+ och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Sv: + och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Jag håller med de flesta andra här. Kan inte se en enda fördel med att ha en häst ensam. Bland annat för att jag får några år sedan hade en kompis som av flera anledningar (inget jag tänker gå in på här) hade en häst ensam på lösdrift. Han levde så i 4-5 år och när han väl fick en kompis så blev han en ny, lyckligare häst.

Sedan har vi mitt sto som jag ägt i fyra år, har stått ensam som ung har en konstigt språk (hon urskiljer sig i flocken om man säger så). Hon älskar verkligen andra hästar, blir helt förstörd om hon blir kvar ensam inne. När vi är på ridklubben och tränar så är det samma sak, hästar hon aldrig träffat förut ropar hon desperat efter när de leds ut ur gäststallet. Som jag ser det är hon skadad, ingen häst ska behöva vara så här rädd att bli lämnad av sin flock hela tiden! Det är hjärtskärande. Numera söker hon stöd i mig men det tog tid... Så nej, det är inte okay att ha ett flockdjur ensam! Finns lag på det vad det gäller marsvin, varför inte häst?? :bump:

En ensam häst får INTE lugn och ro. Den har ingen att förlita sig på när den ska vila, vilket gör att den är på helspänn hela tiden. Flockens jobb är att samarbeta med tex att hålla vakt osv. Det finns verkligen inga fördelar med att utsätta ett flockdjur för att vara ensam i hagen. ALLS. Dessutom är det olagligt att obefogat ha en häst ensam. Man ska tillgodose deras sociala behov. Man måste alltså ha en god anledning att ha den ensam om man ska få det. Personligen ser jag det som djurplågeri att ha hästar ensamma..fy:crazy:

Min häst har fått gå ensam nu sen vi bytte stall, eftersom vi inte har haft någon lämplig hagkompis till honom.
Men nu i höst ska vi släppa ihop honom med en annan häst då jag vet att han inte vill gå ensam!

Det som jag tycker har varit skönt under denna perioden är att han inte har haft en enda skada och att han har blivit mycket tryggare mentalt.
Förut hade han alltid en massa spark/bitsår när jag tog in honom från hagen. Ofta orsakade av honom själv för att han fick springa i sådan panik när alla andra jagade honom. Och minst fyra gånger under den korta tid jag har ägt honom, har han varit halt efter att ha blivit sparkad.
Fyra täcken har andra hästar slamsat sönder åt mig så jag har hittat min häst helt intrasslad...

Jag tycker att en häst ska ha sällskap i hagen, men jag ser det också som ett krav att det ska fungera emellan dem. Tycker inte att en häst ska behöva ha nya skador varje dag!
Men jag tror att man kan hitta en lämplig kompis till alla hästar! :)

En ensam häst får INTE lugn och ro. Den har ingen att förlita sig på när den ska vila, vilket gör att den är på helspänn hela tiden. Flockens jobb är att samarbeta med tex att hålla vakt osv. Det finns verkligen inga fördelar med att utsätta ett flockdjur för att vara ensam i hagen. ALLS. Dessutom är det olagligt att obefogat ha en häst ensam. Man ska tillgodose deras sociala behov. Man måste alltså ha en god anledning att ha den ensam om man ska få det. Personligen ser jag det som djurplågeri att ha hästar ensamma..fy:crazy:

Men vart står det att ensam betyder inga andra hästar alls i närheten?
För så låter det på dig här nu att det aningen är flera hästar i stallet eller bara en enda.

Min häst går ensam i hage när han är uppstallad (och sommartid går han ihop med minst 1).
Varför går han ensam när han är uppstallad?
Jo för att det är mindre hagar, mindre att pilla med i hagen, osv och då blir min häst elak och slåss. (all mat är hans mat.)
MEN han har hästkompisar bredvid sig så han är inte ensam när han är ute och hans sociala behov uppnås genom att han når hästar i hagar bredvid.

Och min häst mår mycket bättre av att gå ensam än att han ska behöva stressa över sin mat varje dag för när det är staket mellan så behöver han inte göra utfall mot de andra hästarna hela tiden.
Och nu kan han äta lite mat, gå o vila och sen äta lite mat.. istället för att kasta i sig mat och passa de andra hästarna.. lite mera lugn och ro för honom.

Senast ändrad:

Fast din hästs beteende har ju ni själva skapat.

Större hage och flera höhögar är likamed bättre privata ätzoner..

Men väljer man små rutor så får man ju problem.

Att en häst stressar över sin mat betyder ju att han inte är mätt utan måste med näbbaar och klor försvara sin hög.

Skulle du ställa hästen på ett antal hektar och en rejäl hösilagehållare med en redig bunt i, så skulle 10 andra kunna gå ihop med din utan att bli anfallna.

Aggressivitet i samband med äta betyder att dom helt enkelt får för lite..då stråfoder.

AM

Han har ALLTID varit sån. I ALLA stall OAVSETT storlek på hage. All mat är hans mat och han jagar och jagar och springer från hög till hög och stressar. Så NEJ flera högar ger INTE bättre privata ätzoner utan ger en häst som tar en tugga, springer till nästa hög, jagar bort den hästen, tar en tugga, springer till nästa hög, jagar bort den hästen, osv

Så nej det har INTE jag skapat! Utan det är sån han är!
och han får så mycket hö han orkar äta.

När han stog i stor hage på vintern 2009 och badade i hö som synes
32702709.jpg

Kom in med stora köttsår på halsen och ansiktet, osv..

Han slåss även på BETE om han får hö eller kraftfoder

Sådär är min gammelpålle också. Någon gång har ju det beteendet skapats, men nu är det ju riktigt svårt att göra något åt det. Ju fler höhögar som finns, destomer stressad blir han och ska jaga bort de andra. På bete går det bättre men han är speciell även där. Nu går han ensam eftersom det inte finns någon lämplig kompis (någon som han inte försöker döda...).

ja troligen så blev han väl sån nån gång mellan ålder 0 och 7 för under de 12 år jag haft honom så haft han alltid varit elak mot andra när det gäller mat. Hur mycket mat han än haft och hur mycket höhögar det än varit. Och hur mycket bete den än funnits runt om.. så fort det kommer hö eller kraftfoder = elak häst.

Enda gångerna han INTE bråkat är när det varit äldre bestämda ston, då viker han.

- Ingen att leka med.

+ Färre skador.
+ Inget tjafs med hagkompisens ägare.
+ Får sin mat för sig själv.
+ Kan leka, sova och äta när den vill.

Så jag ser faktiskt mer + med att hästen går själv.

Min häst gillar inte alls att gå med andra hästar.
Blir sur och grinig. Men går hon själv är hon pigg och glad.

Just nu går hon inte själv men eftersom att hon inte gillar att gå med andra så blir det tjafs med hagkompisarnas ägare om att hon är bitchig. Dom vet inte om dom vill att hon går med deras hästar längre.

När det gäller att en håller vakt och dom andra sover för annars får dom inte lugn och ro.. Hmm.. Jo, det stämmer men det funkar bra med två meter mellan hagarna. I det vilda så står dom ju inte direkt precis bredvid varandra för att det ska funka. Ibland är det ju ett antal meter mellan dom.

Fast nu virrar du väl till det lite ändå. Hästar kan gå i hagarna intill varandra och må alldeles utmärkt. Sällskap behöver inte betyda att hästarna är i samma hage. Jag tycker också om att ha hästarna i samma hage - när det funkar. Att kalla det djurplågeri att ha hästen ensam i en hage med andra hästar i hagarna intill det tycker jag är löjligt. Blir så himla irriterad på det här användandet av ordet djurplågeri.

Det är inte bara att kasta in ett gäng hästar i en hage och tro att allt löser sig, vissa hästar mår väl av att gå ensamma eller med en hagkompis. Dessutom kan hästar bilda en flock över haggränserna, iaf gör våra olika flockar det, samlas om natten vid staketet till en enda flock.

Fast nu virrar du väl till det lite ändå. Hästar kan gå i hagarna intill varandra och må alldeles utmärkt. Sällskap behöver inte betyda att hästarna är i samma hage. Jag tycker också om att ha hästarna i samma hage - när det funkar. Att kalla det djurplågeri att ha hästen ensam i en hage med andra hästar i hagarna intill det tycker jag är löjligt. Blir så himla irriterad på det här användandet av ordet djurplågeri.

Det är inte bara att kasta in ett gäng hästar i en hage och tro att allt löser sig, vissa hästar mår väl av att gå ensamma eller med en hagkompis. Dessutom kan hästar bilda en flock över haggränserna, iaf gör våra olika flockar det, samlas om natten vid staketet till en enda flock.

:bow::bow::bow:

Klart det finns fördelar och vissa hästar får faktiskt lugn och ro. Det går aldrig att generalisera med hästar. Plötsligt står man där med en individ som går emot all logik...jag har haft en och jag blev aldrig klok på honom egentligen. Han var absolut mest nöjd i egen hage utan andra hästar. Möjligen stod han ut med att dom gick i angränsande hagar...

Enda gången min inte bråkar är när han får vara med små vita ponnyer, haha helt sjukt men dom får äta i hans höhögar och busa och klättra på honom.

KL
visst är hästar olika men jag har mycket svårt att se att ett FLOCKDJUR mår bättre ensam än i flock. Då är man väldig skyldig som ägare att hitta en flock som hästen mår bra i?

Hästarna anpassar sig så mycket möjligt för att ha ett normalt socialt liv och då ingår det att samlas kring staketet om det är det enda den kan välja på.

En häst som inte "fattar" måste ha blivit skadad sen liten, den har säkert gått ensam och kan inte språket.

Kalla mig dum men jag har verkligen svårt att förstå att en häst skulle välja att gå ensam istället för att vara i en flock.

Fast jag har svårt att tro att hästen skulle välja att ha sadel på sig och bli riden, ändå gör vi det, är vi inte skyldiga att sluta med det då?

Det blir alltid såhär när denna typen av diskussioner uppkommer, man väljer efter egna önskemål och möjligheter vad som är naturligt och som hästen måste ha. Jag skulle vilja säga att det mest onaturliga och skadliga för hästen är att vi rider på den, men detta försvaras alltid.

Alla kan inte åka land och rike runt för att hitta en passande flock till sin häst. Då får man göra det bästa man kan för att hästen ska må bra. Vissa hästar går utmärkt ensamma, vissa klarar det inte alls. Med ensamma menar jag inte helt ensam, utan den har såklart hästar omkring sig.

Själv har jag häst av helt egoistiska själ och jag gör vad som är rimligt för att anpassa mitt hästhållande till att hästen får det så naturligt som möjligt, men det ska också funka för mig rent praktiskt.

Hästar är individer och även om de har kvar sina instinkter så tror jag att de är ganska formbara (annars hade vi aldrig fått sitta på deras rygg) så länge hästen mår bra så är det väl lugnt. Sen kan det säkert alltid bli bättre men det är kanske inte en möjlighet.

Det finns alltid undantag, hästar som det är FEL på tex. Som blivit skadade i tidiga år av tex att ha gått ensamma. Och vissa är elaka, men att ha sin häst i egen hage "bara för att" DET anser jag är fruktansvärt egoistiskt. Tillräckligt stor hage och rätt individer ihop så fungerar det. Man måste låta dom prata klart oxå. Lite småsår får man räkna med. Hellre det än en häst som får vara ensam hela livet och skadefri.Det är flockdjur, inte leksaker.Vi är skyldiga dom ett så naturligt liv som möjligt. Jag tycker precis samma sak om tex innekatter. En ute katt kan bli överkörd, men den fick i alla fall leva ett naturligt liv.Och gnagare i bur är vidrigt, precis lika illa som att ha minkar i bur.Dom behöver få gräva och gnaga samt använda sina ben till det dom är ämnade för-springa. Jag vägrar skylla på en massa fåniga ursäkter för at hästar ska gå ensamma. Det är i 99% av fallen mänskliga aspekter som gör at hästaar går ensamma en och en i hagarna. Och det är INTE okay! Dessutom AVSKYR jag frimärkshagar, det är vidrigt att behandla djur så. tänk att aldrig få röra sig FRITT i alla sina gångarter. Nej, jag hoppas på MCKET hårdare regler i framtiden. Har man inte mark till ordentliga hagar så får man bygga ett stall där det FINNS det helt enkelt. Djur hör inte hemma i städer.

Fast jag har svårt att tro att hästen skulle välja att ha sadel på sig och bli riden, ändå gör vi det, är vi inte skyldiga att sluta med det då?

Det blir alltid såhär när denna typen av diskussioner uppkommer, man väljer efter egna önskemål och möjligheter vad som är naturligt och som hästen måste ha. Jag skulle vilja säga att det mest onaturliga och skadliga för hästen är att vi rider på den, men detta försvaras alltid.

Alla kan inte åka land och rike runt för att hitta en passande flock till sin häst. Då får man göra det bästa man kan för att hästen ska må bra. Vissa hästar går utmärkt ensamma, vissa klarar det inte alls. Med ensamma menar jag inte helt ensam, utan den har såklart hästar omkring sig.

Själv har jag häst av helt egoistiska själ och jag gör vad som är rimligt för att anpassa mitt hästhållande till att hästen får det så naturligt som möjligt, men det ska också funka för mig rent praktiskt.

Hästar är individer och även om de har kvar sina instinkter så tror jag att de är ganska formbara (annars hade vi aldrig fått sitta på deras rygg) så länge hästen mår bra så är det väl lugnt. Sen kan det säkert alltid bli bättre men det är kanske inte en möjlighet.

:crazy: Märker det..

Lite KL om det är okej?

Min ena häst ( snart 8 år) har gått ensam sen jag köpte honom (4år) och han mår super när han går ensam.

Vid 4 års ålderns (precis när vi köpt honom) så släpptes han ihop med en äldre suuper snäll valack på ca 17 år. Allt gick kanon tills han kom in med ett jack rakt in i knäleden = strikt boxvila 2 månader med gips & bandage.

Efter många om och men så släpptes han ihop med ett år äldre sto.
kommer ut i hagen där dem står sött tillsammans men då är hela bogenspräckt. Ihopsydd med typ 25 stygn. Djursjukhus och låååång konvalicent.

Sen gick han banemej själv. Hela hästen förändrades. Blev mycket bättre att ha och göra med. Slutade med sin skygghet & aggresivitet.

Ända fram tills 6 års ålder gick han ensam. Släppte sen han på bete med en shettis. Gick kanom. Dem var såååå söta tillsammans:love:
Så lycklig han var :) Tyvärr fick vi inte köpa shettisen & inte heller låna honom.

Släppte efter det ihop honom med en jämngammal valack (nu 7år) blev sparkad på knäet = skadan går upp igen. Stog på djursjukhus igen!

Senare så släpptes han ihop med två sööta ston, blev jagad i en halvtimme, sen tog jag ut honom.

Nu är planen att släppa ihop honom med 5 årig ponny valack. Ska vara super snäll.
Men ska man göra det? är det värt det? Hur gör man med höet? den stora behöver fri tillgång medans ponnyn behöver banta...

Vill så gärna se han så lycklig som han var med shettisen igen. Ha en häst att klia sig med, leka med osv osv.
men är det värt det? tänk om han blir skadad igen?
Någon som har tips?

Men jag vill iaf ha min häst så naturligt som möjligt i en onaturlig miljö.

Hästar är formbara men vi kommer aldrig kunna avla bort grundläggande behov. Här finns massa studier http://www.horseconnexion.org/ om allt möjligt, en bra sida är det.

Tänk en häst som aldrig får klia en artfränd, aldrig leka och springa tillsammans, aldrig vakta, aldrig söka föda tillsammans.....

Det finns studier som visar att hästar som går ensamma får i större utsträckning beteendestörningar än hästar med "vänner" i hagen. Finns i länken ovan.

Det ska till en häst med riktigt stora problem för att den ska må bra av att vara helt själv. Antingen så vek/sjuk att det inte finns någon lämplig kompis inom vettigt avstånd, eller jäkligt ilsken.

Hästis går inte att ha själv, han blir först vansinnigt upprörd - sedan apatisk. Han var skadad en period i våras och stod i sjukhage inne i lösdriften. Hade egen silagebal, vatten, och stod "mitt i smeten" med utsikt över flocken - där hästarna själva dessutom delade upp ansvaret för honom så det i princip alltid stod en hagkompis bredvid hans lilla sektion. Trots detta stod han och vävde, vävde, vävde... Det funkade inte. Han fick då en kompis inne i sjukhagen - men vävde ändå. Han har stått tillräckligt mycket ensam i små patetiska frimärkshagar för att reagera direkt.

...och detta med ilskna hästar. Hagen ska vara så stor att de andra kan fly. Kan de bara det så får väl surpottan vara så ilsk den vill. Vid inflytten ställde "mobbaren" i vårt gäng till med ett par riktiga scener. Rusade fram och tillbaka för att försvara silagebalarna, jagade bort de andra, och sprang som en tok med tänderna i högsta hugg. Han hittades en vecka senare helt avtuppad i skogsbrynet. Han bara orkade inte längre och somnade. De andra hade betat, och ätit den bal han förtillfället inte bevakade... inga problem för dem. Nu har han mer eller mindre gett upp, och dessutom insett att det alltid finns mat = inget att hetsa upp sig över. Däremot får de inte kraft ute i hagen.

Jag skulle verkligen inte vilja att hästarna "lekte" med varandra över en eltråd. Tänk på alla frambensvift och studsande - jättefarligt!

Så nä, fram för hagkompisar, ordentligt med mat och utrymme.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka