the jaw, so to be closer to the rotational point of the second vertebrae or poll. Curb pressure encourages the horse to rotate his nose downward and backward until the pressure is released, hence he relaxes at the poll.

3.The noseband applies downward and backward pressure over points on the nose. In response to the pressure, the horse will drop his nose down and back towards his center. Rawhide noseband.

4.The sliding mouthpiece works lightly in the mouth, applying subtle pressure on the tongue and/or bars, until it hits the “ring stop” when it then applies downward pressure, asking the horse with more of a signal.

5.The rein attachment is on the lower ring. If one chooses to have the option of direct action, a second rein can be used on the center ring.

Dispersed pressure for a kinder, softer message - Utilizing various pressure points, Combination Bits offer simultaneous interaction of the mouthpiece, curb strap and noseband. When rein pressure is applied or released, the bit automatically disperses or releases pressure to the horse’s mouth, chin, nose and poll. Because pressure is dispersed between all four areas, the bits offer succinct and effective, yet very humane communication, allowing the rider to use less pressure than needed with a traditional bit.
Subtle pressure is applied to the mouth as the mouthpiece slides on the ring. Rewarding the horse for staying light, the sliding mouthpiece offers encouraging “free play” before completely engaging and applying downward pressure. Together with the downward pressure of the noseband and the forward pressure on the curb strap, the Combination Bit is very effective at asking a horse to relax at the poll.

De flesta sadlar behöver ett underlägg idag även om de flesta säger att det inte behövs! Och om det är bättre för hästen så vad spelar det för roll om det är en trend :confused: :confused:

Och idag är det INTE många som drara hästarna i munnen efter avslutad ritt, det var ett 80-90-tals fenomen och har faktiskt försvunnit mer och mer!!!

Skrittmaskin......... Nu tycker jag att du överdriver. Faktiskt! Skrittmaskin har används i många många år inom all tävlingsridning och då speciellt fälttävlan!!

Om du har ett företag så brukar du ha anställda, eller hur?? Vad är felet med beridare :confused: Om det är en beridare anställt så brukar faktiskt den som "äger" stallet ha översikt över hur de rider och tränar hästarna och om ägarna inte är nöjda med hur hästen tränas så brukar den ju förflyttas!! Ser inget konstigt eller fel i det alls. De som sas var ju att elitryttarna inte red sina topphästar själv eller att de hade många topphästar, vilket ju inte stämmer!

Och jag menade att det är ju faktiskt som så ATT elitryttarna har ju faktiskt mer koll OCH bättre hästhållning än de allra flesta. Och varför skulle man inte jämföra??? Det sas ju att elithästarna sköttes sämre eller nått och då tyckte jag att hobbyhästarna sköts sämre OCH alla hobyyhästar tas ju inte om hand av barn direkt så de borde ju veta bättre än en idolbild på en vägg i så fall!!!
:devil:

Se EMsegraren på första sidan av Ridsport:Det ser i alla fall ut som ett helt vanligt tränsbett, en helt vanlig löpande martingal, sadelgjorden har resår på bägge sidor, magplatta så klart när hästen är broddad, helt vanliga strykkappor. Inget extra. Inte ens uttänkt att vara i samma färg.
/P

Hade ryttarna gjort det å hästen mått dåligt av det hade dne inte hoppat.
Det tror jag nog de gör. Det finns ett väldigt tydligt
exempel på en häst, som inte borde vara på hoppbanorna
överhuvudtaget, F. En häst som barreras, hoppar den? Ja,
tyvärr så gör den oftast det.

Jag har aldrig påstått att jag är felfri. Att däremot inse
att man är långt ifrån perfekt, är att ta ett stort steg
i rätt riktning.

En positiv attityd får också positivt gensvar!
Tyvärr inte när det gäller att kritisera våran elit. :crazy:
Det finns folk innan mig, som gått varligt fram. Det resulterar
alltid i samma sak. Precis som denna tråd.

Vanligt tränsbett/tredelat, samma sak närainpå. När jag
nämner tränsbett, inkluderar jag tredelat, mullen mouth
osv. Däremot inkluderar jag inte hävstångsbett.
Det spelar ingen roll om hästen i fråga väger 600 kg, eller
300 kg. Hästen är alltid starkare ändå.

En av de sällsynta ödmjuka ponnyryttarna!
Som skyller felen på sig själv och inte på hästen. :bow:

Seriöst, tror du att världsryttarna skulle vara där de e idag om de inte vet vad de gör?? Som t ex Helena Lundbäck, hon vet säkert bäst själv vilket bett som mynta och hon trivs bäst på... Rodrigo Pessoa är en av världens absolut bästa ryttare, han rider både stilmässigt och bra.. Kan vi få se en bild på när du hoppar kanske?? För att se om du rider så perfekt, tycker inte man ska prata utan fakta!!

Jag kan förstå att man blir trött på att aldrig få gensvar, men det enda du gör genom att låta så ilsken och negativ är att alienera folk! Klart man vänder taggarna utåt och inte lyssnar när du ger ett så argsint intryck! Skulle du umgås med dina hästar med samma mentala inställning? Nej, skulle inte tro det... :

visst är det självklart att en häst alltid är starkast. och har man en stark eller olydig häst eller vad man nu vill kalla det anser jag själv att man bör rida en hel del markarbete å ta hjälp utav en tränare helst. MEN trots en massa dressyrarbete finns det fortfarande de hästarna som tänder till på tävling.

om vi tar min häst ex, 6 årigt sto efter bellini, hon kan bli het men hon sticker aldrig iväg. i höstas var jag i england ( meningen var att hon skulle åkt över hon med) och råkade ut för en bilolycka å skadade ryggen vilket medförde att jag kunde varken jobba eller rida eller göra speciellt mycket under hela hösten. så hästen reds utav några kompisar å longerades. sedan började en duktig kompis hoppa henne å hon var kanon pigg, istället för att betsla upp henne, vilket inte behövs så börjades hästen hoppas två till tre gånger i veckan, dock inget högt utan olika lydnadsövnignar. när hon lugnat ner sig så hoppades hon färre gånger å nu hoppar jag ca 1 gång per vecka, det beror på om det är tävling eller inte. tränar hoppning varannan vecka å dressyr varannan. på min häst fungerade detta men på ex min kompis häst som jag nämnde i tidigare inlägg fungerar inte detta då han är både större å starkare å tänder till ordentligt. då tycker jag inte att det är fel å betsla upp för hon har försökt tävla på tränsbett å det e full fart runt banan å ser rent utsagt livsfarligt ut. med detta menar jag inte att jag å min häst är sååå mycket bättre än min kompis å hennes häst utan mer att hennes häst om min är olika varandra å kräver olik utrustning. vilket inte är fel.

i övrigt tyckte jag att det nämndes ngt om fårskinnspaddar hit å dit bland eliten, det kanske kan bero på att ryttare med många hästar har inte sadlar till alla hästar å då passar ju sadlarna inte helt 100 på alla hästar..

ha en bra dag, nu ska jag iväg å titta på ponnyhoppning om det inte är slut... :)

när ja skriver ett rapp någon gång, så menar jag inte direkt att man ska behöva göra om det flera gånger :smirk:
Jag tycker inte om att göra det, men om hsten gör något som kan leda till att den gör något värre så kan det väl "behövas"
Och jag tror inte att det spelar nån roll om man ger den ett löst eller hårt rapp i den frångan, den får bara ondare av ett hårt rapp!! :(

Jo självklart är det det :crazy:
Ja anser oxå att det så gott som alltid är rytatrens fel!
Men-vissa hästar kan fortsätta o vägra gång på gång på gång om de "tillåtits" att vägra en gång.
En sån häst hade vi förrut.
Hon vägrade alltid med folk massor när de tävlade.
Sen när ja tävlade gjorde hon inte det, men om hon vägrade nångång så petade jag henne med spöet på bogen direkt, för annars fortsatte hon att vägra. OCh det blev rent av farligt att rida henne då, för hon var helt felriden från början..
Hon lixom sprang i full fart mot hindret o va på väg att hoppa o så men tvärstannade i sista stund :crazy:
Så då petade jag till henne med spöt för att hon inte skulel bli sån.
Med peta så menar jag verkligen o peta oxå. Det räckte lixom med att man la spöet mot bogen så "fattade" hon att det inte var farligt att hopap...
Det är lite svårt att förklara detta :crazy:
Men menn....

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 210
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 515
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka