+ och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Sv: + och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Jag har själv haft hästar som betett sig ytterst knepigt med vissa andra individer. Men fått anpassa mig och lära mig hur man släpper ihop hästar på ett bra och säkert sätt. Den valack som idag går med mina ston försökte för ett år sedan ha omkull och ha ihjäl mitt sto. Hon är dock en fighter så det gick bra. Lösningen med denna valack är att han måste släppa ihop med nya hästar SJÄLV. Han kan inte gå med sin flock då utan måste vara ensam någon dag i en hage föst, därefter släpper man in den nya hästen och låter honom gå själv med den några dagar. Därefter släpper man in en individ i gamla flocken i taget under några dagar tills dom är fulltaliga.Han ska bara försvara och blir blockad om det är för många på en gång. Alternativet är att ha ny/a häst/ar i en hage bredvid flocken ett tag tills dom vant sig, då brukar det oftast gå smärtfritt. Det gäller att lära sig HUR och VILJA göra det rätta för sina hästar. Det går oftast, bara man lär sig deras sätt och språk:)

Sen har jag haft individer som bara kan gå ensam med EN häst, eller bara såna som är lägre i rang. Det gäller att kämpa! Vi är skyldiga våra djur det.

Jag tror väldigt många här ser till sin hästs bästa fastän man inte gör allt helt optimalt för hästen. Rida är t ex en sak som man ska avvara om man ser till sin hästs bästa, men se där trampar man på ömma tår. Snacka om egoism:grin:

Hahaha! Du beskrev min häst på pricken!! ;)

Men han kan även vara envis och fattar inte när det är dags att sluta försöka leka...
Enligt uppfödaren så var han den där lilla djä**len som sprang runt och försökte dia alla andra ston när han var liten.. hehe! Detta har lett till många bett, sparkar och att han har fått springa röven av sig! Men han verkar inte alltid fatta att han ska låta bli... Eller så blir han som din som håller sig vid utkanten eller grinden och bara vill komma ut därifrån.
Det är svårt att hitta någon som han fungerar ihop med.. Någon som inte är elak. Det är liksom lite tråkigt när man måste ringa ut jourvet varannan vecka för att han har blivit sparkad och fått lymfangit m.m.

Där han stod förut gick han i flock. (vi fick inte dela upp dem.) Och efter att han hade fått en ordentlig spark där han fick lymfangit och var jättehalt så blev han helt rubbad i psyket!
Han blev livrädd för de andra hästarna och han blev t.o.m. rädd för mig!
Men sen han fick börja gå ensam i nya stallet har han blivit heeeelt annorlunda!
Däremot så tycker jag att han SKA få gå med en annan häst, bara den inte ständigt jagar honom..

Jag håller bara tummarna för att den andra hästägaren ska gå med på att ha sin häst ihop med min, för jag vet att det fungerar emellan de två!
Eller att någon annan kan tänka sig att dela hage... Det verkar tyvärr bli en trend att de ska gå själva nu och jag hoppas verkligen att vi ska hitta den rätta kompisen till min häst!!
Vill så gärna att han ska få ha någon att klia på, så att han slipper gå själv i fortsättningen! Reservlösning blir väl att testa lösdriften, men jag har en stark känsla i maggropen att en av de ranghögsta hästarna skulle sparka honom sönder och samman... Men jag måste i vilket fall lösa det med sällskap så att han kan få den viktiga fysiska kontakten. :crazy:

En ensam häst får INTE lugn och ro. Den har ingen att förlita sig på när den ska vila, vilket gör att den är på helspänn hela tiden. Flockens jobb är att samarbeta med tex att hålla vakt osv. Det finns verkligen inga fördelar med att utsätta ett flockdjur för att vara ensam i hagen. ALLS. Dessutom är det olagligt att obefogat ha en häst ensam. Man ska tillgodose deras sociala behov. Man måste alltså ha en god anledning att ha den ensam om man ska få det. Personligen ser jag det som djurplågeri att ha hästar ensamma..fy:crazy:

Lagen säger att hästarna ska kunna SE och vara nära andra hästar. Inget annat.
i övrigt har man gjort studier där hästarna gick separerade i angränsande hagar brevid varandra. Där konstaterades att hästarna agerade och såg sig som en flock, oavsett staketet emellan. Det viktiga för flockkänslan var att djuren gick så pass nära varandra och kunde följa varandra längsmed staketen, och därmed tillgodose det primära behovet av "vakt" för avkoppling och sömn/vilande. Det som saknades var fysisk kontakt, som är viktig för hästar men inte det primära om man ska välja mellan det och kunna koppla av/vila/känna närhet av andra hästindivider.

KL
jag tycker heller inte det finns ngn fördel med att ha hästen själv i hagen, framför allt inte om det inte finns ngn anledning så som opassade flock, skadad häst osv. Om ägaren börjar tänka i banor att ha sin häst ensam utan konkreta anledningar per just nämda, så är man fel ute anser jag. samtidigt är det viktigt att förstå vilka faktorer som ger en flockkänsla/samhörighet för hästen som exempel enligt studier ovan, så slipper man dö av katastrof känsla den dagen en konkret anledning finns att ha hästen ensam, och kan istället fokusera på att hitta en haglösning där de primära behoven ändå kan uppfyllas i största möjliga mån.

Om jag var du hade jag för länge sen undvikit ens möjligheten att släppa din valack med ston, då såvida det inte är en valack med 100% sociala skills och vana av ston, är stor skaderisk. så där lär du kunna räkna bort minst 2 skadetillfällen i din hästs historik som du hade kunnat slippa.

Men snälla du, min häst har gått med unghästar och äldre hästar, blandat och mixat i en härlig kompott ändra fram tills nu.

Och vet du varför, jo för att gården jag ska stå på nu är helt fantastisk, de har alla möjligheter man behöver! Och hagarna är kanon, och man får lov att ha dom tillsammans om man vill, om man har individer som passar med varandra och det kan jag inte veta nu! :)

Så hon får gå ensam till att börja med, sen får vi se!

vilket märkligt resonemang, när du ö.h.t inte har några som helst anledningar till att hästen inte kan gå med andra och du har en frisk häst som är uppvuxen i sociala sammanhang. Utifrån vad du skriver ofta får jag intrycket av att du är en hönsmamma som gärna går till överdrift ang. din häst. i detta fallet har du startat en tråd där du försöker hitta på bra anledningar till att din häst ska gå själv, utan att det finns ngra som helst anledningar till varför den ska det.

Centaur: tack för ett mkt klokt inlägg.

TinyWiny: jag känner inte igen alls det du skriver att häst i ensam hage skulle bli orolig och gnäggig efter andra hästar i hagarna brevid och runtom. Aldrig upplevt detta - ever. Om hästarna är så oroliga så funkar det ju inte heller att ta ut hagkompisen för att rida en eftermiddag ens. En sån häst som blir så otroligt orolig av att tekniskt sett gå ensam i hagen men med andra hästar angränsande, tycker jag inte hör till normen ö.h.t snarare hör det till extrema undantag.

Senast ändrad:

i övrigt har man gjort studier där hästarna gick separerade i angränsande hagar brevid varandra. Där konstaterades att hästarna agerade och såg sig som en flock, oavsett staketet emellan. Det viktiga för flockkänslan var att djuren gick så pass nära varandra och kunde följa varandra längsmed staketen, och därmed tillgodose det primära behovet av "vakt" för avkoppling och sömn/vilande. Det som saknades var fysisk kontakt, som är viktig för hästar men inte det primära om man ska välja mellan det och kunna koppla av/vila/känna närhet av andra hästindivider.

:bow::bow::bow:

Bara för att din häst blir sur och grinig mot dig när den går i flock så betyder det inte att den inte gillar det. Men den kanske får bättre självförtroende? Du kanske blir osäkrare och därmed passar den på att skrämmas? Omöjligt för mig att avgöra det utan att ha träffat din häst i de situationerna och sett hur du närmar dig den i hagen.

Min häst blir inte sur och grinig mot mig. Men mot andra och i hagen är hon sur mot dom andra. Står i ett hörn och surar.. Men aldrig mot mig.

Sedan om hon skulle vara det mot mig så skulle jag aldrig bli osäker.
Jag jobbar med unghästar.

En undersökning säger föga, man kan undersöka vad som helt, göra försök på vad som helst och få vilka svar man vill när det gäller detta. Det är inte rätt att skilja hästar från varandra. De är flockdjur och ska så få vara. Jag har sett hästar som gått ensamma ett tag längta efter att få vara nära en annan häst, klia svansarna på varandra. När man väl släppt dom med kompis har dom fått ro i ögonen. Jag är trött på undanflykter och underliga förklaringar på varför man inte ska låta sina hästar gå med andra hästar. Hästar vill bara vara hästar, dom tänker inte " åh vad skönt att slippa bli hunsad av ledarhästen, och få små sår", dom är bara hästar. Det är vi människor som står för mänskligt tänkande.

Okay, så du menar att för att du jobbar med unghästar, så är du jätteduktig då? Jag har träffat tävlingsryttare och beridare på hög nivå som inte kan ett skit om hästskötsel och hästspråk.

Jag tror att du intalar dig att din häst mår dåligt i flocken för att slippa ha dåligt samvete för att du vill ha den ensam. Den går väl med fel individer. Vissa hästar trivs bättre med en hästkompis än flera.

KL
jag tycker heller inte det finns ngn fördel med att ha hästen själv i hagen, framför allt inte om det inte finns ngn anledning så som opassade flock, skadad häst osv. Om ägaren börjar tänka i banor att ha sin häst ensam utan konkreta anledningar per just nämda, så är man fel ute anser jag. samtidigt är det viktigt att förstå vilka faktorer som ger en flockkänsla/samhörighet för hästen som exempel enligt studier ovan, så slipper man dö av katastrof känsla den dagen en konkret anledning finns att ha hästen ensam, och kan istället fokusera på att hitta en haglösning där de primära behoven ändå kan uppfyllas i största möjliga mån.

Lagen säger att du ska tillgodose hästens sociala behov BTW. Det är upp till varje djurskyddsinspektör att bedöma om du gör det. Här vet jag ett fall där det inte godtogs att hästarna stod i varsin liten hage "bara för att", utan djurskyddsinspektören bedömde att det fanns plats för större hage och hopsläpp minst två och två.

Nej - lagen specificerar att hästens social behov ska tillgodoses så tillpass att om inte hästen kan vistas i samma hage som andra individer, så ska den vara nära och kan SE andra individer om inte direkt flockumgänge är möjligt. Läs på.

jag har inte pratat om några fyrkants hagar ö.h.t Dessa faller inte under godkänt för nuvarande djurhållning för den delen, då rörelse behovet inte tillgodoses. ;)

studierna som gjorts har studerat hästens utövande av de beteenden som redan är etablerat normala. dvs strövande, vilande och socialt samröre.
det som har konstaterats är att hästens vilo behov och flocksamhörhighet tillgodoses om hagarna löper angränsande, med minus från den fysiska kontakten. för hästen som djur är dock det primära att kunna vila och känna sig trygg (om man måste välja bland behoven) då det är ett flyktdjur som måste spara på krafterna så att flykt vid behov är möjligt).

om du läser helheten av samtliga inlägg jag skrivit så ser du att det hela är lite mindre svartvitt än det du försöker hävda.
i min erfarenhet så ökar insikten med ålder och erfarenhet, ang. alla gråzoner där det INTE är så enkelt som att säga att alla hästar ska gå i en flock, oavsett individer osv. de som säkrast brukar hävda att så alltid ska ske, är de som inte sett särskilt mycket och därför inte kan ta in hur komplext hästens sociala system faktiskt är och att de inte går ihop med alla individer på ett harmoniskt sett.

som du ser har jag även skrivit till TS att jag tycker hennes anledningar och resonemang är bullshit : )

Senast ändrad:

Och som du ser om du läser alla mina inlägg så har jag aldrig sagt att detta gäller ALLA individer. Bara de flesta;) Jag tycker att möjligheten att kunna klia varandra och vila i en klunga där man kan turas om att vakta är enormt viktig, så jag skulle ALDRIG godkänna att hästar som går i angränsande hagar mår lika bra som hästar som går med andra hästar i samma hage. (med undantag för de extremt FÅ som är på något sätt socialt störda, och det är FÅ hästar, väldigt få)

Nej - lagen specificerar att hästens social behov ska tillgodoses så tillpass att om inte hästen kan vistas i samma hage som andra individer, så ska den vara nära och kan SE andra individer om inte direkt flockumgänge är möjligt. Läs på.

)

Om de inte KAN gå tillsammans med de andra hästarna ja, och hur många hästar KAN inte gå med andra hästar rent tekniskt? Det är upp till varje inspektör att bedöma om djuren hålls på ett bra sätt. Både jag och min mamma har suttit i kommunens djurskyddsnämnd innan länsstyrelsen tog över.

Japp det är väldigt få, men hur få de är, handlar om gruppdynamiken, för att hästar är flockdjur betyder inte på långa vägar att de trivs med alla individer bara för att tekniskt sett, dessa individer tillsammans skulle bilda en flock. det handlar inte ens om att hästarna behöver vara störda på ngt vis - vissa individer går inte bra med andra och så är det bara.

jag skiter ärligt talat i om du sitter i ngn sorts djurskydds råd eller ej. du lär ALDRIG få igenom att utifrån din subjektiva bedömning som djurskyddsrepresentant, kunna bedöma huruvida hästar i angränsande hagar där de sociala behoven uppfylls enligt lagparagrafen så som den är skriven, ska gå med varandra. så tyvärr, ditt påstående har ingen som helst tyngd. Lagen säger ENDAST att hästarna ska gå med sällskap i största möjliga mån och kan det inte uppfyllas ska de gå så att de kan se och vara nära varandra. INGET annat. så påstå inte att du som djurskydds representant skulle kunna tvinga ngn hästägare att släppa ihop hästar, för då ljuger du rakt av.

Det finns ju fall där hästar i det vilda stöts bort eller slås ihjäl i flockar. Då vi stängslar in dem så kan de inte bara stöta bort varann om det skär sig. För det mesta kan de lösa sina problem. Och genom att släppa ihop dem på rätt sätt så kan man förhoppningsvis avstyra de flesta konfrontationer. Men alla hästar funkar inte med varann. Är de många nog och på stor nog yta kan de flocka sig i fler flockar. Men så ser ju tyvärr inte alla stallar/hagar ut.

Jag är helt för att ha dem ihop. Men jag släpper inte mina med vilken häst som helst oavsett yta.

Jag har stött på 2 hästar under mina hästår som var rent livsfarliga för andra hästar, garanterat! De gick till full attack direkt oavsett häst de släpptes med eller snarare tog sig in till. En av dem var hur snäll som helst tills han blev satt med en häst som attackerade strupen på andra. Då den flyttade började den här hästen ta över det beteendet. Han högg i strupen på samtliga, även sina gamla kompisar. Det var flera som fick sys innan han stoppades ensam i hage.
En annan jag hade som passhäst på Solvalla var lite liknande. Men han slog mer också. Hans mamma var likadan och hade lärt honom(och övriga föl innan) ett stört beteende från födseln, mot hästar och människor. Han satsade för att döda på både folk och fä. Med honom hade vi heller inget annat val än att sätta honom själv.
Hans syster som avvandes väldigt tidigt är dock hans raka motsats, väldigt timid och rar.

I övrigt har jag mött en del hästar med något stört beteende. Men de flesta av dem har gått att få lite ordning på med hjälp av starka ledarhästar som tryckt till dem. Och de här hästarna har inte varit ute efter att döda, bara slåss och hävda sig.

Min lillkille spelade allan idag på lösdriften han släpptes på igår. Idag släpptes 2 till hästar in. De brukar gå med flocken, vilken inte min brukar, ena var ett starkt ledarsto. Min lillkille har fått leka ledare i 2 dagar med sin lilla stoflock. Nu fick han springa så det smattrade när en av de nyinsläppta fick nog och inte ville vallas av en osnuten snorvalp. Jag hoppas det går skadefritt fram till att han sätts på plats och skärper till sig. Han är på tok för ung och oerfaren för att få bestämma. Som tur är så är hagen enorm, många hektar. Och han är snabbare än Polohästarna han går med. Så han hinner undan.

Delvis KL!jag har fortfarande aldrig sagt att man måste släppa ihop vilka hästar som helst till vilket pris som helst. Jag har på 25 år med 10 år som egen företagare som haft 10 inackorderingar och ridit in ca 30 hästar bara träffat på en häst som inte kunde gå ihop med någon annan häst hur man än försökte. Det anser jag visar statistiken ganska bra. Ungefär så många är det faktiskt. Folk försöker bara inte helt enkelt! Vad jag menar är att man som djurskyddsinspektör har rätt att ifrågasätta varför tex 10 hästar går i varsin hage, när det finns utrymme och möjlighet att släppa ihop och göra större hagar. Man får faktiskt inte göra hur man vill i såna fall. Man måste ha en riktigt bra anledning att ta ifrån hästen dess sociala behov. Att det extremt sällan anmäls och verkligen görs något åt är en annan femma. Men jag kan säga att utvecklingen runt djurskyddet börjar arta sig i den frågan, det diskuteras. Man har ju faktiskt börjat ändra på saker. Tex fick Strömsholm (har jag för mig) bygga om sitt stall så att alla hästar kunde se varandra och dessutom fick de göra sina hagar större. Det var det ingen som trodde för några år sedan, att DOM skulle på åliggande. (enligt mig är det dock fortfarande en av sveriges pinsammaste anläggningar, där man lär barn att hålla häst på helt fel sätt) Men allt hänger oftast på inspektören och hur den formulerar sig, pratar med djurägaren. UTBILDAR djurägaren.
Man kan ju dra hur många historier man vill om farliga hästar som inte kan gå med andra, jag VET att det finns vissa individer som är såna MEN oftast är det inte så,utan ägaren VILL bara att det ska vara så för att slippa. Man har inte försökt tillräckligt, och man har gjort det på fel sätt. Vi är skyldiga våra djur att kämpa för att dom ska få ett bra liv, men istället väljer folmj stallet med bra paddock eller ridhus framför bra hagar och bra sällskap till sin häst, det är fakta. TYVÄRR. Våra djur är dom som kommer i kläm

. Lagen säger ENDAST att hästarna ska gå med sällskap i största möjliga mån och kan det inte uppfyllas ska de gå så att de kan se och vara nära varandra. INGET annat.QUOTE]

Ja men det är ju det jag säger! Finns ju inget som motiverar att man har tio hästar i varsin hage!! Då har man inte uppfyllt att dom ska gå tillsammans i största möjliga mån!! Du lyssnar ju inte!!

ALL ridning är helt onaturligt att utsätta sin häst för, hästen är inte byggd för det, onaturligt att någon sitter på den. Det handlar väl inte om hur man rider det handlar om ATT man rider. Jag försöker bara belysa att vissa helt onaturliga saker är OK att göra men andra inte. Det kallas dubbelmoral.

Jag har inget emot att man rider eller har hästar i de konstellationer som passar varje individ. Men man ska bannemig inte sila mygg och svälja kameler:mad:

Hej!

Nu går ju min raring att ha med vissa speciella hästar (äntligen!), men det har varit en lång väg till att hitta hästar som faktiskt är så pass snälla att dom inte utnyttjar fina frökens icke existerande rang.

Min fröken verkar också funka bäst med 1 annan häst och inte fler än det.

Det är inte lätt att hitta hästkompisar till alla hästar, ibland är nog par bättre än än stor flock (har sett det flera gånger, faktiskt), men i min värld slutar man inte leta förrän man hittar rätt häst till sin älskling. I väntan på kompis kan tyvär hästen behöva gå själv i hagen, men med hästkompisar på andra sidan staketet- självklart (då kan tom min vara kaxig och våga sej på att utmana dom andra).

/Lavinia, som letade gulbrun häst i hage i 10 min igår (hade blivit 20 om vi inte varit 2- hur gör folk med riktigt stora hagar med skog i???)

Då var den hästen i helt fel flock. Det finns väldigt få hästar som verkligen VILL vara ensamma. Ett bra exempel är ju lavinias häst som inte verkar funka med någon annan.
Mycket beror också på hur dom är uppfödda. Har de fått gå i en bra flock från början blir det inga problem för dem sen att hitta sin plats i flocken.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 355
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka