Gillar inte heller att det inte går att binda upp medan man gör i ordning fler. Tycker inte om repgrimmor.Jag gillar inte att den verkar dras åt om näsan som ett strypkoppel? Men det finns säkert en massa olika liknande modeller.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gillar inte heller att det inte går att binda upp medan man gör i ordning fler. Tycker inte om repgrimmor.Jag gillar inte att den verkar dras åt om näsan som ett strypkoppel? Men det finns säkert en massa olika liknande modeller.
Aja. Vi tycker olika. Personligen kunde jag inte bry mig mindre hur andra gör.Trend kan ju betyda lite olika saker. Gissar att det är mer i bemärkelsen växande fenomen här än att det skulle vara något koolt och poppis.
För mig känns det inte så relevant om man personligen känner sig orolig för något, utan mer om enkla principer som att utrustning ska sitta ordentligt och säkert. En olycka är ju liksom just det man inte kunnat förutse.
Jag är ett stort fan av repgrimmor, särskilt estetiskt, men grimskaftet har aldrig varit en del av de jag använt.Gillar inte heller att det inte går att binda upp medan man gör i ordning fler. Tycker inte om repgrimmor.
Bara för att förtydliga:I sådana situationer skulle jag hellre välja en annan typ av grimma, än att ha en "vanlig" grimma oknäppt. Det finns ju sådana som är oerhört smidiga och enkla att få på och av, utan något hårt och vasst som riskerar att fastna eller på annat sätt skada hästen (eller människan). T. ex. en sådan här, ledgrimma har jag alltid kallat dem, men det finns kanske något annat namn.
Jag menar nu alltså inte just bara till @Blyger utan som ett generellt tips, om man av någon anledning behöver få av/på grimman väldigt snabbt och enkelt, men kanske inte vill ha skaderisken med hängande spänne.
Jag skulle vara jätteorolig för att tappa snöret och hästen råkar trampa på det!Bara för att förtydliga:
En ledgrimma eller fångstgrimma är tänkt för att snabbt och enkelt kunna fånga och leda vilken häst som helst oavsett storlek. Jättebra om man snabbt behöver fånga och flytta hästar i nödsituation. Ingen grimma man ska binda upp i!
Gillar inte heller att det inte går att binda upp medan man gör i ordning fler. Tycker inte om repgrimmor.
Bara för att förtydliga:
En ledgrimma eller fångstgrimma är tänkt för att snabbt och enkelt kunna fånga och leda vilken häst som helst oavsett storlek. Jättebra om man snabbt behöver fånga och flytta hästar i nödsituation. Ingen grimma man ska binda upp i!
Jag känner lite detsamma! Sådant som att ha alla spännen ordentligt knäppta och i ordning sitter i ryggmärgen sedan urminnes tider. Jag skulle nog knappt klara att lämna en grimma uppknäppt ens om jag försökte
Jag har försökt, minns inte vad jag skulle göra men bara något jättekort där jag ville testa att ha grimma på (har normalt hästarna helt lösa). Det var fysiskt omöjligt för mig Man har nog ganska många sådana rutiner som sitter i ryggmärgen antar jag.
Fast, du skriver ju på ett forum som är ganska stort. Så om alla i tråden bara hade skrivit som svar -Ah sure, superduper, jag ska också börja ha haken hängande löst på min grimma, istället för att protestera så skulle det ju blivit en typ av -förebild, i text. Så borde de ignorera dina poster eller bara hålla med?Varför behöver jag vara en god förebild när jag tar mina ut och in i hagen? FFör vem? Liknelsen med hjälp är skitlöjlig. Jag väljer att låta vuxna göra som de vill.
Varför? (dvs vill veta helt enkelt) eller menar du binda upp på gången? Har sett mängder av hästar uppbundna i repgrimma med ett grimskaft rakt fram i väggen tex och det har inte sett "annorlunda ut" jämfört med vanlig grimma. Iofs skulle man kanske haft balsöre mellan hake och grimma men.Repgrimma är jättebra men jag skulle aldrig binda upp en häst i en repgrimma!
Varför? (dvs vill veta helt enkelt) eller menar du binda upp på gången? Har sett mängder av hästar uppbundna i repgrimma med ett grimskaft rakt fram i väggen tex och det har inte sett "annorlunda ut" jämfört med vanlig grimma. Iofs skulle man kanske haft balsöre mellan hake och grimma men.
Bra lädergrimmor tycker dock inte jag att jag har sett på länge, (läs på typ 20 år, ens på privathäst) alla hästar jag stött på har nylongrimmor. Nylongrimma har väl inte mer eftergift än en repgrimma? Eller har de det insytt i sömmarna? (dock såklart normalt balsnöre i ngn ände eller hake som kan ge upp. Men det går att ha på repgrimma.)För att en repgrimma är rätt skarp och om hästen får panik så kommer hästen förmodligen skadas betydligt mycket mer av en sån än av en bra lädergrimma.
Jag föredrar en bra lädergrimma vid uppbindning. Men en repgrimma är toppen om man ska ut och gå promenader med hästen.
Repgrimma går utmärkt att binda upp hästen i sålänge man binder upp dom rätt med rätt knut som lätt går att lossa. Rätt knuten så går det att lossa även om hästen drar i den, det är så iofs som jag lärt mig binda upp hästar oavsett vad den har för huvudlag..Varför? (dvs vill veta helt enkelt) eller menar du binda upp på gången? Har sett mängder av hästar uppbundna i repgrimma med ett grimskaft rakt fram i väggen tex och det har inte sett "annorlunda ut" jämfört med vanlig grimma. Iofs skulle man kanske haft balsöre mellan hake och grimma men.
Repgrimmor är smala, vassa och används vid träning.Bra lädergrimmor tycker dock inte jag att jag har sett på länge, (läs på typ 20 år, ens på privathäst) alla hästar jag stött på har nylongrimmor. Nylongrimma har väl inte mer eftergift än en repgrimma? Eller har de det insytt i sömmarna? (dock såklart normalt balsnöre i ngn ände eller hake som kan ge upp. Men det går att ha på repgrimma.)
Ok jo de var uppbundna med rätt knut. Googlade lite och såg att knuten som rekommenderas är den jag lärde mig.Repgrimma går utmärkt att binda upp hästen i sålänge man binder upp dom rätt med rätt knut som lätt går att lossa. Rätt knuten så går det att lossa även om hästen drar i den, det är så iofs som jag lärt mig binda upp hästar oavsett vad den har för huvudlag..
Däremot skulle jag aldrig lämna en häst utan tillsyn i repgrimma..men det tycker jag iofs inte man ska göra oavsett. Man bör alltid vara nära nog för att snabbt kunna lossa dom.
TackRepgrimmor är smala, vassa och används vid träning.
Bind upp i en sån och hästen får panik så kommer den göra stor skada på hästen.
De flesta grimmor, även nylon, går ju faktiskt sönder. Kanske de rejälaste håller längre om hästen panikar och man inte kan komma intill, men i stort sett.
En repgrimma har inte särskilt många svaga belastnibgspunkter, kanske ingen alls faktiskt, utan är ett enda långt rep.
En grimma är svaga i sina spännen eller annat- de går sönder nånstans.
Skulle aldrig aldrig binda upp i repgrimma. Inte ens under uppsikt.