Obegriplig trend?

Jag känner lite att om man nu är emot att knäppa grimman så finns det grimmor med modell utan käkrem, det är så onödigt med extra grejer dom kan fastna i eller få spännet i ögat om dom skakar på sig.

Det finns ju liksom absolut ingen fördel att ha grimma oknäppt, tvärtom, den sitter dåligt och riskerar bara att störa hästen istället. Näe, köp en grimma utan rem istället som är gjord för det och som sitter bättre och ingen riskerar att skada sig.
 
Skulle aldrig få för mig att lämna grimmans käkrem oknäppt, tycker alla bilder tydligt visar att den kan veva omkring onödigt. Om folk däremot knäpper den i ringen under hakan har jag lite lättare för. Var och en gör som man vill såklart, men i vårt stall skulle det inte accepteras med lösa spännen.

Däremot har jag ibland satt grimskaftet i sidan på grimman på hästar som vet att de är starka för det kan bli lättare att få halsen böjd och få stopp på dem då.
 
Jag förstår mig inte heller på det. Hos "oss" har det bara varit någon enstaka person som haft grimman oknäppt. Då har någon av oss "tanter" vänligt informerat om att på den anläggningen knäpper vi grimmorna, eftersom det är en säkerhetsfråga, och så har det varit bra med det. Det har alltså aldrig riktigt "fått fäste" hos oss.

Jag ser det däremot på sociala medier och i bland i andra stall. För mig finns det helt enkelt ingen anledning till att inte knäppa grimman ordentligt, och jag förstår helt enkelt inte syftet med att inte knäppa. Dels ser det slarvigt ut, men det är ju en struntsak egentligen. Värre är skaderisken om spännet slår upp i ögat (det har hänt, fler än en gång), eller risken att någon eller något fastnar i spännet, eller att hästen kommer ur grimman o. s. v.
 
Jag känner lite att om man nu är emot att knäppa grimman så finns det grimmor med modell utan käkrem, det är så onödigt med extra grejer dom kan fastna i eller få spännet i ögat om dom skakar på sig.

Det finns ju liksom absolut ingen fördel att ha grimma oknäppt, tvärtom, den sitter dåligt och riskerar bara att störa hästen istället. Näe, köp en grimma utan rem istället som är gjord för det och som sitter bättre och ingen riskerar att skada sig.
Varför känner du att du behöver bry dig om hur andra gör?
 
Om det är en trend att inte knäppa grimman vet jag inte, slarvat har folk gjort i alla tider. Att sätta grimskaftet i sidan vet jag att vissa tycker ger bättre kontroll på hästen. Jag tycker inte det. Tvärtom.
 
Varför känner du att du behöver bry dig om hur andra gör?
För mig handlar det om säkerhet och vad som sprids som ok att göra. Att vuxna gör som dom vill med för dom kända hästar är ju inget någon annan har att göra med. Men när saker blir en trend och det finns flera fall där hästar HAR fått haken i ögat så tycker jag det ska uppmärksammas och diskuteras. När dessutom anledningen är besparing av 0.001 sekund så är det ju verkligen inget som ska läras ut och spridas.
 
Utan käkrem ser jag inget problem med oknäppt mer än viss vhans att hästen tar av sig grimman. Bra att du tagit bort spännet.

Till alla i tråden:
Har också hört om obehagliga skador och tycker nog att haken når upp till ögat på fel sida på rätt många hästar. Men visst, jag har inte mätt på flera tjog hästar.
Jag har för mig att remmen ursprungligen gick sönder lite på något sätt (grimman var gammal redan då :p) och att jag efter det tog av den helt - och då märkte att jag tyckte det var väldigt smidigt, och att det inte kändes som om den behövdes :)
 
Varför känner du att du behöver bry dig om hur andra gör?
Varför känner du ett behov av att bry dig om vad andra bryr sig om? Så till den grad dessutom att du känner ett behov av att skriva det.

Dessutom när det gäller hästarnas säkerhet så tycker jag att det är ett måste att folk bryr sig faktiskt. Som sagt, vill man inte ha käkremmen så finns det grimmor utan som är gjorda för att snabbt kunna ta in och ut hästar osv, säkrare för alla parter.
 
Senast ändrad:
Har också observerat fenomenet och håller med majoriteten här i tråden. Jag leder ofta mina hästar (ej unghingsten) med ett grimskaft runt halsen då det fungerar med stallets utformning och mina djur är snälla att hantera även i halsring. Det ser jag inte riktigt som jämförbart med en sådan uppenbar skaderisk som att inte knäppa grimman. Sen händer det att jag knäpper upp den i stallet för att nå till att borsta, om hästen inte är tillräckligt lugn och lyhörd för att stå helt lös, men då brukar jag knäppa den i haken under nosen om jag lämnar den.

Leder gör jag (helst) inte med grimskaftet i sidan, däremot binder jag gärna upp där för något ökad rörelsefrihet samt svårare att nå till att bita i linorna. Dock endast på snälla hästar som jag ändå förväntar mig står hyfsat, vill till exempel inte sätta det där på min åring om ifall han skulle skutta omkring då det blir för nära ögonen.
 
För mig handlar det om säkerhet och vad som sprids som ok att göra. Att vuxna gör som dom vill med för dom kända hästar är ju inget någon annan har att göra med. Men när saker blir en trend och det finns flera fall där hästar HAR fått haken i ögat så tycker jag det ska uppmärksammas och diskuteras. När dessutom anledningen är besparing av 0.001 sekund så är det ju verkligen inget som ska läras ut och spridas.
Kan du länka till dessa? Jag tycker dottern är relativt mycket på sociala medier med några tusen följare, övervakad av mig, har aldrig sett att fenomenet är så utbrett att det skulle kallas trend?
 
Har också observerat fenomenet och håller med majoriteten här i tråden. Jag leder ofta mina hästar (ej unghingsten) med ett grimskaft runt halsen då det fungerar med stallets utformning och mina djur är snälla att hantera även i halsring. Det ser jag inte riktigt som jämförbart med en sådan uppenbar skaderisk som att inte knäppa grimman. Sen händer det att jag knäpper upp den i stallet för att nå till att borsta, om hästen inte är tillräckligt lugn och lyhörd för att stå helt lös, men då brukar jag knäppa den i haken under nosen om jag lämnar den.

Leder gör jag (helst) inte med grimskaftet i sidan, däremot binder jag gärna upp där för något ökad rörelsefrihet samt svårare att nå till att bita i linorna. Dock endast på snälla hästar som jag ändå förväntar mig står hyfsat, vill till exempel inte sätta det där på min åring om ifall han skulle skutta omkring då det blir för nära ögonen.
På vilket sätt är det en uppenbar skaderisk? Mina grimmor når inte ens till ögat? Jag förstår verkligen inte?
 
På vilket sätt är det en uppenbar skaderisk? Mina grimmor når inte ens till ögat? Jag förstår verkligen inte?
En löst hängande ögla med viss tyngd, lätt att fastna i samt att vifta upp till ögat. Om det inte är så på dina grimmor så är det väl toppen, jag upplever inte det på mina och tyckte även den bilden som lades upp tidigare i tråden såg ut att nå. Grimman sitter också något lösare än vanligt (och grimmor brukar sitta hyfsat löst i normalfallet) vilket gör att den kan vridas vid plötsliga, eller icke plötsliga, rörelser och ändra svängradien på spännet.
 
En löst hängande ögla med viss tyngd, lätt att fastna i samt att vifta upp till ögat. Om det inte är så på dina grimmor så är det väl toppen, jag upplever inte det på mina och tyckte även den bilden som lades upp tidigare i tråden såg ut att nå. Grimman sitter också något lösare än vanligt (och grimmor brukar sitta hyfsat löst i normalfallet) vilket gör att den kan vridas vid plötsliga, eller icke plötsliga, rörelser och ändra svängradien på spännet.
Vilken skada gör de om man sätter på den i boxen och leder 20 meter ut i hagen där man tar av grimman? Var menar du den skulle fastna?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 590
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: cassiopeja
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 981
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp