Obegriplig trend?

Mina hästar har knappt grimmor på sig. :D

Ena hagen 5 m utanför stallet andra 50m bort så de leds fram och tillbaks i grimman med ena sidan öppen och fastsatt under näsan för att inte slänga. Lätt att ta på och av vid in/utsläpp

På gången står de likadant med grimman öppen. Vid resor har jag en lädergrimma istället och stängd.

Har eget stall och bara 3 hästar när vi stod uppstallade så vart grimmorna alltid stängda
Jag tänkte alltid med min häst att ju mindre utrustning desto säkrare för hästen. Ingen grimma är säkrare än en dåligt sittande grimma som dom kan fastna eller skada sig på..så till vida att hästen är följsam och går dit man vill då..
 
Bra lädergrimmor tycker dock inte jag att jag har sett på länge, (läs på typ 20 år, ens på privathäst) alla hästar jag stött på har nylongrimmor. Nylongrimma har väl inte mer eftergift än en repgrimma? Eller har de det insytt i sömmarna? (dock såklart normalt balsnöre i ngn ände eller hake som kan ge upp. Men det går att ha på repgrimma.)
Walsh gör fortfarande bra lädergrimmor. Snygga också! Jag har sån vid transport.
Jämför man dagens nylongrimmor med tex Walsh nylongrimmor de gjorde för typ 15-20 år sedan så är det två helt olika saker. Walsh nylongrimmor gick inte sönder. Punkt. Dagens modeller från de flesta märken har oftast rätt sköra metall-punkter som brister rätt lätt.
 
Förresten, angående att syntetgrimmor inte går sönder...

På senare år har jag upplevt att dom billiga grimmorna går sönder allt oftare, typ hästen råkar kliva på grimskaftet, pling! Hästen blir rädd och kastar sig, pling!

Så går ringen sönder...
Jag har nog aldrig varit med om att en grimma gått sönder. Grimskaftet har däremot gått sönder
 
Jag hade hellre haft det tvärtom, om dom nu måste ha grimma i hagen så är det säkrare med lädergrimma som inte ger lika stora skador om dom fastnar och drar. När dom är i stallgången eller under våran uppsikt övht så har vi ju trots allt hyfsat kontroll på vad dom gör plus att det går att rädda dom från ryck genom balsnören så dom snabbt kommer loss.

Förstår att man kanske inte vill slösa på lädergrimman i hagen men trots allt så köper vi ju den för att den är säkrare och inte enart för att det ska vara snyggt.
Finns massor med märken som har säkerhetsgrimmor i textil numer. Tror Bucas var först redan för 15 år sen eller mer. Den var designad att gå sönder i spännena trots nylon i övrigt. Den hade min ponny i hagen. Mkt lättare och smidigare än lädergrimma.
 
Har jag någon gång grimma i hagen är det slitna grimmor som kan gå sönder. Läder eller tyg vilket som.

Men de flesta går ju sönder i nåt spänne eller vid nåt spänne.
 
En del av mig tänker att folk kan göra hur de vill med sina egna hästar (även om det är illa att de kan få sådana skador av oknäppta grimmor). Något som stör mig rejält är att folk leder andras hästar på det sättet. Det hade ju varit trevligt om de åtminstone kunde knäppa fast käkremmen i någon annan ring på grimman för att undvika skador.

Min ponny har pyttepyttesmå öron, vilket gör att om hon stannar och käkremmen inte är spänd följer grimman med den som leder. Utan ponnyn. Det funkar utmärkt som motivering för att knäppa grimman 👍
 
En del av mig tänker att folk kan göra hur de vill med sina egna hästar (även om det är illa att de kan få sådana skador av oknäppta grimmor). Något som stör mig rejält är att folk leder andras hästar på det sättet. Det hade ju varit trevligt om de åtminstone kunde knäppa fast käkremmen i någon annan ring på grimman för att undvika skador.

Min ponny har pyttepyttesmå öron, vilket gör att om hon stannar och käkremmen inte är spänd följer grimman med den som leder. Utan ponnyn. Det funkar utmärkt som motivering för att knäppa grimman 👍
Det är det lite som kan bli ett problem tycker jag, om man själv blir för slapp med sin egen häst så är det lätt hänt att man även är lika slapp med andras hästar. Därför är det inte helt dumt att hålla på vissa grunder även om dom ibland kan kännas onödiga.

Jag tycker helt enkelt att den utrustningen hästen har ska sitta som den är gjord för att sitta, annars får man helt enkelt som sagt ta grimmor och annat som är gjorda för att sitta bra utan käkrem.
 
Det är det lite som kan bli ett problem tycker jag, om man själv blir för slapp med sin egen häst så är det lätt hänt att man även är lika slapp med andras hästar. Därför är det inte helt dumt att hålla på vissa grunder även om dom ibland kan kännas onödiga.

Jag tycker helt enkelt att den utrustningen hästen har ska sitta som den är gjord för att sitta, annars får man helt enkelt som sagt ta grimmor och annat som är gjorda för att sitta bra utan käkrem.
Ja det har du en poäng med. Samtidigt litar jag ungefär noll och absolut ingenting på andras hästar så jag själv brukar vara bra på att vara extra försiktig med andras. Det har t.ex hänt att jag knäppt käkremmen på min grimma i någon sidoring vid ett par tillfällen, typ i stallgången när man gör något. Då kan jag ta ut ponnyn utan att rätta till den men jag är också medveten om att jag riskerar behöva hämta ponnyn vid närmaste grästuva 🙈 en annan häst hade jag inte vågat göra så med då jag inte litar på att jag kan fånga dem, att de inte skadar mig på vägen eller vad de nu kan hitta på.
 
Ja det har du en poäng med. Samtidigt litar jag ungefär noll och absolut ingenting på andras hästar så jag själv brukar vara bra på att vara extra försiktig med andras. Det har t.ex hänt att jag knäppt käkremmen på min grimma i någon sidoring vid ett par tillfällen, typ i stallgången när man gör något. Då kan jag ta ut ponnyn utan att rätta till den men jag är också medveten om att jag riskerar behöva hämta ponnyn vid närmaste grästuva 🙈 en annan häst hade jag inte vågat göra så med då jag inte litar på att jag kan fånga dem, att de inte skadar mig på vägen eller vad de nu kan hitta på.
Men det kan vara andras hästar man känner också, räcker att stå länge i ett inackorderingstall där man hjälps åt, har man tagit in samma häst i många år så tycker iallafall jag att man kan räkna det som att man känner hästen i det läget iallafall. Då är det lätt hänt att man tummar litegrann på säkerheten.
 
Men det kan vara andras hästar man känner också, räcker att stå länge i ett inackorderingstall där man hjälps åt, har man tagit in samma häst i många år så tycker iallafall jag att man kan räkna det som att man känner hästen i det läget iallafall. Då är det lätt hänt att man tummar litegrann på säkerheten.
Ja det är väl där jag skiljer mig från normen kanske. Jag kan hantera hästarna till och från hagar i år utan att för den delen lita helt på dem såsom jag gör med min egen.
 
Ser det ganska ofta. Mitt störningsmoment nummer ett är dock att åka bil med hjälm på för att man är sen. Att folk alltid är sena är också ett störningsmoment...
Tror dock folk inte förstår hur farligt det är att åka bil med hjälm om man skulle smälla längs vägen.
 
Ser det ganska ofta. Mitt störningsmoment nummer ett är dock att åka bil med hjälm på för att man är sen. Att folk alltid är sena är också ett störningsmoment...
Tror dock folk inte förstår hur farligt det är att åka bil med hjälm om man skulle smälla längs vägen.

Åh, det visste jag inget om, varför är det farligt?
 
Varför har det blivit populärt att inte knäppa grimman? Och att sätta grimskaftet i grimmans sida när en leder? Jag ser det mer och mer. Har det varit så utomlands och nu tagit sig hitåt? Jag tycker det förstnämda är idiotiskt och det andra märkligt.
Bor på landet så har inte uppmärksammat denna ”trend”😅

Vi främst min man gör så. Vad skulle vara så fel med det? När våra får på sig grimma så spelar det ingen roll om den är knäppt eller inte
 
Har du varit med om det?

Jag kan inte se hur det skulle kunna hända..,
Andra har varit med om det. Så uppenbarligen kan det hända. Om du på något sätt kan dra den remmen till samma höjd som ögat på andra sidan så når den beviserligen dit (jag har inte sett någon grimma som inte når dit tror jag). Och sen är det bara en fråga om tillräckligt mycket otur.
 
Andra har varit med om det. Så uppenbarligen kan det hända. Om du på något sätt kan dra den remmen till samma höjd som ögat på andra sidan så når den beviserligen dit (jag har inte sett någon grimma som inte når dit tror jag). Och sen är det bara en fråga om tillräckligt mycket otur.
Ja mycket mycket otur
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
Svar
16
· Visningar
1 051
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: cassiopeja
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 948
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp