Du har skrivit om att man behöver använda stryka, att ett barn inte har den. Mig veterligt lärs inget annat ut än att signalera till hästen att stoppa, inte att man ska behöva använda kraft för att göra det. Du har definierat styrka rätt tidigare, att det behövs mer än ett barn klarar av, jag tror det är det många här föreställer sig, inte att ta i grimskaftet för att ge signal.Ok det lärs ut på ridskolor i alla fall av utbildade instruktörer. Föräldrarna får instruktion att dra i grimskaftet rakt bakåt för att bromsa eller stanna hästen. Har aldrig hört tidigare att det skulle göra ont att ta i grimskaftet på ett sätt som är vanlig praxis. Jag tror fortfarande att vi deffinierar styrka helt olika, att du föreställer dig någon sorts hård dragkamp medans det jag tänker är styrka bland annat är det man normalt får använda på en häst som inte är tränad eller van vid att reagera på en lätt signal tex ponnyerna på ridskolan i mer eller mindre omfattning.
Vid kraftigare styrka handlar det som regel om nödsituationer där man behöver dra i nödbromsen inte minst för hästens skull.