Jag klarade utmärkt att leda halvblod som 8-9 åring - ridskolan hade nästan bara storhästar. Som vuxen har jag släpats kanske 100 meter efter en envis ponny (i snön). Jsg är övertygad om att jag var starkare som vuxen och att halvbloden var starkare än en c-ponny (i och för sg en fjording) . Jag lätt mig inye dras runt, jag hade noll chans och ponyn drog för att den gillade snön, inget skenande av rädsla där.Detta ser jag överallt och anser är generell praxis och om ni inte ser det så är det för att vi föreställer oss styrka helt olika.
Min dotter klarar inte av att leda ponnyerna på ridskolan för de reagerar inte över huvud taget på hennes klena press då de är vana vid mer.
Kan vara så att ni inte inser hur klent ett litet barn är.
Tror få låter sig dras runt som en lös vante ifall hästen inte reagerar för en lätt signal eller en lättare press, skulle vara ett litet barn då. Min dotter tex för hon har inget val, alla andra jag ser stannar och håller emot i det läget.
Vi är flera som beskrivit hur våra hästar blivit mer lyhörda på olika vis efter att ha hamnat i vår ägo så tänker att vi är personer som vill ha mer lyhörda hästar än genomsnittet.
Vill ni disskutera detta mer får ni starta en egen tråd i detta ämne för detta är vanlig hästhantering.
Är ett intressant ämne i övrigt.
På min ridskola var det barnen som fick lära sig att leda. Och det var sällan någon häst drog iväg alls, jah kan inte påminna mig om någon incident.
Det jag menar är att lär man en häst att det är hårda tag som gäller och inte "ömsesidig respekt och små bokstäver" så blir det brötigt att hantera hästen. En sån häst blir ingen bra nybörjarhäst.