Obegriplig trend?

Jag binder upp i repgrimma ibland, men med rätt knut och riktigt ledrep. Den går att lossa med ett enkelt drag i tåten, även om hästen har panik. Jag har dessutom den sortens hake på ledrepet som går att lossa även om det är fullt tryck (det är en metallbit man snurrar).

Man ska absolut inte binda häst i repgrimma om man inte vet hur man gör säkerhetsknuten, just för att de inte går sönder.
 
IMG_7836.jpeg

Knäpper alltid fast käkremmen någonstans. Som synes når spännet lätt upp till ögat om hästen ruskar lite fel på huvudet.
 
Fast om hästen får panik är man ju aldrig såpass snabb att man kan dra upp en säkerhetsknut innan hästen får det vassa trycket från repet i nacken? En grimma är ju mycket bredare = mindre punkttryck. Även om det bara tar någon sekund tänker jag att det värsta är det första "rycket" när grimman börjar ta emot.
 
Fast om hästen får panik är man ju aldrig såpass snabb att man kan dra upp en säkerhetsknut innan hästen får det vassa trycket från repet i nacken? En grimma är ju mycket bredare = mindre punkttryck. Även om det bara tar någon sekund tänker jag att det värsta är det första "rycket" när grimman börjar ta emot.

Så tänker jag också
 
Bra lädergrimmor tycker dock inte jag att jag har sett på länge, (läs på typ 20 år, ens på privathäst) alla hästar jag stött på har nylongrimmor. Nylongrimma har väl inte mer eftergift än en repgrimma? Eller har de det insytt i sömmarna? (dock såklart normalt balsnöre i ngn ände eller hake som kan ge upp. Men det går att ha på repgrimma.)
Är lädergrimman bortglömd? Jag använder inget annat men köper väldigt sällan eftersom en bra lädergrimma håller i en evighet (till skillnad från nylongrimmor). Jag gillar den här modellen som exempelvis Lippo som är ställbar på båda sidor och som har en hake som är enkel att knäppa. Den kostar dessutom endast ca 400 kr. Lånad bild.
IMG_3967.jpeg
 
Fast, du skriver ju på ett forum :) som är ganska stort. Så om alla i tråden bara hade skrivit som svar -Ah sure, superduper, jag ska också börja ha haken hängande löst på min grimma, istället för att protestera så skulle det ju blivit en typ av -förebild, i text. Så borde de ignorera dina poster eller bara hålla med?

Och hade inte ditt barn 1000 följare och fotade hästen med löst hängande hake? Det är ju också en förebild.

Rent teoretiskt sett så finns ju lite härligt knasiga trender i liknande variant historiskt sett, så det här skulle ju också kunna bli en, (själv har jag inte sett hängande hakar och har ingen koll) men det kanske skulle kunna bli coolt bland 14 åringarna att vara lite härligt nonchalant och avslappnad med grimman som med hoppryttarna på 80-talet som körde med hakremmen på hjälmen sittande över skärmen, eller att trava in sista biten med travhästen med hakbandet snyggt hängandes och dinglandes.

Kastar såklart sten i glashus här eftersom jag tycker att det var bara drygt att klaga på drottningen av England när hon red utan hjälm. :) Samtidigt, det verkar mer sannolikt att den som rider utan hjälm vet hur dumt det är jämfört med hängande grejs på hästar. Sedan känns det som utan hjälm är egen personlig risk, halvknäppt grimma som går att få av är delad risk av alla i stallet. Om det finns andra i stallet.

Kn: är det bara jag som har umgåtts med djur som rätt och slätt skulle backat ur grimman och gått sin väg och ställt till elände och sparkat en annan ponny? med vidhängande 8 åring (speciellt om uppställd i gången då grimman sitter bra i väggarna och blir lättare att backa ur.)
Min unge lägger aldrig ut bilder på grimmor, bara inlägg från tävlingar så var du har fått det ifrån vet jag inte. Det jag skrev var att jag faktiskt aldrig ens sett fenomenet på sociala medier där dotterns följare är allt från ridskoleungar till elitryttare så jag undrade var denna trend fanns? Men det har jag inte fått svar på. Såklart.
 
Fast om hästen får panik är man ju aldrig såpass snabb att man kan dra upp en säkerhetsknut innan hästen får det vassa trycket från repet i nacken? En grimma är ju mycket bredare = mindre punkttryck. Även om det bara tar någon sekund tänker jag att det värsta är det första "rycket" när grimman börjar ta emot.

Japp så är det, så jag skulle aldrig göra det med en häst som inte lärt sig stå bunden i enpunkts ännu. Och när man lär in det tycker jag att man ska ha en mjuk fodrad nylongrimma och vara redo att ta lös om dom trycker emot. Det är absolut för mycket skarpt tryck i repgrimma om en häst börjar panikrycka, och eftersom grimman aldrig ger efter så kan smärtan trigga mer panik.

Det vissa jänkare håller på med för "inlärning" är förkastligt. Dvs binda upp i repgrimma och lämna dom...
 
Bra lädergrimmor tycker dock inte jag att jag har sett på länge, (läs på typ 20 år, ens på privathäst) alla hästar jag stött på har nylongrimmor. Nylongrimma har väl inte mer eftergift än en repgrimma? Eller har de det insytt i sömmarna? (dock såklart normalt balsnöre i ngn ände eller hake som kan ge upp. Men det går att ha på repgrimma.)
Oj, mina hästar har haft ordentliga lädergrimmor, likadant med flera hästar i stallarna jag har stått i de senaste 20 åren.
Sen vet jag förstås inte vad du definierar som bra.
 
Japp så är det, så jag skulle aldrig göra det med en häst som inte lärt sig stå bunden i enpunkts ännu. Och när man lär in det tycker jag att man ska ha en mjuk fodrad nylongrimma och vara redo att ta lös om dom trycker emot. Det är absolut för mycket skarpt tryck i repgrimma om en häst börjar panikrycka, och eftersom grimman aldrig ger efter så kan smärtan trigga mer panik.

Det vissa jänkare håller på med för "inlärning" är förkastligt. Dvs binda upp i repgrimma och lämna dom...
Fast det är ju det som en bra repgrimma gör, såfort hästen går framåt så släpper trycket på en gång. Det är därför den är så bra att träna hästar med, för den är väldigt väldig tydlig.

Många köper dock slappa halvdana repgrimmor som jag iallafall aldrig skulle använda, jag gillar dom mer tjockare styvare och stabilare varianterna.

Min väns häst förstörde sin nacke med en fodrad "snäll" grimma pga ett hastigt ryck så näe, inga grimmor är säkra för hästen om den kastar sig i panik.
 
Fast det är ju det som en bra repgrimma gör, såfort hästen går framåt så släpper trycket på en gång. Det är därför den är så bra att träna hästar med, för den är väldigt väldig tydlig.

Många köper dock slappa halvdana repgrimmor som jag iallafall aldrig skulle använda, jag gillar dom mer tjockare styvare och stabilare varianterna.

Min väns häst förstörde sin nacke med en fodrad "snäll" grimma pga ett hastigt ryck så näe, inga grimmor är säkra för hästen om den kastar sig i panik.

Ja jag har bara Double Diamond, de flesta andra är rätt värdelösa 😅.
 
Är lädergrimman bortglömd? Jag använder inget annat men köper väldigt sällan eftersom en bra lädergrimma håller i en evighet (till skillnad från nylongrimmor). Jag gillar den här modellen som exempelvis Lippo som är ställbar på båda sidor och som har en hake som är enkel att knäppa. Den kostar dessutom endast ca 400 kr. Lånad bild.Visa bifogad fil 149753
Ingen aning, men de är oavsett finare :)
 
Är lädergrimman bortglömd? Jag använder inget annat men köper väldigt sällan eftersom en bra lädergrimma håller i en evighet (till skillnad från nylongrimmor). Jag gillar den här modellen som exempelvis Lippo som är ställbar på båda sidor och som har en hake som är enkel att knäppa. Den kostar dessutom endast ca 400 kr. Lånad bild.Visa bifogad fil 149753
Jag (och flertalet andra i stallet) har nylongrimma ute och lädergrimma vid uppbindning i stallgången.
Stängda grimmor när hästar leds eller står uppbundna.
 
Mina hästar har knappt grimmor på sig. :D

Ena hagen 5 m utanför stallet andra 50m bort så de leds fram och tillbaks i grimman med ena sidan öppen och fastsatt under näsan för att inte slänga. Lätt att ta på och av vid in/utsläpp

På gången står de likadant med grimman öppen. Vid resor har jag en lädergrimma istället och stängd.

Har eget stall och bara 3 hästar när vi stod uppstallade så vart grimmorna alltid stängda
 
Jag (och flertalet andra i stallet) har nylongrimma ute och lädergrimma vid uppbindning i stallgången.
Stängda grimmor när hästar leds eller står uppbundna.
Jag hade hellre haft det tvärtom, om dom nu måste ha grimma i hagen så är det säkrare med lädergrimma som inte ger lika stora skador om dom fastnar och drar. När dom är i stallgången eller under våran uppsikt övht så har vi ju trots allt hyfsat kontroll på vad dom gör plus att det går att rädda dom från ryck genom balsnören så dom snabbt kommer loss.

Förstår att man kanske inte vill slösa på lädergrimman i hagen men trots allt så köper vi ju den för att den är säkrare och inte enart för att det ska vara snyggt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
Svar
16
· Visningar
1 051
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 948
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp