Blev du oredentligt biten bör du då ha ett rejält ärr som minne av den incidenten. Ett ordenligt bett är ett sådant som lämnar större märken än ett par hål i huden.
Har du fått ett sådant kan jag inte alls förstå att du är beredd att ta ett par sådana till. Vill du verkligen bli allvarligt skadad?
Att du lyckades sparka av benen på den framrusande hunden ser jag som en ren lyckträff eller så hade hunden ovanligt svaga ben. Räkna inte med att du kan göra det igen.
Jag pratar heller inte om hundar som är tränade att döda, utan helt vanliga hundar med en förmåga att bli rejält förbannade. En hund här i grannskapet blev påflugen av en sådan vanlig hund och den hunden viftade inte ens på öronen när båda hundägarna sparkade och slog allt vad de hade. Den gick istället igång på sin sociala kamp och tände bara mer och mer.
Nej, en hund inställd på att klippa min hund slutar inte bara för att jag lyfter upp min hund, men jag gör det svårare för den. En stor hund klarar dessutom angrepp bättre än en liten, så behovet av att lyfta den är inte lika stort. En malteser har dock inte en chans mot exempelvis en schäfer. Det har en GD.
Du har rätt i att de flesta hundar avbryter sin framfart opm de möts av en ilsken hundägare, men den dagen det kommer en hund som inte gör det så ligger du illa till. Då kan du stå där med ditt självförsvar och tro att det gör någon skillnad. Att ha en övertro till sin egen förmåga är bara riskabelt.