Knäpper alltid och lär barnen det med.
Vill inte riskera lös häst och /eller skadad häst eller barn.
Vill inte riskera lös häst och /eller skadad häst eller barn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tar ibland med uppknäppt grimma mellan box och hage, typ 10 m. Går snabbare, är smidigare när man kan ta på och av grimman med bara en hand och använda den andra till att t.ex. hålla grinden eller mota bort de andra hästarna.
Aldrig hänt här. Har däremot hänt att hästen skakat av sig grimman vilket kvittar pga hur gården är byggd, de vet var ska så att säga. Det är väl därför man knäpper den remmen. Ögonen har då aldrig mina fått den i. Dit når den inte.
Jag ser definitivt att den kan slå i ögatDen kan omöjligt träffa ögat. Möjligen skulle den kunna slå till på mulen men att hon skulle få sån kraft när hon står uppbunden känns minimal. Så jag kommer inte knäppa.
Visa bifogad fil 149649
Jag ser definitivt att den kan slå i ögat
Utan käkrem ser jag inget problem med oknäppt mer än viss vhans att hästen tar av sig grimman. Bra att du tagit bort spännet.På stora hästen har jag en gammal lädergrimma som inte har någon käkrem efter att den klippts bort, dvs finns inget att knäppa - jag använder den 99% av tiden, och den vanliga grimman (med spänd käkrem) används bara vid t.ex. longering, löshoppning och liknande. Aldrig varit några problem med att den åker av under de 15 åren jag använt den grimman.
Shettisen har en vanlig grimma, men jag hade velat fixa en utan käkrem till henne också då det känns som smidigare när hästarna t.ex. bara ska byta hage.
Sidoringen och långt grimskaft hade jag på en som ville knata förbi mig och sedan dra ett tag.Varför har det blivit populärt att inte knäppa grimman? Och att sätta grimskaftet i grimmans sida när en leder? Jag ser det mer och mer. Har det varit så utomlands och nu tagit sig hitåt? Jag tycker det förstnämda är idiotiskt och det andra märkligt.
Inte ens om remmen i mitten (med ringen) rört sig på käkremmen så den är mer åt ena sidan? Det hade jag trott frå. ilden.Nope, det kan den inte. Har testat
Skulle kunna slå på mulen om hon gör en rejäl nacksving vilket hon inte kan när hon är uppbunden. Inte för att hon ens försökt med sånt ändå.
Nä men det betyder att du gör som du vill om du är vuxen. Tycker jämförelsen är skitlöjligt. Kollade idag på våra grimor, de når inte upp till ögat.Jag har aldrig slagit i huvudet när jag trillat av, betyder det att det är lämpligt att jag rider utan hjälm?
Inte ens om remmen i mitten (med ringen) rört sig på käkremmen så den är mer åt ena sidan? Det hade jag trott frå. ilden.
Bra att du testat och tänkt på det. Ögonskador eller en smäll så hästen kanske får panik och drar omkull en när man leder är ju inte så kul..
Vad bra!Nej, den kan inte träffa ögat hur den än sitter![]()
Du ja. Inte jag. Eftersom jag knäpper till exempel i transport. Men inte fram och tillbaka till hagen.Om jag inte hade velat knäppa remmen hade jag ju helt enkelt klippt av den istället
Att ha massa dinglande saker är generellt sätt en väldigt dålig idé runt hästar rätt var det är lyckas de med något oväntat