Nyttiga sötsaker?

Sv: Nyttiga sötsaker?

Det lät faktiskt gott med lite nötter i yoghurten. Men hur smakar dom? Om man ska jämföra med jordnötter eller cashewnötter?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Lägg med rotfrukter direkt i ugnen, nån potatis, lök och morot om du skulle våga prova lite udda grejor är palsternacka, rotselleri, jordärtskockor, pumpa och sötpotatis exempel att variera med.

Annars är couscous busenkelt att laga, jag brukar lägga i rätt mycket av en buljong jag gillar och kanske pressa lite citron över innan servering.

Efter att ha läst lite trådar av dig vill jag säga att jag tycker du är tuff som tar tag i ditt liv på olika sätt. Jobb, utbildning, mat och motion jag hoppas att du själv känner att du kommer framåt och mår bra av det:)

Palsternacka tycker jag är supergott :)
Har inte testat något av det andra förutom inlagda jordärtskockor som mixades med en massa annat så kände inte direkt smaken av det.

Tack så mycket :)
Jag kämpar på så gott jag kan och jag har kommit långt sen jag startade men det är fortfarande långt till målet.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Godare ;) Smakar inte som någon av dem, tycker jag. Men skulle väl säga att det drar mer mot cashenötter än jordnötter, även om de inte alls är lika varann. Om du inte är säker på att du gillar dem så tror jag att det finns små påsar där bakgrejerna brukar finnas så du kan prova. Eller om du kan få smaka hos någon du känner. Det är de godaste nötterna enligt mig i alla fall. Enda är väl att skalhöljet eller vad man ska kalla det kan vara lite, lite beskt om man äter dem men har man dem i yoghurt så märks det inte.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

En ny favorit hos mig är björnbär! Den naturliga sötman i dem är oslagbar ihop med smaken av fil! Så jag tar en lite skål/glas och fyller upp med bnörnbär och häller sedan fil på och äter som det är. Låter bären tina lite först och sedan går det utmärkt att äta. Jättegott och det funkar som sötbegärssläckare också. Det kan jag äta som både frukost och mellanmål.

Och att äta mat regelbundet- det passar utmärkt som sötsugsdödare det också, men det är SÅ jäkla svårt. :meh:
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

*kl*

Har inte läst hela tråden, bara skummat lite så det kanske redan är nämnt. Jag är diabetiker och får således inte äta socker.

Torkade bär och frukter är kanongott (t.ex: torkade tranbär och torkade blåbär, russin kanske (fast de tycker jag är för söta), fryst mango smakar och upplevs som (iaf av mig) mangosorbet.:d
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag har nog aldrig ätit björnbär. Verkar som dom flesta i tråden hyllar yoghurt med något slag av bär. Ska prova nu i veckan, imorgon blir det nog gröt till frukost.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Just nu sitter jag i en sån situation där jag hoppar över maten för att kunna äta godis. Jag har en hel del av mina kalorier kvar och det gör direkt att jag tänker att jag kan äta godis istället för mat. För det är lättare att få in godiset om det finns många kcal att tillgå och jag kan äta en 100 grams chokladkaka och lite till utan att bry mig och fortfarande tappa i vikt.

Jag vet att jag borde äta en ordentlig kvällsmat men en del av mig vill ändå klämma in sötsakerna på något vis.

Jag tror ändå jag har ätit okej idag. 2 knäcke med räkost till frukost, makaroner med köttbullar och ketchup till lunch, en chokladboll till mellanmål och 2 grillade korvar med senap och ketchup till middag.

Inte den nyttigaste dagen men ska vi jämföra med gårdagens mat så är ju det här superbra. Skrev att jag inte brukar äta korv, dessa var dock lågkalori och dom äter jag men inga andra.

Blir knäpp i huvudet när jag sitter i en sån här sits. En del av mig vill äta en bra kvällsmat och en del vill ha sötsaker.
Kanske skulle stoppa chokladbitarna i yoghurten så slår vi 2 flugor i en smäll :o
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Efter vad jag förstår så gillar du potatis och det går ju att göra så oerhört mkt med den. Igår sköljde och borstade jag små färskpotatisar och skalade färska rödbetor. Delade färskpotatisarna och klyftade rödbetor och skar morötter i större "slantar" och la i en oljad ugnsform. Strödde bulgarisk ost över (fungerar lika bra med ex.vis fetaost), på med lite färsk timjan (dill och persilja fungerar också) och in i ugnen. Åt det med uppvärmd pepparlax. Både gott och nyttigt.

Har du möjlighet att få tag på ljusugnsbröd? Om så har jag ett rätt onyttigt (men ändå bättre än godis, och det är väl eg. vad tråden handlar om om jag inte totalt missförstått den?!) tips på sommarfrukost som vi äter ute när det är riktigt varmt och man egentligen inte är sugen på frukost. Knäck ljusugnsbrödet med händerna ner i en djuptallrik, på med riktigt kall mjölk och antingen lite sirap du slingar tunt över innehållet eller söt sylt (hallon el. jordgubbssylt). Ätes med fördel med kall falukorv till alt. varm om man nu skulle orka steka den.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

lövbiff och sallad till det, otroligt gott och lätt att få i sig.

Ngt sött, jordgubbsfil?
Vaniljyoghurt och blåbär man köper i lösvikt är gott att lägga i.
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttiga sötsaker?

*KL*

Jag har bara skummat tråden så kanske kommer med saker som andra redan har skrivit, men mina tips är:

- Torkad frukt (jag tycker bäst om plommon, aprikoser och äpplen. Alltså mjuka i påsar, inte de torkade i naturgodis-delen).
- Frysta bär, gärna med yoghurt.
- Varm oboy + skinkmacka (så blir det sött och salt tillsammans, det gillar jag).
- Smoothie (finns att köpa goda om man inte orkar göra).
- Havregrynsgröt med lingonsylt eller äppelmos.
- Pannkakor med sylt (okej, kanske inte supernyttigt direkt...).
- Mörk choklad (jag trycker inte i mig lika mycket då).
- Jordgubbar och mjölk!
- Smaksatt fil eller yoghurt med all bran-flingor (också en personlig favorit).
- En stor kopp gott te, gärna kanel-te.
- Färskpressad juice (Brämhults grape och jordgubb! :d ).
- Vindruvor

Sedan som någon skrev, hitta ersättningsmat som du tycker är godare än godis. Om jag är sugen på chips kan jag t ex göra en fetaostsallad med ostmackor till, och det tycker jag är mycket godare. Men det gäller att hitta sin egna favorit såklart. :)

Jag såg att du gillade palsternacka, jag med! Ibland kan det vara gott med potatissoppa med morot, palsternacka, lök och grönsaksbuljong. Gott med hårt bröd till. Mättar gott när man vill ha något salt. Annars är mitt tips potatismos (om du gillar det?) med palsternacka i. Så galet gott! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag har bara läst de 2 första sidorna och den sista, så jag kanske har missat något, men tycker du om mörkare choklad? Jag är löjligt förtjust i Lindts blåbärschoklad och jag tänker att du kanske tröttnar fortare på en mörk choklad än ett vanligt choklad..? Mörkar choklad är ju dessutom bättre än ljus.

Fast jag fattar att det inte är själva grejen heller, vad du "får" äta... Har du testat Skyr? Det är nyttigt och jag tycker deras jordgubb är väldigt god, dock lite speciell konsistens om man inte är van att äta så mycket. Det har dessutom kommit en ny fläder/citron som är jättegod.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag slår också ett slag för yoghurt som man gör lite roligare med frukt och sylt. Nu åt jag naturell med jordgubbar och lite rabarbersylt i. Smakar sött men inte lika onyttigt. Tycker också du kan pröva Kesella med smak av hallon. Den är så grymt god men smakar inte kvarg! Vad säger du annars om ex. torkade aprikoser?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jättebra att du och din behandlar gemensamt ska titta på frukostallternativ.

För att variera frukost och mellanmål kan du ju ha olika frukter till de olika målen. tex mango blåbär till frukost och jordgubbar och nektarin till mellanmål.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Har läst hela tråden men ser på de senaste svaren att ingen har riktigt uppmärksammat ditt senaste inlägg.
Måste bara tala om att du har gjort en extrem förbättring med dagens kostintag!
Idag har du ju faktiskt ätit mat, visserligen "skräpmat" men mycket hellre det än att inte äta någon mat alls.
Kort sagt, en eloge till dig för denna dagen så hoppas jag att du kan fortsätta på detta spåret :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig varit så mycket för sötsaker men sen jag blev gravid så finns det inget stopp. Jag tänkte att det skulle gå över när hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 440
Senast: Voeux
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 453
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 239
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp