Nyinspelningen av Saltkråkan

Min fråga rör egentligen inte Fröken Julie utan hur du ser liknelsen med de nya och gamla versionerna av Vi på Saltkråkan? Om jag förstår dig rätt i det du skriver här så är poängen att man genom att spela in en ny version av Saltkråkan i modern tappning så kan man lägga på ytterligare lager i den nya filmen? Vad menar du då är det bärande temat i Vi på Saltkråkan (som klass, sexualitet och förbjudna känslor är i Fröken Julie) och kan du exemplifiera hur det skulle kunna förstärkas i en ny version?
Saltkråkan i original handlar inte om klass eller sexualitet. Däremot handlar det om tolerans, nyfikenheten på det nya/annorlunda. En flickas för tidiga uppväxt till att vid 16 års ålder vara en surrogatmamma till sina tre småbröder. Eller som Astrid Lindgren själv skriver,

En späd och barnslig och ganska olycklig liten mamma de första åren men undan för undan allt mer kapabel att 'snyta och tvätta och skälla och baka bullar' - det var så hon själv beskrev vad hon höll på med.

Teman som en nytolkning av Saltkråkan kan spegla. Och på ett sätt som resonerar med nya generationer.
 
Nej, som @MJLee skriver handlar naturligtvis inte Fröken Julie om apartheid eller utspelar sig 100 år efter den skrevs. Men de stora och eviga frågor den behandlar om går bra att beskriva i det sammanhanget OCKSÅ. Det gör att den håller bra att sätta i en modern kontext och texten kan tala till människor som lever i en annan tid än när den skrevs.
Som jag skrev innan är all dramatik en tolkning av en text. Tycker du att det är orimligt att sätta upp andra pjäser än nyskrivna på våra teatrar? Och är uruppföranden heliga som "den enda rätta versionen"?
Jag tycker det är fantastiskt att få ta del av olika tolkningar av samma text.

Ok, så referensen till Fröken Julie var mer för att kasta ut finkulturella referenser kanske? För jag förstår fortfarande inte vad ni menar ska lyftas i den nya versionen. Vad tycker du är temat som ska tolkas och utmanas i den nya versionen?

Men texter/filmer/pjäser är olika tänker jag? Vissa passar ypperligt att göra olika tolkningar av och ge nya uttryck, andra mindre bra. Jag förstår inte varför det är viktigare att använda gamla titlar, än att göra mer eller mindre fristående uppföljare eller helt separata filmer men ändå inspireras av det man tyckt varit bra i något. Alla pjäser och filmer som handlar om klass och förbjuden sexualitet kan ju inte behöva döpas till Fröken Julie.

Jag vet inte om ni missförstått mig till att jag skulle mena att man inte någonsin bör göra en ny version av något, men det har jag verkligen aldrig skrivit. Jag ser bara inte poängen i detta specifika fall, och särskilt när man läser förväntningarna om att den nya versionen ska vara utan de gamla steorotypa inslagen, då tror jag det blir svårt. Det är inte för att jag älskar de sunkiga delarna så mycket och värnar om att de inte får röras, utan för jag ser dem som en så integrerad del av historien om ett antal personligheter som lever tillsammans under en sommar på 60-talet.

Men jag har inte heller något problem med att låta mitt barn se den, trotsde unkna könsrollerna och annat, utan ser det mer som att den har en viktig del av lärdomen om Sverige. Att det inte alltid sett ut som idag, och det skulle bli en ypperlig möjlighet tänker jag att kunna se både "generation 1" från 60-talet och sedan deras barnbarn 2024. Visst kan man se samma handling i två versioner också, men jag tror det är en enklare ingång för ett barn att ta till sig att det är olika delar som utspelar sig i olika tider, än att diskutera olika uppsättningar utifrån kulturkritikerperspektivet.
 
Saltkråkan i original handlar inte om klass eller sexualitet. Däremot handlar det om tolerans, nyfikenheten på det nya/annorlunda. En flickas för tidiga uppväxt till att vid 16 års ålder vara en surrogatmamma till sina tre småbröder. Eller som Astrid Lindgren själv skriver,



Teman som en nytolkning av Saltkråkan kan spegla. Och på ett sätt som resonerar med nya generationer.

Men det är väl just att bli kapabel som kvinna till att "snyta och tvätta och skälla och baka bullar" som var problemet enligt många i tråden, och som skulle tvättas bort i den nya versionen, vilket gör att jag konstaterar att det blir svårt att få ihop och ändå bibehålla samma handling som i originalet. Det finns definitivt saker gällande dagens unga kvinnor att gestalta, och mammor dör/försvinner ju även idag, men jag ser inte värdet av att klamra sig fast vid att säga att det är Astrids version då, istället för att kort och gott bara göra en version som utspelar sig i nutid men tar avstamp i den gamla (dvs gör en uppföljare istället för "en ny version").
 
Men det är väl just att bli kapabel som kvinna till att "snyta och tvätta och skälla och baka bullar" som var problemet enligt många i tråden, och som skulle tvättas bort i den nya versionen, vilket gör att jag konstaterar att det blir svårt att få ihop och ändå bibehålla samma handling som i originalet. Det finns definitivt saker gällande dagens unga kvinnor att gestalta, och mammor dör/försvinner ju även idag, men jag ser inte värdet av att klamra sig fast vid att säga att det är Astrids version då, istället för att kort och gott bara göra en version som utspelar sig i nutid men tar avstamp i den gamla (dvs gör en uppföljare istället för "en ny version").

Då kanske vi ska göra en uppföljare som heter, När Godot var där inte i Väntan på Godot. Hela poängen är att man kan tolka Saltkråkan i original och fånga upp samma teman, samma dynamik men i en ny och uppdaterad version som reflekterar samhället vi lever i, idag. Det är helt onödigt med en uppföljare när det finns så fantastiskt original material att tillgå.
 
Är det inte lite fantasilöst att göra en ny version av Saltkråkan? Den gamla versionen är helig för den generationen och de vill inte se nån ny. Barnen idag är inte intresserade (?) av dessa gamla filmer så för dem är det meningslöst att få en "ny version" av nåt de inte är intresserade av. Kan man inte skapa en helt ny film/serie med samma somriga mysiga känsla, om det är den man suktar efter? Det känns som om man försöker rida på en gammal succe´ eftersom det inte går göra nåt nytt av samma kaliber?
 
Är det inte lite fantasilöst att göra en ny version av Saltkråkan? Den gamla versionen är helig för den generationen och de vill inte se nån ny. Barnen idag är inte intresserade (?) av dessa gamla filmer så för dem är det meningslöst att få en "ny version" av nåt de inte är intresserade av. Kan man inte skapa en helt ny film/serie med samma somriga mysiga känsla, om det är den man suktar efter? Det känns som om man försöker rida på en gammal succe´ eftersom det inte går göra nåt nytt av samma kaliber?

Hela idén att göra en nytolkning av Saltkråkan är att fånga den här generationens barn intresse för Astrid Lindgren. Att göra Saltkråkan till något de kan identifiera med och älska. Så att när deras barn föds, de kommer att visa den för barnen. Som i sin tur inte kommer tycka att det är något bra och man får göra ännu en nytolkning.

Om man håller fast vid enbart de gamla versionerna kommer hon vara glömd och begraven om en eller två generationer.
 
Är det inte lite fantasilöst att göra en ny version av Saltkråkan? Den gamla versionen är helig för den generationen och de vill inte se nån ny. Barnen idag är inte intresserade (?) av dessa gamla filmer så för dem är det meningslöst att få en "ny version" av nåt de inte är intresserade av. Kan man inte skapa en helt ny film/serie med samma somriga mysiga känsla, om det är den man suktar efter? Det känns som om man försöker rida på en gammal succe´ eftersom det inte går göra nåt nytt av samma kaliber?

Ronja har ju dock fått ett väldigt positivt mottagande.
Jag är jättepepp på Saltkråkan, ska bli jättekul att se!
Alla är inte sura bakåtsträvare som vägrar se nya saker 😁
 
Då kanske vi ska göra en uppföljare som heter, När Godot var där inte i Väntan på Godot. Hela poängen är att man kan tolka Saltkråkan i original och fånga upp samma teman, samma dynamik men i en ny och uppdaterad version som reflekterar samhället vi lever i, idag. Det är helt onödigt med en uppföljare när det finns så fantastiskt original material att tillgå.

Jag tycker att Malin och de andra kvinnorna i den gamla filmen (för det är ju faktiskt inte bara Malin som gestaltar den tidens kvinnosyn) är jätteintressant ur ett feministiskt historiskt perspektiv, och tycker att det är viktigt att inte kasta sådan fin skildring av hur det faktiskt har varit (och fortfarande är på sina håll) i papperskorgen och ersätta med uppdaterad bild som stämmer överens med dagens önskemål.

Jag tycker dessutom att det blir bakvänt att fråga sig "hur måste Vi på Saltkråkan gestaltas för att dagens barn ska bli engagerade", och sedan göra så och säga att det var Astrids tanke. Och sedan är jag generellt lite skeptisk till det här med att tolka och döma döda människor utefter dagens kontext. Att jag tror att en person som var förnuftig och frisynt då även skulle vara det idag, är en sak, men det blir också väldigt svårt att FAKTISKT avgöra vad någon skulle tänkt och tyckt i en helt annan tid och kontext. Särskilt svårt blir det med upphöjda personer, eftersom det lätt blir olika viljor om vad personen skulle tyckt, utifrån att olika personer idag tycker olika om vad som är det rätta och goda. Det blir också lite orättvist kan jag tycka, att lägga förväntan på döda människor att de ska förväntas "hänga med" i den kulturella utvecklingen långt efter sin egen död, trots att värderingar och åsikter alltid bygger på den kontext man befinner sig i, och den kunskap och information om omvärlden som är tillgänglig för en.

Jag tycker att Astrid är en fantastisk författare och gestaltare, men jag tycker att hon ska ses som en av de främsta 1900-talsförfattarna vi har haft, och inte försöka göra henne till en 2000-talsförfattare. Hur ont det än gör när nya generationer inte ser det man själv ser i det man håller kärt, men så har det alltid varit generationer emellan tänker jag. (Och själv har jag senare snappat upp både texter, musik och intressen som mina föräldrar med obefintlig framgång försökte visa mig som ung...)
 
Ronja har ju dock fått ett väldigt positivt mottagande.
Jag är jättepepp på Saltkråkan, ska bli jättekul att se!
Alla är inte sura bakåtsträvare som vägrar se nya saker 😁

Men även nya Ronja utspelar sig väl i samma sammanhang, med en borg och rövare etc? Skulle den också moderniseras i betydelsen att utspela sig i nutid och ta bort unkna könsroller, så har jag svårt att se hur man ska få ihop samma story...?
 
Men även nya Ronja utspelar sig väl i samma sammanhang, med en borg och rövare etc? Skulle den också moderniseras i betydelsen att utspela sig i nutid och ta bort unkna könsroller, så har jag svårt att se hur man ska få ihop samma story...?

Ja, det gör den.
Jag vet inte alls hur moderniserad Saltkråkan kommer vara, oavsett så ska det bli roligt att se den 😄
 
Ronja har ju dock fått ett väldigt positivt mottagande.
Jag är jättepepp på Saltkråkan, ska bli jättekul att se!
Alla är inte sura bakåtsträvare som vägrar se nya saker 😁
Det är väl ganska trist att kalla alla som inte tror att en nytolkning av Saltkråkan blir bra för sura bakåtsträvare? Saltkråkan har, enligt mig, till skillnad från t ex Ronja ingen direkt storyline att göra en nytolkning av. Det finns ingen berättelse att bygga på. Om man flyttar den till nutid tycker inte jag att en stor del av de händelser som de gamla avsnitten bygger på fungerar och då får man skriva nytt. Frågan är då om det fortfarande är en nytolkning eller en ny serie? Jag tror mer på att ha ”tillbaka till Saltkråkan” där det är nästa generation som återvänder och där historien berättas i nutid. Eller så får man göra en nyinspelning som utspelar sig i dåtid vilket jag inte tror är så lockande.
 
Ja, det gör den.
Jag vet inte alls hur moderniserad Saltkråkan kommer vara, oavsett så ska det bli roligt att se den 😄

Ok, för att ge en känga åt dem som är tveksamma till genomförbarheten i den moderna Saltkråkan tänkte jag mig att man kanske läst inläggen om det, men vi tänker alla olika 😄
 
Det är väl ganska trist att kalla alla som inte tror att en nytolkning av Saltkråkan blir bra för sura bakåtsträvare? Saltkråkan har, enligt mig, till skillnad från t ex Ronja ingen direkt storyline att göra en nytolkning av. Det finns ingen berättelse att bygga på. Om man flyttar den till nutid tycker inte jag att en stor del av de händelser som de gamla avsnitten bygger på fungerar och då får man skriva nytt. Frågan är då om det fortfarande är en nytolkning eller en ny serie? Jag tror mer på att ha ”tillbaka till Saltkråkan” där det är nästa generation som återvänder och där historien berättas i nutid. Eller så får man göra en nyinspelning som utspelar sig i dåtid vilket jag inte tror är så lockande.

Jag menar de som som kör på det finns redan en version, varför göra en ny!
Som om den gamla skulle försvinna 😅
Ge den en chans innan ni dömer ut den, alternativt låt bli att kolla.

Ronja är ingen nytolkning, allt det gamla är med, de har bara lagt till mer saker.
 
Ok, för att ge en känga åt dem som är tveksamma till genomförbarheten i den moderna Saltkråkan tänkte jag mig att man kanske läst inläggen om det, men vi tänker alla olika 😄

Jag har läst inläggen men eftersom den inte är släppt så är det ju väldigt svårt att säga något 🙃
 
Är det inte lite fantasilöst att göra en ny version av Saltkråkan? Den gamla versionen är helig för den generationen och de vill inte se nån ny. Barnen idag är inte intresserade (?) av dessa gamla filmer så för dem är det meningslöst att få en "ny version" av nåt de inte är intresserade av. Kan man inte skapa en helt ny film/serie med samma somriga mysiga känsla, om det är den man suktar efter? Det känns som om man försöker rida på en gammal succe´ eftersom det inte går göra nåt nytt av samma kaliber?

Vilka är ”man”?
 
Jag menar de som som kör på det finns redan en version, varför göra en ny!
Som om den gamla skulle försvinna 😅
Ge den en chans innan ni dömer ut den, alternativt låt bli att kolla.

Ronja är ingen nytolkning, allt det gamla är med, de har bara lagt till mer saker.
Jag har absolut inget emot nyinspelningar men tror som sagt inte att Saltkråkan är lämpad för ändamålet, om det man är ute efter är att modernisera berättelsen.

Jag älskade den gamla Ronjafilmen som barn och har inte sett den nya, men jag kan definitivt tänka mig att en nyinspelning med modern teknik är sevärd. Samma sak med Bröderna Lejonhjärta, tror att en nyinspelning skulle kunna bli mycket bra.
 
Jag har absolut inget emot nyinspelningar men tror som sagt inte att Saltkråkan är lämpad för ändamålet, om det man är ute efter är att modernisera berättelsen.

Jag älskade den gamla Ronjafilmen som barn och har inte sett den nya, men jag kan definitivt tänka mig att en nyinspelning med modern teknik är sevärd. Samma sak med Bröderna Lejonhjärta, tror att en nyinspelning skulle kunna bli mycket bra.

Jag tänker att det är väldigt trist att döma ut något på förhand 😄
 
Jag har läst inläggen men eftersom den inte är släppt så är det ju väldigt svårt att säga något 🙃

Eftersom du redan tidigt i tråden skrivit din generella inställning att du är positiv, så tänkte jag att när du nu skriver igen att du tycker att de senaste sidornas diskussion varit för att folk är "bakåtsträvare". Men antingen syftar du på något annat eller så har du gravt missuppfattat vad du läst.

Det som diskuteras är ju inte huruvida filmen är bra eller dålig, det vet såklart ingen. Det som diskuteras är väl snarare hur versionen och uppföljare förhåller sig till varandra, hur mycket som kan ändras och fortfarande anses vara "författarens avsikt", hur man lyckas skapa intresse för vårt kulturarv osv. Filmen i sig kan vara "bra" eller inte, det får man vänta och se. Det är en lite platt analys, att tänka att de som inte ropar tjo och tjim är bakåtsträvare.
 
Eftersom du redan tidigt i tråden skrivit din generella inställning att du är positiv, så tänkte jag att när du nu skriver igen att du tycker att de senaste sidornas diskussion varit för att folk är "bakåtsträvare". Men antingen syftar du på något annat eller så har du gravt missuppfattat vad du läst.

Det som diskuteras är ju inte huruvida filmen är bra eller dålig, det vet såklart ingen. Det som diskuteras är väl snarare hur versionen och uppföljare förhåller sig till varandra, hur mycket som kan ändras och fortfarande anses vara "författarens avsikt", hur man lyckas skapa intresse för vårt kulturarv osv. Filmen i sig kan vara "bra" eller inte, det får man vänta och se. Det är en lite platt analys, att tänka att de som inte ropar tjo och tjim är bakåtsträvare.

Man behöver inte ropa tjo och tjim men säga nej med argumentet att det finns redan en, inget kan ersätta den!
Punkt slut, end of story!
Det är bakåtsträvande deluxe för mig.
 
Man behöver inte ropa tjo och tjim men säga nej med argumentet att det finns redan en, inget kan ersätta den!
Punkt slut, end of story!
Det är bakåtsträvande deluxe för mig.

Ok, för mig känns det som att du argumenterar mot Molgan just nu. Men det finns säkert sådana inlägg i tråden (i andra sociala medier finns det garanterat), och orkar inte gå tillbaka och läsa. Det blir ju svårt att tolka vad du argumenterar emot när du inte citerar utan kommentarer allmänt, och det känns som att du i första hand missförstått diskussionen på de senaste sidorna. Men du får förtydliga om du vill, annars lämnar jag dig och Molgan att diskutera vidare.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 697
Senast: Lazio
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: Hellhound
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 171
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp