+ och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Sv: + och - för att ha hästar ensamma i hagen!

1. Så du menar att man ska leta efter ett ställe där hästen får ha kompisar oavsett hur långt bort det är från hem och jobb? Hmm.. NEEEEJ! Hästen kan ha det superbra i egen hage med kompisar i hagar bredvid.

Svar: Jo det anser jag, annars hade jag valt att flytta eller inte ha häst.

2. :eek: Om dina hästar har en egen vilja (dom gör som dom vill) så hoppas jag verkligen att du har snälla hästar för din egen säkerhet. Det är ju inte dom som ska bestämma. Man behöver inte knäcka dom men man ska vara dess ledare.

Svar: så det säger du alltså!:D herregud..

3. :eek: Men seriöst! Fattar du inte att det är stora djur? Det är vi som ska vara ledaren, inte dom.

svar: :rofl::rofl::rofl: mäh! hallå, ja ba och han ba och vi ba liksom haaalllåååå! *fniss*

Jag är förmodligen ett antal år äldre än dig och har haft egna hästar i 25 år..Vi samarbetar jag och mina hästar på ett utmärkt sätt som fungerar bra för oss..Håller alltså inte med dig alls..

Du har dina hästar i fångenskap och har bestämt att de ska vara dina vänner. Hästarna har inte valt att ha dig som vän.

Det du skriver om hur du låter dina hästar göra under era ridturer (som hästarna väljer då???) får stå för dig och din hästhållning. Man behöver knäcka en hästs vilja för att få den att göra som man vill.

Många hästar i fångenskap har det bättre än hästar i det vilda, det vilda livet är inte en dans på rosor.

Att sätta sig till doms över andra och kalla folk för djurplågare är bara ruttet, tycker jag. Mina hästar har det bra och är glada hästar, de går iofs tillsammans, men jag har haft inackorderingar som gått själv för att hästen trivdes bäst med det.

Vi har alla olika saker som vi inte tycker är acceptabelt men man får försöka ha förståelse för varandra. Jag tycker t.ex. att det inte är optimalt att ha hästar i område med mycket insekter på sommaren, vet att jag lider med hästarna jag ser när jag är i stugan i Småland. Men då skulle typ alla bo på skånska slätten med sina hästar. De som bor där det finns mycket insekter får väl försöka skydda sina hästar så gott det går, och det gör de säkert oxå.

Allt är inte svart eller vitt och det finns hästar som går ensamma som alldeles säkert mår lika bra som dina hästar.

Eller så fixar man en ligghall till hästar som går på ställen med mkt insekter, så slipper dom det, och kan gå in när det behövs. Det gör mina MYCKET på sommaren. Skulle aldrig kunna tänka mig att ha hästar utan ligghall. Alla är olika. Men 99% av alla hästar som står ensamma gör det för att människan tycker att det är bäst, inte hästen. För att man inte försökt ordentligt. Det tycker jag är vidrigt, och det har jag rätt att tycka. Alla har rätt till en åsikt.Jag kan inte hjälpa att jag trampar på ömma tår när jag säger att folk som har hästar ensamma i små fyrkantiga hagar i städer bara för att det finns ett ridhus där, men inga hagar, bara för att det är nära lägenheten, är egoister. Djur hör hemma på landet. Om mina hästar gör som jag vill så är det för att dom litar på mig. Jag låter inte dom bestämma allt, men precis som i flocken är vi olika individer som är bra på olika saker. Dom vet att jag kan ta beslut, men bara för det betyder det inte att inte dom kan få fatta ett beslut ibland också.

Trodde ärligt talat inte att frågan ens behövde uppstå numera... trodde i mitt enfald att alla hästägare vet att hästar tveklöst mår bäst av att få gå i flock, och att alla plus för ensamhästar sätts av människor, inte av hästarna själva ...

Nja vill helst inte att han springer för mycket i onödan. klart han får dra en repa om han vill. men springa i full 190 vill jag inte!

Förutom skadorna han har fått i hagen så har han en ryggskada & skada i ena bakbenet ( ledvetskan går inte riktigt som den ska).
Han sprang så ha gickomkull i hagen precis efter knäskadan. Vet ville döma ut honom men vi gav han en sista chans.. 10 ggr om!
Vet sa att jag ALDRIG skulle ha honom i en hage.
i början gick han i konvalicent hage med skydd runt om. Nu får han vara häst & faktiskt gå utan skydd, dessutom i en normalstor hage. Så det är ett stooort steg att han ska få sällskap nu ;)

Den stora får fri tillgång på hö under timmarna han är inne. Men tänkte att det blir många timmar han blir ute med ponnyn utan mat isfl.
Men ska försöka få tag på ett "sämre hö" & sen blanda med halm så dem kan ha något att pila med:)

I nästa vecka ska vi göra ett försök. Funkar det inte nu så blir det inte mer försök. Har inte råd att ha han mer konvalicent. Han måste komma ut på tävlingsbanan nu :)

Idealisk sett så finns inga fördeler med att ha hästen ensam.

Men så får man ju utgå från hur det ser ut i praktiken. Hästarna kanske inte kommer överens eller har helt olika näringsbehov. Tycker det är betydligt värre att en häst blir mobbad, biten och hundsad, inte får äta, inte får dricka än att den går i en egen hage bredvid dom andra. Finns det ingen lämplig hagkompis så gör det inte det. Då får man göra det bästa ur situationen.

Mina går själv och det är inget jag är direkt glad över, men det skulle vara rent djurplågeri att ha dom i samma hage då den ena pga tidigare hemska upplevelser i sitt liv (han blev nästan ihjälbiten när han var ung) är livrädd för den andra, som är snäll men stor, tuff och våldsam. Det går bra att klia på varann över boxdörren eller så länge jag håller i min stora, då känner lillen sig någorlunda trygg. Men i hagen kommer alla hemska minnen upp. Har försökt och det funkar inte alls, hjälper inte hur mkt jag önskar att dom kunde gå tillsammans.

Senast ändrad:

Mina är:

+Kräver mindre kunskap av ägaren
+Bättre koll på att hästen dricker/hästens avföring
+Bra vid uppstallning på tillfälligt ställe ex om hästen är på träning
+Hästens täcken går inte sönder

-Hästen löper risk att må psykiskt dåligt

Men varför måste du gå till ytterligheter? Jag tror inte att du trampar på några ömma tår, jag tror att de flesta hästägare är måna om sina hästar och deras hästar mår bra. Dessutom tror jag att de känner sina hästar bättre än vad du gör. Hade du trampat på ömma tår hos mig hade det ju varit för att jag tyckt att jag gjorde fel eller hade en sämre hästhållning än dig men så är inte fallet. Du är nog allt lite självgod och med en trist attityd i denna frågan, tycker jag.

å nej då..inte alls, jag brinner bara passionerat för att djur ska få vara djur, och att de allra flesta som låter sina hästar stå ensamma gör det av egoistiska skäl. Jag tror inte att de flesta som väljer att låta sina hästar stå ensamma känner sina hästar bäst, jag tror att dom är egoister. Det finns undantag, men dom är få. Jag har varit på många stall runt storstäder framförallt, där i princip ALLA hästar står i en egen liten fyrkantig hage fyra timmar per dag. VIDRIGT!! om det regnar får dom inte gå ut alls. EGOISM, rakt igenom. Dom kan absolut ingenting om hästar.

Trodde ärligt talat inte att frågan ens behövde uppstå numera... trodde i mitt enfald att alla hästägare vet att hästar tveklöst mår bäst av att få gå i flock, och att alla plus för ensamhästar sätts av människor, inte av hästarna själva ...

Var finns gilla kanppen när man behöver den:)

Mina är:

+Kräver mindre kunskap av ägaren
+Bättre koll på att hästen dricker/hästens avföring
+Bra vid uppstallning på tillfälligt ställe ex om hästen är på träning
+Hästens täcken går inte sönder

-Hästen löper risk att må psykiskt dåligt

:eek: WTF? Vadå kräver mindre kunskap? Vad f*n menar du med det?

Tycker du att folk som har sina hästar själva har mindre kunskap om hästar?

Alltså man har inte mer kunskap bara för att dom går i flock.
Flock eller inte. Det är inte det som avgör kunskapen. HAHAHA :rofl:

Klart det kräver mindre kunskap. Man behöver inte vara okunnig för att man har hästen ensam. Men man behöver mindre kunskap för att släppa en ensam i en hage jämfört med att fundera ut vilka individer som kan tänkas fungera ihop i en flock, beräkna yta som de kräver, hur de ska utfodras etc..

TS:

Jag ser inga plus som kan vara mer värda än minusen med att ha en häst själv. Mina hästar skulle väl kanske få gå ensamma om de var skadade eller liknande. Men annars vill jag ha dem ihop med andra.

Min lillkille har i går släppts på lösdrift med gårdens Polo-hästar. Han ska gå där i jättehage med 30 st polo-ponnier. Jag vågar chansa på att det funkar iom att det är en harmonisk flock på enorma marker. De är också special-avlade på mildhet mot varann iom att man måste kunna vara nära utan slagsmål i spelet. Min häst är ung och rätt just, speciellt om inte min gamling är med. Han kan slåss för att behålla sin gamling annars. Alla är också oskodda. Det var ett mycket odramatiskt ihopsläpp. Jag hoppas han blir lika bra kompis med dem som med min gamling.

Gamlingen får gå med en annan unghäst nu. Och ev någon till när andra flyttat in. Det går runt 60 hästar i hagarna runt omkring med.

Jag ser gärna att speciellt unghästen får interagera med andra i en stor flock. Det ger honom mental stimulans och lär honom hur man uppför sig. Gamle gubben är lite störd mentalt av sitt tidigare liv. Han vill helst vara lite avsides, utom vissa unghästar som får komma nära. Men han vill inte vara helt ensam, en bit bort bara. Så han får gå med andra på såna ytor att han kan gå undan om han vill.
Tom den gamla surgubben känns lite ledsen över att han blivit åtskild från sin "lillebror" nu när lillkillen är på lösdriften. Så uppenbarligen är det så att de knyter sociala band.

Jag tycker också att det är fel att låta hästen stå i en liten fyrkant 4 timmar om dagen. Men varför fortsätter du att gå till ytterligheter, det finns en himla massa andra sätt. Jag tror visst att folk känner sin egen häst bättre än vad du gör. Det finns hästar som inte trivs att vara i samma hage som andra hästar, vad det sen beror på är en annan fråga.

Klart att djur ska få vara djur. Men nu har vi ju redan tagit ifrån dem en stor del av den rättigheten genom att ha dem som våra egna personliga intressen - även du fast du försöker framstå som ett helgon som vet allt om allas hästar.

Jag tycker också att det är fel att låta hästen stå i en liten fyrkant 4 timmar om dagen. Men varför fortsätter du att gå till ytterligheter, det finns en himla massa andra sätt. Jag tror visst att folk känner sin egen häst bättre än vad du gör. Det finns hästar som inte trivs att vara i samma hage som andra hästar, vad det sen beror på är en annan fråga.

Klart att djur ska få vara djur. Men nu har vi ju redan tagit ifrån dem en stor del av den rättigheten genom att ha dem som våra egna personliga intressen - även du fast du försöker framstå som ett helgon som vet allt om allas hästar.

:bow::bow::bow:

Jag har aldrig haft mina hästar ensamma eftersom hästar är flockdjur och vill gå i flock, dem leker och har kul samt en trygghet för dem. Av min erfarenhet kan hästarna slappna av som mest då det står i flock, tex. De sover aldrig lika mycket som det gör då det går i flock, där har dem kompisar som vaktar över en medan den andra sover.

Det enda - jag kan komma på är att ha med andra ÄGARE i en hage med flera hästar, det är att många struntar i att byta ut vattnet/fylla vatten och hålla ordning efter sig...

+ Hästen får lugn och ro (ingen som vill leka i tid och otid)
+ Får äta & dricka ifred
+ Inga spark eller bitskador (skador framkallade av andra hästar)

Hästar och deras levnadssätt är ju uppbyggt för att just detta ska funka i flock.. Vilket det ur min synvinkel gör. Sen kan man ju diskutera passande hagkompisar dock.. Och främst så undrar jag, vet du till 100% att din häst vill ha den lugn och ro du tänker på? Eller är det bara du som tycker att hästen borde vilja ha det?

Nyfiken fråga, varför har du häst? För hästens skull? I så fall hoppas jag att du inte rider den utan du har såklart en stor flock som går på gigantiska ägor och bara får vara vilda. Jag undrar vilka andra skäl än de helt egoistiska som finns för att ha häst? Har du en häst som du rider eller kör så har du liksom jag häst av helt egoistiska skäl, att påstå annat är hyckleri.

Men suck, det här är väl lika mycket hyckleri att skriva. Att man har en häst av egoistiska skäl innebär inte att man får göra hur man vill med den. Jag får inte slå min häst, skära min häst, svälta min häst, fodra den med enbart geléhallon, lära den attackera människor, stoppa in den i små frimärkshagar utan kontakt etc. bara för att det passar mig och för att jag har häst pga "egoistiska skäl". Det är ingen som helst mänsklig rättighet att ha häst och om man inte kan ge den chansen att leva ett BRA liv (ur hästsynpunkt) så ska man inte ha den. Köp inte en häst som kräver mer än du kan erbjuda helt enkelt. Vidare så ligger det en sådan grundläggande skillnad i att nyttja en häst och att skada den. Det är ok att rida och nyttja en häst så länge man inte skadar den, skaffa rätt utrustning och rid din häst på ett sätt som passar den. Men det går aldrig att ha hästen ensam utan att skada den!

Hästar SKA få gå med andra hästar i hagen. Orsaken till att det finns folk i tråden som äger hästar som inte gillar andra hästar är exakt samma orsak som tråden startades. Folk fattar inte att hästar ska umgås, de tror att de klarar sig ändå. De lever på anekdoter om att vissa hästar inte gillar andra hästar. Newsflash; de behöver LÄRA sig att umgås när de är små. Annars blir de osäkra eller aggressiva. Och det resulterar i att folk startar trådar om att minsann finns hästar som vill gå själva. :cool:

Men suck, det här är väl lika mycket hyckleri att skriva. Att man har en häst av egoistiska skäl innebär inte att man får göra hur man vill med den. Jag får inte slå min häst, skära min häst, svälta min häst, fodra den med enbart geléhallon, lära den attackera människor, stoppa in den i små frimärkshagar utan kontakt etc. bara för att det passar mig och för att jag har häst pga "egoistiska skäl". Det är ingen som helst mänsklig rättighet att ha häst och om man inte kan ge den chansen att leva ett BRA liv (ur hästsynpunkt) så ska man inte ha den. Köp inte en häst som kräver mer än du kan erbjuda helt enkelt. Vidare så ligger det en sådan grundläggande skillnad i att nyttja en häst och att skada den. Det är ok att rida och nyttja en häst så länge man inte skadar den, skaffa rätt utrustning och rid din häst på ett sätt som passar den. Men det går aldrig att ha hästen ensam utan att skada den!

Hästar SKA få gå med andra hästar i hagen. Orsaken till att det finns folk i tråden som äger hästar som inte gillar andra hästar är exakt samma orsak som tråden startades. Folk fattar inte att hästar ska umgås, de tror att de klarar sig ändå. De lever på anekdoter om att vissa hästar inte gillar andra hästar. Newsflash; de behöver LÄRA sig att umgås när de är små. Annars blir de osäkra eller aggressiva. Och det resulterar i att folk startar trådar om att minsann finns hästar som vill gå själva. :cool:

1. Nej, egoistiskt betyder inte att man ska skära den eller mata den med geléhallon etc. Likaväl som att ni påstår att det är egoistiskt att ha den själva så är det egoistiskt att rida den och ha den till sitt nöje.

Ni kan inte klandra dom som har hästen själv för ni själva har hästen i fångenskap och rider den. Det är där egoismen börjar. Varför ljuga för sig själv?

Och då ska alla travfolk vara hatade då?
För dom har verkligen hästarna av egoistiska skäl. PENGAR!

2. Att rida hästen kan göra mycket större skada än att ha den själv.
Hur många hästar måste avlivas p.g.a att den gått själv? Inga.
Däremot är det många som avlivas för att dom inte håller för just ridning.

3. Min häst gick i stoooor flock när hon var liten och har haft sällskap hela sitt liv förutom i en månad i våras. Hon mådde mycket bättre då.. Hon gillar inte att vara med dom andra. Hon går så långt ifrån dom som hon kan och blir arg om dom kommer nära henne.

Så din teori stämmer inte.

Precis som människor så är hästar individer.. Och det är faktiskt ägaren själv som känner sin häst bäst!

Vi som ryttare & ägare tycker kanske oftast att det är bäst och känns bäst att hästarna går ensamma i hagar. Att det ser ut som att dom är lugnare av att äta & dricka själva, att det är lättare att hämta hästen i hagen, att minska skadorisken för hästen, att täcken håller längre om de går själva... Men det är då man måste tänka på hästens bästa, en häst blir troligtvis lugnare och gladare av att få dela hage med andra hästar, att dom andra hästarna ska följa med in när vi ska ta in våran pålle är ju endast vårat problem, att minska skadorisken, visst det måste jag säga att man gör, men samtidigt så är det helt normalt för hästar att bråka och som redan nämnt så kan hästar skada sig själva också. Täcken är endast vårat problem, att det kostar mer pengar om man måste köpa nytt.

Det man måste göra när man funderar över om hästen ska få gå med andra eller inte är vad som är bäst för hästen, och inte oss människor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka