Är ju det jag med tänker att detta är en disskution angående en mer alternativ metod kontra vanlig praxis samt andra mer alternativa metoder och skulle kunna vara ett eget ämne.Nej. Det är helt enkelt barnponnyer. Som barnen kan ta ut till spelrummet, leda till andra änden av stallet, leda utan svans framför mm.
Som jag tjatat om länge är R- dvs tryck och eftergift en träningsmetod jag inte använder mig av mer än absolut minsta nödvändigt. Det är långt från en idealisk eller särskilt hästvänlig metod. Dock kommer det nog ta decennier tills den är helt ersatt och därför ser man en hel del tryck och eftergift bla på ridskolor. Även de jag nämner. Men de har även ponnyer anpassade för jobbet. Dvs att handhas av barn
Tycker för övrigt man ska kunna ägna sig åt olika metoder utan att det ska bli så ifrågasatt.
Har testat klickträning som sagt och det var verkligen inget jag tror på och är helt ok med att du inte tror på min metod.
Tycker man ska kunna använda sig av mer styrka än ett klent barn som följer med som en lös vante om hästen kräver det som folk flest utan att bli beskriven som en person som "äter spädbarn till frukost" (kanske inte från just dig dock).
Tycker denna disskutionen varit direkt absurd.
Borde räcka med att barnet bara stannar om hästen var tillräckligt välhanterad annars krävs det ju styrka.Nej, men ett litet barn kanske smådrar lite hela tiden i tyglarna så ponnyn/hästen vet inte vilken gång det betyder stanna och vilken gång den drar för den kan inte hålla balansen och ger tvetydiga "hjälper". Ingen häst/ponny behöver stannas med muskelstyrka, även en gammal lektionsponny stannar vid lätt tryck om ryttaren ger rätt signal.