+ och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Sv: + och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Jag tycker också att det är fel att låta hästen stå i en liten fyrkant 4 timmar om dagen. Men varför fortsätter du att gå till ytterligheter, det finns en himla massa andra sätt. Jag tror visst att folk känner sin egen häst bättre än vad du gör. Det finns hästar som inte trivs att vara i samma hage som andra hästar, vad det sen beror på är en annan fråga.

Klart att djur ska få vara djur. Men nu har vi ju redan tagit ifrån dem en stor del av den rättigheten genom att ha dem som våra egna personliga intressen - även du fast du försöker framstå som ett helgon som vet allt om allas hästar.

Jag har aldrig sagt att JAG vet mer än alla andra om deras hästar, du läser ju inte vad jag skriver! Jag säger att 90% av de som HAR SINA HÄSTAR I EGEN HAGE inte vet sina hästars bästa. Jag ställer mig MYCKET tveksam till att mer än 10% av de hästar som går själva faktiskt skulle behöva göra det egentligen, utan gör det för att dom har okunniga eller egoistiska ägare. Bara för att vi domesticerar våra djur behöver vi INTE gå till överdrift. Vi kan fortfarande ge dom ett så naturligt liv som möjligt. Stora hagar med bra skydd, hästkompisar och mycket utevistelse är grunden. Det är FÅ individer som inte klarar att gå med någon annan häst. Att säga något annat är bara lögn.

Men suck, det här är väl lika mycket hyckleri att skriva. Att man har en häst av egoistiska skäl innebär inte att man får göra hur man vill med den. Jag får inte slå min häst, skära min häst, svälta min häst, fodra den med enbart geléhallon, lära den attackera människor, stoppa in den i små frimärkshagar utan kontakt etc. bara för att det passar mig och för att jag har häst pga "egoistiska skäl". Det är ingen som helst mänsklig rättighet att ha häst och om man inte kan ge den chansen att leva ett BRA liv (ur hästsynpunkt) så ska man inte ha den. Köp inte en häst som kräver mer än du kan erbjuda helt enkelt. Vidare så ligger det en sådan grundläggande skillnad i att nyttja en häst och att skada den. Det är ok att rida och nyttja en häst så länge man inte skadar den, skaffa rätt utrustning och rid din häst på ett sätt som passar den. Men det går aldrig att ha hästen ensam utan att skada den!

Hästar SKA få gå med andra hästar i hagen. Orsaken till att det finns folk i tråden som äger hästar som inte gillar andra hästar är exakt samma orsak som tråden startades. Folk fattar inte att hästar ska umgås, de tror att de klarar sig ändå. De lever på anekdoter om att vissa hästar inte gillar andra hästar. Newsflash; de behöver LÄRA sig att umgås när de är små. Annars blir de osäkra eller aggressiva. Och det resulterar i att folk startar trådar om att minsann finns hästar som vill gå själva. :cool:

+1 på den:)
:bow::bow:

1. Nej, egoistiskt betyder inte att man ska skära den eller mata den med geléhallon etc. Likaväl som att ni påstår att det är egoistiskt att ha den själva så är det egoistiskt att rida den och ha den till sitt nöje.

Ni kan inte klandra dom som har hästen själv för ni själva har hästen i fångenskap och rider den. Det är där egoismen börjar. Varför ljuga för sig själv?

Och då ska alla travfolk vara hatade då?
För dom har verkligen hästarna av egoistiska skäl. PENGAR!

2. Att rida hästen kan göra mycket större skada än att ha den själv.
Hur många hästar måste avlivas p.g.a att den gått själv? Inga.
Däremot är det många som avlivas för att dom inte håller för just ridning.

3. Min häst gick i stoooor flock när hon var liten och har haft sällskap hela sitt liv förutom i en månad i våras. Hon mådde mycket bättre då.. Hon gillar inte att vara med dom andra. Hon går så långt ifrån dom som hon kan och blir arg om dom kommer nära henne.

Så din teori stämmer inte.

Precis som människor så är hästar individer.. Och det är faktiskt ägaren själv som känner sin häst bäst!

Det enda jag utläser av ditt och TS inlägg är att ni förmänskligar era djur, dom fungerar inte alls som vi.

Jag kan inte se någon fördel med att ha hästen ensam. Hästarna behöver få utlopp för sina naturliga instinkter. De som går ensamma är ofta nervigare och jobbigare att hantera är min erfarenhet..
Att skaderisken skulle bli mindre håller jag inte riktigt med om. En ensam häst kan också skada sig i hagen.

Sen måste man ju vara noga med att ha en harmonisk flock, funkar inte hästen i flocken och det inte går att lösa på något annat sätt skulle mitt sista alternativ vara att ha den ensam.

Hästar är flockdjur, sedan finns det inte så mycket mer att diskutera tycker jag. :grin:

TACK FÖR ATT ALLA SKRIVER SÅ BRA INLÄGG, HÄRLIGT! :bow:

Jag har bara haft min häst tillsammans med andra hästar, hon har aldrig någonsin gått själv och är uppväxt på en riktigt härlig lösdrift med många hästar i olika åldrar! :laugh::love:

Men nu till hösten kommer hon att börja gå själv, dock inte i en liten ruta utan trevliga rasthagar som det går att galoppa och busa i, det finns träd, buskar och jord att rulla sig i om man vill! ;) Staketen är en bit ifrån varandra så dom kommer inte att kunna leka över staketet.

Kan bli så att hon får gå med ett annat ungsto, men det är inte alls säkert, och jag tror att det kommer att gå bra, hon kommer att ha ca 14 hästar att prata med, dock mellan hagarna, men ändå! :)

Får man fråga varför du väljer att låta din häst leva på ett för hästar mycket onormalt sätt? Varför får h*n inte gå med unghästen? Varför egen hage?
Så jä**a synd alltså!!!!

Jag håller med dig i varenda ord du skrivit. Och jag kan ärligt säga att jag som uppfödare aldrig skulle sälja ett föl till en människa som inte vågar ha sina hästar i flock pga skaderisk. Jag har respekt för skador, visst. Men jag tror det blir större skador på dom av att gå ensamma, även om dom istället blir psykiskt skadade. Mina hästar har alltid gått i flock, även om det är uppdelat ( Avelsston+ föl i ena hagen och ridhästarna i den andra). Dom går i en flock där dom passar in. Och jag har hittills inte haft mer skador än bitmärken under dom snart 20 år som vi haft hästar.

1. Nej, egoistiskt betyder inte att man ska skära den eller mata den med geléhallon etc. Likaväl som att ni påstår att det är egoistiskt att ha den själva så är det egoistiskt att rida den och ha den till sitt nöje.

Men nu drar du ett cirkelresonemang. Det är självfallet egoistiskt att rida och ha hästar men som jag sa innan så kan det aldrig användas till försvar för undermålig hästhållning. "Jag har inte tillgång till en större hage" och "Jag hittar inte en passande flock" är lika illa som att "Jag använder barrering för att vinna hopptävlingar" och "Jag hade inte råd att köpa in foder denna gång så han får stå på halm". Allt det är är egoistiskt för att det enbart utgår från DINA behov och möjligheter.

Ni kan inte klandra dom som har hästen själv för ni själva har hästen i fångenskap och rider den. Det är där egoismen börjar. Varför ljuga för sig själv?

Precis där blir ju resonemanget absurt. Det är egoistiskt att äta. Ser jag dock bara till att inte sno mat från andra utan skaffa min egen så kan det heller inte vara någon negativ egoism. Det ÄR en negativ egoism att inte tillåta ett flockdjur att vara med en flock för att man inte kan erbjuda bättre eller för sin egna bekvämlighet.

Och då ska alla travfolk vara hatade då?
För dom har verkligen hästarna av egoistiska skäl. PENGAR!

Se svar ovan.

2. Att rida hästen kan göra mycket större skada än att ha den själv.
Hur många hästar måste avlivas p.g.a att den gått själv? Inga.
Däremot är det många som avlivas för att dom inte håller för just ridning.

Precis, KAN! Jag tycker inte att det är försvarbart någonstans att rida sönder en häst. Jag gör ju det heller inte med min, jag rider på den nivå och orkar prestera utan att gå sönder helt enkelt. Däremot vet jag om hästar som stått ensamma som dels var aggressiva/osäkra i hantering och beteende (speciellt mot andra hästar) och fått avlivas samt några uppvisade diverse problem som vävning, krubbitning, stress etc. Vilket innebär ett livslångt lidande för häst och ryttare. Så visst finns det, även om det kan vara svårt att tro.

3. Min häst gick i stoooor flock när hon var liten och har haft sällskap hela sitt liv förutom i en månad i våras. Hon mådde mycket bättre då.. Hon gillar inte att vara med dom andra. Hon går så långt ifrån dom som hon kan och blir arg om dom kommer nära henne.

Så din teori stämmer inte.

Precis som människor så är hästar individer.. Och det är faktiskt ägaren själv som känner sin häst bäst!

Eller så tror jag på att du kanske själv inte känner din häst särskilt bra. Du vore ju inte direkt den första hästägaren i världshistorien.. Jag har aldrig aldrig aldrig träffat en häst som mått fysiskt eller psykiskt bra och samtidigt hatat andra hästar. Däremot har jag träffat hästar som mår dåligt och agerat utåt. När man väl kommit till botten av problemet så fungerar plötsligt flocklivet! :idea: Men det är väl bekvämare att skylla på att all hästnäring är egoistisk och därför kan alla göra som dem bäst vill.

Ska vi förresten tala om egoism på detta viset kan vi konstatera att det är egoistiskt att tjäna pengar, att äga en bil, att skaffa barn, att åka på semester, att andas, att äta tårta, att festa etc. Och att det är dags att helt enkelt upphöra med dessa egoistiska begär!

Det blir ju lite absurt om man ska utgå från att allt är egoistiskt bara för att man själv nyttjar det på något vis. Vi är väl alla egoister per definition men hur kan det vara negativt om vi låter bli att påverka andra djur på ett dåligt vis? Man ska inte rida sönder en häst och man ska ge dem möjligheten till ett fullgott liv. Annars är man egoistisk. På ett dåligt vis då.

Men snälla du, min häst har gått med unghästar och äldre hästar, blandat och mixat i en härlig kompott ändra fram tills nu.

Och vet du varför, jo för att gården jag ska stå på nu är helt fantastisk, de har alla möjligheter man behöver! Och hagarna är kanon, och man får lov att ha dom tillsammans om man vill, om man har individer som passar med varandra och det kan jag inte veta nu! :)

Så hon får gå ensam till att börja med, sen får vi se!

Är det inte bättre att du börjar i andra änden. Dvs släppa ihop henne med någon häst i början eftersom hon är van vid att gå med andra? Skulle inte det funka så kan man ju ta att omvärdera. :)

KL

Hej!

Jag har alltid tyckt att hästar ska gå tillsammans och lever också efter det, men med min arabtjej har jag ibland fått tänka om.

Av nån orsak jag inte förstår blir hon väldigt lätt mobbad, det verkar som om hon inte har nån rang alls. Hon står aldrig upp för sej själv mot andra hästar och flyr (oftast hals över huvud) bara en annan häst tittar på henne.

Hon stog alltid kvar vid grinden när man släppte ut henne och tittade efter mej när jag gick (nej vadå skuldkänslor), hon kom också när jag ropade.

För några somrar sen gick hon i en hage med en helt bunt hästar i olika storlek och rang, hon höll sej alltid i utkanten av flocken och vågade inte gå riktigt nära de andra. Hon blev ofta jagad, vilket resulterade i tappade skor och långvarig hälta. Under hältan fick hon gå själv vid stallet och hon var mycket lugnare, gladare och ja.. hon verkade trivas mycket bättre själv. Självklart hade hon hästar i hagen brevid (2 tjockisar som behövde banta), men hon gick själv i en stor hage och var allmänt glad.

Efter det har hon flyttat några gånger, med samma resultat varje gång- varje ny häst ger sej på henne och hon får nya sår. Så äntligen i somras hittade vi 2 ponnyer som hon faktiskt fungerar med, dom kan tom tänka sej att dela sin mat med henne.

Jag har även sett det omvända. Elaka hästar som praktiskt taget har ihjäl sina "kompisar" blir plötsligt snälla med en häst av samma rang, humör eller vad det nu är.

Jag gillar inte när hästar går själva, men har tvingats inse att ibland är det det bästa för hästen i fråga. Fast då tycker jag det ska handla om hästarnas väl och ve och inte bara ägarens lathet:-)

/Lavinia, som nu får se om nya hästen var så snäll som den "ska" vara.

Tror du verkligen att det kommer fungera att ha henne ensam om hon är van vid att gå med andra hästar? Min erfarenhet är att få hästar tycker att det är okej att gå ensamma en hel dag även om de har grannar i hagarna runt omkring. De flesta hästarna som går ensamma är oroliga och springer och gnäggar efter hästar som går förbi. De blir jobbigare att hantera eftersom de inte har någon att leka med och presterar sämre eftersom de inte vilar normalt.
Jag förstår inte varför du inte släpper henne med iallafall en annan häst. Eller har du bara bestämt dej för att din häst ska gå ensam av någon orsak? Varför vill du inte ge din häst det bästa helt plötsligt? Jag har tidigare fått intrycket av att hon är din prinsessa och att du gör allt för att hon ska ha det bästa.

Det enda jag utläser av ditt och TS inlägg är att ni förmänskligar era djur, dom fungerar inte alls som vi.

HAHA :rofl:

Alla hästar funkar i flock.. Jovisst!

Det var därför min kompis häst sparkade ihjäl sin hagkompis? Han gjorde nog det för att dom var så bra vänner.. Han sa bara: Nu du bästis, nu ska jag allt ge dig en ordentlig kick till himlen.

Försök förstå att alla inte gillar att gå i flock..
Min häst blir gladare när hon går själv. Inte sur och grinig som när hon är i flock.

Men men.. du får tycka som du vill..

Det var därför min kompis häst sparkade ihjäl sin hagkompis? Han gjorde nog det för att dom var så bra vänner.. Han sa bara: Nu du bästis, nu ska jag allt ge dig en ordentlig kick till himlen.

Min häst blir gladare när hon går själv. Inte sur och grinig som när hon är i flock.

Men lilla vän..Jag säger inte någonstans att det inte finns individer som inte klarar att gå med andra hästar, jag säger att det är EXTREMT ovanligt. Långt ifrån så vanligt som folk påstår. Jag säger att i minst 90% av fallen där hästar går ensamma gör dom det för att människan tycker att det är lättare. Det FINNS alltså undantag, men då är det extrema individer. Förstår du inte??

Bara för att din häst blir sur och grinig mot dig när den går i flock så betyder det inte att den inte gillar det. Men den kanske får bättre självförtroende? Du kanske blir osäkrare och därmed passar den på att skrämmas? Omöjligt för mig att avgöra det utan att ha träffat din häst i de situationerna och sett hur du närmar dig den i hagen.

Tack vare er som håller med mig i den här tråden får jag någonstans tillbaka hoppet om hästhanteringen i sverige igen..Önskar alla såg till djurens bästa framför sitt eget!

Men snälla du, min häst har gått med unghästar och äldre hästar, blandat och mixat i en härlig kompott ändra fram tills nu.

Och vet du varför, jo för att gården jag ska stå på nu är helt fantastisk, de har alla möjligheter man behöver! Och hagarna är kanon, och man får lov att ha dom tillsammans om man vill, om man har individer som passar med varandra och det kan jag inte veta nu! :)

Så hon får gå ensam till att börja med, sen får vi se!

Jag kan inte läsa dina tankar. Du har tidigare i tråden bara räknat upp fördelar med att ha hästen ensam, samt sagt att din häst från och med i höst ska få gå själv. Släpp ihop hästen med en individ direkt istället, så slipper din häst bli olycklig helt plötsligt!

Då var den hästen i helt fel flock. Det finns väldigt få hästar som verkligen VILL vara ensamma. Ett bra exempel är ju lavinias häst som inte verkar funka med någon annan.
Mycket beror också på hur dom är uppfödda. Har de fått gå i en bra flock från början blir det inga problem för dem sen att hitta sin plats i flocken.

Din häst skulle nog trivts ihop med min lilla vita. Han och min andra vita prins (som tyvärr inte finns mer) var bästa vänner från dag ett. De var båda kloka, känsliga och väldigt mjuka individer och hade haft svårt att hävda sig mot andra tuffare hästar. Är så glad att dom fick den tiden tillsammans, det var länge sen någon av de haft en så god vän.

Skogstroll; Jag håller helt med dig om att de allra flesta hästar kan gå med andra utan någon skaderisk, dock förutsätter det att en del punkter är uppfyllda:
- Tillräckligt stor hage
- Hästarna måste komma överens, flocken måste vara harmonisk
- Hästarna måste vara vana att gå med andra sen de var föl

När man ser på hur hagsituationen ser ut på många stora stall så dyker problem upp redan där. I mindre stall så blir det kanske, som för mig, att just de hästar man har ej passar ihop, och det kan vara svårt att dela upp i grupper utan att någon blir kvar ensam.
När det gäller sista punkten så är det tyvärr så att många hästar i dag får inte växa upp i flock. De finns hos småskaliga uppfödare som bara har ett eller två ston, eller är importer som knapt varit vana att gå i hage öht, och dessa hästar vet inte hur man uppför sig. Det är här det blir problem. Sen kan man givetvis hävda att såna stall/uppfödningar inte borde få finnas, eftersom de inte är hästvänliga. Men nu är det så det ser ut och då får man utgå från det.

Jag har upplevt att en ung lovande häst fick benet avsparkad. Han trängdes upp i ett hörn i en liten rasthage och den andra hästen slog och slog och slog. Fruktansvärt.

Som jag nämnde blev min ponny nästan ihjälbiten, av en häst som han tidigare gått i hage med, men då denna häst hade sparkat min så illa att han fick spendera två veckor på djursjukhus och en lång konvalecens särades dom givetvis. En dag tog sig denna häst igenom två staket för att återigen attackera min ponny, som var liten, ung, underlägsen. Han hade bitit sig fast i halsen på min och drivit honom omkring i det greppet i timmar. När lillen hittades trodde de att han hade brutit nacken. Han har så hemska ärr och stora gropar i halsen fortfarande, 17 år efter.

Vad får hästar att bete sig såhär? Jag vet inte, men det händer. Därför måste vi vara ytterst försiktiga och lyhörda när vi på konstgjord vis stänger in hästar som i naturen kanske inte alls vill vara tillsammans på en begränsad yta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka