Vad är meningen med att filma Fröken Julie i apartheid Sydafrika? Richard III i en dystopisk diktatur. Att göra nytolkningar av (klassisk) litteratur är mer regeln än undantaget. Att göra det levande och relevant för nya generationer.
Att sätta Astrid i en statisk bubbla där inget får röras kommer att göra att hon om en generation eller tvår är helt bortglömd. Och jag unnar verkligen yngre generationer att lära känna och älska Astrid.
Varför skulle Fröken Julie behöva utspela sig i apartheid Sydafrika? Om ett bärande tema i en teater/film/bok är om apartheid i Sydafrika medan den var, skulle jag dock tycka att det blir onödigt att istället spela ut en ny version i ett modernt Tyskland utan apartheid, men använda samma titel.
Visst spelas en massa olika tolkningar av Romeo och Julia än idag, och det är ju inget märkligt, men alla filmer som har ett liknande tema använder inte samma titel.
Jag undrar nog mest vad som är den bärande handlingen i filmen, där Astrid ska komma till uttryck i den moderna tolkningen? För mig ligger nog mycket av den filmen/serien i mötet mellan människorna, och det går inte att koppla bort från den tid som skildrades. Att ta bort enstaka repliker är ju inget problem, men om det är karaktärerna och familjekonstellationerna osv så är det kanske lika gärna en annan film? Likaså svårt att göra en modern version av Ronja, där man tvättat bort sunkiga könsroller och fulla fäder, är det "Ronja Rövardotter" då? I en modern version kan de t ex knappast bo i en borg i skogen för vi bor ju inte så längre, och det är inte ok att lösa konflikter genom att hövdingarna gör upp med varandra.
Ärligt talat så är min bild att det finns rätt mycket sunkighet och steorotypa fördomar kvar i delar av skärgårdslivet, och i delar jag sett så är det långt ifrån så mångkulturellt som andra delar av Sverige är. Det är många ärvda fastigheter, gnissel och tyckanden som ärvs i generationer osv.
Så jag har helt enkelt svårt att se poängen i att göra en ny version av "Astrids Saltkråkan", som samtidigt ska passera vad vi idag tycker ska vara en schysst bild att förmedla till barn enligt dagens normer. Att däremot göra en uppföljare, där en familj som bor i stan bestämmer sig för att hyra en stuga på en ö i skärgården år 2024, och hyr då en stuga av nästa generation bofasta på Saltkråkan. Det tror jag skulle kunna bli jättebra!