+ och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Sv: + och - för att ha hästar ensamma i hagen!

Fast... 30 min jakt är ingenting. Om din häst inte gått med andra på länge är den säkert rätt så socialt klumpig, och har inte språket riktigt klart för sig. Låt den springa tills den lärt sig, som sagt, så länge det finns utrymme är ett par dagar inget att oroa sig för.

Förstår dock att du är nervös med så många skador! :eek:

Ridskolan här bredvid hade en klumpeduns till häst som tydligen inte gått mycket med andra hästar. Den hade en riktigt svår tid i flocken i början, blev beskyddad av gammelstoet till viss del. Men den sände väl helt enkelt ut konstiga signaler. Det är enda gången jag sett en normalt funtad häst (gammal i gården) faktiskt bara gå rakt fram till en främling, vända på ändan och kicka så det small, för att sedan promenera iväg - helt lugnt. De brydde sig ibland inte ens om att jaga bort honom, bara slog rätt på. :confused:

Precis som vi människor behöver andra människor så behöver hästar andra hästar. För mej är det självklart att en häst inte ska stå själv om det inte finns väldigt allvarliga skäl tex sjukdom eller skada och då under en begränsad tid. Men även då får man väga för och nackdelar med att gå ensam. Kanske är det ibland bättre att ställa två hästar i en liten hage tillfälligt än att ha en häst ensam.

När vi tar på oss ansvaret för en annan individ så tycker jag att man måste inse att man ska göra allt man kan för att den individen får ett så bra liv som det bara går. Att den får leva på ett sätt som den mår bra av och att den verkligen mår bra och är lycklig. Man får inte vara så ego att man tar ifrån hästen dess naturliga sätt att leva utan att man försöker efterlikna det som är bra i en häst naturliga sätt att leva så mycket det bara går.

Jag skulle aldrig ha min häst så att den kan leka över staketet med en annan häst. Är det någon gång skaderisken är stor så är det ju då.

Hästar gör så otroligt mycket för oss och då tycker jag att vi ska göra allt vi kan för dem.

Nyfiken fråga, varför har du häst? För hästens skull? I så fall hoppas jag att du inte rider den utan du har såklart en stor flock som går på gigantiska ägor och bara får vara vilda. Jag undrar vilka andra skäl än de helt egoistiska som finns för att ha häst? Har du en häst som du rider eller kör så har du liksom jag häst av helt egoistiska skäl, att påstå annat är hyckleri.

Jag håller med dig, klart man ska göra det så naturligt det bara går. Men ibland funkar det helt enkelt inte av olika anledningar. Ibland får man kanske nöja sig med att det blir bra ist för toppenbra. Jag har turen att ha flera egna hästar och kan styra över det själv, men alla kan inte det.

Jag tror inte att en häst behöver må dåligt av att gå ensam i hage om den har kompisar runt omkring sig.

Vi människor har hästar för vårt eget höga nöjes skull och har naturligtvis en skyldighet att tillgodose deras behov, men hur vi än vänder och vrider på det har vi redan tagit ifrån dem rätten till ett naturligt liv genom att tämja dem och rida på dem.

Det är fruktansvärt onaturligt för en häst att ha någon på ryggen, gå in i ett trångt släp m.m. Det är sällan någon som ojar sig över det. Men när det kommer till saker som vissa personer har möjlighet att råda över då är alla andra djurplågare som inte kan ordna milsvida hagar med stora flockar till sina hästar.

Personligen tycker jag att det är värre att rida på en häst (då den öht inte är byggd för det) än att ha den ensam i hagen, om jag nu får rangordna.

Dem hästana vi släppte ihop honom med hjälptes åt att jaga honom,tryckte upp honom i staketen.
Han fick ingen ro alls. Bara dem tittade på han så började han springa. känndes inte värt det.¨

Men nu har jag en ponny som ska ha gått i en stooor flock tidigare som är lite sällskapssjuk. så tänkte ha dem intill varanda ett par dagar & sen släppa ihop dem. ev innan han ska skos.
Men någon som har tips på hur man gör med höet?
dem får alltid morgon höet ute, Ponnyn är tjock = begränsat med hö. Den stora ska äta så mkt vi bara kan trycka i honom...

Jag ser heller inga fördelar med att ha hästen själv. Min häst skulle bli jätte deppig om fick gå själv i en hage. Ända som är just nu är att dom blivit så pigga när det börjar bli kyligare så dom busar en massa och min häst kommer in med lite små sår nästan varje dag :grin:

*KL*
När jag köpte min 5 åriga valack sades det att han var farlig för andra hästar och inte kunde gå ihop med andra, detta trots att innan han kom till Sverige som 4 åring gått på lösdrift i de norska bergen med hästar i alla åldrar och kön.
Förra ägaren hade 2 ston innan.
Alla tre gick tillsammans, vita stoet blev ilsk på zorro –hon hatade
Zorro och var väldigt elak mot honom. De delades så att Zorro fick gå ensam.

En månad senare släpptes alla tre ihop på bete och det gick väldigt bra i en vecka ca sen gav sig Zorro på det vita stoet hon hade blodiga bitmärken på både rygg och bakdel.
Som tur och vad så hade han ordentlig respekt för det äldre stoet och hon tog sitt ansvar som äldsta sto och gick i mellan de två ovännerna.
Till slut orkade inte det äldre stoet att medla mellan dem och det vita stoet slutade med en senskada. Zorro såldes pga osämjan och att ägaren ej vill ha sina tre hästar i olika hagar.

Jag köpte honom, jag är helt emot att hästar går själva och i samråd med stallägaren sattes han ihop med två av hennes ston. Gick kanon.

Sen så provade vi med en unghäst i hans ålder istället för att allt skulle vara optimalt, allt gick väl på kvällen men dagen efter vid lunch så skulle Zorro döda denna unghäst....inte ok.

Fick gå ensam ett tag....släpptes på bete ihop med 4 ston, allt gick ok tills hela högen började brunsta och de lärde zorro på ett kick hur han skulle göra, så ut med honom igen och han fick gå själv.

Provade senare med 2 shettishingstar, Zorro överlycklig!

IMG_5312.jpg

IMG_5328.jpg

Men de går på lösdrift så ingen hållbar situation, så han blev själv igen.

två av stona som gått på bete var dräktiga och därmed inte intresserade av Zorro längre, släpptes ihop allt gick ok i 3 dgr sen hade han ett jack i sitt framknä pga ett av stona. Fick gå själv igen.

efter att han blev bra igen släpptes de ihop igen, men då efter 3 dgr så ville han ha ett av stona själv och tar en jättetugga av det vita stoets rygg. Han fick gå själv igen.

Släpptes ihop med 21 årig tinker valack, han ville inte leka så Zorro började istället tvinga honom att leka genom att valla honom i trav och galopp, 21åringen orkade inte.
Ensam igen

Sen kom där en 4 årig fullblodsvalack till stallet, något novis på hästspråket men vi provade ändå. LYCKAT!! De älskar varandra så nu bara håller vi tummarna att allt går bra i längden. De leker och ömsom äter. Lite småsår dock men de är unghästar.

Summa summarum- hästar ska gå ihop i den mån det går, det gäller bara att man har resurserna(olika hästar) för att hitta den optimala lösningen.

Jag hade aldrig gett mig, om han så skulle få gå med shettisar under dagen så hade det fått bli lösningen. Han är så otroligt lycklig när han har kompis. Han är glad själv men lycklig med flera.

IMG_6214.jpg

IMG_6215.jpg

IMG_6229.jpg

IMG_6238.jpg

*kl*
Att hästen står själv i hagen betyder ju inte alltid ensam på flera mils håll samt i mini hage!
Att allt ska måste dras till sina gränser för att sen jämföras?

Jag har min ena häst ensam på vintern, eller ensam och ensam... ingen annan står i SAMMA hage iaf.

På sommaren går de i en liten flock på tre hästar dygnet runt. På vintern står hon bredvid samma två som hon delar med på sommaren. (vill inte ha alla tre ihop då hagarna är mindre och konkurransen om höhögar är större än på sommaren med grässtrån som växer överallt. Samt skaderisken när alla vill in samtidigt vid dåligt väder. Ledarhästen blir sur när de andra ska tränga sig på och också vill in först)

Vi har järnstaket utan mellanrum mellan hagarna. Vilket innebär att de kan stå med huvudena inne hos varandra. Har inte varit med om fler skador pga att de når varann genom staketet.

De har sin flock även under vintern, fast den ena står ensam och de andra två ihop bredvid. Hagen åt andra hållet har hon sin boxgranne, så de är bredvid varann dag som natt.

Att det är ett dm tjockt staket mellan deras lilla flock på vintern verkar inte påverka henne särskilt mycket. Det som känns positivt är att jag minimerar skaderisken när hästarna är broddade. Hon blir påmind och uppfostrad av de två andra när hon trängs eller gör något fel, inte kul med broddsparkar...

men men... om man ska ta allt svart eller vitt så.. STACKARS min häst. Jag är tydligen en djurplågare. Sorry att jag inte äger ett eget stall och milslånga marker samt köper hästar efter hur de passar i flocken som finns...

Man får göra det bästa av de förutsättningar man har. Självklart ska ingen häst vara helt ensam. Men att sätta ihop hästar inom samma staket utan undantag behöver inte vara den enda rätta vägen?

Jag påstår att min ena häst (den som står i egen hage bredvid de två som är i samma hage) får sin sociala kontakt tillgodosedd.

Vilka härliga bilder och underbart nedbetade hagar! ;)

Min får ju gå själv just nu för att gräset är på tok för bra, de andra lämpliga hästarna för henne att gå med är unghästar
och digivande ston och de behöver det kraftiga betet, men min egen ska ha föl nästa år så då blir betet inget problem!
Annars så finns det bara två valacker, varav en nykastrerad hingst eller en riktig surtant till märr som redan anfallit min häst,
när ägaren gick förbi mig och min häst med surtanten.

Så snart gräset vissnar för i år så kan jag få njuta av det här när jag tittar på min häst i hagen. :love:

friend_by_eldfuxen-d3hd3yq.jpg

Fast vad då inte har möjlighet att ge hästen rätt miljö och sällskap? Då ska man inte ha häst! Man har alltid möjlighet att flytta hästen eller skaffa annat sällskap. Det är dyrt att ha hästar!Och det är krångligt, det är om man INTE kaan offra allt för att hästen ska vara lycklig som man har den endast i ego syfte. Jag skrev att vi är skyldiga hästarna ett så naturligt liv som möjligt! Visst har vi dom i fångenskap, men då ska dom ha det bra! Jag rider mina hästar i skogen då och då, men främst har jag dom som vänner och sällskap. Dom går på många ha kuperad mark i flock såklart. På sommaren färre ha pga vikten (kanske 3-4) på vintern på ca 8 ha. Dom har tillgång till ligghall året runt. Tas in på box nattetid vid dåligt väder för att dom begär det själva. Och dom uppskattar faktiskkt våra skogsturer, annars hade dom inte gått med på det. Jag har hästar med egen vilja som inte blivit knäckta dit, utan inridna i lugn och ro under många års tid. Dom får tex ofta själva välja vilken tur vi ska ta. Man har alltid ett val, man kan ALLTID förändra sin hästs miljö om man VILL.

Ditt enda minus betyder mycket mer för hästen än de fyra plussen så för mig är det viktigare att hästarna har sällskap i hagen. Sen finns det tillfällen då man får göra undantag förstås, men så långt det går vill jag att hästarna ska ha sällskap.

Kan inte komma på några fördelar som inte skulle vara för mig egen skull då och inte ens det är bra,
helt ärligt har nog i de fall jag haft att göra med hästar som går ensamma så skadar de sig lika ofta som de som går i flock, Dessutom är det emot lagen att hindra hästen från att utöva sina naturliga beteenden (om det inte finns särskilda själ som tex om det är en avelshingst eller av annan speciell anledning), Problemet som kan uppstå om man bara har ett par hästar i hagen är att de kan bli väldigt beroende av varandra, ju större flock ju lugnare liksom. Sen är det ju alltid jobbigare på hyrstall där flock konstellationerna ändrar sig ofta och det aldrig blir "lugn och ro", lättare om man kan ha hästen hemma:grin:

Fast vad då inte har möjlighet att ge hästen rätt miljö och sällskap? Då ska man inte ha häst! Man har alltid möjlighet att flytta hästen eller skaffa annat sällskap. Det är dyrt att ha hästar!Och det är krångligt, det är om man INTE kaan offra allt för att hästen ska vara lycklig som man har den endast i ego syfte. Jag skrev att vi är skyldiga hästarna ett så naturligt liv som möjligt! Visst har vi dom i fångenskap, men då ska dom ha det bra! Jag rider mina hästar i skogen då och då, men främst har jag dom som vänner och sällskap. Dom går på många ha kuperad mark i flock såklart. På sommaren färre ha pga vikten (kanske 3-4) på vintern på ca 8 ha. Dom har tillgång till ligghall året runt. Tas in på box nattetid vid dåligt väder för att dom begär det själva. Och dom uppskattar faktiskkt våra skogsturer, annars hade dom inte gått med på det. Jag har hästar med egen vilja som inte blivit knäckta dit, utan inridna i lugn och ro under många års tid. Dom får tex ofta själva välja vilken tur vi ska ta. Man har alltid ett val, man kan ALLTID förändra sin hästs miljö om man VILL.

1. Så du menar att man ska leta efter ett ställe där hästen får ha kompisar oavsett hur långt bort det är från hem och jobb? Hmm.. NEEEEJ! Hästen kan ha det superbra i egen hage med kompisar i hagar bredvid.

2. :eek: Om dina hästar har en egen vilja (dom gör som dom vill) så hoppas jag verkligen att du har snälla hästar för din egen säkerhet. Det är ju inte dom som ska bestämma. Man behöver inte knäcka dom men man ska vara dess ledare.

3. :eek: Men seriöst! Fattar du inte att det är stora djur? Det är vi som ska vara ledaren, inte dom.

*kl*
På tal om detta med hingstar, detta är 2 avelshingstar i usa och tycker dom var så himla söta ihop :3
(ej tagit bilden utan kollade på deras sida innan idag)
smokeandsunshine2.jpg

Jag har min hinst ihop med min valack och får snart hem en unghingst som ska gå ihop med dom oxå.
Förra hästen fick gå själv ett tag då han var enda valack ett tag där i stod, han blev en helt annan häst sen när han fick gå med kompisar :)

Neeej!!

Om du har läst mina inlägg här så ser du att jag redan skrivit att min häst går med andra. Men att hon inte gillar det. Hon vill gå själv.

Hon har gått själv i en månad i våras men det var inget vi kunde göra åt det just då.

Ujuj, jag har haft hästar helt utan sociala färdigheter och då är det enda alternativet att de går själva! Om dom inte förstår språket blir det farligt och då har jag hellre hästen själv, sen kan man vänja dom gradvis med kompis/kompisar. Då är det helt befogat att låta dom ha en acklimatiseringsperiod.

Men jag, som är på glad hobbynivå i mitt hästeri och tävlande, ser inga konkreta fördelar med att ha hästen ensam. Just nu har jag det för att hagkompisen har varit dålig och stått på box men det är ju inget hagrelaterat och ingenting jag kunnat rå över.
Dessutom, enda gången min häst på snart över ett år som jag ägt honom gjort sig illa - det är nu när han varit själv! Han sparkade på sig själv på ena bakbenet så det blev vila och metacam. Han blir för spattig av att gå själv, han vill ha sin kompis att dra och slita lite i. De har aldrig gjort illa varandra så länge de gått ihop.

Däremot slog han på sig i vintras när han var själv. Så han vill gärna ha en kompis... Sen har vi ju flockhagar men jag låter honom ha en kompis i en hyffsat stor gräshage, han vill inte vara ute hela dagar (ja jag vet, hur vet jag vad han vill blablabla...) och då blir det enklare att ha honom närmare stallet när det är dags. Så på så vis är jag väl hemsk!

Dem hästana vi släppte ihop honom med hjälptes åt att jaga honom,tryckte upp honom i staketen.
Han fick ingen ro alls. Bara dem tittade på han så började han springa. känndes inte värt det.¨

Fast... du skrev 30 min tidigare - vad är så farligt med att han springer en halvtimme?

När vi flyttade till lösdriften blev hästis utjagad ur hagen - han hoppade över stängslet mitt i natten och hittades på morgonen då han joggat ned och ställt sig vid grinden i väntan på nån människa som kunde öppna åt honom... (hoppa in fanns inte på agendan tydligen) Rena turen att han inte blev skadad på riktigt, och det är en skitstor jäkla hage, både med skog och äng. Men de lyckades väl trycka upp honom emot ett hörn.

Han blev jagad ordentligt i ganska så exakt två dygn, sedan lugnade det ned sig, men det tog ett par veckor innan han kunde stå lugnt och äta mitt i gänget. Även nu, när han har en bestämd plats i flocken, så får de ju små skråmor efter skärmytslingar och tjafs. Men det är aldrig några direkta skador. Den "nyaste" medlemmen sedan i juni går dock fortfarande själv, utfryst tills den får en uppgift och en plats.

Men nu har jag en ponny som ska ha gått i en stooor flock tidigare som är lite sällskapssjuk. så tänkte ha dem intill varanda ett par dagar & sen släppa ihop dem. ev innan han ska skos.
Men någon som har tips på hur man gör med höet?
dem får alltid morgon höet ute, Ponnyn är tjock = begränsat med hö. Den stora ska äta så mkt vi bara kan trycka i honom...

Står de inne på natten? Enklast är att ge en riktigt stor kvällsgiva då (det ska finnas lite kvar på morgonen), och sedan mindre i hagen - om de nu inte kan ha fri tillgång. När de står på box har de ingat annat att göra än att äta ändå.

Då kan de dessutom få olika hö/silage. Den stora kan få ett med bättre värden inne, och sedan äta det lite "sämre" ute med ponnyn. Man kan även blanda ut det. Vissa är mer lättlurade än andra och vaktar "sin" större hög noga - även om den mest består av halm. Så kan den andra äta sin hög med enbart hö i lugn och ro.

Jag skulle dock inte vilja ha mitt sto tillsammans med hästar som jagar. Nu när jag släppt in min till de andra fem hästarna hon gick
med här hemma så gick de i hagarna brevid varandra först och när vi väl öppnade och lät alla gå tillsammans så tittade de på min häst
för att sedan återgå till att beta. Jag skulle inte heller släppa in min häst i en flock eller grupp hästar som inte är harmonisk, är gruppen
harmonisk så är det inte svårt att släppa in en till häst, utan varken pip, skrik eller sparkar.

Det är en väldigt lugn flock till vardags, alla betar/delar silagebal med alla - men det blir reaktioner om det kommer en helt ny individ. Framförallt ifrån "mobbaren", som dessutom kunde dra igång 5-åringen (nu utflyttad) som gärna hängde på.

Jag tycker inte det är någon katastrof om de blir reaktioner när det kommer en ny häst. Detta är en liten grupp på 5 individer, och såklart märks det på dem om något ändras i flockstrukturen.

Är det däremot 20 hästar så finns det ju utrymme att röra sig emellan olika grupperingar inom samma flock så att säga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 788
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka