Nyinspelningen av Saltkråkan

Helt uppenbart finns det ju någon som tycker att det finns något i Saltkråkan som de personerna vill jobba vidare med och placera i vår tid. Jag uppskattar att det finns kreativa människor som skapar saker och är nyfiken på vad det kan bli. Om det sen blir bra eller inte är ju inte möjligt att veta i förväg - därför förvånar det mig så när folk har utgångspunkten att det inte kommer bli bra. Det kommer garanterat finnas folk som inte uppskattar det, och det kan självklart bli ett bottennapp. Men det återstår ju att se.
 
Man behöver inte ropa tjo och tjim men säga nej med argumentet att det finns redan en, inget kan ersätta den!
Punkt slut, end of story!
Det är bakåtsträvande deluxe för mig.

Jag å andra sidan är så trött på nyinspelningar av filmer som redan finns. Det har blivit för mycket! Har filmbranschen ingen fantasi längre?? Kom på nåt nytt!!
 
Det speciella med Saltkråkan var/är kanske att den är en riktig feelgood story (om jag minns rätt) där negativa inslag ändå var ganska milda. Äventyren var lagom och slutade alltid lyckligt i varje avsnitt. Just feelgood är väldigt inne just nu i bokvärlden också. Det är kanske den känslan man vill åt och då är ju Saltkråkan ganska perfekt. Undrar om de tänker modernisera den helt, med mobiltelefoner till barnen och GPS och Netflix?
 
Helt uppenbart finns det ju någon som tycker att det finns något i Saltkråkan som de personerna vill jobba vidare med och placera i vår tid. Jag uppskattar att det finns kreativa människor som skapar saker och är nyfiken på vad det kan bli. Om det sen blir bra eller inte är ju inte möjligt att veta i förväg - därför förvånar det mig så när folk har utgångspunkten att det inte kommer bli bra. Det kommer garanterat finnas folk som inte uppskattar det, och det kan självklart bli ett bottennapp. Men det återstår ju att se.

Ni är så många som skriver att det finns så mycket spännande att ta fram i ett nutida uttryck, men ingen konkretiserar VAD det faktiskt innebär som gör det värt att hålla fast vid att det är en nytolkning och inte en uppföljare eller en fristående film. Jag är genuint nyfiken på hur ni tänker att en modern tolkning av familjen Melkersson ser ut 2024?

Det är så uttjatat att slentrianmässigt säga att alla som inte odelat positiva och förväntansfulla är bakåtsträvare. Det finns ju fler nyanser på skalan.
 
För mig är det främsta med saltkråkan att den skildrar kulturskillnader. Stadsbor som kommer till skärgården och från början tror att de vet bäst men inser att de har mycket att lära. Det går definitivt att skildra i modern tid. Samma sak med Stina vars ensamstående mamma måste jobba så därför får barnet tillbringa sommaren hos morfar. Vanligt idag med. Och bönder och landsbygdsskolor är ju inget som försvunnit. Det enda som blir svårt att modernisera är väl när barnen ror vilse i dimman eftersom de lär ha mobiler nu. 🤷‍♀️
 
Ni är så många som skriver att det finns så mycket spännande att ta fram i ett nutida uttryck, men ingen konkretiserar VAD det faktiskt innebär som gör det värt att hålla fast vid att det är en nytolkning och inte en uppföljare eller en fristående film. Jag är genuint nyfiken på hur ni tänker att en modern tolkning av familjen Melkersson ser ut 2024?

Det är så uttjatat att slentrianmässigt säga att alla som inte odelat positiva och förväntansfulla är bakåtsträvare. Det finns ju fler nyanser på skalan.

Och även grannfamiljen, den är ju lika tidstypiskt steorotypa om jag minns rätt, men jag minns inte vad de hette...
 
För mig är det främsta med saltkråkan att den skildrar kulturskillnader. Stadsbor som kommer till skärgården och från början tror att de vet bäst men inser att de har mycket att lära. Det går definitivt att skildra i modern tid. Samma sak med Stina vars ensamstående mamma måste jobba så därför får barnet tillbringa sommaren hos morfar. Vanligt idag med. Och bönder och landsbygdsskolor är ju inget som försvunnit. Det enda som blir svårt att modernisera är väl när barnen ror vilse i dimman eftersom de lär ha mobiler nu. 🤷‍♀️

Vad bra att du konkretiserar, det blir lättare att förstå då när man kanske inte ser samma sak från början 👍 Det är det som är intressant, och jag tror att vi nog lyfter fram olika saker i frågan "Vad är kärnan i Saltkråkan?".

För mig är nog ramberättelsen "kulturskillnader" eller "ensamt barn får tillbringa sommaren på annat ställe när ensamstående mamma jobbar" inte särskilt specifikt så att det måstas tolkas genom just Astrids glasögon när vi pratar 2024. Däremot är det självklart intressanta och aktuella skildringarna fortfarande, men jag tycker att Astrid storhet ligger i att hon satte ord på det som det var då, och framför allt det som tidigare togs upp i tråden att hon inte tillrättalägger och förskönar och låter både mörka och ljusa sidor av personer komma fram. Jag är skeptisk till idén att det går att säga vad Astrid skulle skrivit om hon gjort samma berättelse 2024, men det kanske också är för att jag har en bild av att samtiden tycker att det är väldigt viktigt att det blir "rätt" enligt dagens normer osv. Jag tvivlar inte på att Astrid själv hade skrivit precis som hon tyckte och tänkte, oavsett normer, men nu är det ju de facto inte hon, utan någon annan som ska tolkas hennes berättelse men också har tittarsiffror och kulturrecencenter att förhålla sig till, för den som skriver idag ÄR ju faktiskt inte Astrid utan lånar bara hennes rykte och titel på filmen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 697
Senast: Lazio
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: Hellhound
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 171
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp