Nyttiga sötsaker?

Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag mår hur bra som helst fysiskt. Märker inte av något alls. Har ätit så i 2 veckor nu och hade kunnat fortsätta utan problem. Och det är väl det som är problemet...
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Fascinerande att du inte kan äta nötter pga kalorier men chokladbollar och läsk? Det är ju verkligen kaloribomber.

Söt och nyttigt mellanmål är den där müslin man blandar själv på Ica. Då kan man ha i tärningar av torkad frukt, mmm!

Goda mackor blir det om man tar en skiva bröd, en skiva Parmaskinka, brieost eller mozzarella, samt ruccola och tomatskiva. Sanslöst gott och man bör jättemätt. :d

Mellanmål: skiva en mozzarella-boll och en kvisttomat samt ev ruccola till. Lite olja/vinäger/dressing så blir det ännu bättre. Mer mättande än man kan tro.

Hade du läst ordentligt så dricker jag inte läsk som är fullproppade med kalorier. Jag dricker pepsi max som har 1 kalori per burk. Det går jag knappast upp i vikt av.
Nötter är det ca 600 kalorier i per dl. En chokladboll innehåller 200 kalorier. Som du ser får jag större mängd att äta och därför undviker jag kaloribomber som nötter.
Jag äter som jag gör men går fortfarande ner i vikt. Tror du jag sitter och äter stora mängder av detta?
Jag räknar noga ut exakt vad jag kan äta för min godkända kalorinivå. Sen att jag fyller den med kakor och godis är en annan sak.

Bröd äter jag inte och tror inte det blir lika gott med knäckebröd?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Idag har jag handlat hem sånt som ni föreslagit.

#sallad, tomat, gurka
#yoghurt
#fryst mango och blåbär/hallon
#sylt till gröten
#kyckling
#nötfärs
#vit fisk samt lax

Har ägg och tonfisk hemma så tänkte slänga ihop en sallad av det som jag testade för ett tag sen.
Sen blir det väl yoghurt med bär till frukost, alt gröt med lite sylt till.
Mellanmålen är det värre med. Vill inte äta samma som jag åt till frukost så det blir väl knäckebröd antar jag.

Vad kan man äta till fisk om man inte vill ha pasta eller ris?
Om mitt ätstörda jag får bestämma så ungssteker jag bara fisken och tar ett salladsblad till men det går väl kanske att få det lite matigare.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Baka dina egna bullar/kakor med sukrin! Smakar sött som socker men noll GI och dessutom noll kalorier.

Betydligt nyttigare än godis. Pepsi max innehåller cancerogena sötningsmedel.....
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Fast nötter har ju helt sjukt mkt kalorier!! Ca 600 per 100g (dessutom är de tunga!), det är i princip som att äta smör...

Finns betydligt bättre och nyttigare val man kan göra. Frukt och grönsaker tex.

Flingorna som någon nämnde består av hälften socker. Kan du like gärna äta chokladbollar..... :grin:
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Hade du läst ordentligt så dricker jag inte läsk som är fullproppade med kalorier. Jag dricker pepsi max som har 1 kalori per burk. Det går jag knappast upp i vikt av.
Nötter är det ca 600 kalorier i per dl. En chokladboll innehåller 200 kalorier. Som du ser får jag större mängd att äta och därför undviker jag kaloribomber som nötter.
Jag äter som jag gör men går fortfarande ner i vikt. Tror du jag sitter och äter stora mängder av detta?
Jag räknar noga ut exakt vad jag kan äta för min godkända kalorinivå. Sen att jag fyller den med kakor och godis är en annan sak.

Bröd äter jag inte och tror inte det blir lika gott med knäckebröd?

Nej, jag läser inte på för jag har inte ätstörningar. Jag räknar inte kalorier. ;)
Jaså, bara 200? Låter otroligt med tanke på hur sötsliskigt och smörigt det är med chokladbollar. Typ delikato, alltså?
Du skrev bara pepsi, men då förstår jag. Se dokumentären "det vita giftet" så kanske du tappar lusten för aspartam.

Jo, det går nog fint med knäckebröd också! Prova.
Parmaskinka är magert och smakar lite sött så du kanske gillar det. Man kan även rulla Parma runt melonbitar, jättegott.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Är det du på din bild? Isf är det inte meningen att du skall gå ned eller? Hur beräknar du vad ditt dagliga kaloriintag skall vara?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Nej, jag läser inte på för jag har inte ätstörningar. Jag räknar inte kalorier. ;)
Jaså, bara 200? Låter otroligt med tanke på hur sötsliskigt och smörigt det är med chokladbollar. Typ delikato, alltså?
Du skrev bara pepsi, men då förstår jag. Se dokumentären "det vita giftet" så kanske du tappar lusten för aspartam.

Jo, det går nog fint med knäckebröd också! Prova.
Parmaskinka är magert och smakar lite sött så du kanske gillar det. Man kan även rulla Parma runt melonbitar, jättegott.

En delicatoboll innehåller 184 kcal. Kanske diffar på en kalori hit eller dit beroende på om någon väger ett gram mer eller mindre, så jag kör på 184 kcal per st. Det står även på många förpackningar vad dom innehåller. Tex en mazarin innehåller 148 kcal från en tillverkade och deras chokladbollar 184 kcal. Inte så svårt att räkna heller. Har man bara siffrorna, en våg och en miniräknare så fixar vem som helst det.

Hur smakar mozzarella? Har bara ätit det i friterade pinnar man kan få på restaurang men misstänker det inte är samma smak. Är rädd för att testa på nya saker.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Vad tror du om att dricka varm choklad istället för att äta en chokladkaka? 1-2 teskedar kakao, en liten gnutta socker och på med en massa varmt vatten. Eller mjölk. Jag brukar göra på vatten och mycket kakao, men det är en smaksak om man tycker att det blir för "fattigt" på bara vatten.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det är jag på min bild.

Nej, jag ska väl egentligen inte ner i vikt. Även om jag själv tycker att jag behöver det.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det dricker jag ibland men gör det i min tassimo. Eftersom kalorierna per kopp står utskrivet... Är ju helt klart godare med vatten och riktig kakao.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag mår hur bra som helst fysiskt. Märker inte av något alls. Har ätit så i 2 veckor nu och hade kunnat fortsätta utan problem. Och det är väl det som är problemet...

Fast jag tror inte du kan fortsätta hur länge som helst på helt tom energi. Speciellt inte om du vill att kroppen ska prestera.

Jag är också en sån person som skulle kunna leva på godis och nyckeln till att få aptit på MAT (alltså att kroppen verkligen säger "Nu stoppar du lite vettig energi ner i magen!") har varit träning.

Ska jag orka cykla tre pass i veckan, springa tre pass i veckan och utöver det gå flera mil - vilket är något jag vill orka med - då funkar det inte att bara äta godis, jag får soppatorsk. Därmed inte sagt att det inte är dödligt gott med en Snickers mitt i en löprunda på två mil, men om jag inte laddat bra innan så kommer jag inte ens halvvägs.

Numer, efter några år, så funkar min aptit normalt, men det har varit väldigt mycket jobb.

Så det kan vara en aspekt till att fundera på, hur du kan programmera om kroppen så den kräver att du matar den.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Mozzarella smakar inte så mycket, det är en smakbärare. Det är därför den är så underbar ihop med andra saker. Den smakar lent och är mjuk som mashmallow. Man tar en bit ihop med T.ex tomat och/eller sallad och då blir det krämigt och smakar ännu mer. :d

God på pizza också, men lite dyrt så det är inte alltid det finns.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Fast se det inte som omständigt! Jag suger på att äta dieter, men jag tänkte att det är mat som ska hjälpa till och hålla blodsockret stabilt så borde kanske funka:)
Om du funderar på vad du ska göra för mat till dig och barnen så kan du bara lägga "gi" framför i google rutan och se om det finns något roligt? Ersätta ris och pasta med något som går långsammare att förbränna? (mathavre är oväntat gott, bra till sallader!)

Samtidigt inser jag att det kan vara svårt för dig, är skitsvårt för mig som inte har lika mycket problematik.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Har inte läst hela tråden så mina tips och förslag kanske du redan har fått, isf får du ignorera det.. :p
Frukost/mellanmål
Havregrynsgröt med mjölk och:
- banan
- kanel
- sylt

Kvarg med smak - smakar inte som naturell kvarg, arla har med vanilj, citrus, hallon bla. Ica har med vanilj (fler?)

Yoghurt finns i mängder av utförande, tillsammans med müsli, frukt, flingor blir det mer matigt.

Fruktsallad, går att variera oändligt - jag brukar göra på vindruvor, syrliga äpple, banan, melon och apelsin

Lunch/middag/kvällsmat
Grillad kyckling, bra kött - kan iaf jag äta som den är utan något till, mums!
Kalkon, magert kött - tillagat rätt är det nästan godare än kyckling!
Bakadpotatis, stoppa i vad du vill och det blir gott! :)

Paprika är en grönsak som är lite söt i smaken, och personligen tycker jag att de sk "spetspaprikorna" är sötare framförallt de gula!
Går att ungsbaka med tex köttfärs i..

Morötter!
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttiga sötsaker?

Har luskat igenom hela tråden nu, men kan ha missat en hel del saker. Trampar jag på tårna är det för att jag inte har så stor erfarenhet av ätstörningar, om inte annat är det i all välmening.

Jag skulle börja med att försöka börja äta frukost, ingen gigantisk historia utan snarare för att få in en vana. Jag har bara ätit frukost i ca 2-3år av mina drygt 24 och det var i början enbart på vilja. Som första steget in i en regelbunden frukost tycker jag du ska prova smoothies, med eller utan yoghurt. När jag var som flitigast så gjorde jag smoothies på:
1 dl yoghurt
1 dl frysta hallon
1 dl frysta blåbär
½ - 1 banan
1 dl mjölk

Mixade och hade det i en 50 cl flaska som jag kunde ha med mig och inte behövde äta/dricka allt på en och samma gång. Mitt frukostproblem var att jag mådde illa på mornarna, fick inte ner annat än kanske ½ kopp kaffe och blev stressad av att se all mat på bordet som man "skulle" äta som jag visste att jag inte skulle orka äta upp och behöva slänga. Numera äter jag hyfsat stora frukostar, men det tog ett tag. Senare började jag experimentera med och utan yoghurt. Om du vill ha mina favoriter och känner att smoothies kan funka så kan jag skicka PM senare.

Något annat som är väldigt gott är turkisk yoghurt tillsammans med bär. Favoritkombon är turkisk yoghurt med hallon, banan, valnötter och vaniljpulver (inte vaniljsocker). Det äter jag både som frukost eller mellanmål. Ca 1 dl yoghurt, 1 dl hallon, ½ banan, 1 tsk vanlijpulver och 4-5 hackade nötter ovanpå (vilket ju går att plocka bort helt och hållet eller minska på om man vill).

Mango är kanske det bästa i fruktväg i min mening, det och vattenmelon nu när det är säsong. Gillar du kaffe har jag recept på en kaffedrink med proteinpulver som du kan få. Dessutom går det att röra ner lite, lite kokosolja i kaffet så smakar det nästan som bounty. På tal om kokosolja så är det väldigt trevligt att bre på Finn Crisps.

Nu har jag förstått att du ratar nötter, men om du skulle ändra dig så är valnötter och sötmandel riktigt gott och ingenting man behöver äta i kopiösa mängder, utan ha med som en smakhöjare och ett bidrag med nyttiga fetter. Tillsammans med lite mörk kokos/mint/hallon choklad är det riktigt najs MVH hon som hatar mörk choklad.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Vad kan man äta till fisk om man inte vill ha pasta eller ris?
Om mitt ätstörda jag får bestämma så ungssteker jag bara fisken och tar ett salladsblad till men det går väl kanske att få det lite matigare.

Lägg med rotfrukter direkt i ugnen, nån potatis, lök och morot om du skulle våga prova lite udda grejor är palsternacka, rotselleri, jordärtskockor, pumpa och sötpotatis exempel att variera med.

Annars är couscous busenkelt att laga, jag brukar lägga i rätt mycket av en buljong jag gillar och kanske pressa lite citron över innan servering.

Efter att ha läst lite trådar av dig vill jag säga att jag tycker du är tuff som tar tag i ditt liv på olika sätt. Jobb, utbildning, mat och motion jag hoppas att du själv känner att du kommer framåt och mår bra av det:)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det vet jag också att jag inte kan. Äter jag bra så orkar jag mer och äter jag som jag ätit nu så fungerar jag men klarar bara lätta promenader.

Jag vet inte riktigt vad som kan få igång min aptit. Jag är liksom inte hungrig, bara sugen på sött och hade jag inte varit det så hade jag väl inte ätit alls och så gör jag i längre perioder ibland när jag inte ens är sötsugen. Då lever jag på luft och pepsi max.

Samtidigt säger en sida i mig att det är skitbra att inte äta och håller jag bara kaloriintaget så är det okej att äta vad jag vill bara jag håller mig till min gräns.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig varit så mycket för sötsaker men sen jag blev gravid så finns det inget stopp. Jag tänkte att det skulle gå över när hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 440
Senast: Voeux
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 453
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 239
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp