Och när du var 12 år hade du mer kunskaper. Även vuxna ryttare kan ha problem att hästen drar dem ur balans 30 kg är inga problem för en häst. Med mer kunskap kan du förhindra det.Om man tänker så här.. medryttarponnyn väger kanske hälften än vad ridskoleponnyerna gör. Det blir ungefär som att ett barn på 30 kg rider ridskoleponnyerna kontra min dotter på 15 rider sin medryttarponny. Jag vägde 30 kg när jag var 12 år.. jag for inte fram på ridskoleponnyernas manke ifall de rykte med huvudet som min dotter gör. De hade säkert kunnat om de verkligen velat dra mig ur sadeln med men det hör inte till det normala attt en ponny önskar detta utan det är oavsiktligt. Min dotter har mycket lättare för attt hantera sin medryttarponny samt rida pga av att den inte är lika stark som ridskoleponnyerna, den reagerar på den press hon lätt kan bidra med men om hon ändå ska ha en starkare ponny så är det extra viktigt att den är välhanterad och lyhörd kontra en mindre stark ponny.
Jag tränade det momentet du beskriver (att dras ur balans) när jag tränade Aikido. Jag fick lära mig hur man tänker för att sitta stabilt. Jag blev jättemycket "starkare" på 10 minuter (när jag fattat basic) och mycket stabil efter att ha tränat längre. Nästan allt sitter i huvudet. Samma sak gällde armstyrkan. I början på lektionen kunde vem som helst börja min arm, i slutet var det mycket svårare i den mån folk klarade det.
Här är hur det funkar i den enklaste formen.