Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
/Lavinia, som letade gulbrun häst i hage i 10 min igår (hade blivit 20 om vi inte varit 2- hur gör folk med riktigt stora hagar med skog i???)
Jag försöker bara belysa att vissa helt onaturliga saker är OK att göra men andra inte. Det kallas dubbelmoral.
Kan bara hålla med. Vi gör en massa onaturligt med våra hästar. Precis som med våra hundar. Vi jämför med vargar och vildhästar. Men det ÄR skillnad på våra tamhästar och våra tamhundar. Dom är domisticerade. Dom skulle inte klara sig utan vår omsorg i den onaturliga miljö de befinner sig. Självklar har man häst av egoistiska skäl= för att man vill ha häst - troligen för att rida på, köra, tävla eller rida på turer, eller vad det nu kan vara. Mer sällan för att bara gå på ett enormt område tillsammans med andra och bara göra det som hästar gör; äta, vila, bråka om rang, fortplanta sig, fly nån gång ibland. De flesta hästar kan gå ihop, andra inte. Det måste vara ägarens omdöme som avgör vad som är bäst i varje enskilt fall. Skulle aldrig falla mig in att ha mina tre nuvarande i samma hage, trots att den skulle kunna bli tillräckligt stor. Jag har haft tillräckligt mycket skador på samgående hästar för att vilja utsätta dom för detta igen. Och jag vet, utan att ens ha provat, att det inte skulle bli en harmonisk flock. Tror vi inte att ett bett och sparkar gör ont på en häst?
Nix, jag förlöjligar inte diskussionen, jag har bara kommit upp i den åldern där allt inte är svart eller vitt längre, det finns gråzoner.
Det är inte löjligt att påpeka att ridningen är det som är mest onaturligt för hästen, men när man påpekar det så blir folk hemskt upprörda, precis som du. För det kan man ju inte ge avkall på, det är ju ROLIGT
Det är inte jag i denna tråd som har gjort upp en "lista" på vilket naturligt som ska behållas och vilket som vi kan skita i, det är andra. Att rida på en häst är en helt egoistisk handling från människans sida, hästen får inget ut av det. Precis det jag menar med sila mygg o.s.v.
Rider man sin häst har man häst av helt egoistiska skäl. Punkt!
/.../
/Lavinia, som letade gulbrun häst i hage i 10 min igår (hade blivit 20 om vi inte varit 2- hur gör folk med riktigt stora hagar med skog i???)
Det är inte löjligt att påpeka att ridningen är det som är mest onaturligt för hästen,
men när man påpekar det så blir folk hemskt upprörda, precis som du. För det kan man ju inte ge avkall på, det är ju ROLIGT![]()
Det är inte jag i denna tråd som har gjort upp en "lista" på vilket naturligt som ska behållas och vilket som vi kan skita i, det är andra.
Att rida på en häst är en helt egoistisk handling från människans sida, hästen får inget ut av det. Precis det jag menar med sila mygg o.s.v.