I
Ignalina
Sv: + och - för att ha hästar ensamma i hagen!
Jag håller med de flesta andra här. Kan inte se en enda fördel med att ha en häst ensam. Bland annat för att jag får några år sedan hade en kompis som av flera anledningar (inget jag tänker gå in på här) hade en häst ensam på lösdrift. Han levde så i 4-5 år och när han väl fick en kompis så blev han en ny, lyckligare häst.
Sedan har vi mitt sto som jag ägt i fyra år, har stått ensam som ung har en konstigt språk (hon urskiljer sig i flocken om man säger så). Hon älskar verkligen andra hästar, blir helt förstörd om hon blir kvar ensam inne. När vi är på ridklubben och tränar så är det samma sak, hästar hon aldrig träffat förut ropar hon desperat efter när de leds ut ur gäststallet. Som jag ser det är hon skadad, ingen häst ska behöva vara så här rädd att bli lämnad av sin flock hela tiden! Det är hjärtskärande. Numera söker hon stöd i mig men det tog tid... Så nej, det är inte okay att ha ett flockdjur ensam! Finns lag på det vad det gäller marsvin, varför inte häst??![Bump :bump: :bump:](/bilder/smilies/bounce.gif)
Jag håller med de flesta andra här. Kan inte se en enda fördel med att ha en häst ensam. Bland annat för att jag får några år sedan hade en kompis som av flera anledningar (inget jag tänker gå in på här) hade en häst ensam på lösdrift. Han levde så i 4-5 år och när han väl fick en kompis så blev han en ny, lyckligare häst.
Sedan har vi mitt sto som jag ägt i fyra år, har stått ensam som ung har en konstigt språk (hon urskiljer sig i flocken om man säger så). Hon älskar verkligen andra hästar, blir helt förstörd om hon blir kvar ensam inne. När vi är på ridklubben och tränar så är det samma sak, hästar hon aldrig träffat förut ropar hon desperat efter när de leds ut ur gäststallet. Som jag ser det är hon skadad, ingen häst ska behöva vara så här rädd att bli lämnad av sin flock hela tiden! Det är hjärtskärande. Numera söker hon stöd i mig men det tog tid... Så nej, det är inte okay att ha ett flockdjur ensam! Finns lag på det vad det gäller marsvin, varför inte häst??
![Bump :bump: :bump:](/bilder/smilies/bounce.gif)