Kombinationsbettets vara eller icke vara. Vissa säger att det är det snällaste bett du kan trycka in i en hästmun, kanske är det så, men faktum kvarstår att det är varken ett hackamore eller ett vanligt bett med hävstångseffekt utan en kombination som inte kan tillgodogöra sig någon av delarna fullt ut. Det är inte bettet jag vill diskutera, utan trenderna som kommer och går.
Fårskinnspaden är ingen ny uppfinning, givetvis, men för några år sen var det kanske ett fåtal undantagna som använde den för att hästen verkligen behövde den. Nu har ALLA toppryttare fårskinnspad under sadeln - behöver verkligen ALLA dessa paden eller är det enbart en trend?
Som du säger, bettet är lika skarpt som den hand som håller tyglarna. Har du aldrig sett någon toppryttare dra till hästen i munnen efter mållinjen för att den rev, eller?
Skrittmaskinen har många bra fördelar, och används givetvis inte istället för träningar, men det känns som ett rullband med alla dessa träningsprogram. Precis som med travhästarna - kommer ut ur boxen bara för att gå i skrittmaskinen någon timme, in i boxen igen, ut och trava och förbereda sig på att tillfredställa spelarbehovet inom dagens V75 och om det inte funkar - in i avelsboxen eller till slakteriet. Är det ditåt hoppsporten lutar?
Sen det där med beridare - man tar hjälp av en beridare för att man inte har tid att träna alla tiotals hästar man har i träning. Det är assvårt att sitta och rida 10 hästar dagligen, visst, men har man 20 hästar i träning så blir det ett par beridare som få göra mestadelen av jobbet.
Hur många elithästar varje tränare har beror på, men betydligt fler är ett par. Vet ett flertal som alltid åker hemifrån med minst 3 elithästar och ibland också några unghästar på tävlingar. Och garanterat att de har fler elithästar än så hemma i stallet som väntar.
Att sen sitta och diskutera hur många hästar hobbyryttarna förstör jämfört med elitryttarna låter väldigt vilse. Jag har aldrig haft en hobbyryttare som idol hängande på väggen iallafall, så jag tycker att det är upp till våra posteridoler att visa bättre stil på hästhållningen. Just för att de kan bättre!