+ och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Sv: + och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Jodå jag har lyssnat och du har hävdat att lagen kan tvinga folk att ha sina hästar i samma hage. Det är fel.

Fast om du ser det du skrivit som jag citerade i mitt senaste inlägg så säger du härmed emot dig själv, och har så gjort flera gånger:confused:
Eftersom jag har sett exempel på det så kan jag inte hålla med dig. Jag VET att så¨har skett i Sverige.

Nej jag säger inte emot mig själv ett enda dugg.
svensk djurskydds lag har jag citerat för dig gällande hästhållning tidigare i tråden. Om en djurskydds inspektör kunde tvinga ngn att släppa ihop sina hästar skulle det vara superintressant den dagen det gick åt helvete pga att ägaren hade betydligt mer kött på benen om anledningen till varför hästarna inte gick tillsammans. att du säger att du vet att så har skett i sverige tar jag inte som sanning för den skull faktiskt, sorry, då får du visa konkret exempel.

sak samma så oavsett detta så tycker jag att TS uppfunnit anledningar som inte är giltiga eller befogade till varför dennes häst ska gå ensam.

/Lavinia, som letade gulbrun häst i hage i 10 min igår (hade blivit 20 om vi inte varit 2- hur gör folk med riktigt stora hagar med skog i???)

Man ser till att ha gott om tid och tålamod. :D Ibland kan jag leta en timme efter tant. Hon tycker dessutom det är jätteroligt att gömma sig bakom träd och allt hon hittar ibland. Då är man mindre lycklig, fast hon ser så himla nöjd ut när man väl hittar henne att man inte kan vara arg på henne. :love:

Jag försöker bara belysa att vissa helt onaturliga saker är OK att göra men andra inte. Det kallas dubbelmoral.

Nej? :confused: Det har inget med en frenetisk jakt på naturlighet att göra, det har att göra med hästarnas välbefinnande (som innebär i större drag att naturligt är bra). Hästar som rids korrekt mår inte dåligt. Hästar som av någon anledning skyr kontakt och måste hållas ensamma mår inte bra. Definitivt inte så som Fashionistan försöker få till det, hästen ska vara själv för att det är bekvämt för ryttaren.

Det är naturligt att hästar svälter under vinterhalvåret, inte satan svälter vi våra hästar för det! Jag tycker att det snarare är du som väljer att haka upp dig på ordet naturligt och sväljer alldeles för många kameler. Svavelsyra är naturligt, inte får min häst dricka det bara därför heller. :confused: Du tror att bara för att man vill att hästar ska få ett bra liv och minska risken för stereotypa beteenden så måste man per automatik vilja ha en vildhäst i hagen som man vare sig rör eller rider. Det kallas falsk dikotomi, kolla upp det så kanske du fattar var dina argument brister. Det är ju precis vad du själv försöker skylla på andra för, att de drar allt till sin spets och förlöjligar diskussionen med onödiga antaganden.

Kan bara hålla med. Vi gör en massa onaturligt med våra hästar. Precis som med våra hundar. Vi jämför med vargar och vildhästar. Men det ÄR skillnad på våra tamhästar och våra tamhundar. Dom är domisticerade. Dom skulle inte klara sig utan vår omsorg i den onaturliga miljö de befinner sig. Självklar har man häst av egoistiska skäl= för att man vill ha häst - troligen för att rida på, köra, tävla eller rida på turer, eller vad det nu kan vara. Mer sällan för att bara gå på ett enormt område tillsammans med andra och bara göra det som hästar gör; äta, vila, bråka om rang, fortplanta sig, fly nån gång ibland. De flesta hästar kan gå ihop, andra inte. Det måste vara ägarens omdöme som avgör vad som är bäst i varje enskilt fall. Skulle aldrig falla mig in att ha mina tre nuvarande i samma hage, trots att den skulle kunna bli tillräckligt stor. Jag har haft tillräckligt mycket skador på samgående hästar för att vilja utsätta dom för detta igen. Och jag vet, utan att ens ha provat, att det inte skulle bli en harmonisk flock. Tror vi inte att ett bett och sparkar gör ont på en häst?

Jag ser inga fördelar alls med att ha häst ensam i hage. För mig ska det till väldigt starka skäl till att man håller en häst själv i hagen - långt mer starka än oro för skador & önskan om lugn och ro när den skall hämtas. Foderbiten är inget problem i en harmonisk flock och lek & stoj är väl bara ett plus?

Kan bara hålla med. Vi gör en massa onaturligt med våra hästar. Precis som med våra hundar. Vi jämför med vargar och vildhästar. Men det ÄR skillnad på våra tamhästar och våra tamhundar. Dom är domisticerade. Dom skulle inte klara sig utan vår omsorg i den onaturliga miljö de befinner sig. Självklar har man häst av egoistiska skäl= för att man vill ha häst - troligen för att rida på, köra, tävla eller rida på turer, eller vad det nu kan vara. Mer sällan för att bara gå på ett enormt område tillsammans med andra och bara göra det som hästar gör; äta, vila, bråka om rang, fortplanta sig, fly nån gång ibland. De flesta hästar kan gå ihop, andra inte. Det måste vara ägarens omdöme som avgör vad som är bäst i varje enskilt fall. Skulle aldrig falla mig in att ha mina tre nuvarande i samma hage, trots att den skulle kunna bli tillräckligt stor. Jag har haft tillräckligt mycket skador på samgående hästar för att vilja utsätta dom för detta igen. Och jag vet, utan att ens ha provat, att det inte skulle bli en harmonisk flock. Tror vi inte att ett bett och sparkar gör ont på en häst?

Raderat......

Nix, jag förlöjligar inte diskussionen, jag har bara kommit upp i den åldern där allt inte är svart eller vitt längre, det finns gråzoner.

Det är inte löjligt att påpeka att ridningen är det som är mest onaturligt för hästen, men när man påpekar det så blir folk hemskt upprörda, precis som du. För det kan man ju inte ge avkall på, det är ju ROLIGT:grin:

Det är inte jag i denna tråd som har gjort upp en "lista" på vilket naturligt som ska behållas och vilket som vi kan skita i, det är andra. Att rida på en häst är en helt egoistisk handling från människans sida, hästen får inget ut av det. Precis det jag menar med sila mygg o.s.v.

Rider man sin häst har man häst av helt egoistiska skäl. Punkt!

Nix, jag förlöjligar inte diskussionen, jag har bara kommit upp i den åldern där allt inte är svart eller vitt längre, det finns gråzoner.

Det är inte löjligt att påpeka att ridningen är det som är mest onaturligt för hästen, men när man påpekar det så blir folk hemskt upprörda, precis som du. För det kan man ju inte ge avkall på, det är ju ROLIGT:grin:

Det är inte jag i denna tråd som har gjort upp en "lista" på vilket naturligt som ska behållas och vilket som vi kan skita i, det är andra. Att rida på en häst är en helt egoistisk handling från människans sida, hästen får inget ut av det. Precis det jag menar med sila mygg o.s.v.

Rider man sin häst har man häst av helt egoistiska skäl. Punkt!

Och bara för att man är egoistisk när man rider sin häst så har man oxå rätt att ta ifrån den alla sina naturliga behov såsom flock och yta på hage? Min häst uppskattar en ridtur i skogen då och då. Vi har ungefär samma behov. Tro mig, hon skulle aldrig gå frivilligt och hon inte ville. I en paddock är det tvärstopp. Så visst rider vi av egoistiska skäl, men hästarna lider inte av rätt sorts ridning. Dom lider däremot av att stå ensamma i en hage, eller ännu värre i en liten hage. (förutom de EXTREMT få som inte är normala, som har en störning då, vilket återigen är FÅ)

/.../
/Lavinia, som letade gulbrun häst i hage i 10 min igår (hade blivit 20 om vi inte varit 2- hur gör folk med riktigt stora hagar med skog i???)

Lär den att komma på inkallning. Det funkar förvånansvärt bra.

I förra stallet där hästis stod i trist liten fjanthage kom han alltid rusandes till grinden... rask trav, och ett "hö hö hö"-heeeej som gjorde mig alldelles knäsvag. Nu står han stort och fint med ett roligt gäng, och kommer vankandes stillsamt, i etapper. Jaså - är det du? Hej, hej. Ja ja, jag kommer när jag är klar här borta...

Mkt svårare att konkurrera helt enkelt. :p

Det är inte löjligt att påpeka att ridningen är det som är mest onaturligt för hästen,

Jo det är det när det inte har med diskussionen att göra!

men när man påpekar det så blir folk hemskt upprörda, precis som du. För det kan man ju inte ge avkall på, det är ju ROLIGT:grin:

Du, jag skulle ge avkall på ridning om det skulle vara negativt för hästen. Jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att göra allt som krävs bara för att vinna eller nå mitt mål. Jag drar en linje vid att utsätta hästen för något negativt bara för att få rida. Och det är där du drar fel i diskussionen- det handlar helt enkelt om att ridning som inte skadar är inte detsamma som att isolera en häst från en flock för att man är bekväm. Oavsett hur du försöker dadda med att det minsann inte är svart eller vitt så finns det gränser. Det är inte OK att göra livet sämre för någon annan bara för att man ska själv uppnå sina mål. Gör du det när du rider får du helt enkelt sluta!

Det är inte jag i denna tråd som har gjort upp en "lista" på vilket naturligt som ska behållas och vilket som vi kan skita i, det är andra.

Uppenbarligen så tar vissa människor det till sin spets och överdriver varenda liten bit av diskussionen. Hästen har naturliga BEHOV som måste uppfyllas, daglig kontakt med flocken är en av dem. Att försöka vrida det till att ingen ska rida är löjligt. Istället för att bemöta med vettiga argument så kör man med att försöka demonisera andra sidan och få dem till att se ut som galningar. Vilket är varken schysst eller hjälper din poäng.

Att rida på en häst är en helt egoistisk handling från människans sida, hästen får inget ut av det. Precis det jag menar med sila mygg o.s.v.

Du kan skrika egoism så mycket du vill men det är knappast samma sak att rida en häst som att det är att inte tillåta den ha utlopp för behov. Så länge man rider korrekt så skadar det inte, alltså kan du inte jämföra det med att medvetet skära bort en häst från ett kraftigt behov av flockgemenskap. Att du inte fattar skillnaden är ju otroligt. :crazy:

Rent bullshit. Du ser det du vill se och blundar för det du inte vill se så att verkligheten ska passa dig. Nu kan vi börja snacka om att trampa på ömma tår. Det skadar inte alla hästar att gå ensamma heller, vissa trivs med det. Ridning är onaturligt för hästen och många gånger skadligt också, även om du rider rätt. Att du inte kan se att det finns likheter är ju helt otroligt.

Senast ändrad:

Nej jag har inte skrivit att man tvunget ska ta ifrån hästen sina naturliga behov, man ska se till individen och fatta att det finns en gråskala, inte bara döma rakt av.

Haha!

Såklart!

Vi har börjat prata om det. Inkallning funkar på volten (om det inte regnar), och ibland i hagen, men oftast är gräset godare än matte är rolig.

/Lavinia, som flyttade hästarna till mindre hage för att slippa leta efter dom imorse när vi skulle till veterinären, ikväll blir det stora hagen igen:-)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka