Obegriplig trend?

Trend kan ju betyda lite olika saker. Gissar att det är mer i bemärkelsen växande fenomen här än att det skulle vara något koolt och poppis.

För mig känns det inte så relevant om man personligen känner sig orolig för något, utan mer om enkla principer som att utrustning ska sitta ordentligt och säkert. En olycka är ju liksom just det man inte kunnat förutse.
Aja. Vi tycker olika. Personligen kunde jag inte bry mig mindre hur andra gör.
 
I sådana situationer skulle jag hellre välja en annan typ av grimma, än att ha en "vanlig" grimma oknäppt. Det finns ju sådana som är oerhört smidiga och enkla att få på och av, utan något hårt och vasst som riskerar att fastna eller på annat sätt skada hästen (eller människan). T. ex. en sådan här, ledgrimma har jag alltid kallat dem, men det finns kanske något annat namn.

images


Jag menar nu alltså inte just bara till @Blyger utan som ett generellt tips, om man av någon anledning behöver få av/på grimman väldigt snabbt och enkelt, men kanske inte vill ha skaderisken med hängande spänne.
Bara för att förtydliga:
En ledgrimma eller fångstgrimma är tänkt för att snabbt och enkelt kunna fånga och leda vilken häst som helst oavsett storlek. Jättebra om man snabbt behöver fånga och flytta hästar i nödsituation. Ingen grimma man ska binda upp i!
 
Bara för att förtydliga:
En ledgrimma eller fångstgrimma är tänkt för att snabbt och enkelt kunna fånga och leda vilken häst som helst oavsett storlek. Jättebra om man snabbt behöver fånga och flytta hästar i nödsituation. Ingen grimma man ska binda upp i!

Bra förtydligande! Jag tänkte just på sådana situationer som beskrevs, där man behöver kunna få av (eller på) grimman så snabbt som möjligt på en stressad häst. Då skulle jag hellre välja en ledgrimma, än en uppknäppt vanlig grimma, men självklart är det inget man ska binda upp hästen i.

Vill man ha en grimma som går snabbt att hänga på/ta av, och som man kan binda upp hästen i, är väl en grooming-grimma ett vettigt alternativ. Nackdelen med dem är ju att hästarna lättare kan krypa ur dem.

Vad jag försöker få fram är att det hur som helst finns bättre (som i säkrare) alternativ till en uppknäppt vanlig grimma, sedan vilket alternativ som passar bäst är förstås beroende på situation och häst :)
 
Knäpper av bara farten, fuskar ibland
men har har iofs några grimmor där jag tagit bort käkdelen just för när man ska leda så korta sträckor jag gör ibland. In ut från hagen eller förflytta en bit.
Men då har jag lika gärna bara grimskaft runt halsen. Lite beroende på dagsform 😎


Knäpper i sidringen om hästen jag leder verkar yvig, stressad eller kanske t.o.m.testar o drar. Man får en annan kontroll på huvudet när man kan dra det emot sej på ett annat sätt sidledes.
Har du den under, på vanligt vis, då så kan den bara räta ut sej och dra.
Men så har jag gjort iallafall i tjugo år nu.
Det är ingen trend, mer en säkerhetsåtgärd. Gillar inte kedjegrimskaft heller för ch använder inte det men detta är effektivt på ett snällt sätt.
 
Jag undrar om det är många med shettisar som missar att knäppa grimman? Dessa små - näst intill öronlösa - individer kommer ju i princip ur sin grimma om de vill hur man än spänner och knäpper... :p Utan att spänna under hakan är man ju helt chanslös :D!
 
Knäpper alltid och förundras över personer som säger "det har aldrig hänt något". Bara att veta att det är en risk borde räcka för att byta beteende. Hela grimman kan lätt hamna på sniskan och då ska det mycket till för att det inte ska kunna hända. Fakta är ju att det har hänt flera gånger. Varför är det så svårt att förstå att det då kan hända?

Ang att sätta grimskaftet på sidan - det ger överlägsen kontroll. Jag sätter ofta där om jag leder en häst som jag är rädd ska försöka springa iväg utan mig. Fungerar riktigt bra.
 
Jag känner lite detsamma! Sådant som att ha alla spännen ordentligt knäppta och i ordning sitter i ryggmärgen sedan urminnes tider. Jag skulle nog knappt klara att lämna en grimma uppknäppt ens om jag försökte 😅

Jag har försökt, minns inte vad jag skulle göra men bara något jättekort där jag ville testa att ha grimma på (har normalt hästarna helt lösa). Det var fysiskt omöjligt för mig 😅 Man har nog ganska många sådana rutiner som sitter i ryggmärgen antar jag.
 
Jag har försökt, minns inte vad jag skulle göra men bara något jättekort där jag ville testa att ha grimma på (har normalt hästarna helt lösa). Det var fysiskt omöjligt för mig 😅 Man har nog ganska många sådana rutiner som sitter i ryggmärgen antar jag.

Ja, det är nog lite som med blinkersen när man kör bil. Det spelar ingen roll för mig om jag så är helt ensam på en liten villagata klockan 5 på morgonen, nog sjutton slår jag på blinkersen ändå när det är dags att svänga. Knäppa grimma är samma sak - det är liksom svårt att inte göra det, eftersom det går av bara farten.
 
Varför behöver jag vara en god förebild när jag tar mina ut och in i hagen? FFör vem? Liknelsen med hjälp är skitlöjlig. Jag väljer att låta vuxna göra som de vill.
Fast, du skriver ju på ett forum :) som är ganska stort. Så om alla i tråden bara hade skrivit som svar -Ah sure, superduper, jag ska också börja ha haken hängande löst på min grimma, istället för att protestera så skulle det ju blivit en typ av -förebild, i text. Så borde de ignorera dina poster eller bara hålla med?

Och hade inte ditt barn 1000 följare och fotade hästen med löst hängande hake? Det är ju också en förebild.

Rent teoretiskt sett så finns ju lite härligt knasiga trender i liknande variant historiskt sett, så det här skulle ju också kunna bli en, (själv har jag inte sett hängande hakar och har ingen koll) men det kanske skulle kunna bli coolt bland 14 åringarna att vara lite härligt nonchalant och avslappnad med grimman som med hoppryttarna på 80-talet som körde med hakremmen på hjälmen sittande över skärmen, eller att trava in sista biten med travhästen med hakbandet snyggt hängandes och dinglandes.

Kastar såklart sten i glashus här eftersom jag tycker att det var bara drygt att klaga på drottningen av England när hon red utan hjälm. :) Samtidigt, det verkar mer sannolikt att den som rider utan hjälm vet hur dumt det är jämfört med hängande grejs på hästar. Sedan känns det som utan hjälm är egen personlig risk, halvknäppt grimma som går att få av är delad risk av alla i stallet. Om det finns andra i stallet.

Kn: är det bara jag som har umgåtts med djur som rätt och slätt skulle backat ur grimman och gått sin väg och ställt till elände och sparkat en annan ponny? med vidhängande 8 åring (speciellt om uppställd i gången då grimman sitter bra i väggarna och blir lättare att backa ur.)
 
Senast ändrad:
Repgrimma är jättebra men jag skulle aldrig binda upp en häst i en repgrimma!
Varför? (dvs vill veta helt enkelt) eller menar du binda upp på gången? Har sett mängder av hästar uppbundna i repgrimma med ett grimskaft rakt fram i väggen tex och det har inte sett "annorlunda ut" jämfört med vanlig grimma. Iofs skulle man kanske haft balsöre mellan hake och grimma men.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Varför? (dvs vill veta helt enkelt) eller menar du binda upp på gången? Har sett mängder av hästar uppbundna i repgrimma med ett grimskaft rakt fram i väggen tex och det har inte sett "annorlunda ut" jämfört med vanlig grimma. Iofs skulle man kanske haft balsöre mellan hake och grimma men.

För att en repgrimma är rätt skarp och om hästen får panik så kommer hästen förmodligen skadas betydligt mycket mer av en sån än av en bra lädergrimma.

Jag föredrar en bra lädergrimma vid uppbindning. Men en repgrimma är toppen om man ska ut och gå promenader med hästen.
 
För att en repgrimma är rätt skarp och om hästen får panik så kommer hästen förmodligen skadas betydligt mycket mer av en sån än av en bra lädergrimma.

Jag föredrar en bra lädergrimma vid uppbindning. Men en repgrimma är toppen om man ska ut och gå promenader med hästen.
Bra lädergrimmor tycker dock inte jag att jag har sett på länge, (läs på typ 20 år, ens på privathäst) alla hästar jag stött på har nylongrimmor. Nylongrimma har väl inte mer eftergift än en repgrimma? Eller har de det insytt i sömmarna? (dock såklart normalt balsnöre i ngn ände eller hake som kan ge upp. Men det går att ha på repgrimma.)
 
Varför? (dvs vill veta helt enkelt) eller menar du binda upp på gången? Har sett mängder av hästar uppbundna i repgrimma med ett grimskaft rakt fram i väggen tex och det har inte sett "annorlunda ut" jämfört med vanlig grimma. Iofs skulle man kanske haft balsöre mellan hake och grimma men.
Repgrimma går utmärkt att binda upp hästen i sålänge man binder upp dom rätt med rätt knut som lätt går att lossa. Rätt knuten så går det att lossa även om hästen drar i den, det är så iofs som jag lärt mig binda upp hästar oavsett vad den har för huvudlag..

Däremot skulle jag aldrig lämna en häst utan tillsyn i repgrimma..men det tycker jag iofs inte man ska göra oavsett. Man bör alltid vara nära nog för att snabbt kunna lossa dom.
 
Bra lädergrimmor tycker dock inte jag att jag har sett på länge, (läs på typ 20 år, ens på privathäst) alla hästar jag stött på har nylongrimmor. Nylongrimma har väl inte mer eftergift än en repgrimma? Eller har de det insytt i sömmarna? (dock såklart normalt balsnöre i ngn ände eller hake som kan ge upp. Men det går att ha på repgrimma.)
Repgrimmor är smala, vassa och används vid träning.
Bind upp i en sån och hästen får panik så kommer den göra stor skada på hästen.

De flesta grimmor, även nylon, går ju faktiskt sönder. Kanske de rejälaste håller längre om hästen panikar och man inte kan komma intill, men i stort sett.
En repgrimma har inte särskilt många svaga belastnibgspunkter, kanske ingen alls faktiskt, utan är ett enda långt rep.

En grimma är svaga i sina spännen eller annat- de går sönder nånstans.


Skulle aldrig aldrig binda upp i repgrimma. Inte ens under uppsikt.
 
Repgrimma går utmärkt att binda upp hästen i sålänge man binder upp dom rätt med rätt knut som lätt går att lossa. Rätt knuten så går det att lossa även om hästen drar i den, det är så iofs som jag lärt mig binda upp hästar oavsett vad den har för huvudlag..

Däremot skulle jag aldrig lämna en häst utan tillsyn i repgrimma..men det tycker jag iofs inte man ska göra oavsett. Man bör alltid vara nära nog för att snabbt kunna lossa dom.
Ok jo de var uppbundna med rätt knut. Googlade lite och såg att knuten som rekommenderas är den jag lärde mig.
 
Repgrimmor är smala, vassa och används vid träning.
Bind upp i en sån och hästen får panik så kommer den göra stor skada på hästen.

De flesta grimmor, även nylon, går ju faktiskt sönder. Kanske de rejälaste håller längre om hästen panikar och man inte kan komma intill, men i stort sett.
En repgrimma har inte särskilt många svaga belastnibgspunkter, kanske ingen alls faktiskt, utan är ett enda långt rep.

En grimma är svaga i sina spännen eller annat- de går sönder nånstans.


Skulle aldrig aldrig binda upp i repgrimma. Inte ens under uppsikt.
Tack :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
659
Senast: miumiu
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 633
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 834
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 237
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp