Och vart är hoppsporten på väg?

Visst sak inte öronen vara framåtriktade hela tiden, då lyssnar ju inte hästen för fem små ören. Men, antagligen är det något den inte trivs med när öronen är platt bakåtstrukna... :bump:

spelar ingen roll om sadeln är "rätt" tillpassad. Man använder ju underlägget för att ljämna ut trycket. Vet många bra sadelpassare som misslyckats flertal gånger med att fixa rätt sdel till just den hästen.

Men när jag la under en gelpad under sadeln, så märkte jag att den var stötdämpande för MIN rygg.
Och då borde väl stötar om jag tillfälligt tappar balansen även för hästen kännas mindre?

Du påminner mej om en människa som också propagerar för att ridsporten är sämst. Jag orkar inte säja mer än suck. Om eliten är så dålig, varför är den just elit då?

(håller med gurkans ståndpunkter men inlägget är riktat till samtliga)

Visst, underlägg till en rätt utprovad sadel ska inte behövas... men som någon tidigare sade kan jag bara hålla med om att en del ryttare hellre paddar upp och låter hästen anpassa sig efter deras favoritsadel än att anpassa sadeln efter hästen. Det är väl antagligen därför jag ställer så många frågetecken efter att ha sett ryttare med både gelpad OCH fårskinnsvojlock under samma sadel!!!
En del har en pad för att hästen är oerhört känslig, antagligen av ryggont förknippad med en felaktig sadel, ett par andra har det för att det ser ruskigt snyggt och proffsigt ut, och sen finns det dem som har det bara för att alla andra har det men aldrig fattat varför. Elitryttare behöver inte vara ursmarta bara för att de rider så jäkla bra... (sann historia denna också).

Såg Samsung från Gijon och ärligt talat satt jag med pennan i handen och RÄKNADE hästens utrustning...

Hälften hade någon form av Pessoa, Pelham, Kandar,Gag eller hackamore med långa skänklar.
En del hade till och med pullar eller aachengrimma med kandar eller pelham.
Den andra hälften hade vanliga former av tränsbett, en del eggbett, gummibett etc.

Såg ett flertal hästar som hade bakåtstrukna öron (inte bakåtvända uppmärksamma utan bakåtrstrukna sura irriterade öron) samt en nisse som skenade runt med sin häst okontrollerat på banan trots en skarp och fin pelhamstång.

Många har tagit mina inlägg som skitsnack antagligen, men tyvärr är det enkelt att bara slå på teven och kolla, har jag rätt eller fel? Var denna sändning från världscupen förfalskad nu eller?

Min fråga är:
VARFÖR FÅR RYTTARE ANVÄNDA SAMMA SADEL TILL SAMTLIGA HÄSTAR, PADDA UPP TILL TUSAN OCH HA SKARPA BETT MEDANS VI ANDRA BLIR BANNLYSTA OM VI HAR DET UTAN KONKRET ANLEDNING?
Vi människor har rätt att forma våra egna tankar och ståndpunkter, men borde inte spelreglerna och beteendereglerna vara lika för oss alla? Elitryttare är inte gudar, de felar också ibland!

Det jag yrkar på är att vi måste veta om detta och inte ta efter deras fel, TÄNKA igenom det vi gör själva och sluta följa alla trender när de inte behövs.

kanske beror det på att vi "vanliga" hästmänniskor inte har x antal hästar som hela tiden byts ut. proffsen eller de som lever på hästar har oftast en hel del hästar som antingen är där för att tävlas, säljas, ridas till eller på inridning. vissa hästar kanske bara är hos en ryttare en säsong,eller knappt det. jag kan inte tänka mig att det är många som lämnar med sig hela sin hästs uttrustning när de skickar iväg sina hästar.

en vanlig ryttare som jag, har två ridhästar, köper uttrustning efter sin häst som vi oftast har ett bra tag, å upptäcker man att sakerna inte passar säljer man sadeln å köper en ny. där ligger skillnaden eller?

självklart är inte proffsen perfekta å gör fel precis som alla människor, men att säga att hela bunten är inkompetenta är helt fel tycker jag. visst det finns många på den nivån som köper sig framgång, men handen på hjärtat, hur många här inne hade inte köpt sig en rikigt fin å bra hopphäst om man hade haft möjlighet till det? å helt körd i grus kan man ändå inte vara om man rider på gp nivå...

sedan är ju faktiskt hästfolket ett känt släkte på att ha olika teorier på hur en häst ska ridas eller skötas å en hel del skitsnack förekommer i stallen runt omkring. hur lätt kan det vara när en säger si å en säger så? tänk bara på alla ponnyföräldrar som lyssnar på flera olika hästmänniskor, om de inte kan något innan hur ska de veta vad som är rätt å fel?

sedan tror jag att det blir en hel del skitsnack om proffsen för att alla vet inte hur de håller sina hästar. man har förutfattade meningar om dem. vi känner inte deras hästar, vet inte hur de fungerar så hur kan vi dömma dem när det gäller deras val utav uttrustning?

Nejdu har fel ja skulle inte köpa mej en jättefin hopphäst jag skulel köpa mej en jättefin fältävlanshäst ;) :smirk:

Joo jag tror nog att de flesa här skulle vilja va rika o ligga på elitnivå :smirk:

Jag lovade mig själv att inte lägga min i Guns trådar, men nu kan jag inte låta bli :angel:.

Har du verkligen en så otroligt stor bild av dig själv :confused:?
Att rida i eliten innebär inte att man är bäst. Att rida i eliten betyder att man är en hyfsad ryttare (i de flesta fall :angel:) och att man har pengar. Du kan vara hur talangfull som helst, men utan pengar kommer du ingenstans! Om du inte har en sådan otrolig tur att du har en sponsor, vilket jag vet inte är ditt fall Jannike.

Elitryttare kan och gör fel. Att se er som några gudar leder ingenstans utom till botten.
Och att sen skylla ifrån sig när det går snett, det gör man bara inte :devil:.

Ang bett... Varför är tränsbett "snällast" för hästen? För att någon har sagt det? Om jag stoppade in vad de flesta skulle kalla ett milt, snällt tränsbett i munnen på min ena häst, skulle han få krupp! Han har alldeles för liten mun för det.
En av mina andra hästar trivs allra bäst på blank stång, utan nosgrimma. Varför? Förmodligen tycker hon att just det bettet ligger bekvämast i munnen. Och på henne har jag provat otaliga bett för att hon själv ska få "välja" vad hon trivs bäst på.
En tredje häst har jag oxå provat olika bett på, först vanligt bett o engelsk nosgrimma - impopulärt, skakade bara på huvudet, därefter utan nosgrimma - något bättre, provade tredelat (utan nosgrimma) gillades något bättre, mylerbett (utan nosgrimma), rakt tredelat, gillades, MEN allra mest gillade han en blank stång utan nosgrimma. Då var alla problem med att huvudet var som på en nickedocka borta, munnen var stängd och han var nöjd. (O ja, jag kan rida honom i grimma o få honom att trampa, men det utbildar inte honom vidare eftersom stången har en en annan funktion än grimma/kapson/bett)

Vad jag vill ha sagt med detta är att man ska se till vad hästen gillar, hur den ser ut i munnen osv. Förr smiddes varje bett enskilt till varje häst utifrån den enskilda hästens förutsättningar - mun, exteriör, rörelsemönster.
Jag kan tycka att en medveten hand med ett "skarpt" bett är bra mkt trevligare än en hand som far runt med ett "snällt" bett oftast i kombination med en hårt åtdragen nosrem, gärna med en snuderem oxå för säkerhets skull, i fall hästen skulle vilja gapa o protestera. Dölj problemet så finns det inte!

måste säga att jag tycker att majoriteten i eliten är mer än hyfsade ryttare. att rida i eliten innebär inte heller att man är rik från grund å botten. jobbade för en engelsk ryttarinna ett kort tag, å hon var från början inte rik utan har fått jobba sig upp i branchen, började som hästskötare å nu har hon en jättefin gård å en hel del fina hästar hon tävlar å rider. visst hon är inte på världscups nivå då hon måste sälja hästarna som har mest talang men hon har några bra 1.45 hästar.

hon lever på att rida in, utbilda å tävla hästar och hon är en duktig ryttare. och hon sliter å hästarna är alltid nr 1 för henne. hon är bara ett exempel.

att rida på en absoluta elit nivån internationellt kräver att du är en bra ryttare för att kunna konkurera. å givetvis en bra häst...

det är inte bara eliten som gör fel, alla gör vi fel..

Att rida i eliten innebär inte att man är bäst. Att rida i eliten betyder att man är en hyfsad ryttare (i de flesta fall :angel:) och att man har pengar. Du kan vara hur talangfull som helst, men utan pengar kommer du ingenstans!

Inte helt sant du, utan TALANG kommer du absolut ingenstans oavsett hur mkt pengar du har.
Har du talang och rider bra kan du nå väldigt långt, mkt längre än om du har pengar men inte kan rida iallafall.

Alla har verkligen inte mkt pengar, utan jobbar röva av sig sent på kvällarna med lektioner, in och tillridningshästar /försäljningshästar.
Det är många många många fler ryttare som har denna verkligheten än dom har pengar skall du veta!

Att vara elitryttare är att vara den bästa tävlingsryttaren inom den grenen man tävlar i, det är inte dom som är sämst som är elitryttare.
OCH det får du tolka hur du vill.....

Tyvärr så gör du det :crazy:.

Att vara elitryttare är att vara den bästa tävlingsryttaren inom den grenen man tävlar i, det är inte dom som är sämst som är elitryttare.

Då tolkar vi nog det lite olika. Enligt dig finns det alltså bara en person inom hoppning, en inom dressyr etc. som är elitryttare. Elitryttare för mig är en person som tävlar 140 och uppåt med mycket bra resultat.

Då tolkar vi det olika , för mig är inte någon som rider 1.40 elitryttare för det gör kreti och pleti, dom som rider 1.40 är mellanskiktet och det är 100-tals ryttare tom jag, och jag är verkligen inte någon elitryttare när det gäller hoppning.

Elit granskar jag som SM-deltagande med bra resultat, internationella tävlingar i klasser 140cm och uppåt men framför allt en person som har ridningen som yrkesmål inom räckhand...

Att sen inte alla ryttare som ligger på elitnivå mentalt skulle förtjäna att kallas elit är en annan femma. En duktig ryttare med en medelmåttig häst kallar jag elitryttare. En dålig ryttare med en superhäst kallar jag enbart för elithäst.

Men snälla nån *frulktansvärt irriterad*
Pelhambett är ett VÄLDIGT starkt bett i jämnförelse med ett kombinationsbett på en häst. Kombinationsbettet har du för att hästen har svårt att ha ett bett munen ETT VANLIGT BETT!!!!! det blir förstarkt. kombinationsbettet på bilden är ett hackamore som inte tar i munen anledningen till att det sitter ett vanligt bett där också är för att det ska bli lättare att STYRA!!! tycker du att det är konstigt kan jag rekomendera dig att själv testa rida på hacka mor och göra en snäv sväng.

Å hur vet du att det inte är befogat rida på kombinationsbett på just den hästen???

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 210
Senast: krek
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 515
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka