Nytt år, nya tag, hur?

Casteloro

Trådstartare
Mitt liv är rätt deprimerande och har oerhört svårt att motivera mig att göra saker. Det enda jag är bra på är att ha ett ansvar, att jobba, vilket jag gärna gör ofta. Hemmavid kryper jag under täcket och vill helst inte göra någonting. Har försökt bryta detta med att ta mig ut på promenader, det har blivit två stycken efter sommaren.

Jag vet också att det är väldigt många som är i samma situation som mig här på buke. Och jag vet att det är många som också säger att ”du måste bara göra det”, men sanningen med en deprimerad person är att det är svårt att bryta sådana saker som ska vara lätta att bryta. När man inte vet vart man ska börja, i hemmet, i det sociala, i hur man fyller sina dagar.

Mitt arbete är i skiftform och dessa dagar gillar jag bäst, för då är jag borta 13 timmar per dag/natt och känner mig okej med att bara få koppla av och fixa med det som behövs. Är jag bara hemma och är ledig, händer det ingenting. Jag hatar det livet!

Jag skulle gärna vilja träna på gym, men kanske skulle behöva en hel del sjukgymnastik/hjälp av PT för att hålla ut. Kostnadsfråga med PT + sedan vara stark nog att kunna gå på gymmet själv.

Men övrigt då? Vad gör man? Särskilt om man har en liten social umgängeskrets som lever sina liv.
 
Mitt liv är rätt deprimerande och har oerhört svårt att motivera mig att göra saker. Det enda jag är bra på är att ha ett ansvar, att jobba, vilket jag gärna gör ofta. Hemmavid kryper jag under täcket och vill helst inte göra någonting. Har försökt bryta detta med att ta mig ut på promenader, det har blivit två stycken efter sommaren.

Jag vet också att det är väldigt många som är i samma situation som mig här på buke. Och jag vet att det är många som också säger att ”du måste bara göra det”, men sanningen med en deprimerad person är att det är svårt att bryta sådana saker som ska vara lätta att bryta. När man inte vet vart man ska börja, i hemmet, i det sociala, i hur man fyller sina dagar.

Mitt arbete är i skiftform och dessa dagar gillar jag bäst, för då är jag borta 13 timmar per dag/natt och känner mig okej med att bara få koppla av och fixa med det som behövs. Är jag bara hemma och är ledig, händer det ingenting. Jag hatar det livet!

Jag skulle gärna vilja träna på gym, men kanske skulle behöva en hel del sjukgymnastik/hjälp av PT för att hålla ut. Kostnadsfråga med PT + sedan vara stark nog att kunna gå på gymmet själv.

Men övrigt då? Vad gör man? Särskilt om man har en liten social umgängeskrets som lever sina liv.

Kan känna igen mig i det du skriver, i perioder har jag haft väldigt svåra depressioner då jag knappt kunnat gå upp ur sängen, duscha, borsta håret eller ens orka säga ett enda ord för att det är en för stor ansträngning. Jag har problem som är kroniska och jag mår väl aldrig helt hundra men folk förstår inte och säger att alla mår dåligt ibland och att det är naturligt. Nej, det är inte naturligt att ha depression och ångestsyndrom som grundtillstånd och som blir väldigt allvarliga gång på gång på gång, jag lever med stark medicinering för att ens överleva och kunna ta mig igenom dagarna.

Vi var på semester med hela familjen och min bror har inte förstått innan varför jag inte kan gå på den sena bion eller varför jag inte orkar umgås på kvällstid som andra, nu fick han se live hur medicinerna och ångesten gjorde mig helt utmattad och inte klarade av att vara social på kvällen, han sa att mina mediciner var handikappande och gjorde mitt liv svårare. Men jag klarar mig ju inte utan dom, det är som att säga till någon med diabetes att det sättet som hen måste äta och ta insulin att det är handikappande för dom. Ja det är jobbigt och det gör mig ledsen och lite isolerad men det är bättre än att jag tar livet av mig eller går under av ångest. Jag fick några sammanbrott då jag sprang iväg från dom andra och skakade och grät och när vi sen pratade lite om det frågade min bror hur jag kunde ha ångest när vi var på en drömsemester, underbart väder, vacker strand, god mat och hela familjen samlad. Men för mig är inte ångest alltid kopplad till något. Det är något som alltid finns i mig oavsett om allt omkring är optimalt. Tror det var bra för honom att få se det så här, han förstod nog lite mer.

Jag har en begränsad kompiskrets men det bekommer mig sällan, jag har några jag träffar ofta och några jag kanske träffar någon gång ibland. Kan ibland känna mig ensam när jag hör om folk som firar 30 eller 40 år och har typ 50 gäster när jag på min höjd skulle få ihop en liten skara, men jag är ju ändå inte den personen som vill ha den andra typen av liv. Jag är hemma om dagarna, har sjukersättning, så dom jag umgås mest med är min extra mormor och extra morfar som är pensionärer, det spelar liksom ingen roll att dom är 40 år äldre än mig. Jag skulle nog vara väldigt ensam utan dom eftersom alla andra jobbar eller studerar.

Mitt sociala liv handlar mycket om hundarna och dom ger även dagarna struktur. Det kan vara ett tips men som kan kännas svårt. Även om jag inte jobbar så delar jag in dagen i 4-5 pass, och så fyller jag varje pass med något, ibland kan det vara vila i passen men det behöver inte vara fel alltid. Jag har nu mina pass uppdelade mellan måltider och hundpromenader och på så sätt känns dagarna lite framkomliga, som t.ex. att pass 1 är det långpromenad, pass 2 är det städning, pass 3 är det att se en serie, pass 4 är att äta mellis, pass 5 är det promenad osv. Som ett eget schema.

Nu har jag börjat träna också har haft smärtor så jag går hos en sjukgymnast som tagit fram ett program för mig och jag gymmar 4 dagar i veckan nu, PT kostar mycket sjukgymnasten är inom sjukvårdens frikort så dvs gratis för mig som har frikort. Träningen har jag nu också satt in i passen. Varje söndag går jag igenom veckan som kommer, skriver på en veckoplanerings whiteboardtavla hur veckan ska se ut, då blir det lättare att överblicka allt och då kan man planera hur man vill att veckan ska se ut, alla måsten man egentligen kanske inte vill men också att vara snäll mot sig själv och inte pressa för mycket, om jag har städdag orkar jag inte mer den dagen förutom hundarna men då har jag iaf en känsla av att jag klarat något. Eller att du skriver upp saker som att gå och handla, duscha, städa, gå en promenad. Du kanske inte klarar allt men börja på en låg nivå, som att t.ex. bara torka av bänkarna i köket eller gå en promenad samtidigt som du måste handla osv.

Och fundera på vad som gör att arbetet är så bra för dig och se om du kan ta till dig något av det till dina lediga dagar

Stor kram :heart
 
Jag känner igen mig till viss del och jag försöker fylla tiden med lite hobbys som att sy, virka eller måla. Skapande är viktigt för mig. Finns det något sånt du kan roa dig med? Tränar en del också. Nu har jag en satsning (tävling) inplanerad i mitt tränande vilket gör att jag har haft fler lektioner i veckan och dessutom velat träna extra på egen hand, dessutom har jag haft rehab ett tag nu. Det hjälper mot den själadödande dötiden som jag upplever tiden mellan jobb och sömn. Tyvärr har jag nu varit skadad ett tag och på det blev jag förkyld så det har varit si och så med träning och direkt känner jag hur ångesten kryper sig på. Men jag tycker absolut att du ska försöka hitta en träningsform som känns rolig. Jag tycker det är jättetrist att gå på gym och det funkar inte för mig, jag går hellre på pass i så fall.

Eller gå någon kurs av något slag inom något som intresserar dig? Då får man sysselsättning och ofta lite socialt med.
 
Mitt liv är rätt deprimerande och har oerhört svårt att motivera mig att göra saker. Det enda jag är bra på är att ha ett ansvar, att jobba, vilket jag gärna gör ofta. Hemmavid kryper jag under täcket och vill helst inte göra någonting. Har försökt bryta detta med att ta mig ut på promenader, det har blivit två stycken efter sommaren.

Jag vet också att det är väldigt många som är i samma situation som mig här på buke. Och jag vet att det är många som också säger att ”du måste bara göra det”, men sanningen med en deprimerad person är att det är svårt att bryta sådana saker som ska vara lätta att bryta. När man inte vet vart man ska börja, i hemmet, i det sociala, i hur man fyller sina dagar.

Mitt arbete är i skiftform och dessa dagar gillar jag bäst, för då är jag borta 13 timmar per dag/natt och känner mig okej med att bara få koppla av och fixa med det som behövs. Är jag bara hemma och är ledig, händer det ingenting. Jag hatar det livet!

Jag skulle gärna vilja träna på gym, men kanske skulle behöva en hel del sjukgymnastik/hjälp av PT för att hålla ut. Kostnadsfråga med PT + sedan vara stark nog att kunna gå på gymmet själv.

Men övrigt då? Vad gör man? Särskilt om man har en liten social umgängeskrets som lever sina liv.
Jag känner så igen mig. Känns som om att jobba är det enda "positiva" jag har, och då är det inte helt perfekt där heller.

Idagsläget när jag väl har ledig tid spenderas den till 90% i soffan hemma hos mitt ex, där får jag mat och social kontakt under film/serietittande/osv. Så istället för o sitta hemma själv, åker jag dit och gör samma sak där, med den stora skillnaden att jag åker hem till kvällen...
Detta känns verkligen helkonstigt och mitt behov att ett större socialt umgänge blir tydligt. Samtidigt som det märks på kaoset hemmavid.

Jag hade planer på att börja promenera för att fylla ut tiden. Gratis och perfekt att kolla av området som nyinflyttad. Tror jag tagit mig ut 2ggr detta året på eget initiativ annars har jag haft någon annan med.

Jag har lite framtida planer som jag tror skulle hjälpa mig en del i ensamheten och att få in mer motion i vardagen.
Ena är att ta och börja med hästeriet igen efter lååångt uppehåll. Ta någon ridlektion i vecka och komma ifrån lite.
Skaffa hund så att jag får sällskap och som har sina egna behov jag måste ta hänsyn till.
Tyvärr sätter mina arbetstider käppar i hjulen. Då dom kan ändras från dag till dag, eller så är jag borta på jobb i några dagar med kort varsel.
Då känns det omöjligt att ha ridlektion eller annat inplanerad en viss dag i veckan.

Jag följer tråden med intresse och hoppas på att vardagen ska bli mer innehållsfull med nya idéer och inspiration att ta tag i saker och ting.
 
Men övrigt då? Vad gör man? Särskilt om man har en liten social umgängeskrets som lever sina liv.

Hittar nya intressen och hobbies. Genom dessa har man även chans att få nya vänner. Vad vill du göra, vad är du nyfiken på? Lära dig ett nytt språk, gå en vinkurs, paddla kajak, klättra, yoga?
 
Jag har börjat med www.diabetsstudie.se (man behöver inte ha diabetes för att få vara med). Jag tror det är en bra grej. Det är ett livsstilsverktyg där man jobbar med sig själv inom alla möjliga områden (men helst inte alla samtidigt). Det hela verka ta grund i att man ställer sig själv en fråga per period. Min fråga för första perioden är ”varför äter jag inte bara mat jag mår bra av?” Men den skulle lika gärna kunna vara ”varför går jag inte ut och går mer?”. Sedan får man lite uppdrag och strategier osv.
 
Jag har börjat med www.diabetsstudie.se (man behöver inte ha diabetes för att få vara med). Jag tror det är en bra grej. Det är ett livsstilsverktyg där man jobbar med sig själv inom alla möjliga områden (men helst inte alla samtidigt). Det hela verka ta grund i att man ställer sig själv en fråga per period. Min fråga för första perioden är ”varför äter jag inte bara mat jag mår bra av?” Men den skulle lika gärna kunna vara ”varför går jag inte ut och går mer?”. Sedan får man lite uppdrag och strategier osv.
Det saknas ett e i din länk, men www.diabetesstudie.se fungerar 😊 Anmälde mig nu, hoppas jag passar dem och verktyget passar mig!
 
Men övrigt då? Vad gör man? Särskilt om man har en liten social umgängeskrets som lever sina liv.
Tyvärr får man styra upp det där med umgängeskretsen, för det blir enklare då med träning och egentligen allting annat. Har man någon att träna med och har bestämt tid på gymmet så går man dit för att man inte vill ställa in och svika.

Finns det ingen som tränar tex pass på gymmet som du kan hänga med på? Fråga om du får hänga på.
Annars slänger du upp en fråga på Facebook och frågar dina vänner där. Kanske någon du inte alls tänkt på har precis samma problem som dig och jättegärna hänger på.
 
Mitt liv är rätt deprimerande och har oerhört svårt att motivera mig att göra saker. Det enda jag är bra på är att ha ett ansvar, att jobba, vilket jag gärna gör ofta. Hemmavid kryper jag under täcket och vill helst inte göra någonting. Har försökt bryta detta med att ta mig ut på promenader, det har blivit två stycken efter sommaren.

Jag vet också att det är väldigt många som är i samma situation som mig här på buke. Och jag vet att det är många som också säger att ”du måste bara göra det”, men sanningen med en deprimerad person är att det är svårt att bryta sådana saker som ska vara lätta att bryta. När man inte vet vart man ska börja, i hemmet, i det sociala, i hur man fyller sina dagar.

Mitt arbete är i skiftform och dessa dagar gillar jag bäst, för då är jag borta 13 timmar per dag/natt och känner mig okej med att bara få koppla av och fixa med det som behövs. Är jag bara hemma och är ledig, händer det ingenting. Jag hatar det livet!

Jag skulle gärna vilja träna på gym, men kanske skulle behöva en hel del sjukgymnastik/hjälp av PT för att hålla ut. Kostnadsfråga med PT + sedan vara stark nog att kunna gå på gymmet själv.

Men övrigt då? Vad gör man? Särskilt om man har en liten social umgängeskrets som lever sina liv.
Vad har du för hjälp för depression? Jag tror man behöver börja med rätt hjälp..
Hur sover du? Duger sömnkvaliteten eller är den påverkad och det blir en ond cirkel?
Om man är deprimerad så är frasen ta sig i kragen en av de mest vidriga som finns enligt mig.
Kan du få sjukgymnastik via vc? Börja där och lära dig lite om vad du bör och inte bör göra och komma igång och sedan eventuellt gå till gym?
Hos min fd sjukgymnast (privat landstingsansluten klinik) hade de lite utrustning som man verkade få komma förbi och använda utanför undersökningsrummet, men jag vet inte om de är helt unika på det.
 
Jag har börjat med www.diabetsstudie.se (man behöver inte ha diabetes för att få vara med). Jag tror det är en bra grej. Det är ett livsstilsverktyg där man jobbar med sig själv inom alla möjliga områden (men helst inte alla samtidigt). Det hela verka ta grund i att man ställer sig själv en fråga per period. Min fråga för första perioden är ”varför äter jag inte bara mat jag mår bra av?” Men den skulle lika gärna kunna vara ”varför går jag inte ut och går mer?”. Sedan får man lite uppdrag och strategier osv.
Det lät väldigt spännande, jag hade gärna provat något liknande, man var dock tvungen att vara minst 35. :cautious:
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 351
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 769
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 962
Senast: Blyger
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 622
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp