nyfiken bara: am cocker+ eng cocker =?

Sv: nyfiken bara: am cocker+ eng cocker =?

Lite sanning med modifikation. T.ex. svart och brunt är ju fint att para för att få fler bruna hundar t.ex. De skulle aldrig klara sig på bara den avelsbasen. Det är heller inga färger som "krockar" med varandra. T.ex. Labrador blandas brunt och svart och där klagas det inte på dåliga färger. Däremot får man ha tungan rätt i munnen när man börjar blanda in annat (t.ex. gult och brunt för labrador) Inom pudel har jag ingen koll på färggenetiken, men jag skulle nog undvikit aprikos och brunt så där rent spontant. Eller silver och brunt osv.)
Färger som ser lika ut mellan olika raser kan se helt olika ut genetiskt. Inom vissa raser blir det gärna felfärgat om man korsar vissa färger med varandra, medan det t ex inom min egen ras är mycket ovanligt med felfärgade hundar, trots att de fem färgerna blandas hur som helst.

Men det var väl din åsikt att färgerna blev lidande?

Svart och brunt är lika inom de raserna.

Just schnauzer började jag kika på en gång för att det var intressant. Men jag minns inte alla färgkoder utantill just nu...

Det beror på vad som sitter på det dominanta och det recessiva anlaget. Ibland kan det påverka.

Inom labradorfärgern ska bottenfärgen för en gul hund vara svart. Men de kan få brun bottenb. Dvs. en gul hund med leverfärgad nos.

Jag kan tänka mig att något sådant kan ligga bakom dåliga/blaskiga färger inom andra raser också. Men kanske inte lika enkelt genetiskt eller lika lätt att förstå "med ögonen". Dessutom verkar många faktiskt helt okunniga också :angel: Det finns Labradoruppfödare som fortfarande korsar brunt och gult fast det är helt uppenbart att vissa kombinationer verkligen är "högrisk" för felfärgat. Uppfödare som hållt på i 25 år eller så...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 820
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 540
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 078
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka