...och så tar vi nästa fråga......

Jag har faktiskt inte stött på någon kastrerad GD än. Jo, några tikar som blivit kastrerade efter livmodersinflammation/liknande, men det är ju inte riktigt samma sak.

Det är inte så många hanar som blir direkt bossiga av sig, däremot är det sällan någon hane som verkligen älskar att umgås med en annan hane. Men eftersom jag mest rört mig inom utställningskretsar (Dom flesta ställs ju ut..) så är det också att hanarna måste uppföra sig i ringen, även när dom har 8 andra hanar tätt inpå sig, så det blir en vanesak för dom helt enkelt.

Jo, det stämde. Dom får visas dom också.
Det är bara jag som aldrig sett någon kastrat på utställning :D

Kanske för att de tyvärr inte har samma chans. :( (Då tänker jag närmast på placeringar)även fast de ska ha det så brukar domarna föredra hanar med bollarna nere.

Fast oftast ställer man ut hundar för att kunna använda i avel.

Nej jag vet att det inte alltid förehåller sig på det viset.

Men det är ju större risk med en ras som är tuff i sitt psyke.

Har själv en schanuzer hane som har varit ett vider :crazy:

Jo, men det är ju det jag menar, att det då med deras skarpare sinne kan vara dominans tex, då kan man skära bort dem bäst man vill :D
Min hane är ju sådan, men det är dominans på han säger
de som tittar på han "in action", vi funderade ett tag
på att ta bort kulorna, men det skulle nog inte
ha gjort saken bättre :crazy:, tyvärr.
På han är det nog bara att få han så lydig det bara går och lära kräket att han inte får bry sig, under jobb.. :smirk:

Jasså?

Då har vi olika uppfattningar.
Min hane är fruktansvärt tuff och dominant, men blev något lugnare efter kastration ( tyvärr gjorde vi den för sent )

Min Brors hund är lika dan och han blev en helt annan hund efter att kulorna avlägsnades

Vi funderar på att kastrera vår hane, för han blir riktigt galen vid löptikar. Och har man uppfödning är det ganska svårt att undvika just löpande tikar :D

Men han är 6 år gammal, och jag tror att inte så mycket kommer försvinna. Det har ändå hunnit bli ett befäst beteende, och vi kunde inte göra det tidigare eftersom han var planerad att ha åtminstone en kull (Dom föddes förra sommaren).
Tyvärr verkar han bara bli värre och värre för varje löp som han går igenom med en tik på nära håll :crazy:

Jag vet bara att de som jag har pratat med ang min hane,
säger att han verkar vara en hane som inte lider av för mycket manligt hormon, utan hans betende kommer av att
han har en mycket dominant natur, och en kastration på han skulle inte hjälpa :confused:
Sedan som du säger så kan det ju vara för sent också,
på han är ju det de oavsett, han fyller tre i höst,
så hans betende är ju redan befäst antar man.
Sedan är man ju rädd för att det ska ta bort det positiva,
dvs hans enomra motor om man kasterar, en del blir ju lite slöare.. :smirk:

Just det, Leo blir inte det minsta "galen", med löptikar direkt heller, så det säger ju antar jag också en del om att problemet ligger inte i hormonerna på han, utan hans
sätt att vara och vårt ledarskap...som då brister :crazy:

Jo det är nog försent för en kastration, beteendet är ofta befäst redan.

Nu är min hane lugn, men det har fasen krävt blod, svett och tårar.

Det var vår första hane och jag har iallafall lärt mig hur man INTE ska göra

Jo, då en hel del fel har man ju gjort :crazy:
som man inte gör om med nästa hund..men så är det tyvärr
om man inte är proffs. :(
Leo är en hund som inte tar bestraffningarna, han skakar av sig dem på en gång el går i kamp, men jag trorvi har hittat
något som fungerar och det börjar bli bättre , peppar, peppar..men det är som du säger MYCKET jobb :)

Ja, det brukar ju vara ett ganska stort tecken på hormonerna, det här med löptikar.

Max blir helt rabiat numera, och extremtvaktig och hanhundsilsk under dom perioderna. I normala fall så gillar han inte hanar, men skulle aldrig starta bråk utomhus eller så. Nu får ingen hanhund ens komma i närheten av honom :crazy: Tur att han är liten och behändig i alla fall.

hm. jo de är allt bra jobbiga ibland dessa hanar :crazy:
men din är inte så gammal va?
kan ju vara en åldersgrej också :)
Jag skyllde på leos ålder hela tiden, : nä men han är ju i en "ett-års -trotsperiod" nu ju..: "nä men, han är ju i två-års-trotsen" nu osv.., men har nog insett att det har för han
inte med det att göra, utan hans dominanta sätt att vara..
Han blir ju tre i höst :smirk:

Leo är desverre en 40-kilos schäfer :crazy:

Min hund har också gått i kamp med mig, därav blod och svett :smirk:

Men tillslut så vann JAG och där efter har han lugnat ner sig

*huga*, har du några tips att ge mig då :D
Leo är det ingen ide att försöka "brotta ner" el dra i öron el liknande , då biter han tillbaka..( kan ta på han munkavel tro? :crazy:)
Vi har ju en ölburk m spik o stenar i ,skramlar den över
huvudet på han, det hjälper oftast och han slutar upp med sina dumheter.( då massor med beröm föstås)
Ska även testa en vattenpistol med riktigt tyck i...
för nackdelen med burken är att han numer, regaerar lite mer
på skrammelljud ( förknippar med ljud-bestraffning), som unghund på mh, regaerade han inte
alls på skrammel.. :(

Är det för hög testosteronhalt som skapar hanhundsilskan så hjälper kastering, annars är det lönlöst. Överdriven dominans kan ha andra orsaker än för hög hormonhalt.

precis! Oftast är utställningen till för avelsdjuren. Men självklart är alla välkomna.
Men ifall man ställer ut en kastrat kanske man inte ska räkna med cert mm på samma sätt som om man kommer med en "riktig" hund. Men är bäste hund för dagen en kastrat tycker jag att den ska få sitt pris och placering.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 210
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
772
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar