Obegriplig trend?

Tar ibland med uppknäppt grimma mellan box och hage, typ 10 m. Går snabbare, är smidigare när man kan ta på och av grimman med bara en hand och använda den andra till att t.ex. hålla grinden eller mota bort de andra hästarna.

Skulle dock aldrig binda upp utan att knäppa grimma. Om jag tex ska klippa under hakan tar jag hellre av grimman helt.
 
På stora hästen har jag en gammal lädergrimma som inte har någon käkrem efter att den klippts bort, dvs finns inget att knäppa - jag använder den 99% av tiden, och den vanliga grimman (med spänd käkrem) används bara vid t.ex. longering, löshoppning och liknande. Aldrig varit några problem med att den åker av under de 15 åren jag använt den grimman.

Shettisen har en vanlig grimma, men jag hade velat fixa en utan käkrem till henne också då det känns som smidigare när hästarna t.ex. bara ska byta hage.
 
Knäpper alltid grimman, vill minimera de risker som går att minimera. Är inte direkt jobbigt att knäppa/knäppa upp. Tycker dessutom inte om när det ser ”slarvigt ut” på hästen 😅
Dottern fick för sig nu i sommar att inte knäppa grimman på hennes ponny. Hon går ju så snällt. Jo det gör hon, men när hon tog ner huvudet för att ta en tugga gräs så trampade hon på käkremmen som då hängde lös ner på backen och slet sönder grimman och kom lös.
Så nu gäller regeln att alltid knäppa grimman på alla hästarna.
 
Tar jag in eller ut dem från vinterhagen är grimmorna alltid knäppta, bara nu från sommarhagen som jag bara knäpper en.
 
På stora hästen har jag en gammal lädergrimma som inte har någon käkrem efter att den klippts bort, dvs finns inget att knäppa - jag använder den 99% av tiden, och den vanliga grimman (med spänd käkrem) används bara vid t.ex. longering, löshoppning och liknande. Aldrig varit några problem med att den åker av under de 15 åren jag använt den grimman.

Shettisen har en vanlig grimma, men jag hade velat fixa en utan käkrem till henne också då det känns som smidigare när hästarna t.ex. bara ska byta hage.
Utan käkrem ser jag inget problem med oknäppt mer än viss vhans att hästen tar av sig grimman. Bra att du tagit bort spännet.

Till alla i tråden:
Har också hört om obehagliga skador och tycker nog att haken når upp till ögat på fel sida på rätt många hästar. Men visst, jag har inte mätt på flera tjog hästar.
 
Varför har det blivit populärt att inte knäppa grimman? Och att sätta grimskaftet i grimmans sida när en leder? Jag ser det mer och mer. Har det varit så utomlands och nu tagit sig hitåt? Jag tycker det förstnämda är idiotiskt och det andra märkligt.
Sidoringen och långt grimskaft hade jag på en som ville knata förbi mig och sedan dra ett tag.
Lyckades jag ta tag i rätt tillfälle så vändes huvudet och då gav han sig.
Så att knäppa i sidoringen gör jag om dethar en funktion så att säga.

Och ja vi jobbade såklart på problemet på andra sätt också. Men lös häst= skaderisk så då fick man ta i lite när det krävdes.
 
Nope, det kan den inte. Har testat 😁
Skulle kunna slå på mulen om hon gör en rejäl nacksving vilket hon inte kan när hon är uppbunden. Inte för att hon ens försökt med sånt ändå.
Inte ens om remmen i mitten (med ringen) rört sig på käkremmen så den är mer åt ena sidan? Det hade jag trott frå. ilden.

Bra att du testat och tänkt på det. Ögonskador eller en smäll så hästen kanske får panik och drar omkull en när man leder är ju inte så kul..
 
Inte ens om remmen i mitten (med ringen) rört sig på käkremmen så den är mer åt ena sidan? Det hade jag trott frå. ilden.

Bra att du testat och tänkt på det. Ögonskador eller en smäll så hästen kanske får panik och drar omkull en när man leder är ju inte så kul..

Nej, den kan inte träffa ögat hur den än sitter 😊
 
Om jag inte hade velat knäppa remmen hade jag ju helt enkelt klippt av den istället
Att ha massa dinglande saker är generellt sätt en väldigt dålig idé runt hästar rätt var det är lyckas de med något oväntat
Du ja. Inte jag. Eftersom jag knäpper till exempel i transport. Men inte fram och tillbaka till hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 590
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: cassiopeja
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 981
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp