Obegriplig trend?

Hästen kan fastna med öglan i boxdörren, i dörren på väg ut ur stallet, i en trädgren på väg till hagen eller vad som helst.
Vi Har inget att fastna i i stallet. Mocha men stängd gårdsplan utan grejer att fastna i. Läskigt med folk som har åsikter om andras hästhavande utan att ha på fötterna.
 
Vi Har inget att fastna i i stallet. Mocha men stängd gårdsplan utan grejer att fastna i. Läskigt med folk som har åsikter om andras hästhavande utan att ha på fötterna.
Fast vi har på fötterna. Hästar har skadats och även krupit ur grimmor som är dåligt påsatta. Bara för att du har ett perfekt stall och stallplan så är det ju inte vanligt i hela världen. Jag följer flera utländska konton och börjar se detta grimslarv mer och mer. Frågan är väl varför du tar åt dig om det nu fungerar så bra och är viktigt för dig. Scrolla vidare bara.
 
Jag gör det inte för att spara tid utan för att det är smidigt. Enkelt att borsta och mindre knöl med att ta på och av flughuva.
Hagen är utanför stalldörren och ska vi gå en promenad knäpper jag som sagt.
Med hennes öron är det i princip omöjligt att hon kommer lös, jag släpper hennes dessutom helt lös både när jag ska träna och när jag tar av tränset.
Är ensam inackordering och min stallägare bryr sig inte om jag knäpper grimman eller inte, har inte heller några ungar att vara föredöme för.
Förra hästen hade groominggrimma, har tänkt köpa en till henne också när jag hittar en trevlig modell.
 
Så det är alltså lathet bakom att inte knäppa grimman. Hur många sekunder sparas?
För mig var det en säkerhetsgrej med en häst som lätt blev väldigt stressad och annars brukade slita sig när vi kom in i hagen. Det var extremt viktigt med de där sekunderna, annars riskerade jag en stressad häst som sprang i hagen med grimma och ledrep efter sig. Att fippla med spännet strax innan grinden kändes ännu mera osäkert än att bara leda med uppknäppt grimma 🤷🏻‍♀️
Alla hästar är olika. Vi har av naturliga skäl inte stått uppstallade på någon stor anläggning heller och hans oknäppta grimma når inte upp till ögat.
 
För mig var det en säkerhetsgrej med en häst som lätt blev väldigt stressad och annars brukade slita sig när vi kom in i hagen. Det var extremt viktigt med de där sekunderna, annars riskerade jag en stressad häst som sprang i hagen med grimma och ledrep efter sig. Att fippla med spännet strax innan grinden kändes ännu mera osäkert än att bara leda med uppknäppt grimma 🤷🏻‍♀️
Alla hästar är olika. Vi har av naturliga skäl inte stått uppstallade på någon stor anläggning heller och hans oknäppta grimma når inte upp till ögat.

Fast då får man ju dels träna hästen och dels se till att grimman är säker. D.v.s. att ingen ögla hänger löst som hästen kan fastna med nånstans.
 
För mig var det en säkerhetsgrej med en häst som lätt blev väldigt stressad och annars brukade slita sig när vi kom in i hagen. Det var extremt viktigt med de där sekunderna, annars riskerade jag en stressad häst som sprang i hagen med grimma och ledrep efter sig. Att fippla med spännet strax innan grinden kändes ännu mera osäkert än att bara leda med uppknäppt grimma 🤷🏻‍♀️
Alla hästar är olika. Vi har av naturliga skäl inte stått uppstallade på någon stor anläggning heller och hans oknäppta grimma når inte upp till ögat.

I sådana situationer skulle jag hellre välja en annan typ av grimma, än att ha en "vanlig" grimma oknäppt. Det finns ju sådana som är oerhört smidiga och enkla att få på och av, utan något hårt och vasst som riskerar att fastna eller på annat sätt skada hästen (eller människan). T. ex. en sådan här, ledgrimma har jag alltid kallat dem, men det finns kanske något annat namn.

images


Jag menar nu alltså inte just bara till @Blyger utan som ett generellt tips, om man av någon anledning behöver få av/på grimman väldigt snabbt och enkelt, men kanske inte vill ha skaderisken med hängande spänne.
 
Vi Har inget att fastna i i stallet. Mocha men stängd gårdsplan utan grejer att fastna i. Läskigt med folk som har åsikter om andras hästhavande utan att ha på fötterna.

Men det finns ju ett etablerat sätt att hantera hästar säkert på, och det är till för att förebygga olyckor.

Det är för både hästars och människors skull. För att ingen ska behöva skada sig i onödan. Ditt argument är liknande "jag använder inte hjälm för jag trillar aldrig av".

Det är snarare skrämmande att se att det finns folk som inte förstår varför det är viktigt med att etablera och hålla på en hög säkerhetsstandard. "Monkey see monkey do".

Var en god förebild istället.
 
Men det finns ju ett etablerat sätt att hantera hästar säkert på, och det är till för att förebygga olyckor.

Det är för både hästars och människors skull. För att ingen ska behöva skada sig i onödan. Ditt argument är liknande "jag använder inte hjälm för jag trillar aldrig av".

Det är snarare skrämmande att se att det finns folk som inte förstår varför det är viktigt med att etablera och hålla på en hög säkerhetsstandard. "Monkey see monkey do".

Var en god förebild istället.
Varför behöver jag vara en god förebild när jag tar mina ut och in i hagen? FFör vem? Liknelsen med hjälp är skitlöjlig. Jag väljer att låta vuxna göra som de vill.
 
Fast vi har på fötterna. Hästar har skadats och även krupit ur grimmor som är dåligt påsatta. Bara för att du har ett perfekt stall och stallplan så är det ju inte vanligt i hela världen. Jag följer flera utländska konton och börjar se detta grimslarv mer och mer. Frågan är väl varför du tar åt dig om det nu fungerar så bra och är viktigt för dig. Scrolla vidare bara.
Nu svarade jag givetvis ur min situation. Och nej. Du kan inte välja vilka trådar jag svarar i. Jag undrar fortfarande hur det kan vara en trend? Aldrig sett det.
 
Känner mig aldrig så konservativ och gammal (och snobbig?) som i sådana här trådar 😅

För mig är det en sådan självklarhet med noggranna säkerhetsrutiner kring hästar att det verkligen känns fel i ryggmärgen att strunta i enkla saker som kan minimera risker. En grimma som inte sitter ordentligt kan ju röra på sig om hästen slänger med huvudet — vips stämmer inte längre avståndet man mätte när man kollade om spännet nådde ögat. Vore det inte en jäkligt trist och onödig sak att ha fel om?
 
Känner mig aldrig så konservativ och gammal (och snobbig?) som i sådana här trådar 😅

För mig är det en sådan självklarhet med noggranna säkerhetsrutiner kring hästar att det verkligen känns fel i ryggmärgen att strunta i enkla saker som kan minimera risker. En grimma som inte sitter ordentligt kan ju röra på sig om hästen slänger med huvudet — vips stämmer inte längre avståndet man mätte när man kollade om spännet nådde ögat. Vore det inte en jäkligt trist och onödig sak att ha fel om?
Är faktiskt inte ett dugg orolig över det. Är mest förundrad över att folk anser det är en trend.
 
I vårt stall försökte en uppbunden häst med uppknäppt grimma tråckla sig ur grimman. Nosgrimman åkte in i munnen och nackstycket åkte tilllbaka över öronen så hästen hade plötsligt grimman som träns och bett. Slutade som tur var bra men hade ju kunnat bli panik och sönderdragen mun. Oknäppta grimmor kommer inte att förekomma här i fortsättningen!
 
Är faktiskt inte ett dugg orolig över det. Är mest förundrad över att folk anser det är en trend.
Jag har sett det enstaka gånger på sociala medier tidigare. Får ju upp mycket slumpmässigt hästeri. Men helt plötsligt den här veckan har jag sett flera skandinaviska sidor med fenomenet. Eftersom jag inte följer dom så kan jag inte länka. Trend benämner jag det för att det syns mer.
 
Känner mig aldrig så konservativ och gammal (och snobbig?) som i sådana här trådar 😅

För mig är det en sådan självklarhet med noggranna säkerhetsrutiner kring hästar att det verkligen känns fel i ryggmärgen att strunta i enkla saker som kan minimera risker. En grimma som inte sitter ordentligt kan ju röra på sig om hästen slänger med huvudet — vips stämmer inte längre avståndet man mätte när man kollade om spännet nådde ögat. Vore det inte en jäkligt trist och onödig sak att ha fel om?

Jag känner lite detsamma! Sådant som att ha alla spännen ordentligt knäppta och i ordning sitter i ryggmärgen sedan urminnes tider. Jag skulle nog knappt klara att lämna en grimma uppknäppt ens om jag försökte 😅
 
Är faktiskt inte ett dugg orolig över det. Är mest förundrad över att folk anser det är en trend.
Trend kan ju betyda lite olika saker. Gissar att det är mer i bemärkelsen växande fenomen här än att det skulle vara något koolt och poppis.

För mig känns det inte så relevant om man personligen känner sig orolig för något, utan mer om enkla principer som att utrustning ska sitta ordentligt och säkert. En olycka är ju liksom just det man inte kunnat förutse.
 
  • Gilla
Reactions: MML
I sådana situationer skulle jag hellre välja en annan typ av grimma, än att ha en "vanlig" grimma oknäppt. Det finns ju sådana som är oerhört smidiga och enkla att få på och av, utan något hårt och vasst som riskerar att fastna eller på annat sätt skada hästen (eller människan). T. ex. en sådan här, ledgrimma har jag alltid kallat dem, men det finns kanske något annat namn.

images


Jag menar nu alltså inte just bara till @Blyger utan som ett generellt tips, om man av någon anledning behöver få av/på grimman väldigt snabbt och enkelt, men kanske inte vill ha skaderisken med hängande spänne.
Jag gillar inte att den verkar dras åt om näsan som ett strypkoppel? Men det finns säkert en massa olika liknande modeller.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 590
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: cassiopeja
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 981
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp